Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Vše, co potřebujete vědět o influencer marketingu
Jejich revírem jsou sociální sítě. Jejich tempo přidávání příspěvků je vražedné a jejich nepřítelem je tak maximálně algoritmus. O kom je řeč? O influencerech. Ústředních postavách takzvaného influencer marketingu, který vaší značce může na sociálních sítích zařídit úspěch. Přečtěte si, jak může spolupráce s influencery podpořit vaše podnikání, na kolik vás influencer marketing vyjde i jak ho vyhodnocovat.
Co je influencer marketing?
Jedná se o typ marketingu, který využívá k propagaci značky vlivné osoby neboli influencery. Název vychází z anglického slova influence, které v překladu znamená ovlivnit. Podstata influencer marketingu proto spočívá ve snaze přesvědčit fanoušky vybraného influencera o tom, aby vyzkoušeli váš produkt nebo službu.
Za influencera můžeme dnes považovat každého, kdo má na sociálních sítích vybudovanou určitou základnu sledujících, kteří mu důvěřují. Dávno už tak nezáleží jen na velikosti publika, ale především na tom, jaký má daný influencer vliv. Aniž bychom je tak dříve označovali, influencery byli v minulosti například novináři, celebrity nebo politici. Dnes už mezi ně patří také tiktokeři, instagrameři, youtubeři, blogeři nebo třeba odborníci specializující se na určité oblasti (fitness trenér, zdravotní sestra, finanční poradce a podobně).
Influencer vs. ambasador
Ambasador je ve své podstatě stále influencerem. Na rozdíl od běžných influencerů však s vybranou značkou spolupracuje dlouhodobě a stává se tak její tváří. Propojení značky a ambasadora bývá intenzivnější než v rámci nárazovějších spoluprací, které jsou typičtější pro influencery. Zatímco na jedné kampani mohou firmy spolupracovat s větším počtem influencerů, ambasadorů má povětšinou značka jen několik, nebo dokonce pouze jednoho. Jejich tvář pak využívá napříč svými marketingovými kanály a zapojuje ambasadory do kampaní opakovaně.
Zpravidla si firmy za své ambasadory vybírají jedince, kteří si jejich produkty sami kupují a rádi je používají. V některých případech se ale tváří stávají dokonce i samotní zaměstnanci firmy. Podívejte se například na linkedinový profil Českých drah, na kterém společnost pravidelně sdílí příspěvky svých zaměstnanců a informuje jejich prostřednictvím o novinkách.
Český módní e-shop ZOOT zase pravidelně připravuje kampaně s herečkou a influencerkou Nikol Štíbrovou.
Dělení influencerů
Rozdělit můžeme influencery hned z několika hledisek. Například podle jejich zaměření, cílové skupiny, platformy, na které působí, nebo podle velikosti publika. Právě tento faktor se uvádí nejčastěji a dělí influencery na
- nano – do 1000 sledujících,
- mikro – do 10 000 sledujících,
- makro – do 100 000 sledujících,
- mega – nad 100 000 sledujících.
Je však potřeba pohlížet na velikost publika i z hlediska platformy. Zatímco na TikToku má už dnes vyšší desítky tisíc sledujících kdekdo, na Instagramu bývá budování základny fanoušků náročnější.
Spolupráce s velkými influencery vám zajistí obrovský dosah a je vhodná pro velké kampaně. Naopak ti s menší základnou fanoušků dokážou oslovit relevantnější publikum, se kterým si udržují bližší vztah a mohou ho tak lépe přesvědčit k nákupu.
Influencer marketing však není vhodné stavět na síle jen jednoho influencera. V případě, že chcete spolupracovat pouze s jedním člověkem, pak z něj udělejte rovnou svého ambasadora a zapojte ho do více komunikačních kanálů.
Influencer marketing funguje napříč generacemi
Možná si říkáte, že tento styl marketingu není nic pro vás, protože vašimi zákazníky přece není mladá generace. Omyl. Influencer marketing raketově roste a jedněmi z nejžádanějších influencerů jsou v Česku třeba Leoš Mareš nebo Nikol Leitgeb, jejichž cílovku tvoří uživatelé ve věku 35+. V současnosti už tak téměř neexistuje firma, produkt nebo služba, pro kterou by se nedal vymyslet vhodný influencer marketing.
Přečtěte si několik výhod, které vás přesvědčí, že byste ho měli také vyzkoušet.
- Lidé věří lidem více než firmám, a proto vám spolupráce se správným influencerem může přivést nové zákazníky.
- Pomocí influencera můžete oslovit také cílové skupiny, které se vám dosud nepodařilo zasáhnout. Tím rozšíříte povědomí o své značce.
