skip to Main Content
Jak Funguje Algoritmus Facebooku

Jak funguje algoritmus Facebooku

Lámete si hlavu nad tím, proč se vaše facebookové příspěvky dostanou jen k malému zlomku vašich sledujících? Pravidla jejich zobrazování určuje algoritmus – a ten je čím dál nemilosrdnější. Zjistěte, jak funguje, tvořte příspěvky podle jeho pravidel a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. Vše potřebné se k tomu dozvíte na následujících řádcích.

Co to vlastně algoritmus je?

Jak už jsme napověděli, algoritmus určuje, jaké příspěvky se budou uživatelům zobrazovat na jejich zdi (té říkáme také feed). A to dělá na základě toho, o jaký obsah bude mít daný uživatel pravděpodobně největší zájem. Cíl algoritmu je jednoduchý: abychom na sociální síti trávili co nejvíce času a rádi se tam vraceli.

Podle oficiálních informací Facebooku připadá na jednoho uživatele přibližně tisíc příspěvků denně, které se mohou na jeho zdi potenciálně zobrazit. Těchto uživatelů je přitom jen v Česku přes pět milionů. To je pořádné množství obsahu, které musí Facebook roztřídit a rozhodnout, co bude pro každého člověka nejzajímavější. A přesně to je úlohou algoritmu.

Jak přesně funguje, ví bohužel jen jeho autoři, kteří jeho pravidla navíc čas od času rádi mění. Naštěstí nám ale dávají k dispozici řadu informací, ze kterých můžeme vycházet.

Jak algoritmus příspěvky vyhodnocuje

Jak moc je příspěvek relevantní a kolika uživatelům se zobrazí, rozhoduje algoritmus na základě celé řady ukazatelů. Mezi ty nejdůležitější patří:

  • Interakce uživatelů ihned po zveřejnění – čím více interakcí u příspěvku získáte v prvních minutách a hodinách po jeho zveřejnění, tím více uživatelům ho Facebook zobrazí. Možnými interakcemi jsou lajky, komentáře a sdílení.
  • Dlouhodobá interakce se stránkou – Facebook vyhodnocuje také celkový zájem uživatele o vaši stránku, a to na základě toho, jak často v minulosti reagoval na vaše příspěvky.
  • Aktuálnost příspěvku – nárůst dosahu můžete u příspěvku standardně očekávat po dobu asi 24 hodin od jeho zveřejnění. Pokud ale v tomto časovém rozmezí získá vysoký počet reakcí, může se dalším uživatelům zobrazovat i několik dní.
  • Příspěvky ve skupinách a událostech mají přednost – od roku 2021 Facebook upřednostňuje příspěvky ve skupinách a událostech. Právě kvůli nim prý totiž většina uživatelů chodí na sociální síť každý den.
  • Příspěvky od přátel nad příspěvky značek – jako sociální síť přiděluje Facebook vyšší důležitost příspěvkům přátel než příspěvkům značek. Jsou totiž autentické a získávají vyšší počet interakcí ku počtu zhlédnutí (tento poměr nazýváme také engagement rate).

Jaký dosah můžete od svého příspěvku očekávat

Jako firma to bohužel nemáte vůbec jednoduché. Na sociálních sítích je stále větší konkurence, což znamená také více příspěvků, které bojují o pozornost. Kvalita obsahu se navíc stále zvyšuje. Samotní uživatelé pak očekávají, že se na jejich zdi zobrazí příspěvky spojené s jejich zájmy, algoritmus tak musí být selektivnější, a tím i neúprosnější.

Organický dosah byl roku 2020 na celém světě průměrně 5,2 % z počtu sledujících. Organický dosah přitom udává počet lidí, kterým se příspěvek zobrazil bez placené reklamy. To znamená, že příspěvek stránky, která má 1 000 sledujících, vidělo jen okolo 50 z nich. Realita je z naší vlastní zkušenosti v Česku o něco příznivější a příspěvky průměrně zasáhnou okolo 10 % sledujících. Ani to ale není žádná sláva. Pokud s Facebookem teprve začínáte a máte 100 sledujících, váš příspěvek se dostane jen k 10 z nich. Má teda vůbec smysl se snažit a tvořit obsah? Rozhodně ano!

