Skvělý obsah sám o sobě nestačí. Klíčem k úspěšnému obsahovému marketingu je důkladná příprava a…
Jaké předpoklady musí splňovat dobrý copywriter?
Co si představíte pod slovním spojením „dobrý copywriter“? Člověka, který píše kvalitní a čtivé texty, které jsou atraktivní jak pro samotné čtenáře, tak pro internetové vyhledávače? Někoho, kdo dokáže naplnit váš web obrovským množstvím textu za minimální platové ohodnocení? Nebo pisálka, který vám pomůže prodat zboží či služby nejrůznějšího druhu, a zvýší tak vaše tržby o několik desítek procent?
Představa dobrého copywritera se u každého, kdo jeho služby poptává, značně liší. Pro naše další pitvání a rozjímání však pracujme s copywriterem, který je za svou práci náležitě ohodnocen a dokáže zaujmout nejen čtenáře, vyhledávače, ale také nové potenciální zákazníky a klienty. Jaké předpoklady, dovednosti a charakterové vlastnosti nesmí takový člověk postrádat?
Zodpovědnost
Zodpovědnost copywritera začíná u tvoření originálního obsahu. Vytvořit vlastní článek je poměrně časově náročné, zmáčknutí Ctrl+C a Ctrl+V otázkou několika mála sekund. A právě takoví „copywriteři“, kteří si touto metodou ulehčují práci a podvádějí nejen své zaměstnavatele, ale také původního autora textu i samotné čtenáře, přidělávají svým zadavatelům práci. Ono prověřit originalitu textu a porovnat jej s texty na internetu volně dostupnými je přeci jenom docela „zdržovačka“. Ale jak praví jedno známé přísloví: „Důvěřuj, ale prověřuj.“ Pokud tedy do svých řad vybíráte nového textaře a hned u prvního textu „na zkoušku“ narazíte na jistou – procentuální formu plagiátorství, mějte se na pozoru. Příliš zodpovědný a produktivní takový pracovník s největší pravděpodobností nebude.
Spolehlivost
V copywriterské branži je spolehlivost synonymem k dodržování termínů. Ono zadat práci je záležitostí jedné strany, její odevzdání v termínu již spadá do kompetencí strany druhé. Není nic horšího než poslouchání výmluv „proč se to nestihlo“. Pokud má váš copywriter problémy s odevzdáváním textů v předem stanovené době, měli byste se mít na pozoru. V budoucnu byste se totiž svých textů také nemuseli vůbec dočkat.
Náš tip: Chcete, aby se na vašich stránkách objevily kvalitní prodejní, informační nebo jiné texty? Obraťte se na naše spolehlivé copywritery třeba ještě dnes!
Jazykové dovednosti a gramatická správnost
Chybovat je lidské. U textů copywritera se však toto staré moudro nesetkává s pochopením. Český jazyk, stylistika a jazyková struktura by měly být denním chlebem dobrého textaře. To, že budou texty bez gramatických chyb a hrubek bijících do očí, je věc jedna. To, zda budou stylisticky správné a jazykově bohaté, věc druhá. Proto by ani zkušení copywriteři neměli usínat na vavřínech a na obohacování slovní zásoby důsledně pracovat i během své praxe.
Samostatnost
Dobrý copywriter = samostatný copywriter. Mít v týmu někoho, koho budete muset vodit za ručičku a ukazovat mu, co se od něj vlastně očekává, je nejen časově, ale také psychicky náročné. Když vás textař neustále urguje otázkami typu: „A jak to mám napsat? Co tam má vlastně být? Může to být takhle? Nezdá se ti to hloupé? Bude to odpovídat zadání?“, pak je zřejmě asi něco špatně a dřív nebo později vám tato vzájemná kooperace přestane vyhovovat.
Kreativita
Napsat pár řádků dnes již zvládne takřka každý. Napsat několik dobrých řádků, to umí jen někteří! Oživit text expresionismem, dodat mu šťávu přeneseným významem, použít metaforu, citát nebo personifikaci – to je umění! A právě tento typ jazykového umění by měl váš copywriter zvládat levou zadní. Jeho mozkovna by se měla hemžit spoustou synonym a v záloze by měl mít několik desítek originálních titulků nebo atraktivních podnadpisů. Bát by se neměl ani odrážek nebo číselných seznamů. Na závěr této problematiky doplňme, že i zde platí staré známé přísloví: „Všeho s mírou“.
Psychická odolnost
Čas od času se stane, že je vaše představa poněkud odlišná od představy vašeho textaře. Vznikne tedy text, který je nutno předělat nebo upravit. Pokud se tak stává výjimečně, copywriter by si neměl připadat nemožný nebo méněcenný. Ani by se neměl hroutit a se svou činností končit kvůli jednomu neúspěchu. Měl by se naopak snažit zadavateli co nejvíce porozumět, vžít se do jeho situace a dle připomínek upravit svůj výtvor. Copywriting je kromě jiného také časové náročnou aktivitou a jedinec, který se mu věnuje, je často v časovém i psychickém presu. Před touto skutečností je třeba se obrnit a osvojit si základní managerské dovednosti, mezi které patří efektivní plánování a organizace času.
Ale také copywriteři jsou jen lidé a občas nemají svůj den. Proto jistě pojmou za své známý citát:
„Není těžké mít nápady, jen je občas těžké je vyjádřit.“
Henri Louis Bergson, francouzský filosof
0 komentářů k zobrazení