Jak Byt Lepsim Copywriterem

Jak být lepším copywriterem? 10 praktických rad pro vás

Již nějakou tu dobu se věnujete „copywriterskému řemeslu“. Píšete nejrůznější druhy textů – od klasických PR článků, přes titulky, popisky, až po tiskové zprávy nebo příspěvky na blog. Zkrátka a jednoduše, u té „proklaté krabice“ sedíte více, než je zdrávo… Pokud ještě nemáte aktivní rezervaci pokoje v Opavě, Bohnicích, Kroměříži nebo dalším zařízení, do jehož útrob se můžete současným tempem dostat, pak zvolněte, zpomalte, zastavte a začtěte se do následujících řádků, kde vám prozradím 10 praktických rad, jak se stát ještě lepším copywriterem a zároveň se nezbláznit.

Rada č. 1: Milujte to, co děláte

Vstávat každé ráno s pocitem, kolik toho během dneška musíte stihnout a že byste se raději věnovali úplně jiné činnosti – to není ideální přístup profesionálního copywritera. Naučte se milovat svou práci! Zamilujte se do jednotlivých písmenek, vzhlížejte ke klávesnici, myši a obrazovce počítače jako k bohyni. Věnujte pozornost každé mezeře, dvojtečce nebo pomlčce. Zkrátka a dobře si užívejte každý stisk klávesy nebo klik myši. Jedině tak můžete vytvořit texty, které mají srdce – kus vašeho originálního já.

 

copywriter

 

Rada č. 2: Nechte své texty uzrát

Na ty nejlepší věci se vyplatí počkat si. Bohužel (nejen) v oblasti copywritingu sehrává čas ústřední roli a každá minuta je drahá. Každá minuta totiž může znamenat jeden nový řádek. Ovšem chcete-li psát opravdu kvalitní texty, pak si na jejich tvorbu vyčleňte dostatečný časový úsek a počítejte se dnem navíc, během kterého si text znovu přečtěte. S největší pravděpodobností jej po přečtení totiž zcela přepracujete a přestylizujete k naprosté dokonalosti.

Rada č. 3: Kontrola „zvenčí“

Po nějaké době se každý copywriter stává jaksi otupělý vůči určitým slovním spojením nebo frázím (v horším případě gramatickým chybám). Proto, tvoříte-li opravdu komplikovaný text, jenž musí být vyšperkován do posledního detailu, dejte jej přečíst někomu zvenčí. Nezávislé osobě, kamarádovi, známému, manželce nebo sestře. Vsaďte se, že každá osoba objeví minimálně jednu chybu nebo stylistický „překlep“.

pozitivní přístup

 

Rada č. 4: Pozitivní přístup

Pozitivní přístup je úzce spojen s radou č. 1. Aby z vás optimismus při psaní textů doslova tryskal, je potřeba naučit se myslet pozitivně, zbavit se veškerých negativ a emocionálních upírů, jež se nachází ve vašem okolí. Jedině tehdy, pokud budete v pohodě po emoční a psychické stránce, můžete tvořit kvalitní texty na té nejvyšší úrovni.

Rada č. 5: Vyhledávejte výzvy

Téma, o kterém jste v životě nepsali a téměř o něm ani neslyšeli řada copywriterů odmítne nebo deleguje na své kolegy. Raději se pak věnuje klasickým tématům, která pořád dokola omílá a může o nich referovat na mezinárodních konferencích. Ovšem tento směr není tak úplně správný. Chcete-li být skutečně úspěšným a všestranným pisálkem, věnujte se i komplikovanějším tématům, o nichž nemáte v prvopočátku sebemenší ponětí. Berte tyto texty jako výzvu a ponořte se do světa rešerší. Možná se budete divit, jak vás dané téma zaujme a rozšíří vaše obzory.

