V oblasti optimalizace pro vyhledávače se od našeho posledního souhrnu stalo opravdu hodně. Přinášíme vám výběr toho nejzajímavějšího, co by vám rozhodně nemělo uniknout.
Zjistíte například, proč hromadná aktualizace velkého počtu obrázků může mít velmi negativní důsledky a jak ji realizovat, abyste se tomu vyhnuli. Dozvíte se, jaké nové featured snippets testuje Google či kterak vám vychytávka u obrázkového vyhledávání na Seznamu pomůže nejen s orientací ve válečném zpravodajství. A těšit se můžete i na záznamy všech přednášek ze SEO konference Reshoper.
Google koncem dubna ukončil podporu nástroje parametry URL adres, který byl do té doby už od roku 2009 standardní součástí služby Search Console. Tento nástroj už je oficiálně offline, nicméně vývojové oddělení nejpoužívanějšího vyhledávače intenzivně pracuje na tom, aby ho vylepšilo a v budoucnu opět nasadilo – v aktualizované podobě.
Zdroj: Seroundtable
Google v dubnu také začal testovat dvě nové featured snippets (český název, byť trochu těžkopádný, je „vybrané příspěvky“, který označuje zvláštní způsob zobrazení odkazu přesné odpovědi na vyhledávací dotaz v rámci pomyslné nulté pozice v SERPu).
Vybraný příspěvek From The Web se týká především dotazů na recenze produktů, kdy vám ukáže několik stručných hodnocení daného typu zboží.
Snippet Other Site Says zase nabízí k hlavnímu vybranému příspěvku několik alternativ z dalších webových stránek, které ho stručně doplňují a sdělí vám ještě jinou odpověď na vás dotaz.
Zdroj: Seroundtable
Víte, jak se v e-shopech během prohlížení určitého produktu často zobrazují nabídky typu „mohlo by se vám líbit také toto zboží“? Na stejném principu funguje vyhledávací funkce Found in Related Search, kterou Google po několika letech znovu testuje.
A po zadání dotazu obecnějšího charakteru vám nabídne nejen odpověď na to, co hledáte, ale i to, po by vás podle algoritmů mohlo také zajímat.
Toho, kdo hledá ženské oranžové conversky, by přece dost pravděpodobně mohly zaujmout i stejné boty v růžové barvě. Díky tomu získáte o něco pestřejší nabídku odpovědí, což kvitujeme.
Zdroj: Seroundtable
John Mueller v dubnovém vydání Google Office Hours přiznal, že jednorázový update mnoha fotografií může představovat SEO problém. Pokud například máte stránku s 50 000 recepty nebo produkty a v rámci velké aktualizace u nich vyměníte ilustrační obrázky, vyhledávač je nemusí klidně několik měsíců zaindexovat.
A nic na tom nezmění, i když vám Search Console ukazuje, že je vše v pořádku. Mueller navrhuje vyřešit podobné situace přesměrováním URL původních obrázků na URL těch nových. Díky tomu si v jejich systému ponechají ty staré, které jenom přesměrují, což značně zjednoduší a urychlí indexaci updatovaných fotek.
Kromě přesměrování ještě může pomoci rychlá odezva serveru.
Zdroj: Search Engine Journal
John Mueller zmínil i další zajímavou skutečnost. Potvrdil, že jeho zaměstnavatel využívá trochu jiná hodnoticí kritéria v návaznosti na tematické zaměření vyhledávacího dotazu a typu obsahu, které se po něm zobrazuje.
Není to ale tak, že by pro dvě stránky z podobné oblasti, ale s trochu odlišným zaměřením používal zcela rozdílné algoritmy. Ty stěžejní hodnoticí prvky jsou samozřejmě stejné, takže se nemůže stát, aby dva totožné e-shopy, jen s jinými produkty, byly hodnoceny výrazně jinak a aby to, co u jednoho bude dobře, bylo u druhého považováno za chybné.
Google ale bude k e-shopu s botami přistupovat o trochu jinak než k tomu, který prodává kola, protože ačkoliv oba e-shopy teoreticky operují na stejném principu, v praxi má každý svá specifika, kterými se od sebe výrazně liší. A to se vyhledávač snaží reflektovat.
Zdroj: Search Engine Journal
Google vždy několikrát do roka výrazně aktualizuje vyhledávací algoritmy, což se označuje jako tzv. core update. Tyto změny rozhodně nejsou jen symbolické a mohou výrazně ovlivnit pozice stránek v SERPu, proto vždy vyvolají velkou diskuzi.
To byl i případ květnového updatu, který proběhl půl roku po předchozí aktualizaci. Pokud jste jeho důsledkem propadli a ztratili své pozice ve vyhledávačích, nemusíte věšet hlavu. Stejně jako tomu bylo po aktualizaci v roce 2020, můžete se dostat zpátky ještě předtím, než dojde k dalšímu updatu.
