Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Jak objevit zajímavé long taily pomocí interního vyhledávání
Interní vyhledávání vám pomůže zjistit, co návštěvníci na vašich webových stránkách opravdu hledají. Díky nasazení Google Analytics si snadno uděláte obrázek, jaký druh návštěvnosti váš obsah přitahuje, a tvorbu obsahu pak můžete lépe uzpůsobit potřebám reálných návštěvníků.
Dalo by se říct, že to, co na vašem webu píšete, nemusí být v souznění s představou vašich návštěvníků o ideálním obsahu. Vaším cílem by ale mělo být psát takové texty, které vaši návštěvníci hledají, a mít vytvořenou takovou navigaci, která bude návštěvníky schopna kvalitně vést po celém webu. A nejen k těmto dvěma cílům můžete interní vyhledávání využít.
Pro úspěšné zapnutí služby je nutné mít na webu přidán měřící kód Google Analytics a následně jejich správné nastavení v administraci. V dnešním článku se dozvíte, co to interní vyhledávání je a jak ho využít pro hledání zajímavých klíčových slov. Obecně také pojednám o tom, jak ho na webu zprovozníte. Není to nic složitého, tak se na to pojďme podívat.
Co to je interní vyhledávání anebo site search pod lupou
Interní vyhledávač, neboli site search (v GA), je malé, všem známé vyhledávací pole. Na internetu ho nalezneme takřka na každé webové stránce a má své opodstatnění. Mnoho lidí se zkrátka nechce proklikávat složitou strukturou stránky, aby vytouženou informaci našli. A proto se často stává, že klíčovou frázi do vyhledávacího pole zadají rovnou, a rychle tak zjistí, zda se na konkrétním webu požadovaná informace nachází.
Jeho použití je vhodné na každém webu, ale můžete se setkat s názorem, že se na malém webu nevyplatí. Já si to nemyslím a nasazení site search u obsahových webů či menších mikrostránek chápu jako konkurenční výhodu. U e-shopů a webů složité a rozsáhlé struktury je však jeho použití samozřejmostí. Díky datům, která z něj můžete získat, můžete následně pozvednout kvalitativní úroveň webu.
Otázky, které byste si měli v souvislosti s interním vyhledáváním pokládat
- Kolik procent všech návštěv váš interní vyhledávač využije?
- Jaké typy dotazů se v interním vyhledávači agregují? Jsou to dotazy na kategorii nebo konkrétní detail produktu? Nebo se jedná o informativní typy dotazů?
- Jak moc se návštěvníci, kteří využívají interní vyhledávání, liší? Jsou to kvalitnější nebo méně kvalitní návštěvy z hlediska konverzí?
Avinash Kaushik ve videu prozrazuje, jak získat důležité informace z internal search
Interní vyhledávání umístěte na viditelné místo
Zapomeňte, že jste někdy viděli site search kdesi v patičce. Pole pro vnitřní vyhledávání by mělo být snadno dostupné, výrazné a pro uživatele jeho poloha jednoduchá a logická k nalezení. Nejlepší jeho umístění je poblíž primární navigace celého webu. Nestane se vám situace, že by jej uživatelé nenašli (pokud samozřejmě máte hlavní navigaci na správném místě).
Porovnejte chování návštěv s a bez interního vyhledávání aneb co sledovat
Zkuste se zamyslet nad chováním návštěvníků, kteří interní vyhledávač použili, a kteří nikoliv. Pokud více jak 5% z vašich celkových návštěv interní vyhledávač používá, může jít o znamení, že něco není v pořádku. Po důkladném zamyšlení byste si měli položit otázky „Není něco s hlavní navigací špatně?“ „Je správně a uživatelsky vytvořená?“ Další důležitý faktor je vstupní stránka odkud návštěvníci interní vyhledávač používají. Je to hlavní strana webu nebo konkrétní detail produktu?
Hlavním cílem všech vašich otázek by mělo být jedno. Pomáhá interní vyhledávač plnit lépe cíle vašeho webu? Pokud ano, tak je nastaven dobře, je dobře viditelný a zobrazuje relevantní výsledky.
