ROI je jedním z důležitých ukazatelů, které firmy i marketéři využívají k posouzení efektivity svých…
Kde získávají začínající copywriteři zkušenosti?
Začínající copywriter to nemá v džungli plné dravých „psavců“ ani trochu jednoduché. Zdá se, že ze začátku může proti nim použít pouze jedinou zbraň – cenu. Není tak výjimkou, že se zadavatelé textů setkávají s copywritery začátečníky, kteří jsou ochotni napsat normostranu za 100 korun. Jakou kvalitu však mohou za tuto cenu nabídnout? Ze začátku nepůjde rozhodně o nic věhlasného. Každá napsaná normostrana však navyšuje level daného copywritera, který postupem času začíná konkurovat zkušenějším (a samozřejmě také dražším) v oboru.
Jak se vlastně může začínající copywriter vypracovat v profesionála ve svém oboru? Základní pravidlo zní: psát, psát a psát. Jako každá lidská dovednost i dobré psaní je kombinací talentu a cviku. To první vám už nadělil někdo jiný. My se na následujících řádcích zaměříme na to druhé. Nabízíme 6 tipů, kde získat znalosti a zkušenosti.
Tip č. 1 – dobrá inzerce je základ
Aby zájemci o služby copywritera oslovili právě vás, je potřeba se jim trochu nabídnout. K tomu vám efektivně poslouží nejrůznější inzertní weby (včetně FB skupin jako Copywriteři a další psavci, Práce pro copywritery, Jsem copywriter), na kterých jsou nabízeny a zároveň poptávány jazykové, překladatelské i IT služby. Vytvořte svůj originální inzerát. Na jeho obsahu si však dejte pořádně záležet. Inzerát typu: „Rád pro vás napíšu texty. Zn. levně!“ sice doslovně naplňuje staré známé „v jednoduchosti je krása“, nicméně potencionálního zadavatele nijak neosloví, ani nepřesvědčí, aby využil právě vašich služeb.
Vsaďte na originalitu, upřímnost, hravost a vtip. Vytvořte zajímavý inzertní příspěvek, který prozradí něco o vaší jazykové vybavenosti a copywriterských schopnostech. Pozor si dejte hlavně na pravopisné, gramatické a stylistické chyby. No, řekněte, objednali byste si služby, kdyby inzerát vypadal takto? „Nabýzím služby profesionálního copywrytera. Bohaté skušenosti, spolehlivost a gramatycká správnost samozdřejmostí! Cena: dohodou.“
Tip č. 2 – tematicky zaměřené weby pro copywritery
Zaregistrujte se na různých webech (https://navolnenoze.cz/, https://www.copywriting.cz/, https://www.copywriteri.cz/), jejichž hlavním cílem je sdružovat copywritery, a vytvářet tak přehlednou databázi všech psavců nabízejících své služby. Zájemci o jazykové služby mohou vybírat jednotlivé copywritery podle ceny, zkušeností nebo například okruhů témat, o kterých jsou schopni psát. Dejte si tu práci a zabrouzdejte na internetu. Najdete jistě více podobných webů, na které je možno se přidat, a být tak ještě více vidět.
Tip č. 3 – nemějte přehnané nároky
Jak již bylo výše zmíněno, začínající copywriter musí na začátku své kariéry upoutat nejdříve cenou za nabízené služby. Jenom tak je možno oslovit potenciální zaměstnavatele, kteří nebudou chtít začátečníkům platit stejně jako zkušeným textařům. Při sepisování nabídky svých služeb proto na tuto skutečnost myslete a stanovte si cenu, která bude akceptovatelná jak pro vás, tak pro ty, kteří vás s nabídkou práce osloví. Ze začátku budete psát kvanta textů, které rozhodně nebudou ohodnoceny nijak závratně. Postupem času však budete zvyšovat nejen svou kvalifikaci, ale také cenu. A pokud budete v tom, co děláte, opravdu dobří, zaměstnavatel si vás bude chtít udržet a na vaši novou cenovou nabídku přistoupí. V opačném případě se budete muset poohlédnout po někom, kdo vaše nově nabyté zkušenosti náležitě ocení.
Tip č. 4 – vhodně zvolené vzdělání pomáhá
Pokud vás vášeň pro psaní chytla už někdy na základní či střední škole a i do budoucna máte v plánu svůj talent nadále rozvíjet, vybírejte si další stupeň vzdělání právě dle tohoto kritéria. V České republice je zvláště v sektoru vysokoškolském poměrně bohatá nabídka oborů, které vám mohou připravit dráhu profesionálního psavce.
Například žurnalistiku můžete studovat na státních vysokých školách v Praze, Brně i Olomouci. Další obory se v posledních letech orientují přímo na svět obsahu internetových stránek Momentálně je nabídka poměrně široká i díky soukromým školám, třeba VŠKK, Newton College. Ze sektoru veřejných vysokých škol stojí za zmínku obor marketingová komunikace na školách v Praze a ve Zlíně. Pokud se rozhodnete pro studium na některé ze škol, získáte velké plus, které může usnadnit uplatnění v branži. Dlužno ale dodat, že ani jiné obory studia vám dveře ke copywritingu určitě nezavírají.
