Analýza

Jak na jednoduchou analýzu klíčových slov

V tomto článku bych vám rád představil, jak na jednoduchou analýzu klíčových slov. Dozvíte se, co to analýza klíčových slov je, proč se o ni zajímat a jak ji udělat. Nakonec vám dám tipy na nástroje, které vám usnadní práci, jestliže se rozhodnete analýzu zpracovat sami.

Zakládáte-li jakýkoliv webový projekt, jehož cílem je mj. přitahovat návštěvnost z vyhledávačů, neměli byste analýzu klíčových slov vynechat. Čím rozsáhlejší a konkurenčnější téma se budete vaším projektem snažit obsáhnout, tím více vám analýza klíčových slov zabere času. Analýza klíčových slov je jedním z vůbec nejpoužívanějších dokumentů, který vás bude provázet po celý životní cyklus webu. Od ní se dále odvíjí například úpravy na stránkách, cílení zpětných odkazů, tvorba obsahu a další věci.

Nejvýhodnější pro vás samozřejmě je, pokud si analýzu zpracujete ještě předtím, než samotný projekt spustíte. Pokud ale váš projekt již běží a vy jste se analýzou nikdy nezabývali, je vždy dobré ji doplnit. Ujasníte si, na jaká klíčová slova se váš web zobrazuje, případně určíte, na jaké fráze by se zobrazovat měl, a začnete pracovat na nápravě.

Co to analýza klíčových slov je?

Analýza klíčových slov je dokument, ve kterém máte zaznamenaný co největší možný počet zajímavých klíčových slov a spojení, u kterých se chcete se svými stránkami umisťovat ve výsledcích vyhledávání. Analýza klíčových slov může být jednoduchá, jedná-li se o analýzu pro menší stránku, mikrostránku nebo pouze pro konkrétní podstránku či článek. Existují však i rozsáhlé analýzy obsahující tisíce klíčových slov. Jak zpracovat a vytvářet obsáhlé klasifikační analýzy skvěle popsal Marek Prokop v článku o klasifikační analýze.

K čemu všemu může analýza klíčových slov sloužit?

V první řadě by vám měla pomoci se ve vašem tématu zorientovat. Můžete si podle ní udělat letmou představu o míře konkurence, vytvoříte s její pomocí přehlednou strukturu webu, určíte, jaké stránky se budou zobrazovat na konkrétní klíčová slova, a v neposlední řadě získáte spoustu cenných nápadů na tvorbu samotného obsahu.

Bylo by ale mylné se domnívat, že analýza klíčových slov je jakési „spasení“, a že se díky ní začnete rázem umísťovat na prvních pozicích na vámi vybraných frázích. Tak to bohužel není. Při tvorbě obsahu je pouze dobrým vodítkem, jakým směrem byste obsah měli budovat. To, jak atraktivní váš web ve výsledku pro návštěvníky bude, totiž nezáleží jen na správně zvolených klíčových slovech, ale také na mnoha dalších faktorech.

7 fází tvorby jednoduché analýzy klíčových slov

7 kroků analýza klíčových slov

Abyste ještě lépe celý proces tvorby analýzy klíčových slov pochopili, ukážu vám vše na příkladu jednoduché webové stránky, kterou budeme společně budovat. Pro tento účel budu vytvářet analýzu pro web o chorvatských ostrovech.

1) Sežeňte si informace o tématu

Rádi bychom v následujících týdnech na webu ostrovychorvatska.cz obsáhli informace o všech chorvatských ostrovech o rozloze větší než 1 km². V první řadě je tedy nutné sehnat seznam všech chorvatských ostrovů. Použijte vyhledávače Google a Seznam a zadávejte klíčová slova vašeho tématu. Nejpřehlednější seznam všech 79 ostrovů jsem našel na anglické Wikipedii.

2) Vytvořte si tabulku

Abyste měli v klíčových slovech pořádek, je dobré si vytvořit tabulku. Pro tyto účely skvěle poslouží jakýkoliv program k tomu určený. Můžete použít Excel, OpenOffice nebo například Numbers.

Abychom vám usnadnili práci, tabulku jsme pro vás připravili. Můžete si ji libovolně rozšířit o další vertikální sloupce podle potřeby.

Já jsem si u své stránky vystačil se seznamem ostrovů a na jednotlivé řádky jsem si poznamenával klíčová slova, která jsem k nim nacházel.

Šablona pro analýzu klíčových slov

Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s evidencí a analýzou klíčových slov

3) Zamyslete se a zkuste přijít na další klíčová slova

V dalším kroku je nutné vymyslet co nejvíce klíčových slov, podle kterých by někdo mohl najít vaše stránky. Zkuste psát vše, co se k vašemu tématu hodí. Prozkoumejte stránky konkurence. Pokud máte, tak použijte statistiky z nástroje Google Analytics, zeptejte se svých přátel a rodiny. Výsledkem by měl být seznam vymyšlených klíčových slov. Dobrým způsobem, jak vymýšlet nová klíčová slova a přitom se v nich neztratit, jsou myšlenkové mapy.

Na internetu lze využít aplikace zdarma jako je například Bubbl.us.

4) Rozšiřte tabulku s klíčovými slovy pomocí nástrojů dostupných na webu zdarma

Při rozšiřování tabulky o nová vhodná klíčová slova k cílení můžete použít nástroje, které nabízí vyhledávač Google anebo český Seznam. Lepší službu vám nicméně udělá Sklik od Seznamu. Google na rozdíl od něj nezobrazuje tak kvalitní výsledky, tolik slov a všechny nápady.

