ROI je jedním z důležitých ukazatelů, které firmy i marketéři využívají k posouzení efektivity svých…
14 tipů na obsah, který zaručeně upoutá pozornost
V dnešním článku vám představím 14 tipů na obsah, který vaše čtenáře zaručeně upoutá. Zapomeňte na technické záležitosti, jakými jsou správný titulek nebo dobré nadpisy. O těch dnes řeč nebude, protože pokud jste již četli náš ebook, určitě je všechny velmi dobře znáte.
Možná jste si všimli, že jsme v posledních několika článcích přešli z témat popisujících technické detaily SEO a long tailu do útrob obsahového marketingu. Abyste byli schopni dělat dlouhodobě hodnotný a kvalitní obsahový marketing, musíte skvěle znát technické vlastnosti SEO. V poslední době si nedokážu představit, že by někdo dělal SEO bez promyšlené obsahové strategie a obsahový marketing bez znalosti SEO.
V prvních našich „obsahových“ článcích jste se například mohli dozvědět, jak se správně tvoří persony nebo jaký tón komunikace byste měli zvolit. Všechny tyto informace jsou důležité a je nutné je znát ještě dříve, než začnete o konkrétních „obsahových“ článcích přemýšlet.
V následujících řádcích se ale přesuneme opět o kousek dál. Dozvíte se 14 tipů na různé „emoční“ typy článků, které nenechají nikoho chladným. Jak je můžete použít? Třeba tak, že je rozpracujete do budoucího obsahového plánu nebo se vám díky nim podaří vymyslet lepší příběh. To, že jsme na Včeliště.cz všichni příznivci storytellingu a promyšleného obsahu, už asi víte. Následující příklady tedy budou z okruhu storytellingu. Jsou to typy příběhů, které zaručeně přitáhnou pozornost čtenářů.
1) Obsah, který vám naznačí, že život je krátký
Prvním z dobrých příkladů poutavého obsahu může být příběh, jehož sdělením je pomíjivost života. Jeho vrtkavost a nestálost. Jeho krátká doba na to, abychom ho pouze promarnili. V podobném typu příběhu bychom měli vyzdvihnout práci, pevnou vůli, tah na branku a jiné pozitivní vlastnosti, které by měl člověk mít, aby svůj život prožil. Dalo by se říct, že to je jeden z typů motivačních článků, ale vše je obaleno v poutavém příběhu. Příběh by měl být v tomto případě spíše vážného charakteru. Měl by nám dokázat, jak čas rychle běží a co to pro nás znamená. Pěkným příkladem může být například tento marketingový příběh o otci a dceři. How content marketing changed my life, my family and my future
2) Obsah, který nám dokáže, že sny se mohou stát skutečností
Dalším zajímavým tipem pro poutavý obsah jsou příběhy, které nám říkají, že se sny se mohou stát skutečností. Mnoho z vás jistě zaznamenalo vzrůstající trend různých „superstar a X factor“ soutěží, kdy se z neznámého interpreta může stát doslova přes noc hvězda. V internetovém prostředí známe jako lídra využívající příběh „sen se může stát skutečnosti“ projekt zvaný Kickstarter. Kickstarter funguje na následujícím principu. Vy vysdílíte svůj příběh a ostatní lidi se rozhodnou (pokud jim přijde dostatečně zajímavý), zda váš projekt finančně podpoří, a pomohou vám tak dosáhnout vašeho „snu“.
3) Obsah, který podporuje naši víru ve schopnost tvorby velkých věcí
Všichni jsme strůjci vlastního osudu. Neexistuje překážka, pokud se rozhodneme, že něco opravdu chceme. To jsou hlavní teze třetího typu příběhu. Tento příběh je velmi podobný minulému bodu, ale je ukotven více na zemi. Nepotřebujeme k tomu štěstí, zásah z nebes nebo příznivé naklonění vesmíru. Stačí nám vlastní pevná vůle a víra ve schopnosti sebe samotného. Storytelling se v poslední době stává stále podstatnější složkou content marketingu a všech moderních Startupů. Všimli jste si toho?
4) Obsah, který nám připomene, že často zapomínáme na podstatu věcí
Dalším pěkným příkladem může být typ příspěvku, který nás učí naprosté podstatě věcí. Například: píšete o content marketingu, ale neznáte 6 copywriterských chyb? Velká chyba! Všechny příspěvky, které nám odhalují „pravou“ podstatu věcí, jsou pro čtenáře velice čtivé a zajímavé. V kontextu obsahového marketingu to můžou být například základní copywriterské techniky nebo technické prvky SEO a další elementární pojmy internetového marketingu.
5) Obsah, který je součástí velkého příběhu
Základní technikou storytellingu je obsáhlý, ale postupně rozvíjející se příběh. Čtenáři by měli vědět, kam článkem směřujete, co můžou čekat příště a také o čem jste psali minule. Mělo by se vám povést v nich vyvolat očekávání a nadšení sledovat váš nekončící příběh.
