skip to Main Content
SEO Novinky

Novinky ze světa SEO: únor–srpen 2021

Optimalizace pro vyhledávače je nesmírně dynamická disciplína, která se neustále vyvíjí a průběžně reaguje na změny pravidel SEO hry. Proto vás asi nepřekvapí, že ani během posledních několika měsíců neprobíhala okurková sezóna. Pojďme si shrnout ty nejdůležitější novinky z období.

V článku najdete:

Novinky u Googlu

Google začal používat systém MUM pro doporučování výsledků o vakcíně proti covidu

Google začal v rámci doporučování výsledků o vakcínách proti covidu používat model MUM (Multitask Unified Model). Ten dokáže během několika vteřin rozeznat ve více než 50 jazycích přes 800 klíčových slov, pomocí kterých lidé po celém světě nejčastěji hledají informace o vakcínách. A dokáže jim nabídnout relevantní odpovědi. Systém MUM zatím Google používá pouze v souvislosti s hledáním informací o vakcíně, ale vzhledem k jeho osvědčení je velmi pravděpodobné, že v budoucnosti rozsah jeho zapojení navýší.

Zdroj: Search Engine Journal

Update AI technologie TF-Ranking urychlí zavádění nových algoritmů

Google disponuje vylepšenou technologii TF-Ranking (TensorFlow), která urychluje vývoj a zavádění nových algoritmů pro vyhledávání i jejich průběžnou aktualizaci.

Zdroj: Search Engine Journal

Aktualizace link spam algoritmu

26. července byl vypuštěn update algoritmu Google link spam, který ještě více zkvalitnil algoritmus vyhledávání. Zaměřuje se na weby, které se účastní spamovacích taktik při linkbuildingu. Zasaženy by měly být hlavně zpětné odkazy vznikající při guest postingu, affiliate marketingu a publikaci placených článků.

Zdroj: Search Engine Journal

Odůvodnění relevance a doporučení

Google na území Spojených států nově v rámci panelu „About This Result“ ukazuje více informací a vysvětluje, proč danou stránku vyhodnotil jako relevantní a přínosnou.

Odůvodnění relevance a doporučeníZdroj: Search Engine Journal 

Optimalizace náhledu videí v SERPu 

Nyní už je jednodušší optimalizovat pro účely zobrazení v SERPu video, které máte publikované „natvrdo“ pouze na vašem webu a není tam vložené například formou odkazu z YouTube. Google nově pomocí umělé inteligence rozpozná nejdůležitější pasáže daného videa a zobrazí je ve výsledku vyhledávání. K tomu je ale zapotřebí na web vložit strukturovaná data. Ukázku najdete zde. Je také potřeba splnit určité požadavky:

  • URL, na které se video nachází, muset umět deep-linking, aby bylo možné odkazovat na konkrétní čas ve videu,
  • na stránce musí být implementována VideoObject strukturovaná data,
  • na stránkách, kde má Google automaticky rozpoznávat klíčové momenty ve videu, je potřeba implementovat SeekToAction strukturovaná data,
  • aby mohl Google rozpoznávat klíčové momenty ve videu, musí být schopen načíst samotný video soubor,
  • video musí trvat minimálně 30 sekund.

Optimalizace náhledu videí v SERPu Zdroj: Search Engine Journal

Update algoritmu pro vyhledávání

Google v červenci dokončil další update algoritmu pro vyhledávání. Lidé s kvalitně optimalizovanými weby nezaznamenali zásadní změny oproti dřívější verzi, ale SEO komunita si všimla, že poměrně často došlo k situaci, kdy se na předních pozicích SERPu objevily stránky s nízkou kvalitou a relevancí. Třeba v Itálii:

Ve výsledcích vyhledávání se v případě některých webů přestalo zobrazovat více výsledků z jedné domény, jako příklad byl uveden Pinterest (hurá!). Naproti tomu si někteří všimli, že se objevily „zkopírované“ stránky prostřednictvím web scrapingu.

Zdroj: Search Engine Journal 

Autore, podepiš se! 

Google začal doporučovat přidávání podpisu autora článku formou vyplnění sekce author.url ve strukturovaných datech dané stránky. Můžete tam přidat link na osobní web autora, sociální sítě nebo třeba autorův archiv příspěvků. Vězte ale, že třeba plugin SEO Yoast pro WordPress to přidává automaticky.

Zdroj: Search Engine Land 

Krátkodobé výpadky stránek nebudou znamenat zhoršení pozice ve výsledku vyhledávání

Technické problémy občas postihnou každého. A někdy rezultují i v několikadenní výpadek. Google je naštěstí chápavý, nevidí to jako ukazatel nekvality webu a nepotrestá ho zhoršením pozice v SERPu.

Zdroj: Search Engine Journal 

Konec zobrazování symbolu AMP ve výsledcích mobilního vyhledávání

Dlouhých pět let jsme si mohli během mobilního googlení všímat blesku, který se na SERPu zobrazoval u stránek s technologií AMP. A měli jsme u nich jistotu, že se (mimo jiné) budou rychle načítat, což často nalákalo ke kliknutí. Jenže tomu je teď konec. Google v tichosti přestal ikonku ukazovat.

 Zdroj: Search Engine Land

Modernější nástroj na testování strukturovaných dat 

Google nahradil nástroj na testování strukturovaných dat modernější verzí, která vám ukáže i to, jestli váš web podporuje tzv. Rich Results. Vyhovuje vám stará varianta? Tu můžete nově využívat zde.

