Průzkumy říkají, že prim hraje v reklamách na sociálních sítích vizuál. Obrázky, videa, bannery nebo…
Hashtagy na Facebooku – víte co s nimi?
Po delší přestávce vám přinášíme další ze série článků o tom, jak se co nejlépe proplétat záludnostmi sociálních sítí. Víte už, co to vlastně sociální sítě jsou, proč se jim věnovat a kdy je naopak lepší je nevyužívat. Znáte už i tři sítě nejznámější a přečetli jste si 4 tipy na práci s tou nejpoužívanější z nich – Facebookem. Dnes se zaměříme na tzv. hashtagy, neboli klíčová slova, která vám mohou pomoci k lepšímu indexování obsahu poskytnutému uživatelům.
# – co to je?
Pokud jste v oblasti sociálních médií nováček, pak vám mohou hashtagy – slova, před nimiž se skví znak libry (#) – připadat matoucí a zbytečné. V dnešní době jsou však už nedílnou součástí on-line komunikace a je tedy důležité vědět, jak je používat. Navíc s nimi může být docela zábava.
Hashtagy jsou tedy jakési značky, které se používají k označení článků, dokumentů nebo jejich částí, popřípadě klíčových či podstatných slov. Původně se začaly objevovat na Twitteru, brzy se ale rozšířily i do ostatních sociálních sítí a dnes se jako označení klíčového slova používají na více než 20 celosvětových sociálních sítích.
Tragédie i zábava
Když v roce 2007 vývojář Chris Messina navrhl v jednom ze svých příspěvků, aby Twitter začal hashtagy používat, byl zpočátku odmítnut. Ale už v říjnu téhož roku při sérii lesních požárů v San Diegu v USA začali lidé na Messinův návrh používat hashtag #SanDiegoFire pro sdílení aktualit z postižených míst. Používání hashtagů se okamžitě rozšířilo; dnes se využívají ke sdílení informací jak o vážných politických (#Cairo), tak o méně vážných (#MileyCyrus) událostech stejnou měrou.
Jak hashtagy tvořit
Ptáte se, které znaky můžete do hashtagu vložit?
Pravidlo první: zákaz mezer! I když váš hashtag obsahuje více slov, spojte je všechna dohromady. Chcete-li rozlišovat mezi slovy, použijte místo mezery velká písmena (#BlueJasmine). Výsledky vyhledávání se s velkými písmeny nemění, a tak zadání #BlueJasmine přinese stejné výsledky jako #bluejasmine.
Pravidlo druhé: čísla jsou podporována, ale interpunkční znaménka nikoli, takže na čárky, tečky, vykřičníky, otazníky a apostrofy zapomeňte. Vyhněte se i hvězdičkám a jiným speciálním znakům.
Pravidlo třetí: neexistuje žádný přednastavený seznam hashtagů. Zcela nový hashtag jednoduše vytvoříte tím, že vložíte symbol # před jedno nebo několik slov, a pokud už nebyl použit dříve, voila! Vytvořili jste hashtag.
A co tedy s hashtagy na Facebooku?
Facebook zavedl podporu hashtagů v červnu 2013. Příspěvky, označené stejným hashtagem, lze vyhledat jednoduše – stačí buď kliknout na hashtag přímo v příspěvku, nebo si hashtag vyhledat zadáním do horního vyhledávacího pole.
A jak hashtagy na Facebooku vytvořit? K jednoslovnému výrazu přidejte znaménko #. Tím z výrazu vytvoříte odkaz, díky kterému se váš příspěvek ihned propojí s ostatními příspěvky, které obsahují stejný hashtag. Snažte se je proto vytvářet tak, jak si myslíte, že jej zadají i další uživatelé. Pamatujte, že pokud máte příspěvky viditelné jen pro přátele, budou se i příspěvky s hashtagem zobrazovat jen vašim přátelům – nikdo kromě nich se k nim nedostane ani přes vyhledávání. Pokud naopak máte všechny příspěvky veřejné, může i příspěvky s hashtagem vidět kdokoliv. Počítejte s tím!
Proč hashtagy používat a k čemu nám mohou být užitečné
Publikujete-li jakýkoli příspěvek a chcete-li, aby byl úspěšný, přidejte k němu hashtag. Vždy se na něj někdo „chytne“ a jeho návštěvnost tak stoupá, což prospívá celé stránce.
- tvořte tematicky relevantní hashtagy (krátké a výstižné), které se budou vztahovat k propagované nabídce (#slevy, #móda, #jídlo, #pobyty, #dovolená…)
- využívejte ty varianty hashtagů, které jsou uživateli nejpoužívanější (pozor na varianty s diakritikou a bez, např. #móda vs. #moda, #jídlo vs. #jidlo atd.) Pokud si nejste jisti, které varianta je používanější, inspirujte se u jiných soc. sítí, které hashtagy již nějakou dobu využívají. Při volbě varianty vám pomohou tyto nástroje: www.klaboseni.cz a www.obrazeni.cz
- pokud použijete cizí názvy, pak s příponou –cz (#outdoorcz, #wellnesscz, #sushicz) Takto zajistíte, že vaše sdělení uvidí čeští uživatelé
- zapojujte hashtag do dalších online kanálů – emailing, landing pages, další soc. sítě a pod.
- nevyužívejte nerelevantní hashtagy jenom proto, že jsou populární. Vaše sdělení se tak dostane k nerelevantnímu publiku a rychle zapadne mezi dalšími příspěvky.
- hashtagy používejte také v placených reklamních formátech, zejména promoted posts a page post link ads
- hashtagy lze do FB příspěvků doplnit také zpětně (zařazení do systému však trvá o něco déle).
Závěr
Doufám, že vám dnešní článek přinesl pár zajímavých informací, a že třeba díky němu začnete s hashtagy trochu koketovat. Užívejte první dny nového roku a já se na vás budu těšit u příštího článku, v němž se podíváme na vyhodnocování správy sociálních sítí.
Pred pár minútami som čítal ebook, kde spomínali hashtagy, a netušil som,že čo to je…sadnem za PC, otvorím mail a tam článok presne o tom 🙂 ĎAKUJEM, pomohlo.
Pred pár minútami som čítal ebook, kde spomínali hashtagy, a netušil som,že čo to je…sadnem za PC, otvorím mail a tam článok presne o tom 🙂 ĎAKUJEM, pomohlo.
Super, díky za další přínosný článek, jen tak dále! 🙂
Super, díky za další přínosný článek, jen tak dále! 🙂