skip to Main Content

Jak vám sitemap pomůže při SEO?

Možná jste už přemýšleli nad tím, jak je možné, že vyhledávač objeví naše nové webové stránky a začne je zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Kdo mu o nich řekne a jak je najde? Nyní se podíváme na to, jakým způsobem to dělá a jak mu v tom můžete pomoct vytvořením souboru sitemapy, neboli mapy stránek. V článku si také povíme, jak má sitemap správně vypadat a jakých chyb se při jejím použití vyvarovat.

Jak vyhledávač najde moje stránky

Za každým vyhledávačem stojí silný počítač a program, kterému se říká indexovací robot. Ten stále prochází internetové stránky a ukládá si jejich aktuální obsah tak, jak na něj zrovna naráží na internetu.

Proces zjednodušeně vypadá tak, že si robot zobrazí jednu stránku a tu si uloží. Pokud na ní najde interní (vedoucí na jinou podstránku toho samého webu) nebo externí odkaz (vedoucí na jiný web), přejde přes něj na další stránku, tu znovu uloží a tak pokračuje dál a dál. Takto postupně prochází všechny stránky na internetu.

Většinu stránek tímto způsobem navštěvuje pravidelně a díky tomu jsou výsledky vyhledávání stále aktuální. Pokud někdo odkáže na váš web, existuje velká šance, že si vašich stránek vyhledávač brzy všimne a uloží si je do své databáze. Ne vždy se mu ale podaří najít všechny podstránky a někdy mu tento proces, především u nových webů, trvá příliš dlouho. Vy kvůli tomu pak ztrácíte návštěvníky, které byste jinak mohli z výsledků vyhledávání získat, kdyby o vaší podstránce vyhledávač už věděl. Proto existuje způsob, jak vyhledávačům s nalezením a indexováním všech podstránek vašeho webu pomoci, a to právě pomocí sitemap souboru.

Jak funguje soubor sitemap

Soubor sitemap je tedy jakousi mapou vašich stránek a vedou z něho odkazy na všechny důležité podstránky webu. Vytvořením a pravidelnou aktualizací souboru sitemap pomůžete vyhledávačům rychle najít váš obsah, snížíte délku prvního zařazení nových stránek a ulehčíte robotovi orientaci na webu. Odměnou za vaši snahu bude často přesnější, rychlejší, aktuálnější a úplnější indexování stránek, které vám zajistí více možností umístit se ve výsledcích vyhledávání.

Vyhledávač bude stále aktualizovat informace o vašich stránkách ve své databázi, když na ni při procházení odkazů z jiných stránek narazí. Ale navíc bude mít k dispozici soubor sitemap, pomocí něhož jednoduše aktualizuje všechny podstránky webu. Pokud vytvoříte nějakou novou podstránku, robot jí najde velice rychle, protože se objeví jako nová v mapě podstránek.

Jak vypadá sitemap

Na stránkách o chorvatských ostrovech máme vytvořenou sitemapu na adrese http://www.ostrovychorvatska.cz/sitemap.xml. Jde o jednoduchý soubor umístěný v  hlavním adresáři na serveru či hostingu, kde máte uložené vaše stránky. Nejlepší je zvolit klasický název souboru, tedy sitemap.xml. Koncovka xml označuje formát rozšiřitelného značkovacího jazyka, jehož výhodou je poměrně malá velikost souboru. Jde o standard, ve kterém jsou mapy stránek generovány a ukládány. Vaše sitemap může mít ale i jinou příponu, například xml.gz, což je pouze komprimovaná (zmenšená) verze klasického xml formátu.

Zdrojový kód souboru sitemap může vypadat například takto:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>http://www.ostrovychorvatska.cz/</loc>
<lastmod>2013-05-01T20:07:56+00:00</lastmod>
<changefreq>daily</changefreq>
<priority>1.0</priority>
</url> 
<url>
<loc>http://www.ostrovychorvatska.cz/ostrov-susac/</loc>
<lastmod>2013-05-01T20:07:56+00:00</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>0.2</priority>
 </url>
...
</urlset> 

Jak je z kódu vidět, struktura souboru sitemap není vůbec složitá. Mezi povinné údaje o každé podstránce patří elementy urlset, URL a loc. Urlset stačí vložit na začátek mapy stránky a uzavřít ho na úplném konci. Mezi části kódu oddělené elementem url pak vkládáte postupně jednotlivé podstránky. U každé podstránky je třeba uvést, na jaké adrese se nachází (loc).

