skip to Main Content
Jak na recyklaci obsahu

Recyklujte obsah pro sociální sítě, vyplatí se to

Vymýšlet a vytvářet neustále nový obsah pro sociální sítě není jen náročné časově, ale je to také drahé. Firmy proto často publikují jen pár příspěvků do měsíce nebo svou aktivitu na sítích na určitou dobu zcela omezí. Tyto praktiky však nejsou ideální z hlediska algoritmu, který na většině platforem podporuje především profily přispívající pravidelně a dlouhodobě. V dnešním článku vám proto ukážeme, jak lze sestavit bohatý publikační plán na celý měsíc, aniž byste museli vymýšlet desítky různých témat. Celé kouzlo totiž spočívá v recyklaci obsahu

Recyklací odpadu šetříte planetu, recyklací obsahu zase svůj čas

Recyklaci si můžete představit jako systém, ve kterém jeden obsah využijete několikrát opakovaně, ale pokaždé v jiné formě. Tím se zefektivní jeho tvorba a zároveň se vyplatí investice, kterou jste do obsahu vložili.

V praxi to znamená, že místo toho, abyste každý den vymýšleli originální témata pro příspěvky na sociální sítě, točili videa a fotili fotky na míru vybraným nápadům, sáhnete do šuplíku. Z něj vytáhnete téma nebo obsah, který už máte vytvořený a pouze ho upravíte.

Pomyslným šuplíkem může být:

  • obsah na vašem webu,
  • online nebo offline články,
  • bonusové obsahy, případové studie a e-booky,
  • newslettery,
  • historický obsah ze sociálních sítí,
  • podcasty, rozhovory a vše, co jste již v minulosti někde vyprodukovali.

3 pravidla pro recyklaci obsahu nejen na sociálních sítích

Aby vám princip recyklace mohl fungovat, myslete na něj už v momentě, kdy se budete tvorbou nového obsahu zabývat. Máme pro vás 3 základní pravidla, která vám s tím pomohou:

1. Tvořte obsah, který má trvalou hodnotu

Zkuste se zamyslet, jestli bude vybrané téma relevantní i za rok. Čím déle bude téma platné, tím delší dobu budete moct obsah recyklovat. Do obsahu s dlouhodobou hodnotou se řadí například doporučení od zákazníků nebo případové studie. Naopak tipy na aktuální trendy na Instagramu mají mnohem kratší trvanlivost.

2. Sepište si nápady, jak obsah využít na jiných kanálech

Popřemýšlejte s kolegy nad tím, jak by bylo možné obsah upravit nebo přeměnit tak, aby se dal využít i na jiných místech a v jiných médiích. Chystáte novou případovou studii? Udělejte z ní zároveň článek na váš blog nebo infografiku pro sociální sítě.

3. Každý recyklovaný obsah musí mít svou unikátní hodnotu

Recyklací by se neměla ztrácet hodnota obsahu v konkrétní formě, jelikož smyslem není říct jednu věc 5× za sebou, akorát na jiných místech, ale pokaždé vyzdvihnout jinou informaci. Například:

  • Produktový příspěvek: „Kupte mamince k Vánocům denní krém, protože rozzáří její pleť.“
  • Příspěvek s aktualitou: „Máme na skladu nový denní krém, který potěší nejen vaše maminky.“
  • Příspěvek s blogovým článkem: „Přečtěte si našich 10 kosmetických tipů na vánoční dárky pro maminky.“
  • Příspěvek s recenzí a zákulisím: „Minulý rok našla naše kolegyně Jana pod stromečkem tento denní krém, a protože se jí moc líbila jeho jemná struktura a pomohl jí s akné, píše si o něj tento rok znovu.“

Jaký obsah je vhodný pro recyklaci?

Všeobecně se dá říct, že každý, který se neváže k něčemu aktuálnímu (na konkrétní den nebo časově omezenou akci). Z jednotlivých kapitol e-booku můžete sepsat více blogových článků, vybrat to nejzajímavější do infografiky a vytvořit z nich příspěvky pro sociální sítě. Z případové studie můžete zase čerpat užitečná data, reference nebo na jejím základě prezentovat své služby. Blogové články zpracujte do audio formy a vydejte je jako podcast nebo je shrňte v krátkém videu. Vše jde samozřejmě provést i opačně. 

