Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Jak optimalizovat vaše videa – SEO
Spolu s popularitou video obsahu stoupá potřeba zviditelnit svá videa na video serverech, především na YouTube, ale také ve výsledcích vyhledávání v klasickém vyhledávači. Proto jsem pro vás připravil podrobný návod na to, jakým způsobem dělat SEO pro videa.
Zjistíte z něj například, že SEO pro videa není jen o tom, jaké klíčové slovo použijeme do nadpisu. Zahrnuje i to, co je ve videu, nebo to, jakou vyvolává interakci.
Optimalizace videí má totiž více úrovní:
- Optimalizace při tvorbě videa
- Optimalizace při publikaci videa
- Optimalizace pro výsledky vyhledávání
1. Optimalizace při tvorbě videa
Na SEO byste měli myslet ve všech fázích produkce videa. Tedy i té přípravné. Nejprve je třeba provést analýzu klíčových slov, s nimiž budete následně pracovat.
I. Analýza klíčových slov
Analýza klíčových slov pro videomarketing se ale od té klasické liší, protože často mnoho diváků nepřichází z vyhledávání na YouTube, ale z procházecí funkce nebo díky návrhu doporučených videí po přehrání jiného klipu.
Jak najdete relevantní klíčová slova pro videomarketing?
a) YouTube našeptávač
První (a nejjednodušší) způsob představuje samotný YouTube našeptávač. Do něj stačí napsat jakékoliv slovo, frázi či začátek otázky a on vám poradí související výrazy, které uživatelé často hledají.
b) Marketing Miner
YouTube našeptávač lze využít i nepřímo – prostřednictvím „Našeptávače“ programu Marketing Miner.
V něm stačí vybrat možnost YouTube a ukážou se vám podobné návrhy.
c) YouTube tagy
Lidé na YouTube hledají nejrůznější věci. A často byste se divili, jaká slova a fráze k tomu používají. Rozkliknutím tlačítka Show Search Ranking ve videoanalytice zjistíte, která to jsou.
Jen pro vaši informaci: následující ukázka vznikla při použití pluginu TubeBuddy do prohlížeče Google Chrome.
Vycházet můžete buď z vlastního videa, nebo z kanálu konkurence.
d) YouTube video statistiky
V YouTube Studiu (prostřednictvím následující cesty: YouTube Studio → Analýzy → Zásah → Vyhledávání na YouTube) najdete výpis relevantních klíčových slov, která budete moci využít nejen při tvorbě nových videí, ale k úpravě těch nahraných. Tím, že je zapracujete do nadpisu, popisku a tagů.
Z těchto dat se dozvíte mimo jiné i to, jak dlouho průměrně trvalo sledování videa po hledání jednotlivých výrazů, čímž snadno rozeznáte relevantní fráze od nerelevantních.
e) Externí zdroje
Například nástroj Youtube Keyword Tool v programu Ahrefs.
II. Tvorba optimalizovaného videa
SEO pro videa nespočívá jen ve vyplnění popisku, nadpisu a štítku. Jde v něm i o video samotné – jak se divákům líbí. Existují důležité metriky, které určují, jestli bude video populární, doporučované a zobrazující se vysoko ve výsledcích vyhledávání, nebo nikoliv.
Dnes už například nefrčí krátké snímky, jak tomu bylo v minulosti. Aktuálně doporučujeme natáčet minimálně desetiminutová videa, ale nemusíte se bát ani delší stopáže.
Stejně jako u klasického SEO, také u optimalizace videí je nezbytné průběžně sledovat výsledky, vyhodnocovat je a získané poznatky zapracovávat. Proto byste měli sledovat míru udržení publika.
Ta vám prozradí, kolik % diváků pokračovalo ve sledování videa i po uběhnutí prvních 30 vteřin. Vysoká míra udržení publika je potvrzení, že je váš obsah zajímavý a že naplňuje očekávání diváků, které získali z miniatury a názvu videa.
Z grafu v analytice pak můžete přejít na zprávy, kde zjistíte, které pasáže videa byly dobré a které naopak nikoliv.
Pokud víte, že u připravovaného videa může v jeho průběhu snadno dojít ke ztrátě pozornosti, či dokonce zájmu, je vhodné ho 1–2× narušit nějakým vtipem, zapojením obrázku, doplněním scény či využitím jakéhokoliv „nečekaného“ prvku, který obnoví pozornost.
Zkrátka něco jako španělská inkvizice ve skečích Monty Pythonů, kterou nikdy nikdo nečeká. 🙂
Narušení vzorce má velký vliv na míru udržení publika.
Zde například zhruba v polovině videa vstupuje na scénu druhý „hráč“, který drží v rukou nějaké předměty, což diváka podvědomě vede k otázkám, kdo to je a co to má.
Udrženou pozornost můžete využít i po skončení videa. Zapnutím funkce závěrečná obrazovka zpropagujete další svoje podobná videa, čímž se zvyšuje šance, že diváka udržíte na vašem kanálu. Tím se zlepší metriky, které v tomto článku ještě později zmíníme. A to vám ve finále pomůže při SEO pro videa.
Statistika nejlepších videí podle závěrečné obrazovky vám ukáže, jaký typ nebo téma videí po jejich konci generuje nejvíce prokliků prostřednictvím této funkce.
