E-mailing stále patří mezi nejvýkonnější marketingové strategie, musí se však využívat chytře. Krom vysokých konverzí ve správně optimalizovaných kampaních je jeho hlavní výhodou i to, že se dá plně automatizovat. Díky tzv. autoresponderům tak můžete získat velice účinný a téměř bezúdržbový marketingový nástroj. V následujícím článku si autorespondery představíme blíž a odhalíme jejich největší přínosy.
Jedná se o automatizované e-maily, které jsou rozesílány jako odpověď na nějakou akci odběratele. Akce odběratele může proběhnout kdekoliv na webu, v e-mailu nebo třeba offline. V praxi pak můžete nastavit autorespoder, který se rozešle po tom, co odběratel navštíví nějakou stránku na webu, klikne na tlačítko v jiném e-mailu nebo se třeba na konferenci přihlásí k odběru vašeho newsletteru.
Autorespondery jsou dneska už poměrně běžnou součástí moderních nástrojů pro e-mailing. Zvládnete je nastavit v Mailchimpu, GetResponse (provizní odkaz) i českém Smartemailingu (provizní odkaz). Cena zmíněných a stovek dalších online nástrojů, pomocí kterých můžete krom běžného newsletteru rozeslat i autoresponder, se pohybuje od 10 dolarů měsíčně až ke čtyřciferným dolarovým částkám za měsíční paušál.
To už se ale bavíme spíše o chytrých CRM nástrojích, které toho zvládnou mnohem víc, než „pouhé“ rozesílání e-mailů. Pomohou vám provést zákazníka nákupním cyklem od první návštěvy vašeho webu až po opakované nákupy, jejich největší výhodou jsou pokročilé možnosti personalizace.
Nejprve je potřeba si položit otázku, co je vaším cílem.
Jste freelancer, potřebujete rozeslat vzdělávací seriál na e-mailové adresy všech přihlášených nebo informace a připomínku chystaného webináře? Pak vám bude bohatě stačit obyčejný autoresponder.
Pokud jste rostoucí firma, která má více zaměstnanců a počet vašich zákazníků/ klientů roste každým dnem, uvažujte spíše o CRM systému, který vám usnadní práci, pomůže zautomatizovat procesy, shromáždit data o klientech a mnohé další.
Povaha automatických e-mailových kampaní se liší podle typu podnikání, se kterým je kampaň provázaná a podle cíle, kterého chceme prostřednictvím e-mailů dosáhnout. Jelikož my na Včelišti nejradši používáme pro e-mail marketing GetResponse, vypůjčila jsem si rozdělení typů autoresponderů z tohoto nástroje:
Jedná se o sérii e-mailů, které následují za sebou v určitém časovém sledu. Může se jednat například o uvítací sérii e-mailů nebo nějaký e-mailový trénink.
A jaké typy autoresponderů mají e-mail ninjové nejvíce v oblibě? To zajímalo kolegy z Marketing Sherpa a koncem roku 2012proto provedli menší průzkum. Jeho výsledky shrnuje následující graf, kompletní výsledky výzkumu můžete detailněji prostudovat tady.
Začít můžete uvítací sérií, v ní představit postupně vaši firmu, zaměstnance a vytáhnout postupně v několika e-mailech všechny trumfy, které máte v rukávu. Po dokončení nákupu mohou následovat další série e-mailů. Můžete tak zákazníkům nabídnout hodnotné informace, které ocení.
Prodáváte fotoaparáty? Autorespondery jsou ideálním nástrojem obsahového marketingu. Pošlete zákazníkům, kteří si koupili kompakt sérii e-mailů s tipy pro jeho nastavení a naučte je fotit jako profíky nebo mistrovsky upravovat fotky. Otevře se vám tak prostor pro cross-selling, zákazník navíc nebude mít důvod nakoupit u konkurence a ještě váš obchod rád doporučí známým.