- Jakmile vás doporučí někdo, koho mají lidé rádi, podpoří to důvěru ve vaši značku a zároveň i vaše prodeje.
- Reklama na lidi skáče denně ze všech stran, a proto už jsou vůči ní často imunní. Navázání spolupráce s influencerem vám může pomoci porazit bannerovou slepotu.
Jak vypadá spolupráce s influencery v praxi
Abyste si dokázali lépe představit, jak vypadá influencer marketing v praxi, ukážeme si nejčastější formy spolupráce.
Barterová spolupráce
Sjednejte si s influencerem směnný obchod, v rámci kterého mu poskytnete produkt nebo službu zdarma. Samozřejmě výměnou za propagaci na předem domluvených kanálech.
Affiliate marketing
Vygenerujte influencerovi vlastní speciální odkaz na váš e-shop nebo slevový kód pro jeho sledující. Z každého nákupu pak získá provizi, která ho bude motivovat vám co nejvíce zvýšit prodeje. Využít můžete například nástroj Affilbox nebo Dognet.
Placená spolupráce
Uzavřete s influencerem klasickou spolupráci s finanční odměnou za propagaci vybraného produktu nebo služby či za tvorbu kampaně.
Tvorba vlastního produktu
Nabídněte influencerovi možnost vytvořit si u vás vlastní produkt s jeho brandem. Produkt si může sám vymyslet, nebo se jen podílet na jeho přípravě a stát se následně jeho tváří.
Soutěže
Vymyslete společně s influencerem soutěž, ve které mohou jeho sledující vyhrát váš produkt nebo službu. Soutěže jsou oblíbeným formátem příspěvků, které přinesou nové sledující vám i influencerovi.
Propagace akce
Potřebujete do světa rozkřiknout, že pořádáte zajímavou akci? Pozvěte na ni relevantní influencery, dejte jim vstupenku zdarma a nabídněte jim další výhody, například vstup do VIP. Domluvte se s nimi na oplátku na sdílení obsahu z příprav akce, jejího průběhu i po jejím skončení.
Na kolik vás vyjde influencer marketing?
Rozpočet na influencer marketing se odvíjí od celé řady věcí, například od počtu sledujících influencera nebo typu produktu či spolupráce. Zatímco spolupráce s menšími influencery vás může stát pouze pár tisíc, za dvoutýdenní kampaň s mega influencery můžete zaplatit i statisíce korun.
V případě, že však máte dostatečně atraktivní produkt, mohou vám i velcí influenceři kývnout na barter. U provizního systému nabízejí firmy povětšinou 5–15 % z prodeje, u některých typů produktů to může být klidně až 30 %.
Podle průzkumu ze zahraničí si nano a mikro influenceři říkají od 50 do zhruba 250 dolarů za příspěvek, což v přepočtu dělá 1 100 – 5 500 Kč. Influenceři s více než sto tisíci sledujícími si pak v přepočtu vydělají od 22 000 do 112 000 Kč za příspěvek.
Stejně jako u ostatních marketingových kanálů je tak třeba si předem dobře promyslet, kolik můžete do influencer marketingu vložit a jaké jsou vaše priority. I s malým rozpočtem se dají udělat skvělé kampaně, pokud máte super produkt nebo myšlenku, která influencera okouzlí.
Strategie a konkrétní podmínky: základ úspěšného influencer marketingu
Chcete zjistit, co influencer marketing dokáže? Vrhněte se na přípravu strategie. Stejně jako u ostatních marketingových činností i tady platí, že musíte vědět, čeho chcete dosáhnout, za jaké období, jak a kde. Určete si, co by vám měl influencer marketing přinést a kolik jste ochotni do něj investovat.
Následně přichází čas na výběr vhodného influencera. A nebudeme přehánět, pokud řekneme, že tento krok je tím vůbec nejdůležitějším. Věnujeme mu proto celou jednu kapitolu níže.
Jakmile si vytipujete své influencery, zkuste jim o sobě dát vědět tak, že začnete lajkovat a komentovat jejich příspěvky. Třeba si vás sami všimnou a ozvou se vám. Dobrým způsobem, jak navázat s influencerem vztah, je také zaslání zkušebního PR balíčku s ukázkou vašich produktů.
Pokud vás influencer nekontaktuje, oslovte jej s prvotní nabídkou. Nebraňte se však její následné úpravě, jelikož influencer jako odborník sám nejlépe ví, co na jeho sledující bude a nebude fungovat.
Poté, co budou obě strany spokojené, uzavřete s influencerem smlouvu. Ta by měla obsahovat konkrétní podmínky spolupráce a chybět by neměly informace jako:
- období spolupráce,
- forma a podoba spolupráce včetně přesného počtu příspěvků, Stories, videí a dalšího obsahu, který je influencer povinen vytvořit a sdílet,
- odměna za spolupráci,
- vyhodnocení spolupráce zahrnující konkrétní data, která vám musí influencer po ukončení kampaně poskytnout.
Influencer s vámi musí souznít stejně jako váš životní partner
Není nic horšího než zaplatit někomu, kdo z hlediska vašeho podnikání nedává smysl. Na co se tedy při výběru influencera soustředit?
- Jeho zaměření – např. móda, kosmetika, technologie, gaming, cestování, vaření a další. Zvolte pak influencera z oblasti, která je vašemu podnikání nejbližší.
- Cílová skupina – pohlaví a věk jeho sledujících, kde žijí, z jaké jsou sociální třídy a jsou to ti, které chcete svou nabídkou oslovit?
- Styl komunikace – odpovídá vašemu firemnímu tone of voice?
- Kanál, na kterém působí – pohybují se vaši potenciální zákazníci na té stejné platformě?
- Aktivita sledujících – není podstatné, kolik lidí influencera sleduje, ale jaká je jejich míra zapojení, tedy jestli jeho obsah lidé lajkují, komentují a sdílejí.
- Kvalitu obsahu – líbí se vám, jak fotí a natáčí, jak vystupuje, píše popisky příspěvků?
- Další spolupráce – pokud bude každý druhý příspěvek na profilu influencera reklama, pravděpodobně v nich ta vaše zapadne. Podívejte se také na to, jak se vám líbí zpracování předchozích spoluprací, nebo jestli influencer náhodou již dříve nespolupracoval s vaší konkurencí či firmou, se kterou nechcete být spojováni.
Profesionální influenceři by neměli mít problém s poskytnutím statistických údajů o svých sledujících nebo o dosahu svého profilu a obsahu. Nestyďte se vyžádat si data, protože pro vás mohou být dobrým zdrojem informací.
Kdo hledá, svého influencera najde
Kritéria výběru již máte, jenže kde teď nabídku influencerů hledat? Máte několik možností.
- Dejte v týmu hlavy dohromady a zkuste sepsat seznam těch, které sami sledujete a splňují vaše podmínky.
- Projeďte sociální sítě. Vyhledávat můžete podle hashtagů souvisejících s vaším oborem a dále skrz #spoluprace.
- Zeptejte se svých zákazníků a fanoušků, koho oni sledují a kdo je na sítích baví.
- Využijte placené databáze influencerů jako Lafluence nebo si vyhledejte agentury, které influencery shromažďují a zastupují.
Důvěřuj, ale prověřuj. Jak vyhodnocovat influencer marketing?
Někteří tvrdí, že se úspěšnost influencer marketingu nedá příliš dobře měřit. My si dovolíme nesouhlasit. Po skončení spolupráce si od influencera nechte zaslat report výsledků, které daná sociální síť nabízí. Podívejte se na dosah příspěvků, reakce (komentáře, lajky, sdílení, uložení příspěvků), prokliky z příspěvků a počet zhlédnutí videí a příběhů.
Zajímat by vás měly také výsledky na vašem profilu. Vyberte období, kdy kampaň s influencerem běžela, a mrkněte se, jestli se zvýšil počet vašich sledujících, návštěv profilu nebo dosah či reakce u příspěvků.
Nezůstávejte ale jen u reportů na sociálních sítích a nahlédněte také do analytiky vašeho webu. Například v Google Analytics můžete sledovat, kolik návštěvníků přišlo na váš web ze sociálních sítí, jaké produkty si objednali a za kolik, jestli odeslali poptávku, přihlásili se k newsletteru nebo si třeba přečetli vaše blogové články. Zjistit výsledky z konkrétní kampaně s influencerem může být ještě jednodušší, pokud při sdílení odkazů na váš web použije influencer předem domluvené UTM parametry. Případně pak pomocí tvorby speciálního affiliate odkazu, jak jsme již zmiňovali výše.
Malé upozornění na závěr
Influenceři hýbou světem sociálních sítí. Svezte se i vy na vlně jejich popularity a propojte svou značku s vlivnými jmény na české a slovenské scéně. Nezapomeňte, že celé tajemství efektivního influencer marketingu spočívá ve správném výběru influencera a vhodném nastavení podmínek spolupráce. V opačném případě můžete totiž místo nových zákazníků získat (ne)čestné místo v ostudné síni úlovků na profilu Svět influencerů. A věřte nám, že v tomhle případě opravdu neplatí, že negativní reklama je taky reklama.
Rozjeďte marketing na sociálních sítích
Poradíme vám, jak na sociálních sítích uspět díky kvalitnímu obsahu. Vybereme pro vás vhodné influencery a pomůžeme vám vyjednat efektivní spolupráci.
0 komentářů k zobrazení