skip to Main Content

Affiliate marketing pro e-shopy a firmy: Co to je a jak s ním začít?

Popularita affiliate marketingu v Česku neustále roste. Tento marketingový nástroj využívá i řada velkých hráčů na trhu, jako jsou Alza, Bonami, Notino nebo Benu. Na chuť mu ale stále více začínají přicházet i střední a menší e-shopy. Kvalitní a dlouhodobý affiliate marketing vám totiž může přinést až 20 % z celkového obratu vašeho online podnikání. Stačí jen vědět, jak na to.

Přečtěte si, co je to affiliate marketing, jak funguje a jestli je vhodný právě pro vás. V následujícím článku vám povíme vše, co o tomto marketingovém kanálu potřebujete jako inzerenti začátečníci vědět.

Co je affiliate marketing?

Affiliate marketing, někdy označován také jako provizní marketing, je typem výkonnostního marketingu. Jedná se o partnerský provizní program, ze kterého těží obě zapojené strany – firma i její partner. Affiliate marketing vám umožňuje propagovat služby nebo produkty v online prostředí prostřednictvím partnerů, které odměňujete podle jejich výkonu.

Než se pustíme do vysvětlování toho, jak affiliate systém funguje, pojďme si představit, kdo v něm figuruje:

  • affiliate inzerent – ten, kdo chce prodávat či propagovat své produkty, služby nebo svou značku,
  • affiliate partner – ten, kdo propaguje produkty, služby nebo značku inzerenta.

Affiliate inzerentem může být firma, ale i jednotlivec. Affiliate partnerem se může stát téměř kdokoliv. Nejčastěji se jedná o:

  • weby,
  • blogy,
  • online katalogy,
  • magazíny,
  • recenzní portály,
  • cashbackové portály,
  • kuponové weby,
  • zpravodajské portály,
  • influencery,
  • podcastery.

Jak affiliate marketing funguje?

Inzerent, tedy vy jako firma či e-shop, si vytvoříte a nastavíte affiliate program, do kterého se mohou partneři zaregistrovat. Po registraci jim poskytnete unikátní odkaz nebo kód, který partner použije k propagaci vašeho produktu, služby nebo značky v některém ze svých marketingových kanálů. Například na svém blogu, webu, na svých sociálních sítích nebo třeba v e-mailingu.

Jakmile prostřednictvím odkazu nebo kódu na vaší cílové stránce někdo nakoupí, získává partner provizi. Ta může být v předem domluvené procentuální výši z prodejní ceny daného produktu či služby, nebo formou paušálního poplatku.

Odměnu ale nemusí partner dostat jen za uskutečněné nákupy. Jako cílovou konverzi si můžete určit třeba i vyplnění formuláře na webu, registraci do věrnostního programu nebo cokoliv dalšího, co dává z hlediska vašeho podnikání smysl.

Jak poznáte, že zákazník nakoupil právě díky partnerovi?

O to se většinou starají takzvané cookies – textové soubory, které sbírají vybrané informace o chování uživatele na vašem webu. Pokud se tedy zákazník proklikne na váš web z odkazu od partnera, nenakoupí ihned, ale vrátí se například o 3 dny později a teprve tehdy nakoupí, stále se provedené konverze započítávají partnerovi.

Lhůtu mezi proklikem a nákupem, po kterou ještě budete konverze partnerovi přiznávat, si v rámci svého affiliate programu můžete libovolně nastavit. Některé firmy pracují s 30denní platností cookies, jinde se setkáte jen s několikadenním obdobím.

Jak ovlivní konec cookies třetích stran affiliate marketing?

Faktem je, že ukončení cookies třetích stran se blíží. Dojít by k němu mělo během podzimu 2024. Na to, jak tato velká novinka ovlivní affiliate marketing, jsme se zeptali Štefana Polgári z affiliate sítě Dognet:

Změny zákonů, cookies, trackingu nehrají do karet žádné analytice ani performance kanálům. Výjimkou nebude ani affiliate marketing. Řešení, které s některými klienty už několik let aplikujeme, je server-to-server tracking. Toto řešení rozšiřuje možnosti měření, ale určitě nebudou v takové míře jako předtím. 

Podle mého názoru jsou zákony na ochranu osobních údajů až příliš přísné, a to na úkor celé online ekonomiky. Svět se vrací do roku 2000, kdy jsme cookies měli, ale neuměli jsme je do takové míry používat. Dnes máme marketingové technologie, které se ale paradoxně zhoršují. E-shopy se tomu budou muset přizpůsobit a pochopit, že do online marketingu se vrátí jistá míra nejistoty.“

Podle Štefana s námi affiliate marketing i nadále zůstane, jen bude potřeba hledat nová řešení, například zmíněné server-side tracking konverzí.

