Maskoti mohou vaši značku osobitým způsobem oživit. Pomáhají představit si její osobnost a vytvořit příběh. Stejně tak ambasadoři ze světa celebrit. Která varianta je ale lepší? Jsou maskoti pro každého? Jak vybrat vhodného ambasadora? Pojďme se na problematiku podívat podrobněji.
Společnost Ipsos v jednom ze svých průzkumů píše, že jestliže jsou archetypy marketingovou teorií, pak maskoti jsou tato teorie v praxi. Maskoti se mohou stát mocným spojencem, kterému spotřebitelé uvěří snadněji než jiným marketingovým strategiím.
Současná popkultura totiž miluje postavy, maskoty a vyslance všeho druhu. Maskoti často obcházejí konvenční marketingovou logiku, a přesto jsou úspěšní. Podporují hravost a humor.
Je však důležité:
Alzu si bez zeleného mimozemšťana už ani neumíme představit.
Z výše uvedených bodů je jasné, že byť maskoti pomáhají značce budovat užší spojení se zákazníky a stát se jedinečnou, nemusí to vždy být tak jednoduché. Zejména co se posledního bodu týká. Skvělou ilustrací je rychlá změna ve vnímání log značek Uncle Ben’s, Chiquita nebo Land O’Lakes.
Na druhé straně maskoti na rozdíl od předražených celebrit pracují zadarmo. Neudělají nic, co by poškodilo vaši značku, a jsou vždy k dispozici. A dle Ipsos kreativy, které použijí maskota, mají 6× větší pravděpodobnost skvělého výkonu.
U kosmetických produktů zkrátka potřebujete ženu s krásnou pletí nebo muže s hustými vlasy bez lupů, čehož samozřejmě dosáhli díky vašim přípravkům. Oblečení, šperky nebo parfémy chcete vidět na skutečných osobách, stejně jako skvělou chuť potravin a nápojů vám může doporučit zase jen člověk.
Pokud vaše produkty spadají do těchto (a podobných) kategorií, můžete použít maskota jako součást svého loga, ale stále budete potřebovat skutečnou osobu, která bude produkt propagovat. A tady přichází na scénu ambasadoři značky, ideálně z řad známých osobností.
Značka Lancôme spolupracuje s mnoha celebritami.
Už od dětství napodobujeme ostatní, máme to prostě v genech. A když jde o známou osobnost, platí to dvojnásob. Proto celebrity v reklamách tak skvěle fungují, ať už se rozhodnete pro dlouhodobou, krátkodobou, nebo jednorázovou spolupráci.
Má to ale i nevýhody:
Ambasadora musíte také vybírat citlivě. Stejně jako u maskota s ohledem na vaše produkty/služby a cílové publikum. Streetwear oblečení vám těžko zpropaguje Petr Štěpánek, zatímco jako tvář luxusních pánských obleků se hodí dokonale. Pro propagaci barvy na vlasy, která dokonale kryje šediny, nevolte mladou herečku, které šediny ještě dlouho nehrozí (jako v případě Hany Vagnerové).
Pokud vás tato problematika zajímá více, přijďte na další Kafe a marketing. Hostem bude Jan Coufal, spoluzakladatel a CEO agentury CZECH PROMOTION, která stála u zrodu jednoho z nejúspěšnějších českých maskotů – Alzáka.
Honza nám kromě Alzákova příběhu představí také efektivní strategii užívání maskota a jeho zapojení do brandingu a odpoví například na tyto otázky:
Tak si to nenechte ujít!
Žádný komentář k zobrazení