6) Obsah, který nás inspiruje ke konkrétní akci
Vaše články by měly být motivující k akci. Pokud podle vašeho článku někdo opravdu uvaří recept, napsali jste článek dobře – dokázali jste vzbudit emoce ke konkrétnímu činu. V řeči content marketingu, jsou pro vás nejdůležitější „online“ akce. Přečtení dalšího článku, zaregistrování k newsletteru, stáhnutí ebooku.
7) Obsah, který nás rozesměje nebo udělá úsměv na tváři
Vtipný obsah je dobrým pomocníkem při šíření vašeho příběhu pomocí sociálních sítí. U všech minulých bodů je evidentní, že kvalitní obsah by měl vzbuzovat emoce. A pozitivní emoce jsou jedny z nejefektivnějších, které můžete příběhem vyvolat.
8) Obsah, který nás překvapí
Nečekaný, šokující. Má-li váš článek toto přízvisko a navíc zapadá do celkového konceptu obsahové strategie, je velká šance, že zanechá na vaše čtenáře dojem. Nestačí napsat pouze šokující nadpis nebo titulek, takhle čtenáře neoblafnete. Předpokládá se, že máte opravdu překvapující informace.
9) Obsah, který potvrdí naše předpoklady
Čím více se budete snažit psát pro lidi vaší cílové skupiny, tím lépe se vám podaří potvrzovat jejich domněnky a názory. Tímto typem článku (obsahu) byste se měli snažit potvrdit to, co si vaše cílová skupina myslí, utvrdit je v jejich názoru. Podpořit ho a třeba ještě o nějaké vaše nové poznatky rozšířit.
10) Obsah, který nám poskytne nový pohled na dobře známé věci
Navázat na předchozí bod můžete samostatným článkem. Pokuste se vaší cílové skupině představit všeobecně známou věc. Něco, co zná prostě každý. V článku se snažte představit váš nový, neotřelý pohled na věc. Mělo by to být něco, co zatím nikdo jiný nepopsal, stačí drobnost, jiný úhel pohledu, ale musíte prezentovat něco unikátního.
11) Obsah, ve kterém zvítězí slabší nad silnějším svou chytrostí
Určitě znáte slavný příběh týkající se dvojice David a Goliáš, že? Tak se ho snažte využít ve svůj prospěch. Lidé mají rádi příběhy, kde zvítězí slabší nad silnějším nebo dobro nad zlem. Zapojením podobného příběhu do vaší obsahové strategie určitě chybu neuděláte.
12) Obsah, který nás učí, ale zároveň je zábavný
Hodnotný obsah, který nás něco naučí, je vždy velkým přínosem. Pokud ho navíc „obalíte“ příběhem a zapojíte do vaší strategie storytellingu nebo obsahového marketingu, bude mít na vaše návštěvníky extra vliv. Vybudujete si u nich důvěru a navíc budete působit jako obyčejný člověk – jako jeden z vašich čtenářů.
13) Obsah, který nás naštve a jsme ochotni se za něj přít
Dlouho jsem zvažoval, zda mám do mého přehledu kontroverzní obsah uvést. Nakonec jsem se rozhodl, že tu rozhodně má své místo. Dost jsem na toto téma přečetl studií a jako jednu z nejlepších považuji následující. Jestliže vás tedy toto téma zajímá, rozhodně si ji přečtěte. Obecně by se dala shrnout těmito slovy: nejvíce virální jsou ta kontroverzní témata, která nás nezraňují, jsou více či méně nedůležitá, ale máme na ně každý jiný „100%ně správný“ názor. Dobrým, všeobecně známým příkladem, je orientace toaletního papíru. Více o něm si můžete přečíst například na wikipedii.
14) Obsah, díky kterému ušetříme peníze, čas nebo jinou hodnotu
Skoro všichni (až na výjimky) rádi šetříme. Proto jsou články, které nám vyprávějí příběh o tom, jak, kdo a kolik ušetřil, tolik oblíbené. Svoji představivost nemusíte upínat pouze jedním směrem (šetření peněz). Do této kategorie spadají také články pojednávající o větší efektivitě práce apod.
Závěr
V článku jsem vám představil celkem 14 tipů vhodných pro tvorbu obsahu, který upoutá pozornost. Jak je nejlépe použít? Zkuste si je postupně přečíst a začlenit je do vašich obsahových plánů a příběhů. Na závěr bych vám rád doporučil zajímavý web zabývající se různými psychologickými taktikami při tvorbě článků. Možná vás napadají ještě další typy obsahu, které by se do mého shrnutí mohly hodit. V tom případě moc uvítám váš komentář. Díky.
Perfektní přehled, díky!
Díky za komentář, rádo se stalo!