
Popularita affiliate marketingu v Česku neustále roste. Tento marketingový nástroj využívá i řada velkých hráčů na trhu, jako jsou Alza, Bonami, Notino nebo Benu. Na chuť mu ale stále více začínají přicházet i střední a menší e-shopy. Kvalitní a dlouhodobý affiliate marketing vám totiž může přinést až 20 % z celkového obratu vašeho online podnikání. Stačí jen vědět, jak na to.
Přečtěte si, co je to affiliate marketing, jak funguje a jestli je vhodný právě pro vás. V následujícím článku vám povíme vše, co o tomto marketingovém kanálu potřebujete jako inzerenti začátečníci vědět.
Affiliate marketing, někdy označován také jako provizní marketing, je typem výkonnostního marketingu. Jedná se o partnerský provizní program, ze kterého těží obě zapojené strany – firma i její partner. Affiliate marketing vám umožňuje propagovat služby nebo produkty v online prostředí prostřednictvím partnerů, které odměňujete podle jejich výkonu.
Než se pustíme do vysvětlování toho, jak affiliate systém funguje, pojďme si představit, kdo v něm figuruje:
Affiliate inzerentem může být firma, ale i jednotlivec. Affiliate partnerem se může stát téměř kdokoliv. Nejčastěji se jedná o:

Inzerent, tedy vy jako firma či e-shop, si vytvoříte a nastavíte affiliate program, do kterého se mohou partneři zaregistrovat. Po registraci jim poskytnete unikátní odkaz nebo kód, který partner použije k propagaci vašeho produktu, služby nebo značky v některém ze svých marketingových kanálů. Například na svém blogu, webu, na svých sociálních sítích nebo třeba v e-mailingu.
Jakmile prostřednictvím odkazu nebo kódu na vaší cílové stránce někdo nakoupí, získává partner provizi. Ta může být v předem domluvené procentuální výši z prodejní ceny daného produktu či služby, nebo formou paušálního poplatku.
Odměnu ale nemusí partner dostat jen za uskutečněné nákupy. Jako cílovou konverzi si můžete určit třeba i vyplnění formuláře na webu, registraci do věrnostního programu nebo cokoliv dalšího, co dává z hlediska vašeho podnikání smysl.
O to se většinou starají takzvané cookies – textové soubory, které sbírají vybrané informace o chování uživatele na vašem webu. Pokud se tedy zákazník proklikne na váš web z odkazu od partnera, nenakoupí ihned, ale vrátí se například o 3 dny později a teprve tehdy nakoupí, stále se provedené konverze započítávají partnerovi.
Lhůtu mezi proklikem a nákupem, po kterou ještě budete konverze partnerovi přiznávat, si v rámci svého affiliate programu můžete libovolně nastavit. Některé firmy pracují s 30denní platností cookies, jinde se setkáte jen s několikadenním obdobím.
Faktem je, že ukončení cookies třetích stran se blíží. Dojít by k němu mělo během podzimu 2024. Na to, jak tato velká novinka ovlivní affiliate marketing, jsme se zeptali Štefana Polgári z affiliate sítě Dognet:
„Změny zákonů, cookies, trackingu nehrají do karet žádné analytice ani performance kanálům. Výjimkou nebude ani affiliate marketing. Řešení, které s některými klienty už několik let aplikujeme, je server-to-server tracking. Toto řešení rozšiřuje možnosti měření, ale určitě nebudou v takové míře jako předtím.
Podle mého názoru jsou zákony na ochranu osobních údajů až příliš přísné, a to na úkor celé online ekonomiky. Svět se vrací do roku 2000, kdy jsme cookies měli, ale neuměli jsme je do takové míry používat. Dnes máme marketingové technologie, které se ale paradoxně zhoršují. E-shopy se tomu budou muset přizpůsobit a pochopit, že do online marketingu se vrátí jistá míra nejistoty.“
Podle Štefana s námi affiliate marketing i nadále zůstane, jen bude potřeba hledat nová řešení, například zmíněné server-side tracking konverzí.
Své možnosti řešení nám prozradili také z nástroje AffilBox:
„V AffilBoxu nepoužíváme k měření cookies třetích stran. Naše měřící kódy už několik let striktně obsahují vždy vlastní doménu, tj. doménu zákaznického webu, e-shopu. K tomu je možné využívat i další vrstvy měření.
Jedním z nejpoužívanějších a nejoblíbenějších způsobů je tracking kuponů. Toto měření není závislé na udělení souhlasu s uložením cookies. Vzhledem k povaze této technologie se zde cookies vůbec nepoužívají, a tak se jedná o extrémně odolnou metodu trackingu. Další možností je pak serverový tracking, tzv. S2S metoda. Ta však vyžaduje vývoj na straně webu inzerenta, proto bývá náročnější variantou.“
Tým AffilBoxu (a tím pádem ani jejich klienti) se proto nemusí nadcházejících novinek nijak obávat. Situace a možnosti se navíc budou s největší pravděpodobností ještě vyvíjet a objevovat, jak to u každé změny podobného rázu v marketingu bývá.
Podle toho, jak mají inzerenti nastavenou spolupráci s partnery, rozlišujeme následující formy affiliate marketingu.
PPS – platba za uskutečněný prodej
Partner dostává provizi z prodejů, které přinesly jeho affiliate odkazy nebo kódy.
PPL – platba za kontakt na potenciálního zákazníka
Partner získává odměnu za leady – kontaktní údaje na potenciální zákazníky. Údaje se sbírají nejčastěji prostřednictvím online formulářů.
