Analýza

Jak na jednoduchou analýzu klíčových slov

V tomto článku bych vám rád představil, jak na jednoduchou analýzu klíčových slov. Dozvíte se, co to analýza klíčových slov je, proč se o ni zajímat a jak ji udělat. Nakonec vám dám tipy na nástroje, které vám usnadní práci, jestliže se rozhodnete analýzu zpracovat sami.

Zakládáte-li jakýkoliv webový projekt, jehož cílem je mj. přitahovat návštěvnost z vyhledávačů, neměli byste analýzu klíčových slov vynechat. Čím rozsáhlejší a konkurenčnější téma se budete vaším projektem snažit obsáhnout, tím více vám analýza klíčových slov zabere času. Analýza klíčových slov je jedním z vůbec nejpoužívanějších dokumentů, který vás bude provázet po celý životní cyklus webu. Od ní se dále odvíjí například úpravy na stránkách, cílení zpětných odkazů, tvorba obsahu a další věci.

Nejvýhodnější pro vás samozřejmě je, pokud si analýzu zpracujete ještě předtím, než samotný projekt spustíte. Pokud ale váš projekt již běží a vy jste se analýzou nikdy nezabývali, je vždy dobré ji doplnit. Ujasníte si, na jaká klíčová slova se váš web zobrazuje, případně určíte, na jaké fráze by se zobrazovat měl, a začnete pracovat na nápravě.

Co to analýza klíčových slov je?

Analýza klíčových slov je dokument, ve kterém máte zaznamenaný co největší možný počet zajímavých klíčových slov a spojení, u kterých se chcete se svými stránkami umisťovat ve výsledcích vyhledávání. Analýza klíčových slov může být jednoduchá, jedná-li se o analýzu pro menší stránku, mikrostránku nebo pouze pro konkrétní podstránku či článek. Existují však i rozsáhlé analýzy obsahující tisíce klíčových slov. Jak zpracovat a vytvářet obsáhlé klasifikační analýzy skvěle popsal Marek Prokop v článku o klasifikační analýze.

K čemu všemu může analýza klíčových slov sloužit?

V první řadě by vám měla pomoci se ve vašem tématu zorientovat. Můžete si podle ní udělat letmou představu o míře konkurence, vytvoříte s její pomocí přehlednou strukturu webu, určíte, jaké stránky se budou zobrazovat na konkrétní klíčová slova a v neposlední řadě získáte spoustu cenných nápadů na tvorbu samotného obsahu.

Bylo by ale mylné se domnívat, že analýza klíčových slov je jakési „spasení“, a že se díky ní začnete rázem umísťovat na prvních pozicích na vámi vybraných frázích. Tak to bohužel není. Při tvorbě obsahu je pouze dobrým vodítkem, jakým směrem byste obsah měli budovat. To, jak atraktivní váš web ve výsledku pro návštěvníky bude, totiž nezáleží jen na správně zvolených klíčových slovech, ale také na mnoha dalších faktorech.

7 fází tvorby jednoduché analýzy klíčových slov

7 kroků analýza klíčových slov

Abyste ještě lépe celý proces tvorby analýzy klíčových slov pochopili, ukážu vám vše na příkladu jednoduché webové stránky, kterou budeme společně budovat. Pro tento účel budu vytvářet analýzu pro web o chorvatských ostrovech.

1) Sežeňte si informace o tématu

Rádi bychom v následujících týdnech na webu ostrovychorvatska.cz obsáhli informace o všech chorvatských ostrovech o rozloze větší než 1 km². V první řadě je tedy nutné sehnat seznam všech chorvatských ostrovů. Použijte vyhledávače Google a Seznam a zadávejte klíčová slova vašeho tématu. Nejpřehlednější seznam všech 79 ostrovů jsem našel na anglické Wikipedii.

2) Vytvořte si tabulku

Abyste měli v klíčových slovech pořádek, je dobré si vytvořit tabulku. Pro tyto účely skvěle poslouží jakýkoliv program k tomu určený. Můžete použít Excel, OpenOffice nebo například Numbers.

Abychom vám usnadnili práci, tabulku jsme pro vás připravili. Můžete si ji libovolně rozšířit o další vertikální sloupce podle potřeby.

Já jsem si u mé stránky vystačil se seznamem ostrovů a na jednotlivé řádky jsem si poznamenával klíčová slova, která jsem k nim nacházel.

 

Šablona pro analýzu klíčových slov

Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s evidencí a analýzou klíčových slov

3) Zamyslete se a zkuste přijít na další klíčová slova

V dalším kroku je nutné vymyslet co nejvíce klíčových slov, podle kterých by někdo mohl najít vaše stránky. Zkuste psát vše, co se k vašemu tématu hodí. Prozkoumejte stránky konkurence. Pokud máte, tak použijte statistiky z nástroje Google Analytics, zeptejte se vašich přátel a rodiny. Výsledkem by měl být seznam vymyšlených klíčových slov. Dobrým způsobem, jak vymýšlet nová klíčová slova a přitom se v nich neztratit, jsou myšlenkové mapy.

Na internetu lze využít aplikací zdarma jako je například Bubbl.us.

