skip to Main Content
SEO novinky

Novinky ze světa SEO: duben – květen 2023

Posuny, trendy a inovace. Za poslední dva měsíce se toho událo opravdu hodně. Podívejme se společně na novinky, aktualizaci algoritmů a inovativních strategií, které přinesly nové výzvy i příležitosti.

V článku najdete:

Novinky u Google

Co přinesla aktualizace recenzí produktů 

Systém recenzí od společnosti Google ovlivňuje víc než jen produkty. Nově vyhodnocuje i recenze služeb, podniků, destinací i médií. Naopak nehodnotí recenze třetích stran, tedy ty, které přidávají uživatelé v rámci svých vlastních zkušeností s firmou či produkty. Došlo i ke změně názvu „systém recenzí produktů“ na „systém recenzí“.

Zdroj: Google Search Central

Pokud na svých webových stránkách máte převahu recenzí, které se příliš nezaměřují do hloubky daného tématu, zkontrolujte hodnocení organické návštěvnosti – zůstala stejná, nebo došlo k poklesu či zlepšení? 

Počítejte s tím, že z dlouhodobého hlediska bude zapotřebí věnovat obsahu recenzí mnohem větší úsilí. Návod, jak psát kvalitní recenze, vypracovala samotná společnost Google. Nezapomeňte, že algoritmus nepracuje na pravidelné bázi kontrol. Cokoliv opravíte, se může objevit až v rámci příští aktualizace. 

Jak jsme uváděli minulý měsíc, změny se zatím týkají pouze jedenácti jazyků. Zůstává otázkou, kdy se tato novinka dostane i do České republiky. 

Zdroj: Seroundtable.com 

Nový vyhledávač a novinka nesoucí název Project Magi 

Vypadá to, že Google intenzivně pracuje na novém vyhledávači, který bude využívat umělou inteligenci. Tím by mělo dojít k lepšímu pochopení potřeb uživatelů a poskytnutí relevantnějších odpovědí na vyhledávací dotazy. Zatím nebyl ohlášen oficiální termín dokončení. 

Project Magi – nová funkce ve vyhledávání, která uživatelům usnadní realizaci finančních transakcí – má být podle dostupných informací testována již v dalším měsíci. 

Zdroj: searchengineland.com 

Časté dotazy skutečně mizí 

Na začátku dubna si řada specialistů začala všímat, že se na Googlu přestává zobrazovat část FAQ neboli Často kladené otázky. Situaci sledoval i Glenn Gabb a komentoval ji na svém Twitteru, diskuzi si můžete přečíst níže. 

John Mueller zveřejnil neoficiální prohlášení a uvedl, že přidávání FAQ ve výsledcích vyhledávání se stalo velmi oblíbeným, a proto je zapotřebí najít správnou rovnováhu mezi jejich zobrazováním.

Propadu FAQ se na Twitteru věnoval také Zdeněk Dvořák.

https://twitter.com/LinkiCZ/status/1662032297527324672

Zdroj: seroundtable.com 

Přehled Core Web Vitals je pro mobilní zařízení u konce 

Google má v plánu odstranit přehled dojmu ze stránky (Core Web Vitals) v Google Search Console a nahradit jej obsahem, který se podle Googlu považuje za dobrý dojem ze stránky. Tato změna by se měla projevit během několika následujících měsíců. S tím souvisí i odstranění zprávy o použitelnosti mobilních zařízení, testovacího nástroje pro mobily a testovacího rozhraní API. 

Zdroj: seroundtable.com 

Co Google považuje za dostatečný obsah?

Společnost Google aktualizovala pokyny týkající se užitečného obsahu. Nově se zaměřuje na „dobrý uživatelský zážitek“ jako součást celkového hodnocení. Tímto způsobem se snaží zvýhodnit stránky s kvalitním obsahem, které uživateli poskytují potřebné informace. 

Změna se týká především obsahu, který je relevantní pro zdraví, finanční stabilitu, bezpečnost lidí nebo blaho společnosti. Je zapotřebí vzít v úvahu, že dobrý uživatelský dojem není jediným požadavkem pro umístění ve výsledcích vyhledávání, ale zastává jistou část. 

Diskuzi k tématu můžete sledovat na Twitteru. 