Google je ohledně rad, jak na to, konstituentní a i dnes platí to, co doporučoval už v roce 2019 – tvořit unikátní, kvalitní, přehledný, dobře strukturovaný a výrazných jazykových či stylistických chyb prostý obsah s optimálním využitím klíčových slov.
Zdroj: Search Engine Land
Možná víte, že nástroj Google Search Console nesbírá data o stránkách, které nejsou ověřené (bez ohledu na to, jestli na ověření čekají, nebo jim bylo odebráno), ale nově nebude, respektive přestane shromažďovat údaje u stránek, jejichž vlastníci tento nástroj dlouhodobě nevyužívají.
John Mueller neuvedl konkrétní dobu neaktivity, po které se data přestanou shromažďovat, nicméně potvrdil, že pokud provozovatel webu nevyužívá Google Search Console a nesleduje statistiky, které mu nabízí, tak jsou zbytečné.
Zdroj: Seroundtable
Google již od poloviny května zobrazuje v SERPu mnohem více vybraných příspěvků (featured snippets) typu FAQ (často pokládané otázky + odpovědi), než tomu bylo do té doby. Jde o pomyslný návrat ke kořenům, protože před dvěma lety jsme v souhrnu novinek ze světa SEO za červenec 2020 psali, že došlo k výraznému poklesu zobrazování FAQ ve featured snippets, které bylo do té doby velmi rozšířené.
Zdroj: Search Engine Land
V nástroji Google Search Console již uživatelé ve vybraných zemích mohou zjistit, kolik lidí si zobrazilo obsah jejich webu poté, co jej Google na stránce výsledků vyhledávačů automaticky přeložil do jazyka, kterým byl dotaz napsán.
Zatím to vypadá, že tato funkce funguje pouze v omezeném rozsahu a jen ve vybraných zemích, nicméně ukazuje to na zajímavý trend, že Google občas sám od sebe přeloží titulek či snippet a v případě kliknutí na odkaz i další obsah na daném webu. To tedy výhledově může nejen reklamami, ale i organickým obsahem oslovit mnohem větší publikum, než tomu je v současnosti.
Zdroj: Seroundtable
A opět ty featured snippets. Google v červnu oznámil, že na tzv. nulté pozici výsledků vyhledávání bude zobrazovat stránky produktů s více variantami provedení především v případě, že každé varianta bude mít vlastní URL.
Pokud tedy vlastníte e-shop s oblečením a máte jednu landing page, kde nabízíte tričko v modré, zelené, žluté a červené barvě, nově se už tato stránka s největší pravděpodobně nezobrazí v sekci vybraných příspěvků, pokud nebudete mít vlastní landing page pro každou barevnou variantu daného produktu.
Zdroj: Search Engine Land
Google pečlivě dbá na to, aby obsah stránky ladil s titulkem jak fakticky, tak použitým jazykem. Pokud budete mít většinu textu na dané landing page anglicky, ale titulek česky, může ho Google automaticky pozměnit a ukázat ho v SERPu přeložený. A takhle to bude platit u jakéhokoliv jazyka a jejich kombinace.
Zdroj: Search Engine Land
Nejde o nic přelomového (a upřímně řečeno ani extra užitečného), ale minimálně vizuálně to zajímavé je. Bing od května zkouší u větších i středně velkých značek umísťovat na stránku výsledků vyhledávání postranní rozcestníkový panel s názvem a logem daného brandu.
Zdroj: Seroundtable
Při vyhledávání velkých brandů, jako je Nike, Adidas či Puma, už můžete v rámci vybraných příspěvků vidět, jestli daná značka aktuálně nabízí nějaké slevové kupony.
Zdroj: Seroundtable
Český vyhledávač v dubnu představil novou vychytávku, díky které u obrázku ze zpravodajských webů ihned poznáte, kdy byl publikován. To oceníte, zejména pokud hledáte aktuální fotografie, u nichž je zásadní rozdíl, jestli byly vloženy včera, nebo před půl rokem.
Například několik měsíců staré fotografie z válečné fronty na Ukrajině vám asi budou k ničemu, ale před pár dny publikovaný obrázek pravděpodobně ukáže, jak to tam aktuálně vypadá.
Ani Collabim nezůstává pozadu a stále pracuje na zdokonalování svých služeb. V dubnu vylepšil automatické vyhledávání zpětných odkazů na stránkách. Ty si nově poradí i se zákeřnými redirecty, špatně naformátovanými znaky a dalšími nástrahami.
Zdroj: Facebook Collabimu
V Collabimu nyní můžete ještě podrobněji sledovat konkurenty. A to jak jejich hlavní doménu, tak (a to je ta podstatná novinka) i jejich subdomény.
