Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
6 tipů, jak psát lepší texty pomocí person
Persony už máte připravené. Jejich fotky vás hypnotizují dnem i nocí pokaždé, když zasednete k počítači. Z nástěnky se na vás dívá Marie Novotná, Jana Chytrá a třeba i Honza Novák.
Uvědomujete si, že persony v online marketingu mají své místo. Víte, že je dobře využijete pro copywriting nebo že s jejich pomocí připravíte lepší analýzu klíčových slov. Dokonce jsme vás už i učili, jak byste měli persony tvořit. Ukázali jsme to na příkladu pro obsahový marketing, ale postup je vždy stejný. Persona jako persona.
Jestli jste postupovali správně, máte ideální šanci persony opravdu využít a podnikání díky nim výrazně přiblížit vašim čtenářům a budoucím zákazníkům. Následujících 6 tipů vám s tím pomůže ještě o trochu více.
1. Použijte sílu představivosti
Představte si, že připravujete spuštění nového e-shopu. Vše máte perfektně připravené – grafika sedí, produkty se plní. Poslední věc, kterou musíte udělat, je připravit kvalitní popisky jednotlivých produktů. Kdo z vás podobnou činnost někdy dělal, ví, že to není nic extra zábavného. Produktů jsou většinou stovky či tisíce a být kreativní u každého z nich chce opravdu velkou dávku odvahy a odhodlání.
Přitom popisek produktu je jednou z jeho velice důležitých částí. Díky němu máte jedinečnou možnost v mysli návštěvníka vyvolat pozitivní emoce a následný nákup. Nikoho nebaví číst nudné, popisné texty. Vaši návštěvníci chtějí vědět, jak se budou po koupi cítit, jaké výhody jim to přinese a v čem jim produkt zlepší život.
Proto vám vždy v textech doporučuji pracovat s představivostí. Nikdy neprodáváte pouze produkt. Vždy prodáváte zkušenost. A popisu zkušenosti byste se měli vždy věnovat. Kromě textů jsme na toto téma napsali článek, jak můžete využít sílu obrázků u produktových popisků. Doporučuji si ho přečíst.
Tip: Soustřeďte se na to, v čem by produkt pomohl vaší personě. Jak se bude cítit, až produkt koupí.
2. Pište, jako když mluvíte. A na nic si nehrajte
Pište pro lidi a na nic si u toho nehrajte. Snažte se psát co nejjednodušeji. Dobře se texty čtou, pokud zvolíte „konverzační“ tón komunikace. Pokud vám to vaše podnikání dovolí, určitě doporučuji texty psát spíše takto. Ne každý čtenář vašemu oboru rozumí. A vaším cílem není ho zmást, ale naopak mu proces poznání usnadnit. Proto se snažte vyhnout odborným výrazům, anglicismům a pište prostě velice jednoduše a přirozeně. Literární dílo z vašeho textu asi nebude, ale to také není jeho cílem. Cílem copywritingu je dovést čtenáře ke konkrétní akci.
Tip: Zjistěte, jakým způsobem komunikuje vaše persona v komunitě a v reálném životě. Určete, jaká slova používá, a podle toho zvolte vhodný tón komunikace.
3. Zvyšte důvěru textů extra konkrétními ukázkami a příklady
Aby čtenáři vašich produktových popisků nebo textů učinili další akci (například nákup), musí vám věřit. Nejlépe se důvěra buduje v dlouhodobém horizontu. Návštěvníci webu vás sledují, jak je pravidelně informujete o novinkách v oboru. Posíláte jim hodnotné, informační e-maily a počty vašich příznivců na sociálních sítích rostou. Jak ale jinak podpořit důvěru u konkrétních textů? Co když návštěvník prostě přišel a chce nakoupit?
Odpověď je jednodušší, než si myslíte. Buďte konkrétní. Uvádějte přesná čísla. Odkazujte na studie a zdroje, ze kterých jste čerpali. Vaše výsledky a tvrzení vždy podložte názorem někoho jiného (nejlépe autority z komunity). Tímto způsobem máte šanci důvěru vašich textů výrazně zvýšit.
Tip: Používejte konkrétní příklady. Nejlépe takové, se kterými se persona snadno ztotožní.
4. Chcete být zapamatováni? Pište tak, aby to dobře znělo
Inspirujte se u poetů a důležité informace, které potřebujete textem sdělit, zkuste napsat rýmem. Jak moc je rytmika v textu efektivní přesvědčovací technika, jsme psali v minulém článku.
Kromě zmíněné rytmiky se soustřeďte na vhodně zvolená slova a správný tón komunikace. Pokud všechna tato doporučení dodržíte, máte šanci tvořit efektivní texty, které budou plnit svůj účel.
5. Využijte síly krátkých příběhů
Nebo i dlouhých příběhů. Zůstaneme-li ale u produktových popisků, doporučuji vám zakomponovat spíše příběhy krátké. Tím, že si čtenáři přečtou váš příběh, proboří se mezi vámi velká bariéra. Do vztahu vstoupí jejich emoční já a vy budete mít možnost na ně lépe zapůsobit a textem je přesvědčit k akci. Příběhy nemusí být složité, ale měly by být působivé.
Minulý rok, když jsme pro vás tvořili sérii textů o obsahovém marketingu, vyšel i článek popisující 14 „emočních“ druhů obsahu. Četli jste ho? Dává konkrétní tipy, jaké druhy příběhů byste měli tvořit, takže pokud jste ho ještě nečetli, možná stojí za to to dohnat.
6. Přesvědčte čtenáře o výhodách produktu
Zkuste koupi produktu čtenářům usnadnit a přesvědčit je o jeho výhodách. Určitě víte nebo alespoň tušíte, proč si někteří vaši návštěvníci nekupují nějaký produkt. Může to být vysoká cena nebo třeba u produktů s jídlem nechutenství apod. Důležité je vědět, že každý předsudek se dá vysvětlit. Vysokou cenu můžete „ospravedlnit“ kvalitou produktů. Pokud by návštěvník měl k produktu odpor (neměl ho rád), můžete ho odkázat na jiné alternativy nebo poukázat i na možné jiné využití produktu. Způsobů je mnoho a vždy záleží na konkrétní situaci.
Závěr
Cílem článku bylo představit vám 6 tipů pro cílenější a přesvědčivější texty, ke kterým vám pomůžou vhodně zvolené persony. Doufám, že se mi to aspoň trochu povedlo a že pro vás byl článek užitečný. Díky za přečtení a už teď se na vás těším u dalšího příspěvku.
Šablona pro tvorbu person
Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s tvorbou person
0 komentářů k zobrazení