Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Ukázka rozdílného tónu komunikace v praxi
Pokud sledujete Včeliště pravidelně, pravděpodobně jste již zaregistrovali, že od nového roku rozjíždíme další sérii článků, tentokrát zaměřenou na tón komunikace a persony v online marketingu. Myslíme si totiž, že jsou tyto dvě techniky velice důležité, ale v České republice zatím málo využívané.
Tento článek vám ukáže, jak tón komunikace vypadá v praxi. Měl by vám být inspirací, abyste se nad vaším vlastním tónem komunikace sami zamysleli a třeba ho i upravili tak, aby více vyhovoval vaší cílové skupině.
Na Včelišti najdete zatím dva články, které o tónu komunikace pojednávají. Nejprve jsme o něm psali v seriálu o obsahovém marketingu loni na jaře. Tento článek byl spíše praktického rázu a jeho cílem bylo naučit vás, jak zvolit vhodný tón komunikace. Kromě toho je v něm stručně vysvětlení, co to vlastně tón komunikace je, a tři krátké, ukázkové příklady z praxe. V závěru článku jsme vám popsali, zda se může tón komunikace v různých situacích obměňovat. Pokud jste nikdy o tónu komunikace neslyšeli, tento článek by vás s ním měl seznámit.
Druhým článkem, který u nás vyšel, byl příspěvek o emocích, které má správně zvolený tón komunikace vyvolávat. Čím pozitivnější emoční vazbu ve vás tón komunikace zanechá, tím lépe ho autor textu, copywriter nebo obsahový stratég zvolil. Hlavní myšlenka našeho druhého článku byla, že nákupní rozhodnutí často neděláme racionálně, ale na základě emocí. A proto je správně zvolený tón komunikace tak důležitý.
Ukázky tónu komunikace v praxi
Abyste si rozdíly v tónu komunikace dokázali lépe představit, vybrali jsme pro vás dvě ukázky z praxe. Obě dvě se budou týkat jednoho z našich „cvičných“ projektů, který je pro tyto účely vhodný. Pojďme si web stručně představit.
Web ostrovychorvatska.cz má za cíl seznámit běžné turisty, kteří do Chorvatska míří, se všemi jeho ostrovy. Tón komunikace by proto měl být zvolený podle následujících kritérií:
- Přátelství. Nemusíte se bát, že bychom vám něco zatajili.
- Podpora. Rádi vám před cestou do Chorvatska pomůžeme a poradíme.
- Znalosti. Víme, o čem mluvíme. Jsme odborníci na Chorvatsko.
To jsou obecná kritéria, která by měla být z našeho webu o Chorvatsku cítit, kdyby zprostředkovával zájezdy a další cestovní služby. Povedlo se nám to?
Posuďte sami z tohoto textu, který by se mohl nacházet na stránce „O nás„:
„Ahoj cestovatelé a cestovatelky. Léto se opět blíží a vy asi dumáte nad tím, kam letos vyrazit na dovču. Zkuste na chvilku zapomenout na desítky stránek o Chorvatsku, které jste už našli (neutečou vám) a zůstaňte u nás. Rádi vám s cestou na některý z chorvatských ostrovů pomůžeme. Stejně jako jste na nás narazili vy teď, tak na nás narazili i ostatní výletníci, kteří s námi objevili kouzlo Kvarnerských, Istrijských, ale i Dalmatských ostrovů. Už přes deset let na jednom z chorvatských ostrovů bydlíme, a proto máme o oblasti perfektní přehled. Napište nám váš cestovatelský nápad, společně jej dovedeme až na jeden z chorvatských ostrovů.
Tým OstrovyChorvatska.cz“
Nicméně často se spíše setkáte s něčím takovým:
„Nabízíme zájezdy do Chorvatska na míru. Naše cestovní kancelář je na trhu přes 10 let a za tu dobu jsme si vybudovali stovky spokojených klientům. Poskytujeme levné ubytování na jednom z chorvatských ostrovů, ale i další služby, jako je doprava do Chorvatska, kurzy potápění nebo výlet lodí kolem chorvatských ostrovů. Budeme se těšit na spolupráci.
Jednatel Jan Novák
OstrovyChorvatska.cz“
Na našem webu o Chorvatsku také najdete množství různých článků, kde každý článek může být napsaný pro jinou personu. Proto byste měli mít vždy na mysli personu, pro kterou článek tvoříte. Odlišný tón komunikace budete mít u článku pro matky od dětí, které se do Chorvatska chystají, a jiný bude pro potápěče, kteří chtějí zažít dobrodružství pod vodou.
Závěr
Cílem tohoto článku bylo ukázat vám, jak odlišný tón komunikace používat v praxi. Nejdůležitější je vždy si předem ujasnit, komu text píšete, a až poté článek začít psát. Nezapomeňte, že texty, které píšete, by neměly být o vás, ale o tom, co chtějí slyšet vaši zákazníci. To je hlavní zásada (i v tónu komunikace) v případě úspěšných a přesvědčivých textů.
Zajímavý postřeh, efekt správně zvolené komunikace je rozhodně nevyčíslitelný.