skip to Main Content
Kafe a marketing s Ivem Mrenou o české e-commerce

Shoptet ukázal vývoj české e-commerce a poradil, co si z toho vzít do budoucna

Pro budoucí úspěch vašeho podnikání byste se paradoxně měli ohlížet do minulosti. Sledovat dlouhodobý vývoj nejen svého byznysu, ale celého odvětví. Širší náhled a komplexní data z trhu však nejsou běžně k dispozici. Až na pár výjimek – a jednu z nich vám právě teď přinášíme.

Kafe a marketing plné čísel

Na březnové Kafe a marketing dorazil CMO Shoptetu Ivo Mrena, aby nám poskytnul širší perspektivu e-commerce sféry. Vzhledem k tomu, že Shoptet je největší dodavatel e-shopových řešení na tuzemském trhu, měl Ivo dostatek tvrdých dat a statistik (nejen) pro střední a malé firmy. Podívejme se teď na některé z nich.

Možná vám klesají tržby, ale stále jste na tom dobře

S přirozeným vývojem trhu silně zatřásl covid. Díky zavřeným kamenným obchodům a dalším restrikcím šly obraty v online sféře po dobu dvou let strmě nahoru a někdo pravděpodobně doufal, že tento růst vydrží. Že si lidé zvyknou objednávat už jen na internetu. Pravda je, že v roce 2020 se naučili nakupovat online i nejzarytější odpůrci, nicméně k návratu do kamenných obchodů došlo ve velké míře a mnozí e-shopaři jsou teď překvapení poklesem tržeb

Shoptet překvapený není, protože je to přirozené. Na přehledu obratu celé české e-commerce, tedy nejen obchodů běžících na platformě Shoptet, je vidět, že poslední dva roky celkový obrat klesá, nicméně oproti předcovidovému roku 2019 jde stále o růst. A to je právě ten přirozený vývoj, covid necovid. Bez covidu by se číslo z roku 2023 pravděpodobně příliš nelišilo, ale mezi 2019 a 2023 by byl lineární růst bez těchto extrémních výkyvů.

Nejsme taková e-shopařská velmoc, jak si myslíme

Česko je sice unikátem v počtu internetových obchodů na hlavu, ale co se uživatelů nakupujících online týká, umístilo se v roce 2022 na 10. místě mezi ostatními evropskými zeměmi.

ZeměUživatelé internetu nakupující online
Velká Británie95 %
Nizozemsko92 %
Norsko92 %
Dánsko90 %
Švýcarsko90 %
Irsko89 %
Švédsko88 %
Island87 %
Slovensko85 %
Česko84 %

V naší marketingové bublině si myslíme, že všichni nakupují na internetu, ale data ukazují něco jiného. Česká a slovenská e-commerce je na skvělé úrovni, ale stále máme kam se vyvíjet.

Nerostete? Možná jste ve „špatném“ odvětví

Každé odvětví se nějakým způsobem posouvá a to ovlivňuje výsledky každého jednotlivého e-shopu. Pokud se zákazníci rozhodnou kupovat méně bot, vašemu e-shopu s obuví klesnou tržby, ať se snažíte sebevíce. Proto je důležité se vždy dívat na čísla celého trhu

Problém, nebo možná výhoda je, že za posledních 5 let se podíl jednotlivých kategorií na internetu nijak výrazně nezměnil. Prim dlouhodobě hraje elektronika a dům/zahrada, tady sázíte více méně na jistotu.

vývoj podílu jednotlivých kategorií na internetu

Cíle byste si tak měli nastavovat právě podle odvětví. Nelze očekávat 50% růst, pokud kategorie, do které spadáte, se už několik let drží na stále stejné úrovni. Targety také promýšlejte s ohledem na celkový pokles trhu.

Neznamená to však, že si nemůžete najednou výrazně polepšit. V roce 2023 z neznámého důvodu skokově vzrostly nákupy erotických pomůcek, v roce 2019 je zase vidět zvýšený zájem o oblečení a módu. Vždy je ale lepší počítat s „horší“ variantou.

Budoucnost přeje trpělivým

V Shoptetu vidí budoucnost e-commerce pozitivně. Pokud však e-shopaři zachovají chladnou hlavu a budou se věnovat následujícím bodům.

  • Budování značky – e-shopům, které pracují na brandu, se dlouhodobě daří líp, a to i v krizovém období. 
  • Marketing založený na datechmarketingový trychtýř by měl být základem.
  • Vývoj e-shopu – dejte si čas a postupujte krok za krokem. Vyrůst chvíli trvá a je k tomu potřeba dobrá marketingová strategie.

Poslechněte si o české e-commerce více

Ivo nám toho ukázal a prozradil daleko více. Probrali jsme ještě nejčastější způsoby dopravy, marketplaces a expanzi do zahraničí. Došlo i na palčivé téma zákazu cookies třetích stran a mnoho dalšího. Pokud chcete získat všechny informace důležité pro růst vašeho podnikání, poslechněte si podcast s Ivem Mrenou.

Rozhovor si můžete pustit na Spotify i na Apple podcasts.

Minulé díly podcastu si prohlédněte zde.

Odkazy k podcastu

Kafe a marketing

Shoptet

Pusťte si video s Ivem Mrenou

Nestačí vám hosta jen slyšet, ale chcete ho i vidět? Podívejte se na záznam streamu. Děkujeme vám za přízeň a těšíme se na vás u dalšího dílu.

Sdílejte:

Katka ve Včelišti působí jako obsahový stratég a copywriter. Každou větu převrátí naruby a zase zpátky, než s ní je spokojená.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top