Rada č. 6: Zdokonalujte se

Neusínejte na vavřínech a nenechávejte se uchlácholit první pochvalou nového klienta nebo zaměstnavatele. Každá pozitivní zpětná vazba by vás měla motivovat k ještě lepším výkonům. U té negativní pak zaberte dvakrát tolik! Čtěte, vyhledávejte, informujte se, zapište se do online kurzu nebo se zúčastňujte meetingů a setkání, která pořádají lidé z vašeho oboru. Poznáte nejen nové metody, triky a fígle, ale také spoustu nových osob, mezi kterými můžete narazit třeba i na staré přátele.

Rada č. 7: Podlehněte zdravé motivaci a soupeřte

Každý den si stanovte reálné cíle, třeba počet normostran, které zvládnete během dne napsat. Oblíbený spisovatel Michal Viewegh před operací aorty pravidelně psal čtyři stránky knihy za den, což rozhodně není málo. Zkuste se jeho zapálením inspirovat! Motivujte se k ještě lepším výsledkům a soupeřte sami se sebou. Nerozptylujte se a snažte se soustředit na 200 %. Zakažte si negativní myšlenky (viz rada 4!) nebo jakékoli další myšlenky, které by vás mohly rozptylovat. Zakažte si také jakékoli druhy a odnože prokrastinace! Hry na facebooku i vaši virtuální přátelé určitě počkají.

Rada č. 8: Trénujte tělo i mysl

Rozšiřujte své obzory, kromě sebevzdělávání, trénujte mozek, paměť ale i své tělo. Pokud budete denně sedět dvanáct nebo šestnáct hodin na židli, pak se jednoho dne zblázníte nebo se dopracujete k syndromu vyhoření. I ve světě copywritingu, stejně jako v kterémkoli jiném oboru, je potřeba pravidelně odpočívat. Zapomeňte však na pasivní formu odpočinku u obrazovky televize nebo u počítačové hry. Vyrazte ven, do posilovny, do parku nebo na bazén. Jedině aktivním odpočinkem – ať už to zní sebevíce absurdněji – dokážete načerpat chybějící síly i novou inspiraci.

 

pivo

 

Rada č. 9: Zavřete Word, vypněte PC a vyjděte si mezi lidi

Tato rada se váže k radě předchozí a má za cíl jediné – zbavit vás sociální izolace a obnovit pošramocené mezilidské vztahy. Jen si přiznejte, že od té doby, co se věnujete copywritingu své přátele, v horším případě pak i rodinu, značně zanedbáváte. Proto si vyčleňte alespoň jeden den v týdnu (nejlépe však dny dva), kdy zavřete textový editor, vypnete počítač a konečně vyrazíte mezi přátele a známé, kterým jste určitě už nějakou tu dobu chyběli.

Rada č. 10: Nejde to? Vyměňte obor!

Říká se, že na jedné pracovní pozici může člověk vydržet zhruba 3 léta. Pak jej začne daná práce unavovat a ztratí nadšení, jež jej do této doby provázelo. Pokud na sobě pozorujete tyto projevy, pak zvažte, zda není na místě delší dovolená nebo změna oboru. Existují samozřejmě i výjimky – pisálci, kteří se textům věnují celý život. Ovšem tyto rarity nejsou zrovna dvakrát časté. Syndrom vyhoření je pouze předzvěstí daleko závažnějších komplikací, jež mohou mít negativní dopad nejen na váš osobní život, ale zejména pak zdravotní stav. Proto zvažte, zda je copywriting řemeslem, kterému se chcete věnovat po zbytek života nebo pouze odrazovým můstkem k dalším, neméně zajímavým disciplínám.

Pravidelný citát na závěr:

Tvůrčí práce je hra. Je to svobodná úvaha s použitím materiálů ve tvaru, který si člověk zvolí.“ Stephen Nachmanovitch

Nejčastější chyby při psaní

Stáhněte si seznam nejčastějších chyb při psaní a vylepšete tak svůj copywriting.

Vendula Vrablová

Copywriterka Včeliště.cz, absolventka ekonomické žurnalistiky na VŠB v Ostravě, redaktorka několika ekonomických periodik a přispěvatelka zpravodajského serveru novinky.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close