Díky autoresponderům můžete lépe reagovat na chování vašich zákazníků. Pokud používáte některý z online nástrojů pro e-mail marketing, můžete snadno měřit výkon jednotlivých e-mailů. Pomocí získaných dat pak můžete vaši databázi dále segmentovat a posílat úzce cílené e-maily.
Příkladem je e-mail zaměřený jen na ty odběratele, kteří v některém z předchozích e-mailů klikli na nějaký odkaz či tlačítko nebo si třeba stáhli případovou studii. I bez CRM systému nebo dotazníku tak snadno zjistíte, o co se konkrétní odběratelé zajímají a automaticky jim můžete posílat relevantní obsah.
Hlavně u produktů a služeb, jejichž nákupní cyklus běžně trvá i několik měsíců nebo i let (například nákup nemovitosti, auta nebo profi fotoaparátu) oceníte sílu autoresponderů. Urychlíte díky nim prodej a získáte zakázku v mnohem kratším čase.
Personalizaci v e-mail marketingu jsem se už věnovala v tomto článku, přečtěte si, jak účinná tato strategie může být.
Možná, že nabízíte produkt nebo službu, o které vaši zákazníci ještě nevědí, že ji potřebují. Vzdělávejte je ve svém oboru, probudíte tak potřebu, která je prvním krokem nákupního cyklu vašeho zákazníka.
Uveďme si praktický příklad od nás ze Včeliště: Klient nás kontaktoval s poptávkou na vytvoření mikrostránky. V průběhu řešení jeho zakázky ho zařadíme do naší vzdělávací série e-mailů, kde mu vysvětlíme, že mikrostránka je jenom jedna z mnoha možností obsahového marketingu, a že nejlépe bude fungovat, pokud ji podpoří pravidelnou aktivitou a komplexním přístupem. Pošleme mu odkazy na související články z našeho blogu, nabídneme mu případovou studii, která naše tvrzení podporuje a pošleme mu ebook o obsahovém marketingu.
Z jednorázové zakázky na mikrostránku se tak díky promyšlené automatizované e-mailové kampani může stát i pravidelná spolupráce.
Z emailových kampaní díky moderním nástrojům můžete snadno získat data, která byste jinde třeba ani získat nemohli. Dozvíte se, o jaké z vašich nabídek mají příjemci největší zájem, zjistíte, který obsah vaše publikum zajímá nejvíc, můžete získat zpětnou vazbu a na základě získaných dat pak upravit vaši marketingovou strategii.
Chystáte spuštění nové služby, uvedení nového produktu na trh nebo třeba webinář? Dost možná jste nadcházející událost avizovali na svém webu a mnozí z vašich příznivců projevili o akci zájem ještě před jejím spuštěním. Připravte pro ně sérii autoresponderů a připomeňte se ve správný okamžik. Nedovolte vašemu publiku na vás zapomenout.
Hlavní výhodou autoresponderů je, že jsou plně automatizované. Jasně, jejich plánování, příprava, nastavení a konečně i optimalizace a testování vám zabere čas. Jakmile je ale jednou vše připraveno, kampaně běží úplně samy. Autorespondery vám ušetří čas. Hodně času. Jejich ROI se tak oproti jednorázovým newsletterům v čase stále zvyšuje.
Teď už víte, co jsou to autorespondery, že fungují téměř bez vašeho přičinění, že vám ušetří spoustu času a hlavně vám pomohou akcelerovat vaše podnikání. Zatímco vaše kampaně budou lákat stále nové zákazníky a budovat s nimi vztah, vy se můžete věnovat rozvoji společnosti, nebo se třeba vyvalit na pláži. Není to lákavá představa?
Pokud se chcete dozvědět o autoresponderech ještě víc a už se nemůžete dočkat, až spustíte svou první kampaň. Vydržte ještě týden. Zjistila jsem totiž, že autorespondery jsou úplně jako randění a o svoje postřehy se s vámi podělím v dalším článku ze série e-mail marketingu. Sledujte blog Včeliště.
Žádný komentář k zobrazení