Při tvorbě obsahu proto vždy počítejte s možností jeho recyklace a připravte si rovnou podklady:

  • Když vyrábíte grafiku k blogovému článku, připravte si optimalizovanou grafiku k příspěvkům na jednotlivé sociální sítě.
  • Když editujete video pro YouTube, nastříhejte si kratší části pro Reels.
  • Když děláte infografiku na web, vytvořte si její mini verze pro sociální sítě.

Pojďme na praxi

Každý správce firemní stránky nebo firemního profilu na sociálních sítích by měl mít k dispozici publikační plán. Díky němu budete mít přehled o tom, co se kdy bude na které síti zveřejňovat, a bude se vám lépe dodržovat pravidelná publikace. Publikační plán může obsahovat:

  • téma příspěvku,
  • podobu/formát příspěvku,
  • cíl příspěvku,
  • textaci a vizuály,
  • případně informace k placené reklamě.

Stáhněte si zdarma šablonu publikačního plánu, kterou využíváme i my ve Včelišti.

Nyní si pojďme na příkladech našeho agenturního obsahu ukázat, jak si sestavit publikační plán jen pomocí recyklace obsahu.

Recyklace obsahu webu

Vaše firemní webová stránka je hlavním zdrojem témat, které chcete pravděpodobně na sociálních sítích prezentovat. Zároveň s tím bude také nejčastějším cílovým místem, kam budete z příspěvků uživatele odkazovat.

Recyklace obsahu webu

Na Akademii Včeliště jsme vydali nový kurz, jenž je zároveň jednou z našich služeb. A tu nyní chceme na sociálních sítích po celý měsíc propagovat. Vytvoříme proto:

  • proklikový post s představením služby, který povede na stránku, kde je možné se do kurzu zapsat
  • video z kurzu rozdělíme na kratší části, které pak použijeme do Příběhů a Reels:
    • pozvánka na kurz
    • videa, obsahující vždy jednu zajímavou informaci k vybranému tématu
  • důležité tipy a doporučení zpracujeme do více infografik (carousel pro Instagram, Slide post pro LinkedIn, statika pro Facebook)
Příklady recyklace obsahu: Akademie Včeliště
Příklady recyklace obsahu: Akademie Včeliště
Příklad recyklace obsahu

Tip Včeliště

Určete si na každý měsíc jedno nosné téma, které budete napříč svými kanály a sociálními sítěmi propagovat. U nás ve Včelišti jsme měli například červenec jako měsíc vzdělávání a říjen jako měsíc copywritingu.

Stejně pak můžete pracovat i s detailem produktu v případě, že provozujete e-shop:

  • proklikový post s představením nového produktu,
  • video, na kterém produkt představujete nebo používáte (pokud navíc spustíte na příspěvek placenou reklamu, můžete k němu dodat i tlačítko vedoucí na e-shop),
  • použití grafiky s označením produktu,
  • příspěvek ve formátu carouselu s představením výhod produktu.
Ukázka recyklace obsahu
Recyklace obsahu: propagace knihy
Recyklace obsahu webu: propagace knihy

Recyklace blogového článku

Skvělým obsahem na recyklaci jsou také blogové články. Článek můžete vzít a nadsazeně z každé jeho věty s tipem, zajímavostí, doporučením nebo statistikou udělat samostatný příspěvek.

Recyklace blogového článku

Když ale budeme brát článek jako celek, můžete ho minimálně využít pro:

  • proklikový post, který láká na článek jako celek,
  • infografiku (například carousel),
  • Reels.
Jak recyklovat blogový článek: ukázka
Ukázka, jak recyklovat blogový článek
Jak recyklovat blogový článek (Instagram)

O recyklaci si pak přímo říkají především blogové články „X tipů na …“, kdy každý tip můžete zpracovat do samostatného příspěvku v různých formátech.

Recyklace bonusových obsahů

E-booky, případové studie nebo třeba checklisty recyklujte stejně jako blogové články. Bonusový obsah může nejen recyklací obsahu vzniknout (například spojením více článků do e-booku), ale jsou i velkým zdrojem.

