Abychom při zpracování vašich textů dosáhli nejlepšího výsledku a vyhnuli se velkému množství revizí, sestavili jsme tento návod. Velmi důležitá je pro nás vaše zpětná vazba, a to především k prvnímu textu. Díky ní vyladíme detaily a u dalších textů se nám už podaří lépe naplnit vaši představu.
Co by mělo obsahovat každé zadání
- Pro koho píšeme: Napište nám, pro koho je text určený, pro jakou cílovou skupinu. Můžete zaslat i zpracovanou marketingovou personu.
- Cíl: Uveďte, jaký je cíl textu. Odkázat čtenáře na jinou stránku, informovat, pobavit, prodat? Díky této informaci bude text funkční.
- Popis zadání: Popište co nejdetailněji, co chcete napsat. Dodejte podklady, materiály pro copywritera, aby měl dostatek informací ke zpracování kvalitního textu. Pošlete v bodech, na co nezapomenout v textu, co zmínit. Můžete přidat odkazy na podobné články nebo na konkrétních příkladech ukázat tón komunikace, odbornost či obsahové zpracování.
- Délka: U zadání vždy napište, jak dlouhý text si od nás přejete napsat (počet slov, počet znaků). Pokud chcete vnořit text do předpřipravené šablony, pošlete nám ji a popište, kde máme napsat jaký text.
- Formát: Pokud chcete dodat text v jiném formátu než v docx, dejte nám vědět. Na požádání zašleme text ve formátu doc, rtf, pdf či txt.
- Obrázek: Pokud chcete text doplnit o obrázky či grafiku, napište nám svou představu. Popište, co konkrétně by měl obrázek prezentovat a co by na něm mělo být.
Na co nezapomenout při zadávání článku
- Napište nám, kde bude článek umístěn. Zda jej budete publikovat na svých stránkách, nebo na konkrétním externím webu.
- Pokud nám zašlete hrubou osnovu, lépe naplníme vaše očekávání.
- Uveďte, zda máme ve článku zmínit konkrétní odkazy či výzvy k akci. Pokud ano, pošlete nám konkrétní URL adresy, na které máme odkazovat, případně i v jaké části textu chcete mít odkaz umístěný. Můžete nám zaslat i konkrétní anchor text.
- Pošlete nám podklady, ze kterých můžeme vycházet nebo se jimi inspirovat – například ukázkové články odpovídající vaší představě nebo produktové listy, z nichž můžeme čerpat. Pomůže nám to lépe se naladit na vás i cílového čtenáře a splnit vaše očekávání.
Jak má vypadat správné zadání textace webu
Abychom dokázali vypracovat kvalitní texty pro váš web, potřebujeme znát strukturu webu i jednotlivých stránek. Nejlepší webové texty vám připravíme ve chvíli, kdy máte hotový grafický model webu či připravené drátěné modely. Rádi vám s přípravou struktury poradíme nebo si celou přípravu návrhu webu vezmeme na starost. Pokud jste ve fázi, kdy ještě strukturu webu nemáte finalizovanou, napište nám detailní zadání:
- pro jaké stránky máme texty vytvořit (hlavní strana, o nás, stránka služeb, popisky hlavních kategorií…),
- jak dlouhé a jak strukturované mají texty být (např. „na hlavní stranu potřebuji připravit úvodní claim – 10 slov, popisek e-shopu – 100 slov, 5 výhod nákupu u nás po 10 slovech“ apod.).
Potřebujeme perfektně poznat vaše služby, produkty i cílovou skupinu. Jedině tak dokážeme texty správně uchopit a dodat vám je v podobě, ze které budete nadšení. Čím více informací a podkladů nám pošlete, tím lepší výsledek můžete očekávat.
Copywriterovi pomůže také analýza klíčových slov. Napište nám, na jaká slova máme texty na jednotlivých stránkách optimalizovat. S přípravou analýzy vám v případě zájmu také rádi pomůžeme.
Jak zadávat tvorbu popisků
Ať už budeme textovat popisky kategorií, nebo popisky produktů, potřebujeme vědět:
- jaká bude struktura popisků – zda půjde o jeden odstavec, nebo výčet s odrážkami,
- na která klíčová slova máme popisky optimalizovat
- a zda má být každý popisek 100% originální, nebo můžeme u podobných produktů popisky jen upravit.
Na co nezapomenout po obdržení textu
Pokud budete chtít výsledné texty upravit, stačí odpovědět na zprávu, ve které jsme vám hotové texty zaslali. Rádi cokoliv doupravíme a přepracujeme dle vašich poznámek. Někdy je těžké přesně se trefit do vašich představ, proto nabízíme 3 kola revizí. Ze zkušenosti víme, že nejčastěji stačí pouze jedno kolo úprav, abychom docílili vašich požadavků, ale i pro nestandardní situace máte případně k dispozici další 2 kola. Revize nám budou trvat obvykle 2 až 3 pracovní dny. Požadavky na úpravy nám pošlete vždy nejlépe do 7 dnů od odevzdání článku.
Texty odevzdáváme standardně v Google dokumentech, kde je možné přidávat komentáře přímo k určitým pasážím. Pokud budete chtít jakoukoliv pasáž upravit, přidejte komentář přímo k ní. V případě, že máte jasnou představu, napište nám přímé znění úpravy do textu. Čím detailnější zpětnou vazbu nám (především napoprvé) poskytnete, tím hladší bude další spolupráce.
Vaše zpětná vazba nám pomůže psát pro vás ještě lepší texty nebo nás utvrdí v tom, že to, co děláme, se vám líbí. Přečtěte si v našem článku, jak napsat zpětnou vazbu tak, aby byla efektivní a přínosná pro obě strany.