Své možnosti řešení nám prozradili také z nástroje AffilBox

„V AffilBoxu nepoužíváme k měření cookies třetích stran. Naše měřící kódy už několik let striktně obsahují vždy vlastní doménu, tj. doménu zákaznického webu, e-shopu. K tomu je možné využívat i další vrstvy měření.

Jedním z nejpoužívanějších a nejoblíbenějších způsobů je tracking kuponů. Toto měření není závislé na udělení souhlasu s uložením cookies. Vzhledem k povaze této technologie se zde cookies vůbec nepoužívají, a tak se jedná o extrémně odolnou metodu trackingu. Další možností je pak serverový tracking, tzv. S2S metoda. Ta však vyžaduje vývoj na straně webu inzerenta, proto bývá náročnější variantou.“

Tým AffilBoxu (a tím pádem ani jejich klienti) se proto nemusí nadcházejících novinek nijak obávat. Situace a možnosti se navíc budou s největší pravděpodobností ještě vyvíjet a objevovat, jak to u každé změny podobného rázu v marketingu bývá. 

Typy affiliate marketingu

Podle toho, jak mají inzerenti nastavenou spolupráci s partnery, rozlišujeme následující formy affiliate marketingu.

PPS – platba za uskutečněný prodej

Partner dostává provizi z prodejů, které přinesly jeho affiliate odkazy nebo kódy.

PPL – platba za kontakt na potenciálního zákazníka

Partner získává odměnu za leady – kontaktní údaje na potenciální zákazníky. Údaje se sbírají nejčastěji prostřednictvím online formulářů.

PPC – platba za proklik

Partnera odměňujete ve chvíli, kdy nějaký uživatel navštíví vaši webovou stránku z partnerova odkazu. Tento typ affiliate marketingu se už dnes příliš nevyužívá.

Jak začít s affiliate marketingem jako inzerent?

Na samotném začátku stojí rozhodnutí, kterou provozní cestou se chcete vydat. Affiliate řešení existuje vícero.

Affiliate síť

Představit si ji můžete jako online tržiště, na kterém se sdružují affiliate inzerenti a partneři. Řadíme sem například Dognet, eHub a další.

Tato varianta je vhodná pro otestování trhu a rychlý start, pokud nemáte čas a prostředky na vývoj vlastního řešení. U affiliate sítě je ale potřeba počítat s tím, že musíte mít na produktech nebo službách dostatečnou marži, jelikož vybraná síť si vezme nad rámec provize pro partnera i provizi za správu affiliate programu. Provize se pohybuje povětšinou mezi 15–30 %.

Vlastní affiliate program

Řešení na míru, které si naprogramujete sami nebo s pomocí externích odborníků přesně podle vašich potřeb. Vlastní affiliate program může být zajímavý především pro velké firmy, které mají dostatečnou reputaci a partneři budou jejich programu důvěřovat. Tuto formu malým a středním podnikatelům spíše nedoporučujeme.

Aplikace pro affiliate program

Rychlé řešení, které můžete začít ihned používat a za které měsíčně nebo ročně platíte paušální poplatek. Mezi nejznámější aplikace patří v našich končinách AffilBox.

Aplikace bývá preferovanou volbou i pro naše klienty ve Včelišti. Zaměřujeme se na dlouhodobý strategický marketing a snažíme se, aby naši klienti co nejvíce svých marketingových kanálů vlastnili, nejen si je pronajímali. Díky tomu mohou plně ovlivňovat jejich fungování a využít tak jejich potenciál naplno.

Kafe a marketing o affiliate marketingu

Poslechněte si více o tom, jak funguje affiliate síť v podcastu s Romanem Dobiášem z Dognet a Janem Skalickým z e-shopu 4home. Dozvíte se další zajímavosti a tipy z praxe a nahlédnete do zákulisí jejich spolupráce.

Jak nastavit odměnu partnerům?

Jakmile si vyberete vhodné řešení, nastává čas se zamyslet, kolik svým partnerům můžete nabídnout. U většiny programů se provize pohybuje od 5 do 20 %. V případě, že je vaším cílem sběr leadů, nastavuje se často fixní cena, například 50–1000 Kč za kontakt. U prokliků se pak bavíme o ceně 1–5 Kč.