Google pomocníkem je nástroj Návrhy klíčových slov od Google. Do něho zadávejte jednotlivá klíčová slova a do tabulky si poznamenávejte jejich návštěvnost. Pro konkrétní klíčové fráze je nejlepší primárně pracovat s přesnou shodou.

V nástroji zvolte Českou republiku a češtinu, pokud hledáte klíčová slova pro lokální projekt. V postranním menu zaškrtněte možnost přesné shody. Ta vám ukáže, jak často se daná fráze opravdu hledá tak, jak jsme ji zadali do nástroje. U hledanosti se řiďte především čísly ve sloupečku Místní objem vyhledávání.

Jak najít klíčová slova

Český vyhledávač Seznam nabízí podobný nástroj pro návrh klíčových slov ve svém reklamním rozhraní Sklik. Je třeba si ale uvědomit, že stejně jako u Google nástroje ukazuje hledanost pro potřeby PPC reklam, tedy nejen samotných výsledcích vyhledávání, ale i hledanost v obsahové síti, kde se také kontextové reklamy zobrazují. Čísla tedy nejsou přesná a v reálu jsou trochu menší.

Pro snazší analýzu klíčových slov pomocí Skliku použijte plugin Skliku 2.2. Usnadní vám kopírování klíčových frází přímo z rozhraní Skliku.plugin-seo-sklik

Nejpřesnější hledanost klíčových slov můžete zjistit pomocí placeného nástroje Marketing Miner, který vám čísla pro oba vyhledávače automaticky dohledá na základě vašeho seznamu klíčových slov:

marketingminer

5) Pročistěte tabulku, spojte podobné fráze 

V následujícím kroku už byste měli mít tabulku plnou různých klíčových slov. Já většinou postupuji tak, že si slova seřadím podle abecedy a duplicity vymažu. Využít můžete nástroj odstranění duplicit v Excelu.duplicityexcel

Následně spojuji klíčová slova podle příbuznosti. Pokud vím, že například frázemi „ubytování Hvar“ a „ubytování na Hvaru“ budu cílit na jednu konkrétní stránku, tak hlavní, tedy nejsilnější a nejdůležitější, slovo nechám na řádku a ostatní příbuzná si přidám do poznámky na stejný řádek.

Analýza klíčových slov se tak zpřehlední a jasně vidím, jakými klíčovými slovy budeme cílit dohromady na jednu podstránku webu. Než fráze pospojujete dohromady, tak se vždy zamyslete, co uživatel od dotazu očekává. Pokud si u několika frází odpovíte stejně, můžete je spojit a cílit s nimi na jednu stránku.

Je dobré spojovat slova ručně, můžete ale využít i nástroje jako Open Refine, který vám s tím pomůže. Pokud vás zajímá, jak s nástrojem pracovat a chcete se podívat na konkrétní příkazy, kterými spojení podobných slov dosáhnete, zaregistrujte se do tréninku Seo školy Analýza klíčových slov.

6) Přiřaďte klíčová slova jednotlivým podstránkám webu

Jestliže už máte klíčová slova přehledně rozdělená, tak vám zbývá vybrat klíčová slova pro jednotlivé podstránky. Většinou to již nebývá těžký úkol. Klíčové slovo pro Homepage může být obecnější a konkurenčnější. Mělo by vystihovat váš web. Homepage jako jedna z podstránek webu má velkou šanci umístit se ve výsledcích vyhledávání, proto můžeme zvolit i hojně hledaný výraz. Jednotlivým klíčovým slovům přiřaďte kategorie, abyste jim mohli posléze přiřadit konkrétní podstránku.

Příklad: klíčová fráze „trajekt Korčula“ bude v kategorii „Ostrov Korčula“ a v konkrétním článku „Jak se dostat na Korčulu trajektem“.

Pokud se rozhodujete kolik klíčových slov pro podstránky zvolit, tak je logické, že čím méně, tím lépe. Díky výběru jednoho nebo několika málo slov budete moci připravit obsah stránky přesně pro tato spojení a vyhledávač jednodušeji přesvědčíte, že právě vaše stránka je tou pravou pro dané klíčové slovo.

Naučte se analýzu klíčových slov krok po kroku

Chcete-li se naučit analýzu klíčových slov přehledně a jednoduše, využijte tréninku Seo školy Analýza klíčových slov. Postupně se dozvíte vše podstatné a zjistíte, že se jedná o jednoduchou analýzu, kterou bez problémů zvládnete taky. Pomocí interaktivních videí, příkladů z praxe, úkolů a možnosti konzultace s odborníkem zvládnete sami analýzu bez problémů. Nenáročný trénink vám zabere zhruba 2 hodiny a přinese vám spoustu užitečných informací.

Závěr

Po sedmém kroku máte již jednoduchou analýzu klíčových slov zpracovanou. Analýza klíčových slov není složitá činnost a zvládne ji každý počítačově gramotný člověk. Hlavním jejím problémem je většinou časová náročnost. Určitě se vám ale do její přípravy vyplatí investovat čas, pokud to myslíte s budováním svého webu na internetu vážně.

 

Šablona pro analýzu klíčových slov

Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s evidencí a analýzou klíčových slov

Tento článek byl naposledy aktualizován 14. 11. 2016 Josefem Řezníčkem. Původní článek napsal Tomáš Procházka 12. 4. 2013.

Josef Řezníček

Zakladatel projektu Včeliště.cz. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

Tento článek má 6 komentářů

    1. Zdravím Vašku, děkujeme za připomínku. Bylo to myšleno tak, že v rámci Skliku se zobrazuje hledanost z výsledků vyhledávání i z obsahové sítě, se kterou v rámci PPC Seznam spolupracuje. Doplnil jsem to a ještě článek zjednodušil.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close