Umělá inteligence neustále mění pravidla hry a přináší nové výzvy, jiná témata jsou naopak nadčasová…
Novinky ze světa SEO: březen 2022
SEO nikdy nespí. I třetí měsíc roku 2022 přinesl v oblasti optimalizace pro vyhledávače mnoho zajímavého. Přinášíme vám souhrn toho, co by vám rozhodně nemělo uniknout.
V článku najdete:
Novinky u Googlu
Google testuje odstranění odhadovaného počtu výsledků vyhledávání
Google experimentuje s odstraněním ukazatele odhadovaného počtu výsledků vyhledávání, na které jsme dlouhá léta zvyklí.
Jako první si toho na Twitteru všiml uživatel Punit, který zalarmoval SEO komunitu.
Google may removed about results & time in SERP
— Punit (@Punit6008) December 31, 2021
CC: @rustybrick pic.twitter.com/bu1FddVhRe
Jeho podezření se následně potvrdilo a ukázalo se, že jde opravdu o cílený test. Ostatně i John Mueller z Googlu přiznává, že sice má rád velká čísla, ale neměl by problém se s tímto ukazatelem rozloučit, protože mu lidé často přikládají až příliš velký význam.
I like seeing big numbers too, but many people focus on those numbers way too much. Personally, I wouldn’t mind if they went away, but I guess we’ll see what happens with the tests :-).
— 🦝 John (personal) 🦝 (@JohnMu) March 11, 2022
Zdroj: Seroundtable
Google ukazuje jednu variantu stránky výsledků vyhledávání pro výrazy zahrnující slova Rusko a Ukrajina
Speciální operace Válka na Ukrajině probíhá na mnoha frontách, včetně té informační. Bojovat proti dezinformacím je důležitější než kdy dříve, a proto se i Google odhodlal k tomu, aby všechna hledání obsahující slova „Russia“ a „Ukraine“ automaticky přesměroval na stránku výsledků pro výraz „2022 Russian invasion of Ukraine“.
To je sice chválihodný počin, nicméně český SEO guru Pavel Ungr okamžitě zjistil, že to s tím jednoznačným odsouzením válečné agrese (jak už ostatně napovídaly i sankce) ze strany Google nebude tak žhavé.
Ruské verze Googlu se tahle snaha samozřejmě vůbec netýká.
What is really shame, the russian version https://t.co/rxAVLL5lhN. Just checked it through VPN. Not cool Google, not cool. pic.twitter.com/0IPZVPUBE0
— Pavel Ungr 🇨🇿 🔍 SEO konzultant, support 🇺🇦 (@PavelUngr) March 7, 2022
Zdroj: Seroundtable
Interní prolinkování je nesmírně důležité pro SEO
Také si říkáte, že je divné, když ani v jedné z prvních dvou zajímavostí nehrál hlavní roli John Mueller, který tam zatím měl jen vedlejší štěk? Nebojte se, už to napravujeme.
Tento známý zaměstnanec Googlu potvrdil, že kvalitní interní prolinkování, drobečková navigace a celková provázanost obsahu na webu jsou pro SEO velmi důležité.
Jde o to, aby z drobečkové navigace šlo okamžitě poznat, kde se v pomyslné pyramidové struktuře daná stránka nachází – jaké má nadřazené kategorie apod.
Mueller sice neřekl, že by šlo o hodnoticí faktor, ale uvedl, že strategické interní prolinkování pomáhá ukázat Googlu a návštěvníkům stránky nejpopulárnější témata, což jim zjednodušuje orientaci.
Zdroj: Searchenginejournal
Nahrazení rozbalovacích tabů běžným obsahem vede ke zlepšení umístění
Google v roce 2016 oznámil, že obsah v tabech je jeho roboty normálně procházen a plně indexován.
Nicméně dle několika testů tomu tak nebylo, ačkoliv se Google bránil, že jsou tyto studie chybné. Nový test, který provedl Dan Shure, však dokazuje, že pravda je – a celou dobu byla – na straně výzkumníků.
Na stránce s vysoce konkurenčním obsahem používal rozklikávací akordeony a po jejich zrušení a nahrazení obsahem, který byl vidět ihned bez klikání, se viditelnost stránky razantně zlepšila.
These are stats for an *extremely* competitive page – some of the content was hidden to the user behind accordion dropdowns (but still fully rendered in the HTML). We made the content visible to the user by default and so far have seen an immediate improvement in traffic/rankings pic.twitter.com/5z8QVL60gF
— Dan Shure (@dan_shure) March 3, 2022
Ani tentokrát nebyl tento test hodnocen pozitivně ze strany Googlu.
