Audit

Jak udělat obsahový audit webu

SEO specialisté mají „klíčovku“. Obsaháři by zase neměli vynechávat „obsahový audit“. V dnešním článku si povíme, co to takový obsahový audit je. Dozvíte se, co by měl obsahovat, proč ho dělat a jak by měl vypadat. Kromě těchto základních otázek dostanete odpovědi i na mnohé další. Pokud vás obsahový marketing zajímá a uvědomujete si důležitost obsahu, rád bych vám dnes nabídl další várku informací.

Jaké hlavní typy problémů pomáhá obsahový audit řešit?

Každý obsahový audit by vám měl pomoci najít řešení problémů spojených s již vytvořeným obsahem. V případě obsahového marketingu pak takový problém vypadá například takto:

…máme špatný obsah

„Víme, že náš obsah není moc kvalitní, ale nevíme, co na naši cílovou skupinu platí. Nějaké tipy nebo domněnky máme, ale abych přesvědčil svého šéfa, potřeboval bych problém a řešení ilustrovat na reálných datech.“

nebo takto:

…připravujeme redesign webu

„Rozhodli jsme se redesignovat náš stávající web a já bych teď potřeboval zjistit, jaký obsah budeme v příštích měsících produkovat, odkud ho čerpat a co je jeho cílem. Jak bych to mohl zjistit?“

nebo třeba nějak takhle:

…náš web je jeden velký chaos

„Takhle už to dál nejde. Ať hledám, jak hledám, nemůžu tu informaci na našem webu najít. Chtělo by to obsah podle určitého vzorce reorganizovat, aby dával hlubší smysl. Ale jak na to, když je naše stránka tak rozsáhlá?“

Ať už je váš problém jakýkoliv, komplexně obsah nemůžete pochopit bez pořádného obsahového auditu. Nebojte se ho, zatněte zuby a pusťte se do toho. 🙂

Co to je obsahový audit?

Obsahový audit je kompletní inventura a zhodnocení stávajícího obsahu. S obsahem pracuje v rovině kvalitativní i kvantitativní. Pokud byste hledali další informace v angličtině, zadejte do vyhledávače Google fráze „content audit“ nebo „content inventory„. Oba dva odkazy by vám měly nabídnout relevantní zdroje informací. Hlavním účelem obsahového auditu je podrobně odpovědět na otázku „Co všechno a proč se na webu nachází?„.

Kromě dvou hlavních rozdělení ho můžeme dělit podle objemu informací, které je nutné prozkoumat na tři typy:

  • Úplný obsahový audit (obsahuje všechny stránky na webu včetně obrázků, videí, souborů ke stažení)
  • Částečný (částečný audit může obsahovat například pouze některé hlavní kategorie nebo pouze obsah přidaný za poslední rok)
  • Obsahový audit na vzorku (v případě rozsáhlých webů je vhodné audit provést pouze na reprezentativním vzorku z celkového objemu obsahu)
Co to obsahový audit je

V čem vám obsahový audit pomůže?

Hlavním účelem obsahového auditu je vytvoření přehledné tabulky. Podle ní zjistíte, jaký obsah je třeba vytvořit. Rozplánujete jeho tvorbu a spočítáte jeho cenu. Lépe vám vykrystalizuje směr vaší práce a zhodnotíte její rizika. Informace z obsahového auditu vám můžou být neocenitelným pomocníkem při navrhování kompletní architektury vašeho webu. Upřednostníte to podstatné – špatný obsah opravíte a oblíbené části podpoříte novou tvorbou.

Použití obsahové auditu je vhodné zejména u rozsáhlých webů, u kterých potřebujeme sjednat pořádek. Využijí ho ale i tvůrci menší webů, u kterých je audit otázka několika hodin.

Hlavní činnosti, pro které se obsahový audit hodí:

Co by měl obsahový audit obsahovat?

Obsahový audit obvykle obsahuje všechny informace, které můžete na webu najít. S tím rozdílem, že jsou přehledně rozděleny do tabulky (nejlépe v Excelu nebo jiném podobném programu), takže s nimi můžete dále pracovat, filtrovat je a třídit. Jak už jsme si pověděli výše, obsahový audit můžeme rozdělit na dvě hlavní části: na kvantitativní a kvalitativní část.

Kvantitativní část obsahového auditu

Jaké údaje můžete v kvantitativní části obsahového auditu zaznamenávat?