PPC – platba za proklik
Partnera odměňujete ve chvíli, kdy nějaký uživatel navštíví vaši webovou stránku z partnerova odkazu. Tento typ affiliate marketingu se už dnes příliš nevyužívá.
Na samotném začátku stojí rozhodnutí, kterou provozní cestou se chcete vydat. Affiliate řešení existuje vícero.
Představit si ji můžete jako online tržiště, na kterém se sdružují affiliate inzerenti a partneři. Řadíme sem například Dognet, eHub a další.
Tato varianta je vhodná pro otestování trhu a rychlý start, pokud nemáte čas a prostředky na vývoj vlastního řešení. U affiliate sítě je ale potřeba počítat s tím, že musíte mít na produktech nebo službách dostatečnou marži, jelikož vybraná síť si vezme nad rámec provize pro partnera i provizi za správu affiliate programu. Provize se pohybuje povětšinou mezi 15–30 %.
Řešení na míru, které si naprogramujete sami nebo s pomocí externích odborníků přesně podle vašich potřeb. Vlastní affiliate program může být zajímavý především pro velké firmy, které mají dostatečnou reputaci a partneři budou jejich programu důvěřovat. Tuto formu malým a středním podnikatelům spíše nedoporučujeme.
Rychlé řešení, které můžete začít ihned používat a za které měsíčně nebo ročně platíte paušální poplatek. Mezi nejznámější aplikace patří v našich končinách AffilBox.
Aplikace bývá preferovanou volbou i pro naše klienty ve Včelišti. Zaměřujeme se na dlouhodobý strategický marketing a snažíme se, aby naši klienti co nejvíce svých marketingových kanálů vlastnili, nejen si je pronajímali. Díky tomu mohou plně ovlivňovat jejich fungování a využít tak jejich potenciál naplno.
Jakmile si vyberete vhodné řešení, nastává čas se zamyslet, kolik svým partnerům můžete nabídnout. U většiny programů se provize pohybuje od 5 do 20 %. V případě, že je vaším cílem sběr leadů, nastavuje se často fixní cena, například 50–1000 Kč za kontakt. U prokliků se pak bavíme o ceně 1–5 Kč.
Provize nemusí být pro všechny partnery stejná. Můžete se rozhodnout, že kuponovým webům nabídnete menší provizi, protože přivádějí zákazníky, kteří často uplatní nějakou slevu a tím vám sníží marži. Cashbackové portály zase přivedou část zákazníků, kteří by u vás možná nakoupili i bez doporučení portálu, a vy byste se pak nemuseli dělit o zisk.
Naopak doporučujeme zvážit vyšší odměnu pro obsahové weby, které mohou mít dobrý vliv na vaše SEO. Podobně tomu je i u influencerů, kteří vám zase mohou vytvořit obsah, který můžete dále používat.
Jednomu z našich klientů jsme ve strategii affiliate marketingu navrhli, aby místo původní 10% provize pro všechny partnery upravil nastavení následovně:
Jak vidíte, strategicky tak můžete jinou provizi nabídnout pro různé produkty či kategorie produktů nebo akce. Výjimkou nebývá ani to, že některé produkty či služby z provizního systému úplně vyřadíte.
Nastavit lze ale také strategii, kdy v případě nákupu již zlevněného zboží nebo při využití slevového kuponu bude provize nižší, než když zákazník nakoupí bez slevy. Vám se tak dostává větší marže a můžete se s partnerem rozdělit.
Jak už to tak v marketingu bývá, kreativitě se meze nekladou. Nejčastěji ale inzerenti partnerům poskytují:
Pustit se však můžete i do pokročilejších podkladů a připravit pro partnery e-mailové šablony, slevové kartičky a kódy nebo produkty k recenzi.
Zatímco do programů populárních firem se partneři sami od sebe hrnou, menší ryby budou muset v rybníce partnery nalákat. Pro jednoho z našich klientů jsme proto sepsali několik tipů, jak se v očích partnerů blýsknout.
Vybraným partnerům dále
Motivovat k větší aktivitě můžete partnery třeba také občasnou výzvou, kdy těm, kteří přivedou v daném měsíci nejvíce konverzí či obratu, nabídnete věcné ceny z e-shopu či kredit na nákup.
Affiliate marketing může fungovat, pouze když se mu budete dostatečně věnovat. Určete si proto v týmu specialistu, který se bude o váš provizní program starat a bude zajišťovat jeho plynulé fungování.
Náplň práce affiliate manažera zahrnuje:
V případě, že v týmu nemáte nikoho, kdo by se správy affiliate marketingu ujal, nabízí se i další řešení. Affiliate manažera můžete najmout externě například u nás ve Včelišti.
S čím vám naši affiliate manažeři pomohou? Stanou se součástí vašeho týmu, komunikují skrze váš firemní e-mail, mají přístup do vašeho systému a vaši partneři na ně dostanou přímý kontakt. V případě zájmu se starají také o schvalování provizí a zasílání faktur k proplacení.
Affiliate marketing patří mezi výkonnostní kanály, a proto se neobejde bez pravidelného a důkladného reportování.
Přečtěte si, na co si dát u affiliate marketingu pozor a vyhněte se nejčastějším chybám.
Abychom vám usnadnili rozhodování, jestli affiliate marketing vyzkoušet, nebo ne, pojďme si na závěr shrnout plusy a minusy.




Žádný komentář k zobrazení