Tip č. 5 – najděte si své místo na slunci
Copywriter píšící tzv. do šuplíku nikoho příliš neosloví. Je spousta autorů, kteří postavili kariéru na svém vlastním blogu, který pravidelně plní příspěvky. Nechte se jimi inspirovat a zařiďte si své vlastní stránky. Nebo se jednoduše zapojujte do tematických diskuzí, poohlédněte se po redakcích, které hledají externisty do svého týmu. A i přesto, že vám místo odpovídajícího platového ohodnocení nabídnou spíše reference a zkušenosti, vězte, že pro vaši další kariéru to budou zkušenosti k nezaplacení. Také neseďte v koutku a nečekejte na to, až si vás někdo všimne. Věnujte část dne aktivnímu oslovování těch, kteří poptávají jazykové služby, a nenechte se odradit prvními neúspěchy. V současné době je poptávka po dovednostech copywritera poměrně velká, tak proč nezačít hledat svou novou práci.
Tip č. 6 – pracujte na sebevzdělávání
Máte za sebou školu a několik počinů, za které jste dostali zaplaceno? Vaše mise s názvem „Zkušený copywriter“ ještě nekončí. Určitě nezapomínejte na neustále sebevzdělávání. Ne, nemusíte prosedět hodiny nad odbornou publikací a soukat do sebe jednu poučku za druhou. Stačí vyhledat zkušenější copywritery, kteří se o své úspěchy, tipy a rady rádi podělí – a to nejčastěji právě prostřednictvím svých blogů, ať už se jedná o přední české copywritery, agentury nebo další weby o copy. Samozřejmě nezapomeňte sledovat blog Včeliště. Pokud se chcete do sebevzdělávání zapojit ještě aktivněji, přihlaste se do nejrůznějších kurzů a seminářů přímo zaměřených na copywriting. Takové vzdělávání se nabízí přímo na internetu a není problém ho najít. Tím ale možnosti sebevzdělávání nekončí.
Určitě doporučujeme sledovat výsledky práce těch copywriterů, kteří se přímo vzdělávání druhých nevěnují. Proto musíte také číst, číst a číst. Vedle čtení oblíbené beletrie, která také pomáhá zlepšit psaní, věnujte pozornost i textům z pera copywriterům. Všímejte si, jak na vás působí slogan nebo titulek článku, jaké věty v úvodu textu vás upoutaly, jaký popisek produktu vás přiměl ke koupi produktu. Klidně si zajímavé tipy poznamenejte. Při vašem psaní mohou být inspirací a oním pověstným odrazovým můstkem.
A i dnes přidám na závěr jeden citát vystihující podstatu výše uvedeného:
Žurnalistika spočívá v tom, že koupíte bílý papír za dva centy a prodáváte ho za deset.
Charles Anderson Dana
Článek byl 21. ledna 2020 aktualizován.
Ultimátní příručka copywritingu
Stáhněte si zdarma naší příručku pro copywritery a dozvíte se, že copywriting není pouze o psaní.
Je to můj sen stát se copywriterkou, i když to pořádně neumím 😀 Ceny kurzu špatné nejsou, ale člověk ty peníze musí nejprve mít 🙂 Třeba i takové SEO je pro mě španělská vesnice 🙂
Dobrý den,
začněte tak třeba s našimi e-book publikacemi, které máme ke stažení zdarma 🙂 Například https://vceliste.cz/publikujeme/e-book-ultimatni-prirucka-copywritingu/. Ohledně SEO pak rozhodně doporučuje nás online trénink https://seoskola.cz/ 🙂 Přejeme, ať se vám sen splní.
Přesne jak tvrdí Barbora výše, výborné je začít s kurty, napríklad tady na včelišti, nebo treba totalni zaklad je https://learndigital.withgoogle.com/digitalnigaraz tam se co to naucis o vseobecnych pojmech digitální reklamy. Pak jsou dobré portály jako treba https://www.jaspravim.sk/ kde jse casto schani prave cesky copywriter, ja takto napsala napríklad pro weby jako https://kasinoguru-cz.com/ nebo českou verzi https://fera.sk/ jsou to, rekneme, drobní klienti a zakázky ale reference a zkušenosti, to je to co sháníš ze začátku. 🙂
Mě se tedy osvědčily tyto informace topranker.cz/pr-clanky. Tam jsem se hodně dozvěděla právě o psaní PR článků. Je super vědět, jak se takové články mají psát a jak mají vypadat, aby si je potencionální zákazník přečetl. I tak děkuji za tyto informace, co uvádíte zde v článku. Jsou přínosné.
Já jsem se učil z jednoho fajn kursu na Udemy, kde to bylo v ucelené formě, ale vesměs všechny informace jde najít zdarma. Myslím, že pak to je hlavně o zkušenostech a pořádně se nějak „vypsat“ 🙂 než to člověk dostane do krve. Důležité je i samotné téma, kde jsem rozhodně radši, ať mě na tom něco baví nebo přijde zajímavé.
Tak jsem se nejdřív dostal k práci psaní textů pro https: //ceskekasino.cz/ , kde jsem sice nedostával nějak moc, ale celkem mě to bavilo. Díky tomu jsem se pak dostal i na další portál, kde si mě dohodili navzájem https:// anygamble.com/ . Tady už to bylo nejen lépe placené, ale tak nějak celkově byla větší svoboda.
Každopádně chce to psát a psát a pak se k tomu i vracet. Často se doporučuje psát i tzv. „do šuplíku“. Osobně mi přijde zajímavější to někomu nabídnout rovnou klidně i zdarma, zda texty využije či nikoli, než to psát rovnou s vědomím, že to skončí v šuplíku 🙂