Provize nemusí být pro všechny partnery stejná. Můžete se rozhodnout, že kuponovým webům nabídnete menší provizi, protože přivádějí zákazníky, kteří často uplatní nějakou slevu a tím vám sníží marži. Cashbackové portály zase přivedou část zákazníků, kteří by u vás možná nakoupili i bez doporučení portálu, a vy byste se pak nemuseli dělit o zisk.

Naopak doporučujeme zvážit vyšší odměnu pro obsahové weby, které mohou mít dobrý vliv na vaše SEO. Podobně tomu je i u influencerů, kteří vám zase mohou vytvořit obsah, který můžete dále používat.

Jednomu z našich klientů jsme ve strategii affiliate marketingu navrhli, aby místo původní 10% provize pro všechny partnery upravil nastavení následovně:

  • zvýšení provize na 15 % u kategorií produktů, které si firma sama vyrábí,
  • snížení provize na 5 % u produktů, které mají nižší marži,
  • kuponovým webům nabídnout 5% provizi, protože mají poměrně malý potenciál přivést nové zákazníky,
  • cashbackovým webům nabídnout 10% provizi, protože se musejí o provizi rozdělit ještě se zákazníkem.

Jak vidíte, strategicky tak můžete jinou provizi nabídnout pro různé produkty či kategorie produktů nebo akce. Výjimkou nebývá ani to, že některé produkty či služby z provizního systému úplně vyřadíte.

Nastavit lze ale také strategii, kdy v případě nákupu již zlevněného zboží nebo při využití slevového kuponu bude provize nižší, než když zákazník nakoupí bez slevy. Vám se tak dostává větší marže a můžete se s partnerem rozdělit.

Co můžete nabídnout partnerům k propagaci?

Jak už to tak v marketingu bývá, kreativitě se meze nekladou. Nejčastěji ale inzerenti partnerům poskytují:

  • textový odkaz,
  • banner,
  • xml feed.

Pustit se však můžete i do pokročilejších podkladů a připravit pro partnery e-mailové šablony, slevové kartičky a kódy nebo produkty k recenzi.

Čím motivovat partnery k propagaci vašich produktů a služeb?

Zatímco do programů populárních firem se partneři sami od sebe hrnou, menší ryby budou muset v rybníce partnery nalákat. Pro jednoho z našich klientů jsme proto sepsali několik tipů, jak se v očích partnerů blýsknout.

  1. Využívejte důvěryhodný affiliate nástroj. Za ty nejdůvěryhodnější jsou považovány především affiliate sítě a zavedené nástroje jako zmíněný Affilbox nebo Post Affiliate Pro.
  2. Pravidelně a poctivě schvalujte a vyplácejte provize.
  3. Mějte v týmu aktivního affiliate manažera, který odpoví na všechny dotazy, poskytne partnerům podklady, informuje je o novinkách a poskytuje rady.

Vybraným partnerům dále

  • proaktivně nabízejte produkty k testování a recenzím zdarma,
  • připravte jim banner na míru, článek na míru nebo konzultaci,
  • setkejte se s nimi osobně a vyslechněte si jejich názor a návrhy na vylepšení.

Motivovat k větší aktivitě můžete partnery třeba také občasnou výzvou, kdy těm, kteří přivedou v daném měsíci nejvíce konverzí či obratu, nabídnete věcné ceny z e-shopu či kredit na nákup.

Myslíte to s affiliate marketingem vážně? Pozvěte do týmu affiliate manažera

Affiliate marketing může fungovat, pouze když se mu budete dostatečně věnovat. Určete si proto v týmu specialistu, který se bude o váš provizní program starat a bude zajišťovat jeho plynulé fungování.

Náplň práce affiliate manažera zahrnuje:

  • komunikaci s partnery,
  • oslovování dalších partnerů,
  • propagaci affialite programu,
  • domlouvání rozšiřování spolupráce se současnými partnery,
  • přípravu podkladů pro partnery,
  • schvalování konverzí,
  • kontrolu a proplácení faktur,
  • vyhodnocení a reporting affiliate marketingu.

V případě, že v týmu nemáte nikoho, kdo by se správy affiliate marketingu ujal, nabízí se i další řešení. Affiliate manažera můžete najmout externě například u nás ve Včelišti.

S čím vám naši affiliate manažeři pomohou? Stanou se součástí vašeho týmu, komunikují skrze váš firemní e-mail, mají přístup do vašeho systému a vaši partneři na ně dostanou přímý kontakt. V případě zájmu se starají také o schvalování provizí a zasílání faktur k proplacení.

