Tentokrát přišel na kafe Tomáš Čech, zakladatel nejviditelnější a nejdrzejší značky v oblasti (nejen) pánské…
Váš e-shop potřebuje marketing. Víte, kde začít?
Sociální sítě, PPC reklama, SEO, e-mailing, obsahový marketing. Čemu se jako e-shop věnovat, pokud teprve začínáte nebo máte omezený budget? Nechte si poradit od hlavy Včeliště – Josefa Řezníčka. Ten představil efektivní marketingové mixy pro e-shopy na webináři našeho zlatého partnera Shoptetu, ze kterého vám přinášíme shrnutí.
Marketing ≠ reklama
Jako první je potřeba si uvědomit, že marketing není jen o propagaci. Ta je pouze jednou částí celé marketingové strategie, která stojí na takzvaných čtyřech P.
- Product = to, co chcete, aby si zákazníci koupili
- Price = cena
- Place = místo, na kterém lidé nakupují
- Propagation = reklama
Váš úspěch se odvíjí od vaší schopnosti excelovat v co nejvíce z těchto oblastí. Unikátní produkt, precizně vyladěné webové stránky či efektivní online marketing – to vše představuje vaši konkurenční výhodu, se kterou byste měli začít.
Různé kanály se používají v odlišných nákupních fázích
Výběr vhodných marketingových kanálů vychází z jednotlivých fází nákupního cyklu, kterými jsou povědomí, zvažování, nákup a ponákupní chování. V té první zákazníci ještě nevědí, že si chtějí něco koupit, ale všímají si vaší nabídky. Ve fázi zvažování o koupi produktu již přemýšlejí a porovnávají si dostupné varianty a modely. V následující fázi produkt kupují a začínají ho používat, čímž se přesouvají do poslední části, ponákupního chování. Zamyslete se nad povahou vašeho e-shopu, jeho sortimentem a pokuste se pro každou fázi cyklu vymyslet způsob propagace. Výsledkem může být strategická mapa, která vám bude sloužit jako odrazový můstek.
Ingredience marketingového mixu
Způsobů, jak uživatele v online, ale i offline prostředí zaujmout, existuje nespočet. V krátkosti si proto představíme pětici těch, po kterých e-shopaři sahají nejčastěji. O těch dalších a jejich výhodách i nevýhodách si pak můžete poslechnout v záznamu z webináře.
SEO
… neboli optimalizace pro vyhledávače patří mezi nejčastější kanály pro získávání potenciálních zákazníků. Zahrnuje používání klíčových slov, textace kategorií a produktů, psaní blogu a další. Zpravidla přináší v dlouhodobém měřítku nejvíce tržeb i zákazníků a hodí se tak především do fáze zvažování a nákupu.
Pronikněte do světa SEO
Naučte se vše, co potřebujete o fungování vyhledávačů vědět, za pouhých 90 minut na našem kurzu pro začátečníky zdarma.
PPC
Na rozdíl od SEO musíte za PPC reklamu platit, a to v momentě, kdy na ni uživatel klikne. Podobně jako SEO dobře funguje pro získávání nových zákazníků a objednávek a pomůže vám se dostat na přední příčky ve vyhledávání. Vytváří a spravuje se v reklamních systémech jako Sklik nebo Google Ads. Tento nástroj je vhodný pro fázi povědomí, zvažování, ale hlavně nákup.
Sociální sítě
Komunitu fanoušků a tím i potenciálních klientů si dnes můžete budovat na Facebooku, Instagramu, TikToku a celé řadě dalších platforem. Tvorba organického obsahu na sociálních sítích vám pomůže ve fázích povědomí a zvažování, kdy svými příspěvky informujete sledující o své značce a její nabídce. Pro podporu nákupní fáze pak můžete na sociálních sítích využít placenou reklamu.
E-mail marketing
Pod e-mailing řadíme nejen newslettery, ale také transakční e-maily a automatizované sekvence. Právě transakční e-maily jako potvrzení objednávky či informace o odeslání zboží často představují největší slabinu e-shopů, protože se jim málokdo věnuje. E-mailing je přitom skvělým nástrojem pro fázi nákupu, a hlavně poté k udržování kontaktu s těmi, kteří už u vás nakoupili.
E-mailing, který hravě zvládnete
Naučte se, jak získat nové zákazníky a hýčkat ty stávající pomocí e-malingu. Náš kurz Základy e-mail marketingu je vhodný pro úplné začátečníky a je zdarma.
Zbožové vyhledávače
Weby jako Zboží.cz, Heureka.cz a další bývají e-shopy hojně využívány, ačkoliv nemají zas tak velký potenciál. Největší roli hraje tento kanál ve fázi zvažování a nákupu. Jeho zapojení ale doporučujeme zvážit, jelikož dává smysl jen u některých typů produktů. A platí to i naopak, některé produkty jsou vhodné pouze pro některé zbožové srovnávače.
Sestavte si marketingový mix na míru
Jak tedy zní recept na ten správný marketingový koktejl? Vše závisí na situaci, ve které se váš e-shop nachází, a na tom, jak zní vaše strategie. Každý může v začátcích přistupovat k podnikání jinak. Typické situace vypadají například následovně:
- Chci rozjet e-shop, ale nevím jak.
- Chci rozjet e-shop pomaleji, protože nemám peníze.
- Chci rozjet e-shop rychle a získat co nejvíce zákazníků.
- Chci rozjet e-shop, který bude jedničkou v oboru.
- Mám zaběhnutý a funkční e-shop.
Na základě svých možností a cílů pak budete kombinovat jednotlivé nástroje tak, aby vás k jejich naplnění co možná nejvíce přiblížily. Rozbor marketingových mixů z následujícího grafu si můžete opět poslechnout v záznamu z webináře.
S čím začít a co si nechat na později
Základním stavebním kamenem každého e-shopu jsou 4P. Soustřeďte se proto nejprve na dotažení svého produktu, ceny, webu a teprve pak se přesuňte k marketingu. Pusťte se jen do toho, co jste opravdu schopni zrealizovat a na co máte prostředky. Pokud je vám některý z nástrojů blízký a alespoň trochu mu rozumíte, vyzkoušejte nejprve ten. Podle své výchozí situace pak zvolte vhodný mix kanálů a nebojte se po nějakém čase testování a vyhodnocování zkusit zapojit i něco nového.
Získejte dlouhodobou konkurenční výhodu
Poradíme vám, jak si sestavit marketingový mix, který bude odpovídat vašim cílům. Vytvoříme vám strategii, která přinese vyšší efektivitu kampaní i nové zákazníky.
Zrovna mi přistál článek v emailu, a zrovna dnes jsem přemýšlela, že na shoptetu zkusím založit e-shop s vlastní tvorbou?
Jinak osvěžení mixu, akorát já si pamatuji reklama- promotion, ne propagation? diky Silvie
Dobrý den, Silvie, jsme moc rádi, že Vás článek zaujal. Pokud byste potřebovala s čímkoliv na Shoptetu pomoci, určitě se na nás obraťte. 🙂