Crowdfunding je skvělý způsob, jak rozjet projekt, ať už jste nezisková organizace, komerční společnost, nebo jednotlivec. Kromě toho, že získáte finance do začátku, přináší i další výhody. Zjistěte o crowdfundingu vše, co potřebujete.
Letitý model získávání kapitálu prostřednictvím bankovních úvěrů nebo prodejem akcií přestal současným firmám i jednotlivcům vyhovovat a začali hledat nové způsoby. Zrodil se crowdfunding – skupinové nebo také davové financování, kdy se větší počet lidí skládá po menších částkách. A jeho popularita v posledních letech výrazně roste.
Zejména pro začínající firmy či drobné živnostníky jde o levnější a výhodnější způsob získání finančních prostředků. Vyplatí se také u menších projektů, v neposlední řadě pak dokáže obrovsky pomoci v oblasti charity.
Crowdfunding rozdělujeme na několik typů:
Existuje více důvodů, proč se crowdfunding stal moderním fenoménem. Mezi ně patří fakt, že díky novým technologickým trendům jsou k dispozici online nástroje, které relativně snadno propojí zakladatele projektů a potenciální investory a přispěvatele.
Jedním z těchto nástrojů je Donio – nejrychleji rostoucí crowdfundingová platforma v ČR. Za čtyři roky svého fungování se na Donio uskutečnilo téměř 7 000 sbírek a projektů a vybralo se 1,2 mld. korun.
Proto jsme do listopadového Kafe a marketingu pozvali zakladatele Donio Davida Procházku, aby nám o platformě, ale i o crowdfundingu obecně pověděl více. Davidovi však nemoc zabránila v účasti a musela ho nahradit kolegyně, marketingová a PR specialistka Cristina Baron.
Ta se svého úkolu zhostila se ctí. Aby také ne, Cristina se ve světě marketingu a PR pohybuje celý svůj profesní život a v Donio má na starosti:
Světem crowdfundingu a zákulisím Donio nás Cristina provedla bravurně.
Donio se od ostatních českých crowdfundingových platforem liší ve dvou věcech.
Ohledně bodu 1. Cristina přiznala, že 90 % sbírek na Donio jsou dobročinné. Co se druhého bodu týká, Cristina vysvětlila, že peníze na provoz mají díky silným partnerům a také z „dýšek“. Přispěvatelé se mohou rozhodnout, zda a v jaké výši přispějí také na provoz Donio. Dle Cristiny to provede 7 z 10 přispěvatelů, výše příspěvku se pohybuje průměrně kolem 3 % z částky, kterou pošlou na vybraný projekt.
V Donio jsou hodně produktově zaměření a snaží se platformu, svůj vlastní „produkt“, neustále posouvat a vylepšovat. Nejen tak, aby založení projektu bylo doslova na pár kliků, ale také aby stránky co nejvíce oslovily potenciální přispěvatele.Produktové myšlení doporučuje Cristina aplikovat také při založení sbírky. Projekt, ať už dobročinný, nebo komerční, se musí co nejlépe odprezentovat. Čtenář se musí dozvědět co nejvíce, aby se mohl správně rozhodnout. Založení sbírky se rovná uvedení nového produktu, ke správné prezentaci se vám proto bude hodit 6 tipů, jak využít obsahový marketing k úspěšnému uvedení produktu na trh.
Cristina nabádá k tomu, aby už název sbírky byl výstižný a shrnoval podstatu celého projektu. Stejně jako u nadpisů blogových článků, název by měl být naléhavý a jedinečný, měl by vzbudit emoce.
Příklady vhodných názvů dobročinných sbírek na Donio:
Příklady vhodných názvů komerčních projektů na Donio:
Obsah projektu je popis produktu a stránka O nás dohromady. Pište srozumitelně, ale dejte do toho srdce. Nebojte se otevřít a vyprávějte příběh, který čtenáře chytne a nepustí. Vložte autentické fotky, které budou odrážet příběh, přidejte také video. U komerčních projektů nezapomeňte na odkazy na web a sociální sítě.V rámci odměnového crowdfundingu se dobře zamyslete nad odměnami. Měli byste pokrýt větší cenové rozpětí – od 0 (dobrý pocit) až do tisíců korun. Inspirovat se můžete dokončenými úspěšnými projekty na Donio, případně vám jejich tým rád poradí.
Spuštěním sbírky to teprve začíná. Stejně jako o novém produktu musíte dát lidem vědět, aby se prodával, tak musíte rozšířit povědomí o vašem crowdfundingovém projektu. To, jestli bude sbírka úspěšná, záleží z velké části na tom, jak a kde ji budete komunikovat.
Donio má připravené rady pro dobročinné sbírky i postup pro komerční projekty. Zakladatelům proaktivně pomáhají, využívají dobré vztahy s různými médii. Obecně doporučují předem si dobře identifikovat potenciální dárce (cílovou skupinu) a podle toho volit komunikační kanály.
Kvalitní komunikace sbírky nejenže přinese potřebné finance, ale pro komerční projekty se jedná také o skvělý marketing. Už během crowdfundingové kampaně zjistíte, jestli se váš nápad líbí ostatním, jestli má vůbec šanci uspět, a hned v prvopočátku si můžete získat fanoušky.
Důležitá je také komunikace s dárci, aby věděli, jak se projekt posouvá. K tomu dobře poslouží sekce Moje příběhy u daného projektu, jejíž příspěvky se zobrazují na homepage Donio v sekci Aktuality. Protože u komerčních projektů má zakladatel data o přispěvatelích, může k informování využít také e-mail (pokud dárce při odeslání příspěvku souhlasil se zasíláním). Mimochodem, Cristina zmínila, že pro Donio samotné je e-mailing nejúspěšnějším marketingovým kanálem.
Cristina nám toho o crowdfundingu prozradila spoustu. Ukázala konkrétní příklady, rozebrala nejúspěšnější sbírky, zabrousila do oblasti influencer marketingu. Abyste o crowdfundingu zjistili všechno, pusťte si celý záznam povídání s Cristinou.
Minulé díly podcastu si prohlédněte zde.
Žádný komentář k zobrazení