Zdroj: seroundtable.com 

Seznamte se s GoogleOther 

Podobá se Googlebotu, ale bude interně využíván společností Google k procházení veřejných webů, například za účelem výzkumu a budoucího vývoje. Nebuďte proto znepokojení, pokud GoogleOther objevíte při kontrole aktivit procházení a robotů na svém webu. Skutečně se jedná o implementaci ze strany Googlu

Zdroj: Searchengineland.com 

Přebírání obsahu – stejný obsah na různých webech

Google specifikuje, jak pracovat s online syndikací. Představte si, že na své webové stránky přidáte hodnotný obsah. Zároveň jej chcete publikovat i na jiných webech a není vaším cílem, aby se primárně ve výsledcích vyhledávání zobrazovaly tyto alternativní webové stránky. Potřebujete, aby se zobrazovaly ty vaše. 

V minulosti se tato situace řešila použitím kanonické značky. Nyní Google doporučuje, aby alternativní weby, které přebírají originální obsah, používaly na těchto stránkách značku noindex

V případě Google News se jedná o stejnou situaci, kdy robot Googlebot-News zobrazí v běžném vyhledávání všechny webové stránky, zatímco ve Zprávách zobrazí tu hlavní.

Zdroj: Nápověda Centrum pro vydavatele

Zdroj: searchenginejournal.com

Popisky videí již nejsou požadovanou součástí strukturovaných dat 

Bude-li vám u videa chybět popis ve strukturovaných datech, již se v přehledu Google Search Console nesetkáte s chybným označením. Přesto Google i nadále doporučuje popisek uvádět. 

Zdroj: searchengineland.com

Google bojuje proti šíření dezinformací

Google v boji proti dezinformacím zavádí dvě nové funkce za účelem zlepšení informační a vizuální gramotnosti. Nová funkce „O tomto obrázku“ zobrazí, kdy byl obrázek poprvé indexován, kde se poprvé objevil a na jakých dalších místech se nachází. V praxi to znamená, že si uživatel snadno ověří spolehlivost předkládaného obrázku. 

Google myslí i na umělou inteligenci. Obrázky vygenerované AI bude možné označovat pomocí IPTC metadat a pravděpodobně také pomocí Schema. To znamená, že uživatelé díky tomu rozpoznají, zda se jedná o obrázek vytvořený umělou inteligencí, či nikoliv. V následujících měsících najdeme takové označení i u několika vydavatelů, jako jsou Midjourney nebo Shutterstock. 

Další novinkou je přidání filtru „Perspektivy“, který zobrazí odpovědi uživatelů sdílejících své vlastní zkušenosti či pohledy na danou problematiku. Uvidíte tak videa, obrázky i psané příspěvky, které lidé sdíleli na diskuzních fórech a sociálních sítích. Taktéž si zobrazíte podrobnosti o tvůrcích obsahu, ať už jejich jméno, profilovou fotku, nebo informace o oblíbenosti.

Aktuálně jsou tyto funkce dostupné pro anglicky mluvící země, my se těchto novinek dočkáme během následujících měsíců. 

Zdroj: searchengineland.com, seroundtable.com

Vyhledávač Google s umělou inteligencí

Společnost Google představila nový vyhledávač Google Search Generative Experience, který využívá umělou inteligenci. Tato technologie odpoví na podrobnější otázky, srovná odlišné vyhledávací dotazy a poskytne podrobnosti o tématech spolu s návrhy zdrojů pro podrobnější objasnění. V případě online nákupů poskytne komplexní informace o produktu, jako jsou aktuální recenze, hodnocení, ceny i obrázky. 

Google pro testování nového vyhledávače otevřel seznam čekatelů, který je prozatím dostupný pouze pro anglicky mluvící země. Jeden z prvních reportů o používání si můžete přečíst na webu Search Engine Land.

Zdroj: seroundtable.com, searchenginejournal.com 

Google Search Console přidává Interaction to Next Paint 

Interaction to Next Paint (INP) je nová metrika, která využívá data z Event Timing API a hodnotí odezvu webové stránky. Sleduje interakce, které uživatel s webovou stránkou provedl, a pod jedinou hodnotou hlásí komplexní výsledky všech těchto interakcí. Google tímto způsobem nahrazuje předešlou metriku First Input Delay (FID). Změny se dočkáme nejdříve od března následujícího roku. 