I’m not convinced by these kinds of anecdotes, but YMMV. IMO it’s often also a better user-experience to make content visible by default. I like seeing SEOs test reasonable things, and I like seeing the results either way. I don’t think this needs a „you must do X“ from Google.
— 🦝 John (personal) 🦝 (@JohnMu) March 10, 2022
Zdroj: Search Engine Roundtable
Google odkazy z widgetů většinou ignoruje a nepenalizuje je
Ačkoliv má kalifornský gigant už od roku 2016 v příručce „webmaster guideline“ uvedeno, že odkazy z widgetů bude nemilosrdně penalizovat, v praxi je pouze ignoruje, jako kdyby šlo o odkazy typu nofollow.
On the one hand, widget links are against the webmaster guidelines ( https://t.co/I0xejnfXYu ). On the other hand, it’s trivial for our systems to recognize these links. They’re links, you can count them, but that doesn’t mean they have any value.
— 🦝 John (personal) 🦝 (@JohnMu) March 9, 2022
Zdroj: Seroundtable
Google nezvýhodňuje weby, které používají hreflang
Mnoho webů, které mají více jazykových mutací, používá atribut hreflang. Ten informuje vyhledávače, který jazyk se na konkrétní stránce používá. Díky tomu ji může vyhledávač nabídnout uživatelům, kteří vyhledávají v tomto jazyce.
To je samozřejmě pozitivní věc a Google ji dozajista vnímá, nicméně John Mueller přiznal, že zakomponování hreflangu neznamená zvýhodnění webu při hodnocení SEO skóre.
Thanks for the reply! Is there any chance someone would see a rank increase after implementing hreflang? Is there any „trust“ transferred with the tags, or is its sole purpose telling crawlers the language and regon of the page?
— ⭐ Deficio (@itsdeficio) March 10, 2022
Zdroj: Seroundtable
Interní prolinkování v hlavičce a patičce má stejnou hodnotu jako to v těle stránky
Jak bylo zmíněno výše, interní prolinkování je důležitou součástí optimalizace webu. Dle Johna Muellera se ale nemění důležitost interního odkazu v závislosti na tom, zda je umístěn v hlavičce, těle, nebo patičce.
Zdroj: Searchenginejournal
Google při řazení výsledků vyhledávání pracuje se synonymy
Pan Mueller v březnu odpovídal na jeden velmi zajímavý dotaz. Jednoho zvědavce zajímalo, proč se jeho web na konkrétní klíčové slovo v SERPu vůbec nezobrazil, zatímco po zadání jen lehce odlišného výrazu, který je synonymem toho původního, už ano.
Dle Muellera již hodnoticí technologie Google Hummingbird začíná umět vyhodnocovat i kontext dotazu a zvládá pokrýt nejen konkrétní výraz, ale i relevantní synonyma, takže podobné situace se sice stále mohou dít, ale mělo by jich průběžně ubývat.
Zdroj: Searchenginejournal
Google dokáže pochopit a správně vyhodnotit zkratky
Toto zjištění částečně souvisí s tím předchozím. John Mueller totiž potvrdil, že Google hodnotí zkratky jako synonyma výrazů, které znamenají, a dokáže je i správně interpretovat. „Eg“ tedy bude vnímat coby „ergo“, a dle kontextu dokonce zjistí, jestli „GM“ znamená „general motors“, „genetically modified“, nebo třeba „general manager“.
Zdroj: Searchenginejournal
Tag alt text je relevantní pouze pro obrázkové vyhledávání
Mnoho lidí kromě názvu optimalizuje obrázky, které vkládá na web, také pro atribut alternativní text, protože se domnívají, že tím zlepšují SEO dané stránky. John Mueller však uvedl, že tomu tak úplně není. Tento tag sice Google bere na vědomí, ale pouze v případě obrázkového vyhledávání. U klasického webového nehraje žádnou roli.
Zdroj: Searchenginejournal
Google tvrdí, že za posledních 7 let snížil počet irelevantních výsledků vyhledávání o více než 50 %
A také to, že od roku 2015 se o 60 % zvýšil počet hledaných hovorových, nespisovných a dalších – v běžné řeči či písemné komunikaci používaných, ale v učebnicích chybějících – výrazů. Lidé již tedy pravidelně píšou do vyhledávače slova ve tvarech, které využívají, bez ohledu na to, zda jsou jazykově správné. Výsledky to očividně přináší uspokojivé.
