Umělá inteligence neustále mění pravidla hry a přináší nové výzvy, jiná témata jsou naopak nadčasová…
Než začnete psát, nezapomeňte na těchto 7 důležitých věcí
A je to tady zase. Sedíte před prázdným dokumentem a v hlavě máte naprosto prázdno. Žádný nápad, žádná myšlenka, ba ani několik vět, které by mohly poskládat první odstavec. Nepropadejte panice! Možná, že za váš aktuální „beznápadový“ stav nemohou žádné osobní nedostatky ani ztráta kreativity, nýbrž nedostatečná příprava. Prozradím vám 7 na první pohled bezvýznamných triků a zlepšováků, díky kterým můžete vytvořit kvalitní, čtivý a zajímavý text.
1. Zjistěte, co se od vás očekává
Máte napsat klasický PR článek, který má vyzvednout ty nejlepší vlastnosti produktu a vychválit je do nebes? Pak si zahrajte na teleshoppingového prodejce, který dokáže prodat vše od bublinky do vodováhy, až po vodu do plovoucí podlahy nebo vodní postele. Horst Fuchs by pro vás neměl být žádnou konkurencí! V případě, že však máte vytvořit čistě informační článek, který obohatí nejen vaše znalosti, ale zejména znalosti čtenářů, bude nutno téma uchopit trošku z jiného úhlu.
2. Poznejte koncového odběratele textu
Pro vytvoření kvalitního textu nestačí zjistit pouze maximum informací o tom, o čem píšete, ale zejména poznat toho, komu je text určen. Jedná se o laickou veřejnost? Nebo snad odborníky, kteří se v dané problematice dennodenně pohybují? Ať je koncový odběratel textu = čtenář jakýkoli, je nutno jeho osobu při tvorbě textu zohlednit. Masová média (a zejména ta komerční) zastávají názor, že zpravodajské relaci musí porozumět jak vysokoškolský profesor, tak instalatér z Mostu nebo babička z Moravy. Ale vy přece nejste žádným komerčním rádiem nebo televizní stanicí – jste profesionálním copywriterem, který tvoří originální texty pro konkrétní skupinu čtenářů. Zamyslete se nad tím proto ještě dříve, než se pustíte do prvního odstavce.
3. Jaký má být cíl vašeho snažení?
Pokud se potýkáte se zakázkou, jejímž cílem je propagace výrobku a s ním související zvýšení prodeje, osvojte si základní marketingové tipy a triky. Vyzdvihujte přednosti, hodnoťte, srovnávejte. Nesnažte se však „prodat za každou cenu“. To potencionální zájemce o produkt spíše odradí, než přiměje ke koupi. I zde platí – všeho s mírou. Pokud píšete text, jehož cíl je čistě informativní, udělejte jej pro čtenáře zajímavý a přínosný. Nevsázejte na dlouhá a komplikovaná souvětí. Snažte se vyjádřit myšlenku jasně, stručně a atraktivně. Jedině tak můžete sklidit plody svého snažení.
4. Hoďte se „do pohody“
Ve stresu, se spánkovým deficitem nebo v právě probíhajícím rozvodovém řízení se vaše myšlenky toulají zcela jistě jiným směrem než tím copywriterským. Ať už máte jakýkoli zdravotní, osobní nebo jiný problém, musíte jej buďto vyřešit v co nejkratším možném intervalu, a nebo se na chvíli svého „řemesla“ vzdát a odložit jej na příhodnější dobu. Někomu může práce pomoci překonat krizové období, většina z nás však v nepříjemných situacích nemá na kreativní psaní ani pomyšlení. Na vaše osobní problémy by však neměl doplácet ani zadavatel ani příjemce textu.
5. Upravte si pracovní prostředí
Jak již bylo zmíněno v minulém článku, nepořádek na stole nebo v pracovně může být pro mnohé velmi inspirativní, pro ostatní však takřka neúnosný. Upravte si proto pracovní prostředí dle svých preferencí na místo, ve kterém se vám bude dobře tvořit, přemýšlet a zároveň pracovat. Když to vezmeme kolem a kolem – všechno spolu vlastně tak docela souvisí. 🙂
6. Stanovte si čas
Prokrastinace je věc zrádná a nevypočitatelná. Spousta z nás se na tento neduh vymlouvá v případě, že se nám do něčeho doopravdy nechce. Odkládání věcí na pozdější dobu však poměrně rychle způsobí efekt sněhové koule, kdy se jednotlivé povinnosti nabalují jedna na druhou a jedince zavalí, bez předchozího varování. Pokud chcete být tedy ve své práci úspěšní, důslední a tomuto efektu se vyvarovat, není nic jednoduššího, než si stanovit pro tvorbu textu určitý čas. Pokud během pevně stanovené doby nevyplodíte nic kloudného, je na čase poohlédnout se po nějaké inspiraci.
7. Zapomeňte na plagiátorství
Že nestíháte, nemáte čas, spěcháte na kafe nebo do baru za kamarády a před vámi je ještě jeden, poslední článek a hodiny pomalu odbíjejí deadline? Pak možná máte cukání v rukou a otevíráte stránky hodného strýčka Google, který pro vás najde všechno, co by se ve „vašem“ článku mohlo objevit. Takové plagiátorství se však může vyplatit jednou nebo dvakrát. Náhodná kontrola, kterou texty zcela jistě procházejí, však může odhalit vaše nekalé úmysly a nenávratně vás smazat z copywriterského světa na pěkně dlouhou dobu. A za to jeden opsaný článek přece nestojí. Raději obvolejte známé a svůj příchod o nějakou tu půlhodinku posuňte.
A ani dnes na vás s pravidelným výrokem slavné osobnosti na závěr nezapomenu. Tento mě vyloženě pobavil. Když si nebudete jisti svými slovy, stačí si jednoduše objednat nějakou tu velrybu k večeři. 🙂
Vážený pane,
žádáte mne o radu. Přečetl jsem si rukopis Vašeho románu a mohu Vám odpovědně říci: Jezte víc ryb! Obsahují fosfor, který podle mínění lékařů napomáhá rozvoji inteligence. Soudím, že by Vám stačily dvě velryby střední velikosti.
S pozdravem
Mark Twain
Dobrý citát. Hned po práci si jdu koupit nějakou uzenou makrelu. Pro začátek 😉
Děkuji. Jaká byla makrela? 🙂