Pokud by tedy některý z konkurentů našeho klienta Speciální zahradnictví chtěl sledovat, jak si tento projekt v oblasti SEO stojí, nemusí už manuálně nastavovat e-shop a magazín zvlášť, ale stačí mu zadat do níže uvedeného pole specialnizahradnictvi.cz a automaticky bude sledovat jak hlavní doménu www.specialnizahradnictvi.cz, tak subdoménu magazin.specialnizahradnictvi.cz.
Zdroj: Facebook Collabimu
Collabim až do června sice zobrazoval data z Google Ads i Google Search Console, ale každé za jiné časové období, což mohlo být pro někoho trochu matoucí. Nyní už však z obou služeb uvidíte data za poslední 3 měsíce, díky čemuž s nimi budete moci lépe pracovat.
Zdroj: Facebook Collabimu
Český SEO nástroj upravil funkci přehled konkurence, kde můžete nově použít například pokročilé filtry pro klíčová slova.
Zdroj: Facebook Collabimu
Marketing Miner se vytasil s aktualizací stránky se zpracovaným reportem, která má nový vzhled (už ladí s ostatními sekcemi), obsahuje množství nových funkcí a zároveň výrazně zrychlila dokončování reportů.
Zdroj: Facebook Marketing Mineru
Nejpopulárnější tuzemský SEO nástroj také spustil nové Profilery pro UK a US trh. Tuto novinku využijte, pokud se chcete inspirovat zahraniční konkurencí nebo uvažujete o expanzi do ciziny.
Zdroj: Facebook Marketing Mineru
Magazín ze světa online marketingu Digichef přišel – stejně jako agentury Jirkont a Spotibo – s vyčerpávajícím reportem z nejdůležitější české SEO akce roku. Mimo jiné zmiňuje, proč by se SEO specialisté měli zajímat o Pinterest, jakou roli hraje rychlost načítání nebo vysvětluje redesign webu jako příležitost i hrozbu.
Zdroje: Digichef, Jirkont, Spotibo
Zajímavými a v praxi použitelnými informacemi nabitá byla i tradiční konference na jihu Anglie, kde se řešily otázky:
… a mnohé další.
Naštěstí všechna témata zaznamenala kromě řady zahraničních médií i jedno tuzemské, takže pokud nevládnete odbornou angličtinou, můžete si summary toho nejdůležitějšího přečíst na blogu Marketing Mineru.
Zdroje: Marketing Miner, Roast, OnCrawl, Reflect Digital
V Praze se během dubna konaly hned dvě interesantní SEO akce: SEO restart doplnil i čtvrtý ročník konference a veletrhu Reshoper. Marketing Miner z ní sice nepřináší klasický report, ale vyzpovídal několik předních tuzemských expertů. V jejich článku najdete fundované odpovědi například na otázky:
Zdroj: Marketing Miner
Na jednotlivé přednášky z Reshoperu se můžete v celé délce zdarma podívat zde. Oblasti SEO se pak týkají především ty s názvy „Studie: jak se českým e‑shopům v roce 2019 dařilo v SEO a jak se z toho poučit“ a „Rostoucí a úspešný vs. stagnující a krachující e‑shop. Co je odlišuje?“.
Pedanti by mohli namítnout, že tato novinka je už z konce března, nicméně jde o tak zajímavou záležitost, že by byla škoda ji nezmínit. Jedná se o případovou studii o tom, jak probíhaly přípravy, plánování a samotná realizace kompletní přestavby online video platformy ČT s ohledem na výkon ve vyhledávání.
Šárka Jakubcová o tom sice přednášela i na SEO restartu, takže stručné zápisky najdete už v příslušných reportech, ale tady se můžete těšit na opravdu detailní popis toho, co se řešilo v rámci SEO při redesignu webu s desítkami milionů stránek a letitou historií.
Zdroj: Medium
Český SEO vizionář a člověk, který si rád dělá věci po svém – Marek Prokop – přišel s dalším netradičním řešením. Na svém blogu nesmírně obsáhle, detailně a (pro lidi, kteří se v problematice orientují) přínosně rozebral, jak sestavuje a vizualizuje časové řady z dat Search Console.
Článek obsahuje především ukázky kódu v programovacím jazyce R, ale také některé v Data Studiu, takže ho můžete využít jako vzorník možných výstupů z dat Search Console i bez znalosti jazyka R.
Zdroj: Marek Prokop
Budeme se těšit na shledanou při dalším souhrnném článku o novinkách z oblasti optimalizace pro vyhledávače.
Chcete si zkrátit čekání na další článek užitečným způsobem? Absolvujte náš SEO kurz pro začátečníky.
Žádný komentář k zobrazení