Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Rozhovor s českým odborníkem na copywriting Janem Ambrožem
V dnešním příspěvku publikujeme první z pěti rozhovorů, které jsou součástí přílohy naší nové knihy Obsahový marketing – Nakrmte internet vaším obsahem. Tentokrát to je rozhovor s Janem Ambrožem.
Ten se věnuje copywritingu v Dobrém webu, v rámci kterého vytváří či reviduje texty pro internetové stránky firem. Dohlíží na kvalitu obsahu a stará se, aby texty na webu prodávaly. Vede školení zaměřená na web copywriting. Jeho články najdete na Copywriter.cz, na Lupa.cz či v papírových médiích.
Jana Ambrože jsme se zeptali na několik otázek o obsahovém marketingu, jeho názor na tento nový způsob marketingu, zkušenosti a doporučení pro všechny, kteří s ním začínají.
Jaký je váš názor na obsahový marketing? Jak si odhadujete jeho budoucnost v dalších několika letech?
J. Ambrož: Tipuji, že obsahový marketing v příštích letech nezmizí, protože svou funkčnost prokazuje tisíce let – od doby, kdy lidé malovali na stěny, tesali do kamene, psali na papyrus, zavedli notovou osnovu nebo rozjeli knihtisk a začali své myšlenky, dovednosti, hodnoty a cíle zaznamenávat a sdílet. Mění se strategie – kanály, formy, taktiky. Na rozdíl od některých zpráv si myslím, že doba je a bude zacílenému obsahu nakloněna. Lidé ho konzumují ve všech volných chvilkách a v několika zařízeních najednou. Čekám, že firmy budou dále přebírat některé mediální postupy a formáty. Úpadek klasických médií a propouštění schopných novinářů bude příležitostí pro brand journalism.
Kdy jste se s obsahovým marketingem poprvé setkali? Kde získáváte informace o nových trendech obsahového marketingu?
J. Ambrož: Znáte ty dětské čokoládičky s hračkou, rébusem nebo komiksem, nejlépe na pokračování? Obsah balení mě motivoval, abych motivoval rodiče k opakovanému nákupu čokolády. Zanedlouho jsem se drobného content marketingu dopustil sám vydáváním školního časopisu a o dalších pár let později, když jsem začal nabízet copywriting a potřeboval jsem potenciálním klientům naznačit svou kompetenci.
Informace o trendech získávám u svého okolí – pozoruji, proč čtou a kupují „čokoládu ABC“ a ne třeba jinou. Vedle toho sleduji profesionály na sociálních sítích a články z webů jako ContentMarketingInstitut.com, Contently.com, Hubspot.com a skupiny na LinkedIN. Rád čtu firemní časopisy a kvůli příběhům i média – nejen celostátní, ale i regionální. Občas zajdu na naše konference, v Helsinkách jsem navštívil Content Strategy Forum 2013.
Oslovila vás v poslední době nějaká značka, která obsahový marketing používá ke své propagaci? Jaká a proč?
J. Ambrož: Inspiraci vidím třeba u profesionálních sportovních klubů. Pro jejich byznys a cílovou skupinu je nabídka obsahu klíčová. I když se hlavní produkt podává třeba jednou týdně 90 minut, je neustále podporován zajímavými informacemi ve formě videí, textů, fotek, aplikací a zapojením zaměstnanců online i offline. V ČR je tomu nejblíže fotbalová Sparta.
Jaké jsou podle vás hlavní výhody a nevýhody obsahového marketingu?
J. Ambrož: Podporuje podnikání, která jsou autentická, zajímavá, užitečná, hodnotná a kvalitní. Obsahový marketing bývá trvalejší než klasické reklamní kampaně. Nevýhody? Stojí čas, peníze a dlouhodobé úsilí jako cokoliv jiného, co je třeba dělat pořádně. Výsledky se nedostaví hned. Také není legrace jít s kůží na trh, pod něco se podepsat a čelit reakcím. Je potřeba žít s vědomím rizika, že digitální obsah nemáte pod 100% kontrolou, může být kopírován i nenávratně smazán třetí stranou. Obsahový marketing není žádoucí u podnikání s jednorázovými obchodními případy, které nestojí o vztahy a zpětné vazby.
Jak vnímáte vztah SEO a obsahového marketingu?
J. Ambrož: Výstupy SEO spoluvytvářejí obsahovou strategii pro obsahový marketing v digitálním prostředí.
Co byste chtěli vzkázat všem, kteří s obsahovým marketingem začínají?
J. Ambrož: Aby začali obsahovou strategií – popřemýšleli, pro koho obsah vytvářejí, v čem je prospěšný, kam ho umístí, co od něj čekají, co s ním bude dál a kolik to celé stálo. Texty, fotky a videa jsou jen forma, která pomáhá předat hodnotu, ať je to pro danou cílovku cokoliv – třeba vyřešený problém nebo dobrá nálada. Content marketing ale neznamená vytvářet balast pro Facebook.
Závěr
Jestliže si chcete prohlédnout všechny rozhovory a získat naši knížku zdarma, stáhněte si ji v sekci Publikujeme na našem webu.
0 komentářů k zobrazení