Zdroj: Searchengineland
Google v SERPu stále upravuje titulky
V minulém a předminulém článku se SEO novinkami jsme zmiňovali, že Google dle svého vlastního uvážení upravuje titulky a nejde to nijak ovlivnit. Server MOZ minulý srpen zveřejnil výsledky studie, během které lidé z MOZ analyzovali 10 000 stránek výsledků vyhledávání a zjistili, že Google v 58 % případů dle vlastního uvážení upravil webům titulek. Ten v září zareagoval tvrzením, že v 87 % případů titulky vůbec nepřepisuje.
To MOZu přišlo divné, protože sice existuje něco jako statistická odchylka, ale 45 % (58 vs. 13) je asi příliš. Sedm měsíců poté tedy výzkum zopakovali a zjistili, že výsledek je zhruba stejný – 57 % stránek s upraveným titulkem.
Podívali se úpravám pod pokličku a zjistili, že Google většinou doplňuje titulek tam, kde zcela chybí či je moc krátký, zkracuje ho tam, kde je příliš dlouhý, zasahuje tam, kde je zcela nesmyslný a také „zjemňuje“ používání až přehnaných superlativů.
Zdroj: MOZ
Přehled URL parameters tool skončí
Google v roce 2009 spustil nástroj URL parameters tools, který umožňuje sdělit vyhledávacím robotům, aby nějakou URL adresu či její kombinace ignoroval, díky čemuž jsme mohli Googlu zakázat indexovat libovolnou URL na vašem webu.
To už po 26. dubnu nebude možné. Funkce skončí, protože samotný Google ji vnímá jako nedůležitou. Dle Googlu nemusíte nic dělat, jelikož si s parametry ad. Google poradí sám. Místo toho však můžete použít robots.txt nebo využít hreflang ke specifikaci jazykové verze stránky.
Zdroj: Searchengineland
Do Data Studia teď dostanete ze Search Console více
Aktualizace Data Studia od Googlu umožňuje uživatelům importovat více statistik ze služby Search Console. Ti si tak díky tomu mohou vizualizovat návštěvnosti z více zdrojů společnosti Google, jako je Discover a Google News traffic.
Zdroj: Searchenginejournal
Novinky u Seznamu
IndexNow už implementoval i Seznam
Microsoft Bing a Yandex už v říjnu oznámily novou iniciativu s názvem IndexNow, která umožňuje po zakomponování protokolu IndexNow okamžité indexování mezi více vyhledávači. V březnu se k tomuto projektu přidal i Seznam, který se tím stává nejrozšířenějším vyhledávačem v českém internetovém prostředí, který implementuje protokol IndexNow.
Zdroj: Blog Seznamu
Novinky u Bingu
Bing po zadání výrazu „Russian invasion of Ukraine“ na stránce výsledků vyhledávání zobrazuje i sekci „Názory“ a časové osy
I Bing zkouší bojovat s dezinformacemi. Proto po zadání výrazu „Russian invasion of Ukraine“ na SERPu nově zobrazuje i sekci „Názory“, kam spadají některé ne zcela objektivní a čistě „komentátorské“ články, které by jinak běžně byly v sekci „News about“. Dále na stránku výsledků vyhledávání přidal dvě časové osy, které mají pomoci ukázat kontext, ke kterým se dané názory a zprávy vážou.
Zdroj: Searchengineland
Novinky u Marketing Mineru
3 nové API
V březnu nezahálel ani Marketing Miner, který u Profilerů spustit 3 nové datové API. A nově už podporuje endpointy Statistiky viditelnosti domén URL, Návrhy klíčových slov a Hledanost klíčových slov.
Zdroj: Facebook Marketing Mineru
Ostatní zajímavosti
SEO komunita pomáhá Ukrajině
K událostem posledních týdnů není nikdo netečný, proto nepřekvapí, že velká vlna pomoci přišla i od SEO komunity. A to jak finanční, tak ve snaze bojovat s dezinformacemi, ale také ve formě pomoci najít práci ukrajinským SEO specialistům.
Například účastníci, organizátoři a sponzoři narychlo zrušené SEO konference LRTcon vybrali přes 35 tisíc dolarů, tým pracovníků WebCEO daroval 150 tisíc a portál Search Engine Journal poslal na pomoc Ukrajině 15 tisíc USD.
Olesia Korobka založila Google Sheets, kde v prvním listu je seznam ukrajinských SEO specialistů a ve druhém nabídky pracovních pozic.
Zdroje: Searchenginejournal + Searchengineland
Tak zase příště
Budeme se těšit na shledanou při dalším souhrnném článku o novinkách z oblasti optimalizace pro vyhledávače.
Kam dál? No přece na náš SEO kurz zdarma
Chcete si zkrátit čekání na další článek užitečným způsobem? Absolvujte náš SEO kurz pro začátečníky.
0 komentářů k zobrazení