  • ID stránky (Pokud používáte.)
  • Titulek (Zobrazovaný titulek stránky.)
  • URL
  • Poznámky k obsahu (Vaše soukromé poznámky se určitě občas hodí.)
  • Typ souboru (HTML, PHP, PDF, DOC, PPT…)
  • Typ obsahu (Text, obrázek, video, slideshow…)
  • Zdroj (Odkud bylo čerpáno.)
  • Autor (Kdo ho vytvořil.)
  • Klíčová slova (Nejdůležitější klíčová slova)
  • Meta description (Je správně vyplněno unikátní meta description. Není delší než 156 znaků?)
  • Cílová skupina obsahu, případně persona (Komu je obsahu určen.)
  • Hlavní call-to-action (Co je cílem obsahu. Obsahuje text výrazné CTA?)
  • Poslední změna, datum vytvoření
  • Jazyk (U vícejazyčných webů.)
  • Počet zhlédnutí (PVs)
  • Sociální aktivita (G+, Sdílení, Lajky, Tweety)
  • Počet komentářů
  • Bounce rate
  • Je obsah veřejně dostupný, nebo je jenom pro členy?
  • Kategorie
  • Příloha (Ano, ne.)
  • Jaké jsou externí a interní odkazy
  • Má obsah trvalou, nebo krátkodobou hodnotu (Je to tzv. „evergreen content“)?
  • Jedná se o tzv. „promotional content„, obsah vytvářený ke speciálním veřejným událostem (Svátky, prázdniny.)

Kvalitativní část obsahového auditu

  • Co má obsah návštěvníkovi sdělit. Proč?
  • Je obsah výstižný a snadno pochopitelný?
  • Je obsah pro návštěvníka užitečný?
  • Lze z obsahu jasně identifikovat vaše značka a váš tón komunikace?
  • Neobsahuje obsah žádné gramatické ani stylistické chyby?
  • Je obsah aktuální? Relevantní a vhodný v souvislosti s cíli webu?
  • V kvalitativní části je dobré jednotlivé prvky obsahu ohodnotit podle toho, jak s nimi budete pracovat (zůstanou stejné, opravit, vylepšit, zaheslovat apod.)
Nemusíte používat vše, co jsem vypsal. Vyberte si vhodné metriky pro váš projekt a ty v případě obsahového auditu použijte. Neexistuje žádná „správná“ cesta, jak obsahový audit dělat nebo co by měl obsahovat. Pro vámi vybrané metriky v obsahovém auditu vytvořte vhodné sloupce.

Kde byste měli začít

Kde byste měli začít

Začít není nic těžkého (horší je v činnosti vydržet). V následujících bodech vám popíši, jak na to.

1. Vyberte si pro vhodné údaje, které budete sledovat

V předchozí části tohoto článku si vyberte všechny ukazatele, které budete chtít do auditu začlenit. Podle nich si v auditu nazvěte v tabulce sloupce.

2. Zvolte si místo, kde začnete

Vyberte si místo, kde začnete a nezapomeňte ho. Následně zpracujte do tabulky všechny odpovědi na ukazatele, které jste si zvolili.

3. Pokud máte v kategoriích další podkategorie, tak si je vypište

Pro každou podstránku proces zopakujte. Výsledkem by měl být přehledný seznam všech podstránek konkrétních kategorií.

4. Proces opakujte až do konce

Celý proces takto opakujte, dokud nebudete mít zmapované všechny stránky, které k auditu potřebujete.

Pokud budete pečlivě postupovat podle tohoto procesu – zapsání všech informací každé stránky, zmapování všech podstránek z kategorie a postup na další stránku vám ve finále umožní snadné procházení obsahu celého webu. Proces je takto nastaven zejména proto, že pokud budete provádět audit na velkém webu, máte velkou šanci, že se ztratíte.

Jak si urychlit práci při tvorbě nového auditu? Tipy pro větší produktivitu

  • Při kvantitativním sběru dat. Můžete snadno zjistit všechny URL adresy (podstránky) webu. Například pomocí nástroje Screaming Frog nebo Content Analysis Tool
  • Identifikujte duplicitní obsah.
  • Nesbírejte informace, které nepotřebujete. Pokud si nejste jisti, zda informaci budete, či nebudete potřebovat, poznamenejte si ji někam do poznámky.
  • Občas je těžké odhalit strukturu. Nezabývejte se jí ale příliš dlouho. Důležité je především se ve webu orientovat, abyste nezaznamenávali stránky duplicitně.
  • Identifikujte osamocené stránky. To jsou takové stránky, které nejsou žádnými linky propojené se zbytkem obsahu.
  • Jde to pomalu. Počítejte s tím, že obsahový audit je práce na několik desítek hodin. Můžete si ale práci v týmu rozvrhnout (každý člen týmu 1 kategorii).

Závěr

Obsahový audit je činnost pracná, ale u obsahově hodnotných webů před tvorbou nové obsahové strategie nebo při redesignu je skvělým pomocníkem, který vám pomůže lépe utřídit informace o stávajícím obsahu na webu. Budete díky němu schopni udělat řadu kvalitních rozhodnutí, které váš web posunou opět o kousek blíže do myslí návštěvníků.

Obsahový audit není činnost složitá, ale vyžaduje pevnou vůli, odhodlání a vytrvalost – prostě vše, co by dobrý obsahový stratég měl mít. 🙂

Obsahový audit

Stáhněte si návod, jak na obsahový audit.

Tomáš Procházka

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close