Volitelný údaj lastmod označuje datum poslední úpravy podstránky a říká vyhledávači, jestli existuje novější verze, kterou ještě nemá uloženou. Element changefreq robotovi říká, jak často je asi stránka měněna (a jak často jí má tedy navštěvovat). V praxi budete na tomto místě používat pravděpodobně především slova daily (denně), weekly (týdně) a monthly (měsíčně). Posledním elementem, který doporučuji použít, je priority. Ten určuje prioritu stránky na serveru. Na toto místo můžete vkládat hodnoty od 0 do 1. Slouží jako orientační informace pro vyhledávač, jak důležitá podstránka na webu je.

Jak mapu stránek správně použít

Určitě mapu vytvořte a pravidelně aktualizujte. To je první a nejdůležitější bod, pokud chcete využít možností, které vám soubor sitemap nabízí. Pokud svůj soubor pojmenujete sitemap.xml nebo sitemap.xml.gz a umístíte ho do hlavního adresáře stránek tak, že bude dostupný na adrese www.vasestranka.cz/sitemap.xml, respektive www.vasestranka.cz/sitemap.xml.gz, vyhledávač by si měl souboru sám všimnout.

Vyhledávači Google můžeme, na rozdíl od českého Seznamu, říct, kde se soubor sitemap nachází a přímo ho na něj pomocí pár kliknutí nasměrovat. Pro tento a další účely slouží Nástroje pro webmastery od Google, ve kterých si založíte profil pro svůj web. Poté v sekci Optimalizace -> Soubory Sitemap nasměrujete vyhledávač k souboru sitemap.

Vložení sitemap do Nástrojů pro webmastery

Jak soubor sitemap vytvořit a pravidelně ho aktualizovat

Jestliže fungují vaše stránky na nějakém redakčním systému, existuje vysoká pravděpodobnost, že se mapa stránek už sama generuje, nebo je řešení pro její vytváření a aktualizaci již vymyšlené a stačí ho aktivovat. Pokud máte vytvořené stránky na míru, zeptejte se tvůrce nebo společnosti, která vám web vytvářela, jakým způsobem vytvoření sitemapy a její generování řešit. Protože naše stránky ostrovychorvatska.cz běží na redakčním systému WordPress, nainstalovali jsme v administraci plugin Google XML Sitemaps, který je k dispozici zdarma. Ten vytvořil první verzi sitemapy a pravidelně jí aktualizuje. Jestliže ani jedno z uvedených řešení pro vás není možné, můžete zkusit online generátor sitemap. Při jeho použití ale dávejte dobrý pozor, co všechno zařadíte do souboru a co tam nepatří.

Sitemap slouží pouze jako orientační informace

To, že v mapě stránek uvedete nějakou adresu podstránky nebo že určíte vysokou důležitost té či oné podstránky, ještě neznamená, že tyto informace v plném znění převezme vyhledávač. Ten si sám určuje, zda a v jaké míře se bude vámi dodanými informacemi řídit.

Jak zajistit, aby vyhledávač vaší mapu stránek nepřehlížel

Pokud chcete, aby vyhledávač používal sitemap tak, jak by měl, aby soubor často navštěvoval a podle něho indexoval a aktualizoval podstránky vašeho webu ve svojí databázi, kterou potom používá při zobrazování vašich stránek ve výsledcích vyhledávání, musíte mu poskytnout kvalitní data. Zahrňte do souboru pouze ty podstránky, které mají alespoň nějaký potenciál umístit se ve výsledcích vyhledávání (ne adresy obrázků) a uvádějte všechny pouze jednou (ne duplicitní obsah, byť na několika různých adresách).

Neuvádějte, že všechny stránky v souboru se aktualizují každý den, pokud to není pravda. Akorát tím odradíte robota vyhledávače, pro kterého není problém takovou věc odhalit porovnáním uložených verzí v databázi. Podobných příkladů špatně vytvořených sitemap určitě vymyslíte víc sami. Raději je nezkoušejte, nebudou mít efekt.

Co tedy nyní udělat

V prvním kroku byste měli zkontrolovat nebo se zeptat, zda vaše stránky již mají vytvořenou sitemapu. Pokud ano, koukněte se, jestli je umístěná na správném místě a zda jsou v ní obsaženy správné podstránky a k nim uvedené korektní údaje. Tuto mapu stránek pak vložte do Nástrojů pro webmastery. Jestliže zatím vaše stránka soubor sitemap nemá, vytvořte ho podle tohoto návodu.

Mapa stránek zjednoduší vyhledávači procházení vaší prezentace. Díky ní bude robot častěji navštěvovat váš web, a pokud sitemap nastavíte správně, rychle zařadí nové podstránky, které vytvoříte, do výsledků vyhledávání.

Periodická tabulka SEO faktorů

Stáhněte si přehlednou infografiku SEO faktorů a nastavte si na své stránce vše k naprosté dokonalosti!

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top