Zdroj: seroundtable.com

Poskytnutí obsahu i z těžko dostupných míst 

Vypadá to, že v následujících měsících se skutečně máme na co těšit. Google pracuje s vyhledáváním užitečných informací na těžko dostupných místech, jako jsou vlákna diskuzních fór či blogy. Taktéž se zlepšuje celkové hodnocení webových stránek, které uživatelům nabízí obsah s jedinečnými informacemi. 

Zdroj: seroundtable.com

Filtr souvisejících témat 

V prosinci byl filtr souvisejících témat spuštěn na mobilních zařízeních, nyní je dostupný i na počítačích. Související témata se zobrazují vedle filtrů v horní části stránky s výsledky vyhledávání. Na zavedení filtru souvisejících témat si ještě počkáme, neboť je dostupný pouze v USA.

Zdroj: searchengineland.com

Indexování zaměřené na mobily dokončeno

Google po více než 6 letech dokončil přesun k mobile-first indexing. Google tak nyní prochází všechny stránky z pohledu mobilního prohlížeče a tuto mobilní verzi použije pro indexování a hodnocení.

I přesto existuje několik webů, které na mobilu nefungují, a tak je bude i v budoucnu nadále procházet Googlebot pro desktop. Zkontrolujte si, zda vaše stránky byly do indexování zaměřené na mobilní zařízení přesunuty. Oznámení v Google Search Console o tomto procesu vypadá následovně:

Pokud se vám toto oznámení zobrazí, info o datu naleznete v Nastavení > O nástroji > Prohledávač použitý k indexování.

Zdroj: searchengineland.com

Novinky u Bingu

Stoupá oblíbenost favicon 

Microsoft Bing přidává do výsledků vyhledávání název webu a favicony. Změna se podobá předchozím krokům Googlu. Při vyhledávání webů můžete vidět název webu před URL adresou a malé favicony v levém horním rohu úryvků výsledků vyhledávání.

Zdroj: seroundtable.com

Bing Webmaster Tools opět lákají k reportování dat z Bing Chatu. K dispozici budou počty zobrazení a kliknutí přímo z Bing Chatu podobně jako je tomu u stávajícího reportingu pro Bing Search. Ačkoli se původně očekávalo, že k vydání dojde již v květnu, před jeho zpřístupněním je nutné další testování. Fabrice Canel z Microsoft Bing zveřejnil na Twitteru aktualizaci, ve které uvedl, že probíhá audit a dolaďování, aby byla zajištěna přesnost a preciznost, a nový report o výkonu bude zveřejněn během několika dalších dní.

Zdroj: Search Engine Roundtable

Marketing Miner

Přichází automatická analýza klíčových slov?

Marketing Miner přichází s obrovskou novinkou. Usilovně pracuje na automatickém generování analýzy klíčových slov, které chtějí nabízet pro interní dodavatele, především SEO specialisty a agentury. 

https://twitter.com/MktMiner/status/1646859026846609413

Do budoucna plánují zavést i aktualizaci zpracovaného reportu, kdy vám po určitém časovém období budou zaslána aktualizovaná data s přidanými dotazy, které se za poslední dobu vyhledávaly. Myslíme, že se máme na co těšit. 

Zdroj: Facebook.com

Ostatní SEO novinky

SEO Restart 2023

Koncem března proběhla konference SEO Restart 2023. Jistě vás nepřekvapí, že hojně diskutovaným tématem se stala umělá inteligence a její implementace do marketingu. 

Řada významných řečníků, např. Jan Tichý, Pavel Ungr nebo Václav Brynda, se věnovala změnám, které umělá inteligence znamená pro vývoj optimalizace pro vyhledávače. Nové technické možnosti, změny Googlu, identifikace obsahových témat za využití AI, autorská práva… Probralo se toho opravdu hodně.

Search Engine Land má vlastního AI chatbota

Search Engine Land spustil beta verzi svého chatbota, který je poháněn aplikací ChatGPT. Byl vycvičen na více než 20 000 článcích, návodech, tutoriálech a výzkumných pracích z webu Search Engine Land. Uživatelé mohou prostřednictvím chatbota, který bude pravidelně aktualizován o nový obsah, zkoumat, experimentovat a dozvídat se více o SEO.

Zdroj: Search Engine Land

Tak zase příště

Budeme se těšit na shledanou při dalším souhrnném článku o novinkách z oblasti optimalizace pro vyhledávače.

Sdílejte:

Míša se věnuje především copywritingu a SEO. Historicky se do týmu dostala díky stáži a prošla si tak všemi oblastmi marketingu.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top