Budete tak vědět, na co se máte soustředit, jak dokážete udržet lidi na vašem kanálu a co vám ve výsledku zlepší SEO videí.
Kromě míry udržení je nezbytné sledovat a snažit se vylepšovat i míru zapojení publika. Ta se projevuje přihlášením k odběru, lajkem, komentářem, přidáním do playlistu nebo sdílením.
Proto je důležité na konci každého videa vyzvat diváky, ať napíší, co si myslí, přidají se k odběru apod.
Z YouTube video statistik lze snadno zjistit, kolik vám každé video přineslo nových odběratelů, protože vidíte změnu celkového počtu subscribers za dané období.
Z těch, které přinesou špatné výsledky, si berte ponaučení a z těch úspěšných naopak inspiraci, jak je tvořit.
A jak byste měli postupovat při jejich publikaci?
2. Optimalizace při publikaci
Po přípravné a natáčecí fázi přichází na řadu pomyslná postprodukce, kterou završí publikace. Následující rady uplatníte především pro nahrávání nových videí, ale můžete je využít i pro zlepšení SEO stávajících klipů na vašem kanálu.
I. Optimalizace současných videí
Pokud u uploadovaných videí nemáte v popisku a ve štítcích zakomponovaná relevantní klíčová slova, napravte to. Nikdy na to není pozdě.
Například u tohoto videa by se měly do výše uvedených sekcí zakomponovat některé z těchto frází: kendama triky, jak udělat kendama, soutěž kendama, návod kendama, nejlepší kendama.
O moc více toho při dodatečné optimalizaci již dříve natočeného a nahraného videa nejde udělat. Snad jen ještě úprava nadpisu. Někdy délka, obsah či formát videa zkrátka nevyhovují požadavkům SEO. V takovém případě ho musíte přetočit, zeditovat a re-uplodovat ve vylepšené verzi. To je ale třeba posoudit individuálně.
II. Optimalizace nového videa
a) Název videa
Použijte do něj klíčové slovo a vymyslete poutavý titulek. Dlouhodobě osvědčené názvy jsou recenze, návody „jak na to“ či seznamy TOP věcí…
Inspiraci k vymyšlení atraktivního titulku najdete v našem článku Jak vytvářet poutavé a funkční titulky.
b) Popisek videa
Dejte si záležet i na kvalitním a klíčová slova obsahujícím popisku, který pomůže YouTube lépe pochopit obsah videa a dokáže ho pak lépe doporučit. Popisek by měl mít ideálně 200+ slov, ideálně i s časovou osou.
c) Tagy videa
Štítky sice pomáhají s nalezením jen minimálně, ale doporučujeme je neopomenout a vyplnit klíčová slova i do nich.
Poté už jen přidejte zajímavý náhledový obrázek a vaše video bude splňovat vše potřebné pro to, aby mělo vysokou proklikovost.
3. Optimalizace pro výsledky vyhledávání
Možná jste si všimli, že Seznam i Google na stránce výsledků vyhledávání ukazují nejen textové odkazy, ale i videa. Google pak nabízí takřka výhradně videa z YouTube, který mu patří. A doporučuje je mimo jiné i podle toho, jak jsou na této platformě úspěšná.
O tom rozhoduje především autorita kanálu. Co ale ovlivňuje ji?
I. Atraktivní grafika a vizuální zpracování
Zajímavý vizuál je základ, bez kterého se dnes už neobejdete. Váš kanál by měl být obrandovaný, ať je hned jasné, komu patří. Berte to tak, že na YouTube je spousta tematicky podobných kanálů, jako je ten váš, a proto se musíte odlišit nejen obsahem, ale i grafickým vizuálem.
II. Poutavý popis kanálu
Kdo vás ještě nezná, ten by vás měl rychle poznat po přečtení popisu. V něm je třeba čtivě a bez omáčky napsat, co na vašem kanálu návštěvníci najdou a proč by ho měli odebrat. Nezapomeňte tam použít pár klíčových slov, to nikdy neuškodí.
III. Počet odběratelů
Social proof funguje i na YouTube. Vysoký počet odběratelů je jasný signál, že produkujete zajímavý obsah, který se divákům líbí. A to Google bere v potaz při řazení videa na stránce výsledků vyhledávání.
Jak postupovat, abyste se umístili s videem na stránce výsledků vyhledávání?
- Nesnažte se umístit videem ve výsledcích vyhledávání, kde zatím video není.
- Připravte optimalizované video.
- Přidejte video na YouTube.
- Publikujte video na začátku stránky.
5. Použijte strukturovaná data pro video.
6.Propagujte video – pošlete ho v newsletteru, sdílejte ho na sociálních sítích, vložte ho na vaše stránky. Propagujte ho v závěrečných obrazovkách, odkazujte na video z jiných stránek…
Pomůžeme vám najít místo na trhu
Chcete upoutat pozornost zákazníků, ale nevíte, jak se odlišit od ostatních? Obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme s definicí vašich konkurenčních výhod.
Tento článek byl naposledy aktualizován 9. 8. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní článek byl z 15. 3. 2013.
Pěkně a stručně popsané. Díky za užitečné informace. Šárka