Kde Hledaji Copywriteri Inspiraci

Kde získávají začínající copywriteři zkušenosti?

Začínající copywriter to nemá v džungli plné dravých „psavců“ ani trochu jednoduché. Ze začátku může použít pouze jedinou zbraň – cenu. Není tak výjimkou, že se zadavatelé textů setkávají s copywritery-začátečníky, kteří jsou ochotni napsat normostranu za 30 nebo 40 korun. Jakou kvalitu však mohou za tuto cenu nabídnout? Ze začátku nepůjde rozhodně o nic věhlasného. Každá napsaná normostrana však navyšuje level daného copywritera, který postupem času začíná konkurovat zkušenějším (a samozřejmě také dražším) pisálkům.

Jak se vlastně může začínající pisálek vypracovat v profesionála ve svém oboru? Základní pravidlo zní: psát, psát a psát. Pro koho a kam? Na tuto otázku jsem se zaměřila v následujícím článku. Proto vám přináším pár praktických rad a tipů na místa, na kterých můžete získat nové zkušenosti a zároveň si kolem sebe vytvořit skupinu lidí, kteří budou vaši práci doporučovat širšímu obecenstvu.

Tip č. 1 – dobrá inzerce je základ

Aby zájemci o služby copywritera oslovili právě vás, je potřeba se jim trochu nabídnout. K tomu vám efektivně poslouží nejrůznější inzertní weby, na kterých jsou nabízeny a zároveň poptávány jazykové, překladatelské i IT služby. Obětujte nějakou tu korunu a vytvořte svůj originální inzerát. Na jeho obsahu si však dejte pořádně záležet. Inzerát typu: „Rád pro vás napíšu texty. Zn. levně!“ sice doslovně naplňuje staré známé „V jednoduchosti je krása“, nicméně potencionálního zadavatele nijak neosloví ani nepřesvědčí, aby využil právě vašich služeb.

Vsaďte na originalitu, upřímnost, hravost a vtip. Vytvořte zajímavý inzertní příspěvek, který prozradí něco o vaší jazykové vybavenosti a copywriterských schopnostech. Pozor si dejte hlavně na gramatické a stylistické chyby. Stále častěji se totiž objevují pisálci, jejichž nabídka „profesionálních služeb“ vypadá asi nějak takto: „Nabýzím služby profesionálního copywrytera. Bohaté skušenosti, spolehlivost a gramatycká správnost samozdřejmostí! Cena: dohodou.“ No jen řekněte, kolik byste byli schopni za takový text nabídnout?

Tip č. 2 – tematicky zaměřené weby pro copywritery

Zaregistrujte se na různých webech, jejichž hlavním cílem je sdružovat copywritery, a vytvářet tak přehlednou databázi všech pisálků, nabízejících své služby. Pro zájemce o jazykové služby je zde připraven také jednoduchý vyhledávač, díky kterému mohou filtrovat jednotlivé copywritery dle ceny za normostranu, zkušeností nebo jiných parametrů. Dejte si tu práci a zabrouzdejte na internetu. Najdete jistě více takovýchto webů, na které je možno se přidat, a být tak ještě více vidět.

Tip č. 3 – vhodně zvolené vzdělání umožní širší záběr

Pokud vás vášeň pro psaní chytla už někdy na základní či střední škole a i do budoucna máte v plánu svůj talent nadále rozvíjet, vybírejte si další stupeň vzdělání právě dle tohoto kritéria. V České republice je zvláště v sektoru vysokoškolském poměrně bohatá nabídka oborů, které vám mohou připravit dráhu profesionálního psavce.

Třeba na Univerzitě Karlově v Praze je možno studovat mediální studia a žurnalistiku. Také v Brně můžete studovat žurnalistiku a to navíc ještě v kombinaci s jiným oborem. Žurnalistiku je možno vystudovat také v Olomouci. V Ostravě na Vysoké škole Báňské naleznete poměrně mladý obor Ekonomická žurnalistika, na kterém je možno (jako na jediném v ČR) získat v rámci tvorby textů magisterský titul Ing. Ze soukromých škol je možno doporučit Literární akademii Josefa Škvoreckého v Praze nebo nově vzniklou Akademii žurnalistiky a nových médií spolupracující s největším českým vydavatelstvím Ringier Axel Springer CZ, na které můžete během tří let získat titul DiS. Pokud se rozhodnete pro studium na některé z výše uvedených škol, získáte velké plus, které může rozhodnout o vašem dalším uplatnění v branži.

 

vysokoškolák

 

Tip č. 4 – nemějte přehnané nároky

Jak již bylo výše zmíněno, copywriter-začátečník musí o své vysněné místo „na Slunci“ bojovat ze začátku nejdříve cenou. Jenom tak je možno oslovit potencionální zaměstnavatele, kteří nebudou chtít začátečníkům platit stejně jako zkušeným psavcům. Při sepisování nabídky svých služeb proto na tuto skutečnost myslete a stanovte si cenu, která bude akceptovatelná jak pro vás, tak pro ty, kteří vás s nabídkou práce osloví. Ze začátku budete psát kvanta textů, které rozhodně nebudou ohodnoceny nijak závratně. Postupem času však budete zvyšovat nejen svou kvalifikaci, ale také cenu. A pokud budete v tom, co děláte opravdu dobří, zaměstnavatel si vás bude chtít udržet a na vaši novou cenovou nabídku přistoupí. V opačném případě se budete muset poohlédnout po někom, kdo vaše nově nabyté zkušenosti náležitě ocení.

Tip č. 5 – buďte více vidět

Copywriter píšící tzv. „do šuplíku“ nikoho příliš neosloví. Je spousta pisálků, kteří postavili kariéru na svém vlastním blogu, který pravidelně plní příspěvky. Nechte se jimi inspirovat a zařiďte si své vlastní stránky. Nebo se jednoduše zapojujte do tematických diskuzí, poohlédněte se po redakcích, které hledají externisty do svého týmu. A i přesto, že vám místo platového ohodnocení nabídnou reference a zkušenosti, vězte, že pro vaši další kariéru to budou zkušenosti k nezaplacení.  Také neseďte v koutku a nečekejte na to, až si vás někdo všimne. Věnujte část dne aktivnímu oslovování těch, kteří poptávají jazykové služby, a nenechte se odradit prvními neúspěchy.

Tip č. 6 – zapracujte na sebevzdělávání

Posledním tipem, který v následujícím článku zmíním, je pravidelné sebevzdělávání. Ne, opravdu nemusíte prosedět hodiny nad odbornou publikací a soukat do sebe jednu poučku za druhou. Stačí, když nahlédnete pod ruce zkušenějším pisálkům, kteří se o své úspěchy i tipy a rady rádi podělí (a to nejčastěji právě prostřednictvím svých blogů). Pokud se chcete do sebevzdělávání zapojit ještě aktivněji, přihlaste se do nejrůznějších kurzů, které jsou pořádány jednotlivými vysokými školami, neziskovými organizacemi nebo nejrůznějšími institucemi sdružující novináře a žurnalisty z celé České republiky. Navštěvovat můžete například kurzy tvůrčího psaní, kurzy základů žurnalistiky, kurzy psaní pro web, kurzy fotožurnalistiky nebo kurzy pro pisálky PR článků.

A i dnes přidám na závěr jeden citát vystihující podstatu výše uvedeného:

Žurnalistika spočívá v tom, že koupíte bílý papír za dva centy a prodáváte ho za deset.

Charles Anderson Dana

10 copywriterských cvičení

Stáhněte si 10 copywriterských cvičení, která Vás posunou kupředu.

Vendula Vrablová

Copywriterka Včeliště.cz, absolventka ekonomické žurnalistiky na VŠB v Ostravě, redaktorka několika ekonomických periodik a přispěvatelka zpravodajského serveru novinky.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close