Recyklace bonusových obsahů

Přichystejte si proklikový post. Vyberte jeden konkrétní tip a představte ho pomocí grafiky nebo carouselu s vícero tipy. Sdílejte přímo grafiky z e-booku = checklisty, grafy a podobně. Na Instagramu pak můžete využít funkce Průvodce a všechny posty, které se e-booku týkají, sloučit do jednoho průvodce.

Ukázka, jak recyklovat bonusový obsah
Jak recyklovat bonusový obsah
Tip, jak recyklovat bonusový obsah
Tip, jak můžete recyklovat bonusový obsah

Recyklace e-mail marketingu

Možná vás to ani nenapadlo, ale obsah z vašeho e-mailingu se také hodí pro recyklaci. Mrkněte do posledních newsletterů na produkty, které byly jejich součástí, a vytvořte z nich příspěvek na sociální sítě.

Jak recyklovat e-mail marketing

Použít můžete fotky, video nebo seznam tipů. Při publikaci ale myslete na to, aby obsah nebyl zduplikován 1 : 1, a naplánujte ho na sítě třeba až měsíc poté, co jste newsletter odeslali. Případně příspěvkem na newsletter navažte: 

„Halloween se blíží, a proto jsme pro vás připravili výběr top produktů na hallowenský make-up. Více informací najdete už nyní ve svých e-mailových schránkách. Ještě náš newsletter neodebíráte? Přihlaste se k odběru zde.“

Pokud ve svých newsletterech pravidelně shrnujete novinky z oboru, vytvořte z nich samostatné posty, shrňte je na videu nebo v blogovém článku.

Recyklace newsletteru
Tip, jak recyklovat obsah e-mailu

Recyklovat se dá ale i obsah z různých e-mailových automatizací. Máte připravenou sekvenci, která novým odběratelům představuje vaši firmu? Transformujte ji do seriálu příspěvků na vašich sítích. 

Recyklace obsahu ze sociálních sítí

Nezapomínejte na možnost recyklovat obsah, který už byl zpočátku vytvořen na míru nějaké konkrétní sociální síti. Nepleťte si ale recyklaci s duplikací, protože tu nechceme. Kopírování obsahu z jedné sítě na druhou si můžete dovolit maximálně u instagramových a facebookových Reels nebo u Stories a TikToku. Jinak byste měli vždy obsah přizpůsobit.

Jak recyklovat příspěvky ze sociálních sítí
Ukázka, jak recyklovat příspěvky ze sociálních sítí
Nápad, jak recyklovat příspěvky ze sociálních sítí
Jak recyklovat příspěvky ze sociálních sítí: Stories

Zde uvádíme několik dalších příkladů, jak mezi sebou obsah recyklovat:

  • Video na YouTube můžete vhodně zrecyklovat na Facebook, jako instagramové Reels nebo na TikTok.
  • Grafiky připravené pro carousel reklamu jdou použít jako samostatné posty nebo přímo carousel z reklamy použít jako příspěvek.
  • Z alba fotografií z vánočního večírku na LinkedInu můžete udělat Reels.
  • Z živého vysílání na Facebooku můžete vytvořit video na YouTube.
  • Z Reels s jednotlivými tipy můžete vytvořit delší video na YouTube.

Voilà – plán je na světě

Jak tedy vypadá finální publikační plán? Rozhodně plně!

Ukázka publikačního plánu

Zefektivněte správu sociálních sítí a vyzkoušejte si příští měsíc vytvořit plán jen z recyklovaného materiálu tak, jako jsme to v tomto článku udělali my. Snížíte tím počet kusů obsahu, který musíte připravovat, a ušetříte energii, peníze i čas.

Rádi vám se správou profilů na sociálních sítích pomůžeme

Chcete mít vytuněné všechny profily na vašich sociálních sítích? Kontaktujte nás. Společně probereme vaši situaci a navrhneme vám řešení, jak toho dosáhnout.

Napište nám
Sdílejte:

Oli připravuje obsah na sociální sítě, spravuje klientům firemní profily, nastavuje a optimalizuje inzerci na Meta a dalších platformách a píše texty.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top