4) Rozšiřte tabulku s klíčovými slovy pomocí nástrojů dostupných na webu zdarma

Při rozšiřování tabulky o nová vhodná klíčová slova k cílení je dobré použít jak nástroje, které nabízí vyhledávač Google, tak i nástroje z dílny českého Seznamu. Každý vyhledávač má trochu jiné návštěvníky a ti mohou používat různá klíčová slova.

Pro Google je nejlepším pomocníkem nástroj Návrhy klíčových slov od Google. Do něho zadávejte jednotlivá klíčová slova a do tabulky si poznamenávejte jejich návštěvnost. Pro konkrétní klíčové fráze je nejlepší primárně pracovat s přesnou shodou.

V nástroji zvolte Českou republiku a češtinu, pokud hledáte klíčová slova pro lokální projekt. V postranním menu zaškrtněte možnost přesné shody. Ta vám ukáže, jak často se daná fráze opravdu hledá tak, jak jsme jí zadali do nástroje. U hledanosti se řiďte především čísly ve sloupečku Místní objem vyhledávání.

Jak najít klíčová slova

Český vyhledávač Seznam nabízí podobný nástroj pro návrh klíčových slov ve svém reklamním rozhraní Sklik. Z tohoto nástroje ale nelze použít hledanost jednotlivých frází a typy shod klíčových slov nefungují v náš prospěch tak, jako na Google. Přesnější hledanost si tedy musíte najít pomocí třetího nástroje.

Tím jsou statistiky hledanosti na Seznamu. Na ně můžete přejít přímo z tohoto e-booku, nebo pomocí odkazu na statistiky u každého zadaného dotazu dole na stránce s výsledky vyhledávání.

Návrh klíčových slov

5) Pročistěte tabulku, spojte podobné fráze 

V následujícím kroku už byste měli mít tabulku plnou různých klíčových slov. Já většinou postupuji tak, že si slova seřadím podle abecedy a duplicity vymažu. Následně spojuji klíčová slova podle příbuznosti. Pokud vím, že například frázemi „ubytování Hvar“ a „ubytování na Hvaru“ budu cílit na jednu konkrétní stránku, tak hlavní, tedy nejsilnější a nejdůležitější, slovo nechám na řádku a ostatní příbuzná si přidám do poznámky na stejný řádek.

Analýza klíčových slov se tak zpřehlední a jasně vidím, jakými klíčovými slovy budeme cílit dohromady na jednu podstránku webu.

Než fráze pospojujete dohromady, tak se vždy zamyslete, co uživatel od dotazu očekává. Pokud si u několika frází odpovíte stejně, můžete je spojit a cílit s nimi na jednu stránku.

6) Vyberte klíčové slovo pro hlavní stranu

Jestliže už máte klíčová slova přehledně rozdělená, tak vám zbývá vybrat klíčové slovo pro hlavní stranu. Většinou to již nebývá těžký úkol. Klíčové slovo pro hlavní stranu může být obecnější a konkurenčnější. Mělo by vystihovat váš web. Hlavní strana webu má velkou šanci umístit se ve výsledcích vyhledávání, proto můžeme zvolit i hojně hledaný výraz. Pokud se rozhodujete kolik klíčových slov pro hlavní stranu zvolit, tak je logické, že čím méně, tím lépe. Díky výběru jednoho nebo několika málo slov budete moci připravit obsah stránky přesně pro tato spojení a vyhledávač jednodušeji přesvědčíte, že právě vaše stránka je tou pravou pro dané klíčové slovo.

7) Přiřaďte klíčová slova jednotlivým podstránkám webu

V následujícím kroku přiřaďte jednotlivým klíčovým slovům kategorie, lépe se vám bude vytvářet struktura webu a následné podstránky. Jakmile máte u každého slova jeho typ/kategorii, můžete mu přiřadit konkrétní podstránku.

Příklad: klíčová fráze „trajekt Korčula“ bude v kategorii „Ostrov Korčula“ a v konkrétním článku „Jak se dostat na Korčulu trajektem“.

Tímto způsobem postupujte, až bude vše přiřazeno.

Závěr

Po sedmém kroku máte již jednoduchou analýzu klíčových slov zpracovanou. Analýza klíčových slov není složitá činnost a zvládne ji každý počítačově gramotný člověk. Hlavním jejím problémem je většinou časová náročnost. Určitě se vám ale do její přípravy vyplatí investovat čas, pokud to myslíte s budováním vašeho webu na internetu vážně.

Dva tipy na konec

Na úplný závěr bych vám rád doporučil skvělý plugin do návrhu klíčových slov od Skliku, který používám. Ten vám usnadní kopírování klíčových frází přímo z rozhraní Skliku. Stáhnete ho na blogu Honzy Matouška – NetemSvětem.cz.

Jestliže se chcete naučit, jak dělat kompletní analýzu klíčových slov a tento návod vám nestačil, doporučujeme vám naše internetové školení analýzy klíčových slov, které nabízíme na stránkách http://www.seoskola.cz/. Pomocí interaktivních videí, příkladů z praxe, úkolů a možnosti konzultace s odborníkem zvládnete analýzu levou zadní.

 

Šablona pro analýzu klíčových slov

Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s evidencí a analýzou klíčových slov

Tomáš Procházka

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

Tento článek má 0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close