Postaráme se o váš affiliate program

Zaujala vás naše nabídka affiliate manažera? Napište nám. Rádi vám poskytneme kolegu, který se postará, aby byl pro vás affiliate marketing téměř bez práce

Jak vyhodnocovat affiliate marketing

Affiliate marketing patří mezi výkonnostní kanály, a proto se neobejde bez pravidelného a důkladného reportování.

  1. Stanovte si cíle, které chcete sledovat a v jakém časovém období jich chcete dosáhnout. Například o kolik partnerů chcete v následujícím kvartálu rozšířit svůj seznam nebo o kolik chcete zvýšit měsíční obrat z affiliate marketingu.
  2. Výsledky sledujte pomocí měřicích nástrojů. Kromě nástroje, který používáte pro správu affiliate programu, se podívejte také do Google Analytics 4.
  3. Sledujte vhodné metriky jako přivedený obrat, přiřazená provize, vyplacená provize, počet konverzí, počet prokliků, průměrná provize, počet registrovaných a aktivních partnerů a další.

Časté chyby při správě affiliate marketingu

Přečtěte si, na co si dát u affiliate marketingu pozor a vyhněte se nejčastějším chybám.

  • Nepromyšlení výše provize a pravidel, kvůli čemuž se může stát, že vám nebude vycházet marže u produktů a budete platit zbytečně moc partnerům, kteří nepřinášejí nové zákazníky.
  • Chybí affiliate manažer a nikdo se kvůli tomu o program nestará, jen se spustí a nechá se samovolně běžet, neoslovují se noví partneři a nikdo se nestará o ty současné.
  • Nedostatečná nebo zcela chybějící kontrola, jak vás partneři propagují, kvůli čemuž může docházet k podávání mylných informací a propagování vaší značky způsobem, který si nepřejete. Kvůli nedostatečné kontrole vám také mohou uniknout nevhodné praktiky propagace partnerů, se kterými nemusíte souhlasit. 
  • Začnete s affiliate marketingem příliš brzy, kdy ještě nemáte dostatečně ověřený svůj business model nebo máte malé obraty. V takovém případě se stáváte pro partnery nedůvěryhodnými a nebudou s vámi chtít spolupracovat. 
  • Nesoustředíte se na vylepšování svého webu a konverzního poměru. Při současné konkurenci programů si partneři vybírají podle toho, kolik od vás získají, když k vám pošlou například 1000 návštěvníků. Pokud budete mít horší konverzní poměr než vaše konkurence, ale stejné provize, budou propagovat raději vaše konkurenty.

Je affiliate marketing pro vaši firmu nebo e-shop?

Abychom vám usnadnili rozhodování, jestli affiliate marketing vyzkoušet, nebo ne, pojďme si na závěr shrnout plusy a minusy.

Výhody affiliate marketingu

  • Zvýšíte své tržby a tím podpoříte růst svého online podnikání.
  • Reklama se vám určitě vyplatí, protože provizi vyplácíte jen za výsledky a objednávky.
  • Posílíte svou značku, protože se o vás a vašich produktech či službách dozví i lidé mimo vaši současnou cílovou skupinu.
  • Podpoříte SEO a linkbuilding, jelikož na váš web bude odkazovat více různých zdrojů.
  • Oslovíte novou specifickou skupinu daného partnera, čímž rozšíříte základnu potenciálních zákazníků.
  • Získáte další kanál pro propagaci a rozšíříte tím svůj marketingový mix.

Nevýhody affiliate marketingu

  • Pokud nejste známá značka, může pro vás být náročnější sehnat kvalitní partnery.
  • V případě, že jste e-shop s malou marží, nebude pro vás affiliate marketing výhodný.
  • Vybudovat kvalitní affiliate program může být běh na dlouhou trať. Trvat vám to může od několika měsíců až po několik let.
  • Budete mít omezenou kontrolu nad tím, jakým způsobem vaši partneři komunikují a propagují vaše produkty nebo služby.
  • Pokud vaše nabídka nebo výše provize nebude dostatečně zajímavá, nebude o váš affiliate program zájem. 
  • V budoucnu může být problém s přesností měření doporučení od partnerů, a to kvůli změnám ohledně cookies v Evropské unii.

Rozjeďte vlastní affiliate program s naší pomocí

Chtěli byste affiliate marketing vyzkoušet? Poraďte se s námi. Zvážíme jeho potenciál pro vaše podnikání, připravíme efektivní strategii a převezmeme správu vašeho programu.

Sdílejte:

Oli připravuje obsah na sociální sítě, spravuje klientům firemní profily, nastavuje a optimalizuje inzerci na Meta a dalších platformách a píše texty.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top