Optimalizace pro vyhledávače je nesmírně dynamická disciplína, která se neustále vyvíjí a průběžně reaguje na změny pravidel SEO hry. Proto vás asi nepřekvapí, že ani během posledních několika měsíců neprobíhala okurková sezóna. Pojďme si shrnout ty nejdůležitější novinky z období.
Google začal v rámci doporučování výsledků o vakcínách proti covidu používat model MUM (Multitask Unified Model). Ten dokáže během několika vteřin rozeznat ve více než 50 jazycích přes 800 klíčových slov, pomocí kterých lidé po celém světě nejčastěji hledají informace o vakcínách. A dokáže jim nabídnout relevantní odpovědi. Systém MUM zatím Google používá pouze v souvislosti s hledáním informací o vakcíně, ale vzhledem k jeho osvědčení je velmi pravděpodobné, že v budoucnosti rozsah jeho zapojení navýší.
Zdroj: Search Engine Journal
Google disponuje vylepšenou technologii TF-Ranking (TensorFlow), která urychluje vývoj a zavádění nových algoritmů pro vyhledávání i jejich průběžnou aktualizaci.
Zdroj: Search Engine Journal
26. července byl vypuštěn update algoritmu Google link spam, který ještě více zkvalitnil algoritmus vyhledávání. Zaměřuje se na weby, které se účastní spamovacích taktik při linkbuildingu. Zasaženy by měly být hlavně zpětné odkazy vznikající při guest postingu, affiliate marketingu a publikaci placených článků.
Zdroj: Search Engine Journal
Google na území Spojených států nově v rámci panelu „About This Result“ ukazuje více informací a vysvětluje, proč danou stránku vyhodnotil jako relevantní a přínosnou.
Zdroj: Search Engine Journal
Nyní už je jednodušší optimalizovat pro účely zobrazení v SERPu video, které máte publikované „natvrdo“ pouze na vašem webu a není tam vložené například formou odkazu z YouTube. Google nově pomocí umělé inteligence rozpozná nejdůležitější pasáže daného videa a zobrazí je ve výsledku vyhledávání. K tomu je ale zapotřebí na web vložit strukturovaná data. Ukázku najdete zde. Je také potřeba splnit určité požadavky:
Zdroj: Search Engine Journal
Google v červenci dokončil další update algoritmu pro vyhledávání. Lidé s kvalitně optimalizovanými weby nezaznamenali zásadní změny oproti dřívější verzi, ale SEO komunita si všimla, že poměrně často došlo k situaci, kdy se na předních pozicích SERPu objevily stránky s nízkou kvalitou a relevancí. Třeba v Itálii.
Ve výsledcích vyhledávání se v případě některých webů přestalo zobrazovat více výsledků z jedné domény, jako příklad byl uveden Pinterest (hurá!). Naproti tomu si někteří všimli, že se objevily „zkopírované“ stránky prostřednictvím web scrapingu.
Zdroj: Search Engine Journal
Google začal doporučovat přidávání podpisu autora článku formou vyplnění sekce author.url ve strukturovaných datech dané stránky. Můžete tam přidat link na osobní web autora, sociální sítě nebo třeba autorův archiv příspěvků. Vězte ale, že třeba plugin SEO Yoast pro WordPress to přidává automaticky.
Zdroj: Search Engine Land
Technické problémy občas postihnou každého. A někdy rezultují i v několikadenní výpadek. Google je naštěstí chápavý, nevidí to jako ukazatel nekvality webu a nepotrestá ho zhoršením pozice v SERPu.
Zdroj: Search Engine Journal
Dlouhých pět let jsme si mohli během mobilního googlení všímat blesku, který se na SERPu zobrazoval u stránek s technologií AMP. A měli jsme u nich jistotu, že se (mimo jiné) budou rychle načítat, což často nalákalo ke kliknutí. Jenže tomu je teď konec. Google v tichosti přestal ikonku ukazovat.
#Google AMP icon has been removed in the Top Stories carousel and organic search results, @VorticonCmdr @tobias_willmann @largow @lilyraynyc, @glenngabe, do you still see it?
— Jordan SEO 📈 (@SEOctet) July 20, 2021
Zdroj: Search Engine Land
Google nahradil nástroj na testování strukturovaných dat modernější verzí, která vám ukáže i to, jestli váš web podporuje tzv. Rich Results. Vyhovuje vám stará varianta? Tu můžete nově využívat zde.
Zdroj: Search Engine Journal
Marketing Miner v březnu výrazně zaktualizoval databázi klíčových slov (s měsíční hledaností vyšší než 3) pro ČR, Slovensko a Polsko. V současné době tak už disponují seznamem 15 milionů KW pro nás, 8 miliony KW pro bratry a 29 milionů klíčových slov pro sousedy ze severu.