V interním vyhledávání můžeme snadno zjistit zajímavé long taily
Hlavním cílem tohoto článku je představení interního vyhledávače v kontextu long tailů (delších klíčových frází). Chování a touhy návštěvníků nejlépe rozpoznáte podle long tailů zadávaných do interního vyhledávače. Klíčové fráze z internal search vám jasně říkají, co vaši návštěvníci od webu očekávají. Pokud se některá klíčová slova opakují, zkuste se na ně zaměřit a porovnejte jejich výskyt v jednotlivých časových obdobích. Můžete tak zjistit jindy třeba těžko dostupné informace o sezónnosti určitých dotazů.
Pokud se váš interní vyhledávač používá často, tak je vhodné zadávané fráze analyzovat alespoň jednou měsíčně. Zkuste je klasifikovat do skupin podle jejich konkrétních cílů. Vnímejte jednotlivé long taily v kontextu jejich konverzní úspěšnosti a plnění obchodních cílů celého webu.
V neposlední řadě se soustřeďte na kvalitu zobrazovaných informací. Zobrazilo se návštěvníkovi po zadání dotazu do internal search opravdu to, co hledal? Získal relevantní informaci? Celý proces analýzy internal search by měl směřovat k zlepšení celého webu. K zvýšení jeho použitelnosti, k větší spokojenosti zákazníků a k vyšším konverzním cílům.
Má využití v interním vyhledávání našeptávač?
Zejména u eshopů a velmi rozsáhlých webů je našeptávač velmi efektivním doplňkem při hledání, který návštěvníci ocení. Je-li ovšem proveden dobře. Při návrhu našeptávače se soustřeďte jednak na data, která máte k dispozici z minulosti, a jednak na celkovou uživatelskou použitelnost webu. Promyslete, co všechno by měl našeptávač nabízet. Nezapomeňte, že pokud našeptávač vytvoříte, tak by měl mít co nejkonkrétnější uživatelskou funkci. Co všechno mohou uživatelé do našeptávače obecně zadávat?
- Klíčová slova. Uživatel ví, co chce, jen nezná přesný název.
- Detaily produktů s důrazem na parametry. Uživatel se orientuje zejména v parametrech konkrétního výrobku.
- Kategorie. Uživatel zná kategorii, typ výrobku, ale nemá přehled o názvech či parametrech.
- Informační fráze. Informační fráze jsou důležitou složkou v určité fázi nákupního procesu. Nezapomeňte proto i na ně.
Jak nastavit Google Analytics
1) Najděte parametr v URL
V první fázi nastavení Google Analytics musíte zjistit parametr v URL adrese vyhledávacího dotazu. Nejsnazší postup je do interního vyhledávání zadat klíčové slovo (například „ostrov Hvar“) a zadat vyhledání. V příkazovém řádku by se vám měla zobrazit podobná URL adresa.
2) Zadejte parametr do Google Analytics
Když zjistíte váš parametr vyhledávání (v našem případě to je „s“; vždy hledejte slovo či písmeno před rovnítkem), tak je nutné tento parametr zadat do Google Analytics.
V Google Analytics jděte na hlavní stránku profilu vaší stránky. V nastavení profilu zadejte parametr a site search zapněte. Pokud vaše stránka při vyhledávání žádný parametr nezobrazuje, tak používá k vyhledávání tzv. metodu „post“. V tomto případě musíte web upravit, aby se parametr do vyhledávací url promítnul. V případě druhé možnosti si zkuste prostudovat tento návod a váš web následně upravit.
Kde zajímavé long taily a další informace najdu?
Pokud jste sledování vnitřního vyhledávání správně nastavili, tak můžete návštěvy a dotazy z internal search snadno monitorovat. V levém sloupci v GA v kategorii „Obsah“ a v podkategorii „Site Search“ vše snadno zjistíte.
Závěr
Správné nastavení site search je podmínkou každého webu, který interní vyhledávání a Google Analytics využívá. Long taily nebo klíčové fráze, které používáte, byste měli každý měsíc procházet a vyvozovat z nich patřičné závěry. Pomohou vám lépe pochopit logiku vašich návštěvníků, jejich touhy a představy o obsahu vašeho webu.
Z následné analýzy klíčových slov a chování návštěvníků s vyhledáváním a bez vyhledávání byste měli vyvodit patřičné závěry a zlepšovat hodnoty webu, jak po stránce uživatelské, tak po stránce obsahové a konverzní. Díky informacím z interního vyhledávání můžete v průběhu měsíců celkový obrat webu zněkolikanásobit.
Rád si přečtu vaše názory na internal search v komentářích. Díky za přečtení.
0 komentářů k zobrazení