ROI je jedním z důležitých ukazatelů, které firmy i marketéři využívají k posouzení efektivity svých…
Kde získat data pro tvorbu ultimátních person
Kdo z vás nemá rád data? Nemít rád data a zajímat se o internetový marketing zkrátka moc dobře nejde. Data nám usnadňují práci, šetří čas a vydělávají peníze. Na jejich základě tvoříme kampaně přímo „šité na míru“ konkrétním cílovým skupinám. Často se k nim ale uchylujeme, až když je pozdě… Přitom čím dříve se naučíte potenciál dat využívat ještě před tím, než ho budete opravdu potřebovat, tím rychleji budete dělat kvalitní marketing.
Dnes vám poradíme, kde získat data pro tvorbu person. A persony by měly být jedna z prvních činností, kterou budete řešit, když začnete podnikat, a to nejen online.Nejprve si shrneme, co už jsme o personách na Včelišti napsali. Pokud vás téma person opravdu zajímá, budou se vám určitě hodit. Známé pravidlo opakování matka moudrosti určitě má něco do sebe a ne každý z vás nás sleduje pravidelně.
Články o personách, které na Včelišti už vyšly:
- Persony a jejich využití v různých formách online marketingu
- Tvoříme persony pro obsahový marketing
- Tvorba vhodného tónu komunikace s pomocí person
- Využití person při analýze klíčových slov
- Praktická ukázka využití person při analýze klíčových slov
- Persony a copywriting
- 6 tipů, jak psát lepší texty pomocí person
- 6 chyb, kterých byste se při tvorbě person měli vyvarovat
Jestli o personách slyšíte poprvé, doporučuji vám postupovat od základních článků po ty konkrétnější v závěru seznamu. V tomto dnešním článku se dozvíte, kde dolovat data, na základě kterých persony připravíte.
Nejspolehlivější zdroje dat pro tvorbu person
Mně se vždy osvědčilo využívat tyto kanály:
- Google Analytics (pokud už máte web spuštěný)
- Sociální sítě
- Pozorování konkurence
- Dotazníky
- Zapojení ostatních členů týmu
- Skupinové rozhovory
- Existující klienti
Google Analytics
Z Google Analytics nebo jiného analytického nástroje můžete dobře čerpat demografická data. Tuto možnost využijete samozřejmě pouze v případě, že nějaká data už máte. Z GA jednoduše zjistíte:
- Věk návštěvníků
- Pohlaví
- Zájmy
- Místo působení
- Údaje o prohlížeči a další zajímavosti
Kromě těchto základních informací můžete sledovat i další metriky. Podívejte se, přes jaká klíčová slova vás návštěvníci nacházejí, jaké stránky je zajímají a na jaký obsah klikají. Když tyto informace shrnete do trendů, získáte cenné informace, podle kterých vytvoříte persony přesně na míru vaší cílové skupině.
Sociální sítě
Sociální sítě mohou být velmi cenným zdrojem dat při tvorbě person. Jedním z nejlepších článků, které jsem na toto téma v poslední době četl, je tento. Text pojednává o tom, jak můžete vcelku snadno pomocí „nového“ Facebook vyhledávání nacházet zájmy (filmy, knihy) uživatelů u konkrétních stránek na Facebooku. Podle výsledků pak vytvoříte persony a třeba i upravíte design vhodný přímo pro cílovou skupinu. S jistotou vám mohu říct, že sociální sítě jsou hotovým pokladem pro všechny marketéry, a do budoucna si myslím, že analýza a dolování dat právě z těchto kanálů bude jednou z nejvýznamnějších složek marketingu.
Konkurence
Profily konkurence na sociálních sítích, konkurenční weby, ale třeba i PR aktivity mohou být zajímavou sondou do chování i vašich zákazníků/person. Pročtete si komentáře na sociálních sítích či u článků konkurence a zjistěte, co na vaše persony platí. Tato taktika se vyplatí všem, co zatím nemají žádná vlastní data. I pro ostatní ale může být užitečná.
Dotazníky, průzkumy
Kdo myslíte, že zná vaše zákazníky lépe než oni sami sebe? Samozřejmě, že nikdo. Nejefektivnějším způsobem, jak jejich touhy, potřeby a problémy poznat, je zeptat se přímo jich. Nejvhodnějším způsobem jsou dotazníky či průzkumy. Chytře vymyšlený průzkum odhalí jejich cíle, hodnoty, ale i problémy a strachy. A to jsou přesně ty věci, které potřebujete zjistit, aby se váš marketing ubíral tím správným směrem.
Brainstorming v týmu
Spojte síly dohromady. Každý člověk ve firmě, který je nějakým způsobem ve styku se zákazníky (nejen oddělení marketingu), má cenný názor a zkušenosti. Persony tvořte společně. Uvidíte, jak se vám celý proces zjednoduší, a objevíte nové, zajímavé nápady.
Skupinové rozhovory
Pro větší firmy mohou být skupinové rozhovory zajímavým zdrojem informací. Jejich výhodou je, že komunikujete se „širším“ spektrem jednotlivých person a máte díky tomu možnost zjistit, zda se mezi nimi vyskytují nějaké společné vlastnosti.
Existující klienti
Na závěr bych rád dodal, že zdaleka nejlepším zdrojem informací pro tvorbu person jsou již existující klienti. To jsou právě ty osoby, které byste se měli snažit co nejvíce pochopit.
Závěr
Výše zmíněné způsoby při tvorbě person využívám já. Určitě existují i další možnosti. Znáte nějaké? Budu rád za váš komentář pod článkem. Třeba se nám společně podaří článek/téma obohatit o další zajímavé tipy. Budu se těšit na komentáře a díky za přečtení článku.
Šablona pro tvorbu person
Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s tvorbou person
0 komentářů k zobrazení