Za poslední roky máme s výběrovými řízeními mnoho zkušeností a chceme se s vámi o ně podělit. Abyste věděli, čemu se vyhnout a na co se zaměřit. Až budete usilovat o práci v marketingové agentuře, budete dobře připraveni. Tipy a rady vycházejí z našich zkušeností a firemní kultury – plně respektujeme, že jiné firmy a náboráři mohou k celé záležitosti přistupovat jinak. Pokud tomu tak je, budeme rádi, když nám dáte vědět do komentářů.
Ať už odpovídáte na nabídku, nebo naopak sami oslovujete firmu se žádostí o práci, je to vaše první příležitost, jak zapůsobit. Nepodceňujte sílu průvodního e-mailu a nespoléhejte na oslňující životopis. Pokud personalistu odradíte e-mailem, váš životopis třeba ani neotevře. První e-mail = první dojem. A ten je opravdu jen jeden.
Pozor na vaši e-mailovou adresu. Chápeme, že v dnešní elektronicky přesycené době je těžké najít volnou adresu obsahující vaše jméno a příjmení (zvláště pokud máte nějaké typicky české), ale žádat o zaměstnání s infantilním názvem mailu vám opravdu nepřinese nic dobrého.
Tip Včeliště: Celé jméno je také plus pro snadné dohledávání komunikace s konkrétní osobou. Zapamatovat si, že beruska55 je paní A. B., je pro nás práce navíc a kandidátka tím ztrácí případné plusové body.
Předmět e-mailu musí být výstižný, aby personalista přesně věděl, co ve zprávě najde. „Reakce na nabídku práce“ mu neřekne nic, takových dostává denně dvanáct do tuctu. Do předmětu tedy určitě uveďte, o jakou pozici se jedná.
Pozdravit je nejen slušnost, ale přímo nezbytnost. Jménem (resp. příjmením) oslovujte pouze tehdy, jestliže jste si 100% jisti, komu e-mail doputuje. Velký pozor si dávejte, pokud odpovídáte na více nabídek práce a rozesíláte stejné zprávy, ať vám v e-mailu nezůstane jiné oslovení.
Navážeme na poslední větu minulého odstavce – posílat stejné odpovědi na všechny nabídky se nevyplácí i z dalšího důvodu. Pokoušíte se zaměstnavatele zaujmout, ukázat, že se do jeho týmu hodíte, že firmě něco přinesete. Ale každá firma je jiná, i když podniká ve stejné oblasti. Jeden personalista přivítá neformální tón vašeho e-mailu, jiný ho kvůli tomu pošle rovnou do koše. A generický text, který ničím nevyniká, nezaujme vůbec nikoho.
Dejte si proto s každou odpovědí práci a soustřeďte se na tyto body:
Tip Včeliště: E-mail pište formou motivačního dopisu. Ve Včelišti nás nezaujmou zprávy ve stylu: „Dobrý den, mám zájem o pozici XY. Životopis a motivační dopis najdete v příloze.“ A troufáme si tvrdit, že nejsme jediní. Přehledný a dobře strukturovaný text bez pravopisných chyb a překlepů je samozřejmostí. My ještě dodáváme, že velmi dobře působí mít v e-mailu profilovou fotku (neboli ikonu účtu).
Ne že by vzhled hrál nějakou roli, ale je fajn vidět, s kým si píšeme. Také je to ukazatel, že kandidát s e-mailem umí zacházet.
Pište pravdu. Nebojte se přiznat, že něco neumíte (ale rádi se to naučíte). Rozhodně tím však nezačínejte, nejprve vždy sdělte to pozitivní. A pokud máte v životopisu uvedeno, že někde aktuálně pracujete, je vhodné v e-mailu okomentovat, proč hledáte novou práci.
Pravidlo číslo jedna: Pozor na kompatibilitu Wordu a jiných systémů. Často se stává, že váš vypiplaný a dokonale upravený životopis se příjemci zobrazí jako dílo uživatele začátečníka. Proto CV před odesláním převeďte do formátu PDF, aby ho personalista otevřel ve stejné podobě, v jaké byl vytvořen. Další možností je životopis vytvořit v Google dokumentech, v aplikaci Canva nebo na LinkedIn.
Ať už si vyberete jakoukoliv formu, je důležité mít CV opravdu vyladěné.
Tip Včeliště: Jaký životopis zaujme nás?
Všeobecná doporučení, co by měl a neměl životopis obsahovat, znějí takto:
Ve Včelišti je součástí výběrového řízení zkušební zadání, s čímž se můžete setkat i v jiných společnostech. My osobně to děláme proto, abychom zjistili, jak kandidát přemýšlí a zda se dokáže sžít s našimi procesy. Z výpisu předchozích zkušeností tohle zkrátka nevyčtete.
Je jasné, že když ho „odfláknete”, nikdo si vás nevybere, ale když vám s ním bude někdo pomáhat, přijde se na to velmi brzy po přijetí. Poperte se proto se zadáním sami za sebe a jak nejlépe dovedete. A dodržte termín – pozdní odevzdání je stejné jako pozdní příchod na ústní pohovor (a ve finále také do práce).
Nad zadáním přemýšlejte komplexně. Není to jen o vypracování po věcné stránce, ale také po té vizuální. I zde pracujte ve stejném tónu firemní komunikace a zapojte maximum svých znalostí a dovedností pro danou pozici.
Hlásíte se na stratéga? Váš vypracovaný úkol musí mít hlavu a patu, jasně předávat myšlenku, obhájit váš postup. Chcete se stát copíkem? Nezapomeňte na titulek, meta popisek, formátování textu. Jako grafik se držte jednotného stylu a dejte si záležet na výběru obrázků z fotobanky. Zkrátka ať je vaše vypracování vyladěné do posledního detailu.
Dobře vypracované zkušební zadání vás posune mezi nejlepší kandidáty a bude následovat pohovor. Dnes není neobvyklé absolvovat ho online, v takovém případě si najděte klidnou místnost a upravte si pozadí.
Účelem (online i offline) pohovoru je poznat kandidáta jako člověka, zjistit, jak působí a jestli se začlení do týmu. Pro uchazeče je výhodné se s firmou předem dobře seznámit a při pohovoru ukázat, že si je vědom, kam se hlásí a čím tam (ne)zapadá.
Klíčem k úspěchu je správná sebeprezentace. Přesvědčte zaměstnavatele o těchto dvou věcech a máte vyhráno.
Jak sami vidíte, cesta k vysněné práci má čtyři etapy. I když je každá společnost jiná, věříme, že když se budete řídit našimi radami vycházejícími ze zkušeností, každý další krok bude lehčí a vy se dostanete do cíle.
Neopakujte stejné chyby a získejte svůj vysněný job. Dejte nám vědět o svých zkušenostech z přijímacích řízení nebo si naše rady vyzkoušejte v praxi přímo u nás.
Žádný komentář k zobrazení