Modernější nástroj na testování strukturovaných dat

Zdroj: Search Engine Journal 

Novinky u Marketing Mineru

Aktualizace databáze klíčových slov

Marketing Miner v březnu výrazně zaktualizoval databázi klíčových slov (s měsíční hledaností vyšší než 3) pro ČR, Slovensko a Polsko. V současné době tak už disponují seznamem 15 milionů KW pro nás, 8 miliony KW pro bratry a 29 milionů klíčových slov pro sousedy ze severu.

Zdroj: Facebook Marketing Mineru 

Nové profilery Keyword a Website

Marketing Miner věru nezahálel a na aktualizaci klíčových slov navázal i další významnou změnou – a přišel s novými profilery. S těmi nyní můžete analyzovat konkrétní URL i jejich prefixy, testovat nejviditelnější stránky a subdomény ve výsledcích vyhledávání nebo zkoumat návštěvnost jednotlivých domén z organických, placených i dalších SERP rozšíření. Můžete si pustit záznam z představení těchto novinek.

Zdroj: Marketing Miner Blog 

Trendová klíčová slova a nově hledaná klíčová slova

Od 1. července můžete v keyword profileru hledat i tzv. trendová a nově hledaná klíčová slova. První vám zobrazí dotazy, které v porovnání s minulým rokem zaznamenaly výrazný nárůst, druhé ty, které se loni vůbec nevyhledávaly, ale letos už ano.

 

Nová klíčová slova.

 

Trendová klíčová slova.

Zdroj: Facebook Marketing Mineru 

Odhalení kanibalizace

Máte obavy, jestli se vám náhodou na nějaký dotaz v SERPu nestřídá vícero landing pages? Teď už si ve Website profileru a nově přidané sekci Kanibalizace snadno ověříte, zda se některé vstupní stránky vzájemně nepožírají.

Zdroj: Facebook Marketing Mineru 

Lepší použitelnost projektů

Poslední velkou novinku u Marketing Mineru představuje vylepšení použitelnosti projektů, které zaručí:

  • přehledný graf distribuce pozic a SERP viditelnosti,
  • opětovné navrácení sloupce počáteční pozice, který ukazuje skóre na začátku měření projektu,
  • přidání 3 nových podstránek: Vstupní stránky, Štítky a Rostoucí/Klesající.

Lepší použitelnost projektů.

Lepší použitelnost projektů.

Lepší použitelnost projektů.

Novinky u Collabimu

Statistiky měření dostupnosti

Collabim spustil nový doplněk Měření dostupnosti, kterým si snadno a rychle změříte – světe div se – dostupnost vašeho webu.

Statistiky měření dostupnosti

Zdroj: Facebook Collabimu 

Možnost prokliknutí z rozložení pozic KW na jejich přehled

Další novinku v Collabimu představuje možnost prokliknutí z grafu rozložení pozic klíčových slov na přehled klíčových slov, přičemž se zobrazí pouze ty fráze, které odpovídají dané sekci grafu.

Možnost prokliknutí z rozložení pozic KW na jejich přehled.

Zdroj: Facebook Collabimu

Nový, ještě univerzálnější GDS konektor

Začátkem července Collabim představil dlouho očekávaný konektor, který stačí propojit s Google Data Studiem pouze jednou a od té doby už budete trvale propojení přes všechny konektory, takže nebude nutné připojovat každý zvlášť. Zároveň už v tomto nástroji najdete předpřipravené šablony reportů pro jednotlivé moduly Collabimu, do nichž se data ihned automaticky propíšou.

Nový, ještě univerzálnější GDS konektor

Zdroj: Collabim Akademie

Ostatní SEO novinky

Brunetky, či blondýnky? V Googlu asi mají jasno

Perlička na konec. Máte rádi film Pravá blondýnka s Reese Witherspoon? Vývojáři z Googlu očividně ano, protože si na počest 20. výročí tohoto snímku připravili pár tematických vtípků. Nejprve se všem, kteří hledali slovní spojení „Legally Blonde“, což je originální název tohoto filmu, v Knowledge panelu ukázala ikonická růžová kabelka hlavní hrdinky. Po kliknutí na ni z ní vyskočila čivava a přeběhla po obrazovce, aby chytla do tlamičky fén a rychle si upravila hřívu. Následně si oblékla stylový obleček a odběhla pryč z obrazovky, přičemž po sobě zanechala růžové (jak jinak) stopy. Ale to nebylo vše

Brunetky, či blondýnky? V Googlu asi mají jasno

 

Jakmile tato animace skončila, všechny odkazy na stránce výsledků vyhledávání se přebarvily dorůžova.

Růžový SERP.

Zdroj: Search Engine Journal

Tak zase příště

Přejeme vám, ať se nejen na SEO svět koukáte v růžových barvách (to je obzvláště v této době potřeba), a těšíme se na shledanou při dalším souhrnném článku o novinkách z oblasti optimalizace pro vyhledávače.

Sdílejte:

Vojta Hulinský

Vojtu to táhlo k psaní už od střední školy, během které se spolužákem vedl web, který mapoval čtyři roky radosti i strastí českolipských puberťáků. Tehdy ještě nevěřil, že by se jeho koníčkem mohl i živit, a tak zvolil cestu pragmatičtějšího vzdělání i kariéry. Po bezpečnostně-právním intermezzu se shodou náhod vrátil k tomu, co ho opravdu naplňuje – a už u toho zůstal.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top

Na těchto stránkách užíváme cookies. Proti jejich sběru na základě oprávněného zájmu se můžete odvolat na info@vceliste.cz, nebo budeme rádi, když nám jejich užívání odsouhlasíte. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít