Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
10 nejčastějších chyb v logodesignu aneb potřebuje vaše logo redesign?
Váš web denně pozorují stovky, možná i tisíce očí – je ale vaše sdělení dostatečně jasné a přesvědčivé? Nejjednodušší způsob odlišení od konkurence a podobných firem na první pohled je používat logo. Mělo by být naprosto jedinečné a nezaměnitelné. Často tomu tak ale není, proto vám přinášíme přehled10 nejčastějších chyb v logodesignu. Můžete se tak jednoduše přesvědčit, zda ten váš nemá nějaké mouchy.
1. Logo vytvořené amatérem
Profesionální design by měl také profesionálně vypadat. Nově začínající firmy často investují nemalé částky do technologií, vývoje, zaměstnaneckého tréninku a firemního vybavení, ale vizuální stránku podnikání opomíjejí. Mnohdy se šetří právě na logodesignu – majitelé firem něco buď rychle vytvoří sami, požádá se o pomoc někdo z příbuzných nebo známých s „výtvarnými sklony“ (neteř, která navštěvuje SUŠ, kamaráda, který má nainstalovaný Photoshop apod.), nebo se práce zadá někomu, kdo je až podezřele levný. Šetření na logu se vám však může posléze výrazně prodražit. Když budete používat amatérský logodesign, lidé s vámi nebudou jednat jako s profesionálem.
2. Přílišné spoléhání na trendy
Dobové trendy přicházejí stejně rychle, jako odcházejí. Mezitím se promění v klišé a vaše logo bude vypadat k nerozeznání od stovek jiných. Dobré logo by mělo vypadat nadčasově a jedinečně.
3. Používání rastrových obrázků
Standardním postupem při vytváření logodesignu je použití některého ze softwarů na tvorbu vektorové grafiky. Alternativou je využití grafického softwaru, který vytváří a upravuje rastrové obrázky (například Adobe Photoshop). Tento postup se nedoporučuje, a to především kvůli problémům s reprodukcí log. Nikdy předem nevíte, jak velké logo budete potřebovat, a rastrové obrázky se při přílišném zvětšení jeví pixelizované (tedy „rozkostičkované“). Výhoda vektorových obrázků spočívá právě v tom, že si svou kvalitu zachovávají i při změně velikosti, během úprav apod.
4. Používání vektorových databází
Častá chyba je při tvorbě loga používání veřejně přístupných obrázků z databází jako VektorStock. Není to nezákonné, porušuje to však dobré zásady logodesignu – logo by mělo být unikátní a ve vztahu ke klientovi exkluzivní. Pokud použijete jako základ svého loga obrázek z databáze, vystavujete se tím riziku, že už někdo stejné logo použil. Na první pohled navíc takové firmy poznáte – jsou to většinou povědomé tvary jako glóby, siluety atd.
5. Design je vytvořený pro vás a ne pro klienta
Je hezké, že chcete být originální a že váš designér zrovna našel nový a neotřelý font, zamyslete se však nejdříve nad tím, k čemu má logo sloužit. Má být nástrojem komunikace s klientem, jasným a rozpoznatelným, nebo nečitelným výplodem enormního ega vašeho grafika? Logo by také mělo korespondovat s typem podnikání, kterému se věnujete. Pokud jste například právník nebo poskytujete pojištění, odložte si raději svůj oblíbený avantgardní font pro jiný účel.
6. Příliš detailní logo
Propracovaná loga s mnoha drobnými detaily jsou sice pěkná, ale pouze v dostatečně velkém provedení. Mohou však způsobovat problém, pokud je vytisknete nebo se na ně díváte v malém rozlišení. Logo musí být dobře zapamatovatelné, a tomu nejlépe napomůže jednoduchost a unikátní tvar. Jen se podívejte na loga firem jako je McDonald´s, Adidas nebo Apple.
7. Přílišné spoléhání na barevnost loga
Velmi častá chyba. Logo by mělo nejprve vznikat jako černobílé – přidání barev by mělo být až posledním krokem. Každá firma někdy potřebuje použít logo v černobílé variantě, takže je důležité, aby pořád stejně dobře fungovalo. Klient si například vytiskne materiály na černobílé tiskárně – bude logo stále jasně rozpoznatelné, nebo se změní v šedočerný patvar?
8. Špatně zvolený font
Volba fontu je nakonec tím nejdůležitějším krokem v celém logodesignu. Může pomoci ke skutečné kvalitě, nebo logo naopak zničit. Najít ten správný font není jednoduché – jednotlivé grafémy by neměly být příliš blízko sebe, aby byl nápis dobře čitelný, ale přílišné rozestupy zase zhoršují soustředění. Špatné fonty se v logu často ocitají proto, že se jejich výběr nebere dostatečně vážně. I někteří grafici bohužel trpí nešvarem, že vyberou první font, který se jim namane.
9. Příliš mnoho fontů najednou
Chyba je podobná tomu, jako byste se někomu snažili ukázat celé fotoalbum najednou. Každý font je jiný, a pokud jich použijete několik najednou, vede to akorát ke zmatení klienta. Použijte v logu maximálně 2 typy fontů.
10. Kopírování ostatních
Největší chybu jsme si nechali nakonec. Bohužel patří k nejčastějším a dopouští je jí i někteří profesionálové. Jak jsme už řekli, logo by mělo být jedinečným komunikátem mezi klientem a vámi. Kopírování ostatních neudělá dobrou službu nikomu – ani vám, ani klientovi, ba ani designérovi.
Vytvořit logo není jednoduché, ale když mu věnujete dostatek času a péče, stane se pevným symbolem vaší firmy, za který se nebudete muset nikdy stydět. Teď máte správně vytvořené logo – ale co dál? Budete potřebovat také firemní identitu, která zahrnuje veškerou komunikaci mezi vámi a klientem. Její součástí je web, vizitky, veškeré dokumenty a firemní materiály. Tvorba těchto (důležitých) drobností je často pro malé a střední firmy složitá a zadat ji grafickým studiím bývá neefektivní.
0 komentářů k zobrazení