Zvyšte organický dosah vašich příspěvků

Aby se vaše příspěvky zobrazovaly většímu počtu sledujících, musíte jít algoritmu zkrátka naproti. Tady je 8 tipů, které vám pomohou se s ním skamarádit:

1. Vsaďte na videa

Videa mají statisticky vyšší potenciál pro získání interakcí. Reaguje na ně průměrně 0,26 % lidí, kterým se video zobrazilo. Pro porovnání, na obrázek reaguje 0,21 % lidí. Není také tajemstvím, že Facebook videoobsah podporuje, protože uživatele na síti déle udrží. Nezapomeňte ale do videa vždy vkládat titulky. Průzkum totiž ukázal, že 85 % všech facebookových videí uživatelé sledují bez zvuku.

2. Buďte autentičtí

Facebook upřednostňuje autentický obsah, který lépe zapadá mezi příspěvky našich přátel a netváří se jako reklama. Jak docílit toho, abyste byli autentičtí? Tak například místo klasické produktové fotky ukažte produkt v akci, při použití. Nebojte se představit lidi z týmu, v ideálním případě i sebe jako majitele firmy. Vaši sledující chtějí vidět, kdo za značkou stojí, a znát její příběh.

Autenticitu podpoříte také vytvářením Facebook příběhů. V těch byste měli sdílet aktuality a nechat sledující nahlédnout do zákulisí firmy. Pokud jste aktivní i na Instagramu, stačí jen nastavit, aby se vaše příběhy z Instagramu propisovaly i na Facebook.

3. Rozvíjejte konverzace v komentářích

Abyste získali co nejvíce reakcí, aktivně komunikujte s vašimi sledujícími. Pokud váš příspěvek okomentují, snažte se rozvinout konverzaci a položte jim další otázku. Facebook nehodnotí pouze množství komentářů, ale i jejich délku.

4. Vytvářejte skupiny a události

Facebook nově upřednostňuje příspěvky ve skupinách a událostech, tak je tvořte i vy! Pokud už je vaše značka více zavedená a má svou základnu sledujících, vytvořte specializovanou skupinu, kde budete sdílet obsah navíc. Skvěle se toho chopila například kosmetická značka Ryor, která ve své skupině sdílí návody a tipy na používání produktů, pořádá live vysílání se skincare expertkami a přednostně odhaluje produktové novinky. Protože je skupina uzavřená, uživatelé jsou daleko otevřenější ke sdílení vlastního obsahu a konverzace je stále živá.

5. S externími odkazy buďte opatrní

Facebook externí odkazy nemá příliš v lásce, odvádí totiž uživatele mimo síť. Neznamená to ale, že by tyto příspěvky byly předurčeny k neúspěchu. Facebook je stále skvělým zdrojem návštěvnosti pro váš web, a tedy i ideálním místem k šíření například blogových článků. Pokud je váš obsah opravdu kvalitní a získá reakce, může se mu dařit velmi dobře. Doporučujeme ale tyto příspěvky v ideálním případě podpořit reklamou. Další možností je umístit odkaz do popisku příspěvku.

TIP: Pro zkrácení odkazu můžete použít bit.ly. Odkaz tak nebude rušit celkový vzhled textu a navíc získáte statistiky o tom, kolik lidí na něj kliklo a navštívilo cílovou stránku. Ale pozor, tyto statistiky může na webu bit.ly najít kdokoliv. Nevyzraďte proto něco, co byste nechtěli.

6. Publikujte v době, kdy jsou vaši sledující online

Pro úspěch příspěvku jsou rozhodující interakce, které získá v prvních minutách od zveřejnění. Proto je dobré monitorovat, kdy jsou vaši sledující aktivní, a publikovat obsah v tomto časovém rozmezí. Tyto informace najdete v přehledech stránky v sekci Příspěvky, jak vidíte na obrázku níže. Časy jsou uvedeny v tichomořském časovém pásmu, je proto potřeba k nim připočítat osm hodin. Jak ale vidíte, výkyvy aktivity fanoušků během dne jsou především díky chytrým telefonům jen minimální.

Publikujte V Době, Kdy Jsou Vaši Sledující Online

7. Publikujte ručně a v nahodilý čas

Z naší vlastní zkušenosti vychází, že plánování automatické publikace příspěvků v externích nástrojích bohužel snižuje jejich dosah. Průzkumy sice tvrdí opak, je ale nutné říci, že tyto průzkumy byly vedeny právě zástupci těchto externích nástrojů, jako je Buffer nebo BuzzSumo. Pokud je to možné, mějte raději příspěvek připravený v telefonu a nastavte si upomínku, kdy jej publikovat. To je pak lepší udělat v nahodilý čas, to znamená vyhnout se celým hodinám i půlhodinám (např. 8.00 nebo 8.30). Na tuto dobu je už totiž naplánována spousta dalších příspěvků, se kterými by se ten váš pral o pozornost. 

8. Řekněte fanouškům, aby si vaši stránku přidali mezi oblíbené

Pokud tak udělají, váš obsah se na jejich zdi zobrazí výše. Kromě toho si mohou také zapnout upozornění na vaše nové příspěvky. K tomuto nastavení se dostanou tak, že na stránce v pravém horním rohu kliknou na tři tečky, zvolí Nastavení sledování a zaškrtnou volbu Oblíbené. Případně níže v sekci Upozornění nastaví notifikace na nové příspěvky.

Řekněte Fanouškům, Aby Si Vaši Stránku Přidali Mezi Oblíbené

Vsaďte na placenou reklamu

Placená reklama představuje pro Facebook hlavní zdroj příjmů. I proto organický dosah příspěvků stránek tolik omezuje. Snaží se vás zkrátka donutit, abyste si za svůj úspěch připlatili. Pokud to ale uděláte, výsledky se dostaví takřka ihned. Získáte lepší výsledky nejen u reklamních příspěvků, ale i u všech dalších (organických) příspěvků, které díky interakcím s vaší stránkou získají vyšší relevanci.

I s nízkým rozpočtem na placenou reklamu přitom můžete zasáhnout tisíce relevantních uživatelů. Pokud do propagace jednoho příspěvku vložíte například 500 Kč, můžete očekávat, že ho uvidí 10–20 tisíc lidí. K dlouhodobé podpoře růstu vaší stránky přitom stačí investovat už 1 000 Kč měsíčně. Počítejte však s tím, že cena propagace se může značně lišit v závislosti na odvětví vašeho podnikání. S kvalitním obsahem a správně nastavenou reklamou se vám ale investice určitě vyplatí.

Jak podle algoritmu sestavit úspěšnou strategii?

Univerzální návod neexistuje, každé odvětví je totiž specifické – a co funguje pro kosmetickou firmu, nemusí fungovat pro advokátní kancelář. Na základě pravidel algoritmu se ale určitě držte těchto zásad:

  • Přispívejte pravidelně, aby byla na vaší stránce neustálá aktivita. Měli byste publikovat minimálně čtyři příspěvky měsíčně, ideálně ale více.
  • Tvořte zajímavý obsah, který upoutá pozornost. Poznejte svou cílovou skupinu a obsah tvořte pro ni. Hrajte si s různými formáty a zjistěte, co funguje nejlépe.
  • Investujte do reklamy, ale podpořte jen ten nejúspěšnější obsah. Příspěvek nechte běžet organicky alespoň 24 hodin a na základě výsledků se rozhodněte, zda jej podpoříte reklamou. Měsíčně do podpory příspěvků investujte alespoň 1 000 Kč.
  • Interagujte s fanoušky a rozvíjejte konverzace. A to znamená odpovídat opravdu na všechny komentáře a zprávy. V tomto článku najdete základní pravidla a tipy, které vám to usnadní.

Potřebujete pomoc s marketingem na sociálních sítích?

Připravíme pro vás účinnou strategii a naučíme vás, jak pomocí kvalitního obsahu přilákat vaši cílovou skupinu.

Sdílejte:

Veronika Maleňáková

V záludnostech českého a anglického jazyka si Veronika libovala už od školních let. Při studiu médií se vrhla do světa marketingu a starala se o sociální sítě menších i velkých značek. Vždy ji ale hlavně bavilo hrát si se slovy, postupně proto stále více tíhla ke copywritingu. Její duše perfekcionisty si při broušení textů k dokonalosti doslova rochní blahem.

Pokud zrovna nepíše, najdete ji nejčastěji na horách. V zimě na lyžích a v létě na kole, nebo s batohem a spacákem na zádech. Jejím hlavním pohonem je dobrá káva a jóga.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top

Na těchto stránkách užíváme cookies. Proti jejich sběru na základě oprávněného zájmu se můžete odvolat na info@vceliste.cz, nebo budeme rádi, když nám jejich užívání odsouhlasíte. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít