skip to Main Content
SEO novinky

Novinky ze světa SEO: červenec 2023

Google se zasadil o zásadní změnu. Po téměř třiceti letech přichází s aktualizací protokolu robots.txt. Nelení ani Google Search Console a chatbot Bard. S umělou inteligencí pracuje i vyhledávač Seznam a učí se detekci jmenných entit. Podívejme se na to detailněji.

V článku najdete:

Novinky u Googlu

Doplňkové protokoly pro robots.txt se dočkají aktualizace

Google pracuje na doplňkových protokolech k souboru robots.txt, který nebyl aktualizován téměř 30 let. Jistě vás nepřekvapí, že stěžejním důvodem pro aktualizaci jsou technologie umělé inteligence. Navíc to vypadá, že Google v souvislosti s touto změnou stojí o spolupráci s online komunitou. Zapojit se můžete i vy.

Novinkou mají být dva doplňkové protokoly – nocrawl a nostore. Majitelům webových stránek mají poskytnou podrobnější kontrolu nad tím, jak vyhledávače přistupují k jejich obsahu a ukládají ho do mezipaměti. Jejich cílem má být pomoci majitelům webových stránek řešit problémy, jako je například zastaralý a duplicitní obsah, a to díky omezení indexování a ukládání do mezipaměti.

Zdroj: Search Engine Roundtable

Google upozorňuje na problémy s metrikou Core Web Vitals INP

V Google Search Console se objevilo upozornění na stránky, které mají problémy s hodnotou INP (Interaction to Next Paint). Toto upozornění bylo majitelům stránek zasláno také e-mailem a způsobilo zmatky.

Google však uvádí, že cílem těchto automatických zpráv je motivace ke zlepšení a udržení standardů kvality, nikoliv penalizace. INP v březnu 2024 nahradí FID, hodnoty jsou však pro správce webů dostupné již nyní, aby na nich mohli začít pracovat.

Zdroj: Search Engine Land

Google radí, jak na boj se syndikací obsahu 

V květnu jsme vás informovali o změně, kterou Google doporučuje pro práci se syndikovaným obsahem. Vypadá to, že nejvyšší podíl v této oblasti získává Yahoo News, a to i ve srovnání s původními vydavateli. 

SEO specialisté se proti rozhodnutí Googlu bouří. Podle nich by měl vyhledávač sám rozpoznat původní zdroj. Postoj Googlu je takový, že pokud majielé webových stránek chtějí syndikací obsahu vydělávat peníze, měli by značku noindex používat. 

Zdroj: Search Engine Roundtable

Aktualizace reportu indexace v Google Search Console

V Google Search Console došlo k aktualizaci zpráv o indexování stránek. Díky tomu se v přehledu zvýšil počet stránek, které jsou z různých důvodů neindexované. Neznamená to však, že se skutečné množství zvýšilo. Google jen do přehledu díky detailnějšímu reportování přidal ty stránky, které v něm dříve chyběly.

Zdroj: Search Engine Land

Google Bard se rozšiřuje do dalších zemí

Chatbot Bard se zavádí do dalších zemí Evropy a Asie. Podporuje španělštinu, francouzštinu, italštinu, a dokonce i češtinu. Nabízí nové funkce, jako třeba:

  • Připnutí a přejmenování konverzací.
  • Sdílení odpovědí s ostatními uživateli.
  • Úprava fotografií, kdy je Bard analyzuje a během pár vteřin vymyslí několik kreativních a zábavných popisků.
  • Přehrávání odpovědí, které využijete například v případě, kdy se učíte skripta nebo se chcete naučit novou výslovnost.

Je zapotřebí vzít v potaz, že některé funkce jsou prozatím dostupné pouze v angličtině.

Rychlé tempo aktualizací a dostupnost ve více regionech svědčí o tom, že se Google snaží ve vyhledávání založeném na umělé inteligenci skutečně prosadit. Nedostatky prozatím přetrvávají, neboť Bard má problémy se složitějšími dotazy. Uvidíme, s čím Google přijde za pár měsíců.

Zdroj: Search Engine Land

Využívání SGE k vyhledávání není tak populární

Koncem května bylo některým uživatelům zpřístupněno generativní prostředí vyhledávání Googlu. Výsledky ankety ukázaly, že stále méně lidí formuluje vyhledávací dotazy jakožto konverzace s chatboty AI.

https://twitter.com/gsterling/status/1677398252575158272

Zdroj: Search Engine Roundtable

Obrázky Googlu nabízí tlačítko „See More Like This”

Google zavádí novinky i ve výsledcích vyhledávání obrázků. Po kliknutí na výsledek se uživatelům zobrazí ikona, a to hned vedle původního výsledku, která je navede k dalším vizuálně podobným výsledkům.

