Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Novinky ze světa SEO – srpen 2023
Google vydal další důležitou aktualizaci algoritmu, téměř přestal zobrazovat FAQ a HowTo v SERPu a většina SEO specialistů stále cítí silnou averzi k GA4. Ahrefs se pustil do zajímavých studií a dozvíte se také to, jak si vede Bing od spuštění AI chatu.
V článku najdete:
Novinky u Googlu
Zrychlení SGE a přidání nových funkcí
Google představil několik novinek u Search Generative Experience (SGE), které zahrnují rychlejší generování přehledů, více obrázků a videí. Nově také ukazuje datum, kdy byl obsah na odkazované stránce zveřejněn.
Zdroj: Search Engine Journal
Odkazy ve výsledcích SGE
Google na začátku srpna vyzkoušel zobrazování odkazů přímo v odpovědích SGE, a to v několika variantách.
Poté tento test po několika týdnech zastavil a koncem srpna oficiálně zavedl finální podobu – ikony šipek dolů, které se rozbalí a zobrazí odkazy na webové stránky použité jako zdroje. Po experimentování s různými formáty prezentace odkazů spustil Google rozšířené odkazy se šipkou nejprve v USA a plánuje je rozšířit celosvětově. Cílem je poskytnout citace a atribuce odpovědí umělé inteligence, zvýšit návštěvnost webových stránek a řešit stížnosti na nedostatečnou transparentnost.
Zdroj: Search Engine Land (1, 2, 3)
Oprava reportingu zpětných odkazů v GSC
V červencových SEO novinkách jsme psali o tom, že se v GSC zobrazuje výrazně méně zpětných odkazů, než tomu bylo dříve. Google přislíbil nápravu, což v srpnu splnil.
Zdroj: Search Engine Land
Nedostupná data o SGE v Google Search Console
GSC stále nesleduje ani neuvádí údaje o výkonnosti webů, které se zobrazují v novém AI rozhraní Search Generative Experience (SGE). Odpovědi v SGE by se technicky měly počítat jako pozice 1, a to za předpokladu, že je v AI textu uveden odkaz. GSC ale stále zobrazuje údaje o hodnocení pouze pro běžné výsledky vyhledávání. To znamená, že SEO specialisté v současné době nemají přehled o tom, jak dobře si jejich stránky vedou v SGE ve srovnání s běžnými výsledky vyhledávání. Zatím se neví, kdy budou data SGE začleněna do hlášení v GSC.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Průzkum o přínosnosti SGE
Google provádí průzkumy mezi některými uživateli, aby porovnali tradiční výsledky vyhledávání s novými výsledky generativního vyhledávání (SGE). Zobrazí jim dvě sady výsledků vyhledávání (pro stejný dotaz) vedle sebe a uživatelé mají označit, která sada jim přijde užitečnější. Cílem je získat zpětnou vazbu a zjistit, zda dávají lidé přednost výsledkům SGE před standardními výsledky vyhledávání. Společnost Google zajímá, zda výsledky SGE s umělou inteligencí poskytují lepší zážitek z vyhledávání.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Úzce zaměřené téma není zárukou dobrých pozic
Podle Johna Muellera a Dannyho Sullivana z Googlu se webové stránky nemusí zaměřovat na úzce vymezené téma nebo být tematicky příbuzné, aby se dobře umístily ve výsledcích vyhledávání. Uvedli, že užitečný, vysoce kvalitní obsah se může dobře umístit, i když je na obecnějším webu, což je v rozporu s běžnou radou SEO, že niche weby mají výhodu. To vyvolalo debatu na Twitteru, kde se uživatelé ptali, zda je to v souladu s pokyny společnosti Google pro kvalitu, a stěžovali si, že některé autoritativní weby dominují v hodnocení s nekvalitním obsahem. Google však setrval na svém stanovisku, že užitečnost a odbornost jsou důležitější než úzké tematické zaměření nebo hraní si se systémy hodnocení, a zdůraznil přístup „people-first“ pro dlouhodobý úspěch.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Favicona, název webu a titulek v SERPu obrázků
Google nyní u obrázkového vyhledávání zobrazuje také faviconu, název webu a titulek. Poslouží to ke snadnější orientaci mezi výsledky vyhledávání a podobně jako u web výsledků to může napomoci k rozkliknutí obrázku a případné návštěvě webu.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Google omezil zobrazování rozšířených výsledků FAQ a HowTo
Ve výsledcích vyhledávání už se na Googlu nebude zobrazovat tolik rozšířených výsledků typu FAQ a HowTo. Výsledky FAQ se nyní budou zobrazovat pouze u autoritativních vládních a zdravotnických stránek, zatímco výsledky HowTo se přestanou zobrazovat na mobilních zařízeních (zůstanou pouze na počítačích). Strukturovaná data mohou na stránkách zůstat, ale u mnoha webů dojde k poklesu zobrazení a míry prokliků na tyto výsledky v rámci reportingu GSC.
Zdroj: Search Engine Roundtable
75 % SEO specialistů nesnáší Google Analytics 4
Nedávný průzkum na X (dříve Twitter), kterého se zúčastnilo přes 1 700 respondentů, ukázal, že 75 % SEO specialistů není spokojeno s Google Analytics 4 (GA4). 50 % z nich uvedlo, že ji nesnáší, zatímco 26 % má na GA4 poněkud negativní názor. Průzkum poukazuje na celkovou nespokojenost s GA4 v SEO komunitě. Pouze asi 24 % specialistů vyjádřilo pozitivní nebo spíše pozitivní názory na novou platformu.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Druhá letošní aktualizace algoritmu
22. srpna spustil Google další významný core update algoritmu, letos jde o druhý v pořadí (první byl v březnu). Očekává se, že úplné zavedení bude trvat až dva týdny. Zatímco určité výkyvy byly zaznamenány ihned, zdá se, že významné dopady zasáhly některé weby přibližně od 25. srpna. První zprávy naznačují, že tato aktualizace nebyla tak rozšířená jako předchozí aktualizace jádra, ale weby, které jsou postiženy, mohou zaznamenat dramatické zisky nebo ztráty v hodnocení a návštěvnosti o 20–80 %.
Zdroj: Search Engine Land, Search Engine Roundtable
Google nově indexuje .csv soubory
Google začal přímo indexovat soubory CSV. Nepoužívá už je tak pouze nepřímo prostřednictvím strukturovaných dat, jako tomu bylo dříve, což znamená posun ve způsobu zpracování tabulkových dat. Změna přichází krátce po aktualizaci jádra Google, což vyvolává otázky, zda vylepšené možnosti CSV souvisejí s úpravou algoritmu.
Zdroj: Search Engine Journal
Aktualizace PageSpeed Insights na Lighthouse 11
Google aktualizoval PageSpeed Insights na novou verzi Lighthouse 11, která obsahuje nové audity přístupnosti, změny ve způsobu bodování osvědčených postupů a opravy chyb v bodování LCP. Aktualizace také odráží, že metrika INP už není experimentální.
Zdroj: Search Engine Journal
Nový snippet „zmíněno v“
Google v SERPu zkouší zobrazovat „zmíněno v“ v podobě carouselu. Díky tomu můžeme vidět, které weby zmiňují konkrétní výsledek.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Novinky u Seznamu
Jak Seznam.cz skládá výsledky vyhledávání
Seznam vysvětluje, že cílem je co nejlépe porozumět záměru uživatele a nabídnout mu relevantní výsledky. K tomu využívají algoritmy strojového učení, které analyzují dotaz a určí pravděpodobnost různých záměrů, jako je hledání informací, firem, produktů nebo konkrétních stránek. Tyto pravděpodobnosti pak vstupují do „dynamické míchačky“, která na základě d’Hondtovy metody přidělí výsledkům z různých zdrojů místo v SERPu. Čím vyšší pravděpodobnost určitého záměru, tím více odpovídajících výsledků se zobrazí.
Zdroj: Blog Seznam.cz
Novinky u Bingu
Bing po spuštění Bing chatu nezískal téměř žádný tržní podíl na úkor Googlu
Šest měsíců po spuštění nového vyhledávače Bing s AI chatem se společnosti Microsoft nepodařilo získat další podíl na trhu na úkor Googlu. Údaje analytických firem ukazují, že podíl vyhledávače Bing na celosvětovém trhu a na trhu USA se v podstatě nezměnil, nebo dokonce mírně poklesl ve srovnání s obdobím před spuštěním nového vyhledávače Bing.
Microsoft tyto údaje zpochybňuje a tvrdí, že v metrikách chybí lidé, kteří chodí přímo na chat Bingu, ale neposkytl žádná interní čísla, která by ukazovala růst. Po velkém počátečním humbuku se nový Bing zatím nestal konkurentem Googlu, jak mnozí očekávali, přestože Microsoft tvrdí, že v poslední době dosáhl většího pokroku než za posledních dvacet let dohromady.
Zdroj: Search Engine Land
Data z Bing chatu stále nejsou v Bing Webmaster Tools
Stejně jako je tomu v případě SGE u Googlu, tak je tomu u Bingu.
V únoru 2023 Microsoft oznámil, že plánuje přidat data (počty zobrazení a kliknutí) z chatu Bing do Bing Webmaster Tools, ale původní květnový termín nedodržel a od té doby o tomto stavu (navzdory opakovaným dotazům) mlčí. Nedávno Microsoft uvedl, že nemá nic nového, co by mohl sdílet – ačkoli několik měsíců sliboval, že poskytne údaje o kliknutí a impresích z Bing Chatu, které pomohou majitelům webů porozumět výkonnosti. SEO komunita spekuluje, že se Microsoft zdráhá údaje zveřejnit, protože mohou ukazovat extrémně nízkou míru prokliků, což naznačuje, že uživatelé nacházejí odpovědi přímo v Chatu, aniž by museli navštívit webové stránky.
Zdroj: Search Engine Land, Search Engine Roundtable
Bing testuje hashtagy v SERPu
Bing začal u výsledků vyhledávání testovat hashtagy, které jsou relevantní danému výsledku a umožní tak rychlejší hledání další informací.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Novinky u Marketing Mineru
Zrychlení zpracování reportů
Marketing Miner zapracoval na vylepšení architektury zpracování reportů, což by se nyní mělo projevit lepší rychlostí převážně u velkých reportů.
Zdroj: Facebook Marketing Mineru
Ostatní SEO novinky
4× vyšší využívání strukturovaných dat u e-shopů
Používání strukturovaných dat mezi nejlépe hodnocenými e-shopy se zvýšilo 4× oproti roku 2022 – a to v rámci příprav na nejdůležitější e-commerce sezónu roku. Značky se zaměřují na používání schema typů Image Object, Organization a Offer – jednak pravděpodobně proto, aby pomohly vyhledávačům pochopit kontext, a jednak protože očekávají aktualizaci Google Helpful Content Update a Search Generative Experience (SGE).
Zdroj: Search Engine Land
OpenAI umožňuje blokovat crawling webu zakázáním GPTBota
OpenAI představilo nový webový crawler GPTBot, který slouží ke sběru dat a vylepšování modelů umělé inteligence. Majitelé webových stránek mohou omezit přístup úpravou souboru robots.txt. Spuštění GPTBot však vyvolalo debaty o autorských právech, spravedlivém použití a uvádění autorství, protože OpenAI usiluje o rozvoj vlastní umělé inteligence tím, že shromažďuje online obsah jiných uživatelů, aniž by z toho měli tvůrci jasný prospěch.
Podle nové analýzy společnosti Originality.ai už si GPTBot zablokovalo nejméně 15 % ze 100 a 7 % z 1 000 nejnavštěvovanějších webů. Patří k nim např. Amazon, Quora a New York Times. Počet stránek, které bota blokují, se zvyšuje přibližně o 5 % týdně. New York Times také aktualizoval své podmínky používání, ve kterých zakazuje využívat svůj web pro podobné účely.
Zdroj: Search Engine Journal, Search Engine Land (1, 2)
67 % webů má problém s implementací hreflang
Studie Ahrefs, která analyzovala přes 374 000 domén používajících značky hreflang, zjistila, že 67 % z nich má alespoň jeden problém. Mezi nejčastější problémy patří stránky s chybějícím x-default (56 %), stránky s chybějícími self-referencing hreflang tagy (18 %) nebo hreflang tagy odkazující na přesměrované nebo nefunkční stránky (17 %). Mezi další problémy patří stránky s chybějícími vzájemnými hreflang tagy, stránky s nesprávnými hodnotami hreflang nebo stránky s nekonzistentními jazykovými atributy.
Zdroj: Ahrefs
Nejčastější technické SEO chyby
V další studii se v Ahrefs podívali na nejčastější technické SEO chyby. Ta analyzovala více než 1 milion domén. Mezi 15 nejčastějších problémů patří přesměrování 3XX (95 %), přesměrování z HTTP na HTTPS (88 %), chybějící atributy alt (80 %), chybějící nebo prázdné tagy meta description (73 %) a pomalé načítání stránek (72 %).
Zdroj: Ahrefs
Láska, inflace, Pat a Mat. Co se nejvíce googlí v češtině v roce 2023
Collabim připravil statistiky nejvyhledávanějších dotazů na českém Googlu v roce 2023 pomocí tázacích zájmen. Mezi nejčastější témata patří zdraví, vaření, politika, svátky nebo změny času. Češi se ptají na lásku, smrt i inflaci. Zajímají je volby, Survivor i to, kdo je Pat a kdo Mat. Fráze odhalují zájem o hubnutí, práci, peníze či vztahy. Ukazují také nejistotu ohledně tradičních receptů nebo svátků. Analýza poskytuje zajímavý pohled na priority a starosti české společnosti.
Nejhledanější dotazy dle tázacích zájmen:
- Co – „co je to za číslo“ (4 400 vyhledávání měsíčně)
- Jak – „jak zhubnout“ (12 100 vyhledávání měsíčně)
- Kdo – „kdo má dnes svátek“ (58 850 vyhledávání měsíčně)
- Kdy – „kdy se mění čas“ (12 100 vyhledávání měsíčně)
- Kolik – „kolik je euro“ (6 600 vyhledávání měsíčně)
- Který – „účesy, které omladí“ (8 100 vyhledávání měsíčně)
- Proč – „proč mám břicho jako těhotná“ (1 600 vyhledávání měsíčně)
Zdroj: Collabim
85 % titulků na 1.–5. pozici obsahuje klíčová slova
A na konec další studie. BrightEdge analyzoval 10 000 klíčových slov a provedl průzkum mezi 300 marketéry, aby zjistil, že 85 % titulků obsahujících klíčová slova se umístí v prvních pěti výsledcích vyhledávače Google. Studie také zjistila, že 95 % stránek na prvních 10 místech má meta popisky, 90 % používá velká písmena a 25 % stránek na nižších pozicích obsahuje gramatické chyby v titulcích / meta popiscích. Respondenti pak uvedli, že 50 % z nich stráví jejich psaním 4–6 hodin týdně, 30 % 7–9 hodin a 20 % 1–3 hodiny.
Zdroj: Search Engine Land
Tak zase příště
Budeme se těšit na shledanou při dalším souhrnném článku o novinkách z oblasti optimalizace pro vyhledávače.
0 komentářů k zobrazení