Zdroj: Facebook Marketing Mineru
Marketing Miner věru nezahálel a na aktualizaci klíčových slov navázal i další významnou změnou – a přišel s novými profilery. S těmi nyní můžete analyzovat konkrétní URL i jejich prefixy, testovat nejviditelnější stránky a subdomény ve výsledcích vyhledávání nebo zkoumat návštěvnost jednotlivých domén z organických, placených i dalších SERP rozšíření. Můžete si pustit záznam z představení těchto novinek.
Zdroj: Marketing Miner Blog
Od 1. července můžete v keyword profileru hledat i tzv. trendová a nově hledaná klíčová slova. První vám zobrazí dotazy, které v porovnání s minulým rokem zaznamenaly výrazný nárůst, druhé ty, které se loni vůbec nevyhledávaly, ale letos už ano.
Zdroj: Facebook Marketing Mineru
Máte obavy, jestli se vám náhodou na nějaký dotaz v SERPu nestřídá vícero landing pages? Teď už si ve Website profileru a nově přidané sekci Kanibalizace snadno ověříte, zda se některé vstupní stránky vzájemně nepožírají.
Zdroj: Facebook Marketing Mineru
Poslední velkou novinku u Marketing Mineru představuje vylepšení použitelnosti projektů, které zaručí:
Collabim spustil nový doplněk Měření dostupnosti, kterým si snadno a rychle změříte – světe div se – dostupnost vašeho webu.
Zdroj: Facebook Collabimu
Další novinku v Collabimu představuje možnost prokliknutí z grafu rozložení pozic klíčových slov na přehled klíčových slov, přičemž se zobrazí pouze ty fráze, které odpovídají dané sekci grafu.
Zdroj: Facebook Collabimu
Začátkem července Collabim představil dlouho očekávaný konektor, který stačí propojit s Google Data Studiem pouze jednou a od té doby už budete trvale propojení přes všechny konektory, takže nebude nutné připojovat každý zvlášť. Zároveň už v tomto nástroji najdete předpřipravené šablony reportů pro jednotlivé moduly Collabimu, do nichž se data ihned automaticky propíšou.
Zdroj: Collabim Akademie
Perlička na konec. Máte rádi film Pravá blondýnka s Reese Witherspoon? Vývojáři z Googlu očividně ano, protože si na počest 20. výročí tohoto snímku připravili pár tematických vtípků. Nejprve se všem, kteří hledali slovní spojení „Legally Blonde“, což je originální název tohoto filmu, v Knowledge panelu ukázala ikonická růžová kabelka hlavní hrdinky. Po kliknutí na ni z ní vyskočila čivava a přeběhla po obrazovce, aby chytla do tlamičky fén a rychle si upravila hřívu. Následně si oblékla stylový obleček a odběhla pryč z obrazovky, přičemž po sobě zanechala růžové (jak jinak) stopy. Ale to nebylo vše
Jakmile tato animace skončila, všechny odkazy na stránce výsledků vyhledávání se přebarvily dorůžova.
Zdroj: Search Engine Journal
Přejeme vám, ať se nejen na SEO svět koukáte v růžových barvách (to je obzvláště v této době potřeba), a těšíme se na shledanou při dalším souhrnném článku o novinkách z oblasti optimalizace pro vyhledávače.
2 komentáře k zobrazení
Chci se zeptat, co presne je kanibalizac klicoveho slova.
Kdyz mam jako cestovatelsky server produktove stranky, z nichz u 6 z nich pouzivam klicove slovo "jednodenni vylet z Prahy", je to povazovano za kanibalizaci a je to spatne?
Kanibalizace klíčových slov označuje stav, kdy se ve výsledcích vyhledávání střídají dvě nebo více stránek z vašeho webu na nějaké klíčové slovo. Nedá se to tak ale označit vždy, je potřeba přemýšlet nad tím, jestli je to pravdu problém, nebo ne.
Pokud by na vašem webu existovala stránka s jednodenními výlety z Prahy (např. rozcestník na jednotlivé výlety) a ve výsledcích vyhledávání by se střídala tato stránka s nějakým konkrétním výletem, tak bych to za kanibalizaci asi považoval. Ale určitě bych se nevyhýbal používání „jednodenní výlety z Prahy“ na těch stránkách s výlety.
Dobrý článek na toto téma má třeba Marketing Miner https://www.marketingminer.com/cs/blog/kanibalizace-klicovych-slov.html.