Zdroj: Search Engine Roundtable

Google Search Console zobrazuje méně zpětných odkazů

V Google Search Console se opět začalo zobrazovat méně zpětných odkazů. Search Engine Roundtable si vede statistiky těchto reportů a zjistil, že oproti roku 2018 se počet reportovaných backlinků snížil o 91 %. U některých se dokonce počet reportovaných odkazů snížil na 1.

John Mueller ze společnosti Google zpočátku na X uvedl, že pravděpodobně dochází k běžným výkyvům, nikoli k výpadku. Později však potvrdil, že skutečně dochází k technickému problému, který způsobují nesprávné údaje o odkazech a který by měl být napraven.

Zdroj: Search Engine Roundtable

Další Google Core update bude do konce léta

Po téměř třech měsících bez potvrzeného core updatu se ten další očekává před koncem léta. Naznačil to John Mueller na X a napovídá tomu i velká kolísavost ve výsledcích vyhledávání, o které se dočtete v následující novince.

Mnozí se domnívají, že další potvrzenou aktualizací může být „aktualizace užitečného obsahu“, jelikož poslední aktualizace tohoto druhu proběhla v prosinci 2022.

Zdroj: Search Engine Roundtable

Vysoká kolísavost ve výsledcích vyhledávání

Dle různých SEO nástrojů pro měření pozic na klíčová slova docházelo v posledních týdnech k obrovské volatilitě ve výsledcích vyhledávání. To může naznačovat právě zmíněnou core aktualizaci.

Zdroj: Search Engine Roundtable (1, 2)

Je dobrý nápad přepisovat titulky podle toho, jak je upraví Google?

Známe to všichni. Pro stránku připravíme pěkný titulek, ale Google v SERPu nakonec zobrazí nějakou vlastní variantu, která dle něj lépe odpovídá hledanému dotazu uživatele. Nejčastěji jde však o to, že Google z titulku odebere název webu. Mnohé tak mohlo napadnout, zda nebude lepší použít právě titulek, který si určil sám Google.

John Mueller nedoporučuje, abyste takové titulky na webu upravovali a odebírali z nich název webu. Ten totiž Googlu napomáhá utvrdit se v tom, jak se web jmenuje. Titulek má navíc stručně popisovat to, o čem stránka je. Google začal titulky přepisovat hlavně proto, že se zaměřovaly hlavně na klíčové slovo a špatně popisovaly obsah stránky.

Zdroj: Search Engine Journal

Aktualizace názvů webů v SERPu

Google rozšířil aktualizaci zobrazování názvů webů v SERPu o další jazyky (čeština mezi nimi není, jde o angličtinu, francouzštinu, němčinu a japonštinu) a také ji aplikoval na subdomény. Díky tomu by se měly v SERPu nad URL zobrazovat názvy webů. Dříve se tam uváděly často pouze domény, což nepůsobilo nejlépe.

Došlo také k aktualizaci pokynů pro sdělení preferovaného názvu webu Googlu. Nejlepší cestou je používat strukturovaná data, konkrétně WebSite, zmíněny jsou ale také další alternativy.

Zdroj: Search Engine Land

Novinky u Seznamu

Rozpozná jména, příjmení i slavné osobnosti

Jazykový model se učí detekovat jména, příjmení i slavné osobnosti. Inspiruje se rozhodnutími anotátorů, které následuje. Tento úkol se nazývá detekce jmenné entity, a pokud vás zajímá víc, můžete si Small-E-Czech prohlédnout nebo stáhnout. 

Zdroj: Blog Seznam.cz

Umělá inteligence i na Seznamu

Seznam do vyhledávání řadí i umělou inteligenci. Cílem je, aby výsledky zobrazovaly co nejrelevantnější odpovědi. Do procesu zařadili update vektorového hledání. Budoucí vyhledávač tak nehledá slova, ale předkládanému dotazu rozumí a umí s ním pracovat.

Zdroj: Blog Seznam.cz

Ostatní SEO novinky

Twitter zablokoval přístup k obsahu nepřihlášeným uživatelům

Twitter zavedl novou funkci zobrazení obsahu pouze přihlášeným uživatelům. Tím ve výsledcích vyhledávání Googlu došlo k poklesu o více než polovinu indexovaných URL z této platformy. Pokud se ve své propagaci orientujete především na Twitter, nejspíš jste zaznamenali pokles návštěvnosti nebo úpadek dobrých hodnocení tweetů. O několik dní později zavedl Google změny, díky kterým jsou tweety znovu ve výsledcích vyhledávání indexovány.

Zdroj: Search Engine Roundtable

Tak zase příště

Budeme se těšit na shledanou při dalším souhrnném článku o novinkách z oblasti optimalizace pro vyhledávače.

Sdílejte:

Míša se věnuje především copywritingu a SEO. Historicky se do týmu dostala díky stáži a prošla si tak všemi oblastmi marketingu.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top