Proč (ne)používat long tail frázi v doméně

Přemýšlíte, zda máte zakoupit doménu, která bude obsahovat long tailové klíčové slovo? Nebo jste o long tailu zaslechli a rádi byste se o něm dozvěděli trochu víc? Tento článek vám přiblíží, co to long tail vůbec je, kde ho najdete a zda má smysl jej používat v názvech domén. Dozvíte se, jak k long tailům v současnosti přistupují vyhledávače Google a Seznam.cz. Pokud vás některé zmíněné téma zajímá, tak čtěte dál. Dozvíte se víc.

Co je to long tail?

Long tail (nebo v češtině dlouhý chvost) je spojení několika klíčových slov, která mají dohromady menší hledanost než obecné klíčové fráze.  Výhodou long tailu je jeho relevance oproti obecným frázím. A díky své relevanci má ve výsledku mnohem lepší konverzní schopnosti než obecné klíčové fráze. Jak  tedy na optimalizaci pomocí long tailu? Přečtěte si celý článek, který vám rozšíří obzory.

Termín long tail zavedl šéfredaktor časopisu Wired, Chris Anderson. Aderson byl jeden z prvních, který si výhod long tailu všiml. Všechny své poznatky o long tailu shrnul v knize Linked. Důvodem, proč se Anderson začal long tailem zabývat, bylo jeho zjištění, že díky long tailu je možné přes internet nabízet i produkty, o které je v offline světě pouze malý zájem, a jejich propagace je tak velmi těžká.

Anderson a jeho následovníci na řadě různých příkladů dokázali jedno základní pravidlo. Je-li rozšířena nabídka produktového portfolia (podrobná a nová klíčová slova), vždy následuje růst poptávky po položkách, které nebyly dříve dostupné.

Na filozofii long tailu stojí i úspěch reklamní sítě Googlu (Google Adwords), jejíž model je založen na zobrazování reklam i na málo navštěvovaných stránkách, jejichž obsah je plný vysoce cílených long tailů.

Jak rychle najít vhodný long tail?

Najít long tail není složité, pokud víte, jaké nástroje použít. Pro hledání využijte data vyhledávačů Google a Seznam.cz. Nejkvalitnější data najdete v nástrojích pro návrh klíčových slov.

U vyhledávače Google využijte data z aplikace pro návrh klíčových slov Google Adwords Keyword tool.

U vyhledávače Seznam a jeho reklamního systému Sklik je podobná aplikace pro návrh klíčových slov taktéž veřejně dostupná (stačí se do systému zdarma zaregistrovat).

Pro ještě rychlejší hledání lze u obou vyhledávačů využít jejich našeptávačů, které vám long taily prozradí. U Seznamu může hledání long tailů vypadat třeba takto:

Long tail a našeptávač Seznam.cz

Jednotlivé fráze je poté vhodné konkrétněji prozkoumat v aplikacích pro návrh klíčových slov u jednotlivých vyhledávačů. Zjistíte tak jejich přesnou hledanost (ta je důležitá). Jako doplňující vyhledávač long tailů může také posloužit interní statistika vyhledávacích dotazů na Seznam.cz. Data z ní nejsou tak přesná, ale tipy pro zajímavé long taily zjistíte. Pokud sháníte informace o long tailech před analýzou klíčových slov, tak si přečtěte samostatný článek, který jsme na toto téma napsali.

Přístup vyhledávačů k long tail výrazům v doménách

Volba doménového jména není pro člověka bez znalostí internetového marketingu snadná záležitost. Vyžaduje větší množství ucelených informací o internetovém marketingu obecně. Začátečníci si většinou myslí, že čím více důležitých klíčových slov v názvu domény uvedou, tím více podpoří SEO svého budoucího webu. V současné době to je i není pravda a odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Vyhledávače své postoje k tomuto faktoru SEO mění a jednoznačná odpověď nemůže být obecně platná dlouhou dobu. Článek s podrobnějším a aktuálním příkladem uvedení klíčové fráze v doméně Seznam.cz jsme již napsali. V komentářích pod článkem se dozvíte další zajímavé názory na toto téma.

S jistotou ale můžeme říci, že dlouhé, víceslovné long taily s mnoha pomlčkami nemají v doménových názvech své opodstatnění. Minimálně z uživatelského hlediska jsou velice špatně zapamatovatelné. Z hlediska linkbaitingu, přirozené tvorby zpětných odkazů na váš web, může mít klíčové slovo v doméně na následné SEO vliv. Vliv klíčového slova se promítne do anchor textu odkazu. Budujete-li svým projektem značku, doporučuji spíše vymyslet vlastní specifický název domény. Pokud je váš projekt orientován informativně (např. mikrostránka), tak není špatné klíčové slovo v doméně mít. Dobrým příkladem může být například naše mikrostránka ostrovychorvatska.cz.

Zastoupení long tail výrazů ve vyhledávání

Google a long tail v doméně v roce 2013

Během září roku 2012 Google provedl tzv. EMD update (Exact Match Domain update). Tento update byl další z  řady updatů (po Pandě a Tučňákovi) výsledků vyhledávání, které i nadále pokračují. Jejich cílem  je ze SERPu (výsledků vyhledávání) vyřadit ty nejméně kvalitní stránky, které na klíčových slovech parazitují pomocí zakázaných technik. V tomto případě se jednalo o long tailové výrazy v názvech domén. V dobách před EMD updatem bylo možné na určité long tailové fráze získat pozice ve vyhledávačích pouhým klíčovým slovem v doméně. Ze znalosti této „techniky“ těžily mnohé společnosti, které kupovaly podobná doménová jména, a získávaly tak dlouhodobou organickou a typo návštěvnost takřka z jakéhokoliv oboru na světě za zlomek ceny a práce. Po změně algoritmu už není možné podobných technik na Google využívat a je lepší se soustředit na budování kvalitního obsahu.

Seznam a long tail v doméně

U Seznamu jsme zatím podobné updaty nezaznamenali. Dokonce se zdá, že trend Seznamu je v mnohých případech oproti Googlu zcela opačný. Podrobným příkladem je již zmiňovaný článek, který tento jev popisuje na mikrostránce pokerovestoly.cz. Osobně si myslím, že je to pouze jeden z dočasných výkyvů Seznamu, na které jsme již v posledních let relativně zvyklí.

Závěr

Změny v algoritmech vyhledávačů probíhají takřka neustále. Jejich vývoj a směr je však jasný. Vyhledávače chtějí svým návštěvníkům nabízet kvalitní obsah. Bojují proti uměle optimalizovaným webům, které nenabízí dostatek relevantních informací a pozice ve vyhledávačích si chtějí vydobýt jinými cestami. Pokud vás toto téma zaujalo, tak vám doporučuji k přečtení zajímavý článek od Roberta Němce.

Longtaily cheat sheet

Stáhněte si tipy jak na longtail a poznejte jeho výhody.

Tomáš Procházka

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close