Chcete psát dobré prodejní e-maily? Vaši snahu výrazně usnadní znalost ověřených způsobů tvorby úspěšných textů. Ve druhém dílu e-mailového seriálu vám nabízíme další 3 zásady na psaní e-mailů, které prodávají.
Předměty e-mailů jsou to první – a v případě špatného provedení i to poslední –, co čtenář z vašeho e-mailu uvidí. Proto je důležité si na nich dát obzvlášť záležet. Pamatujte, že předmět e-mailu má jednu jedinou úlohu: nalákat čtenáře natolik, aby kliknul na e-mail. Nic víc, nic míň.
Jak ale takový e-mail napsat? V optimální délce, s přiměřeným sdělením a hlavně jinak než ostatní.
Většina předmětů prodejních e-mailů má průměrnou délku, do které se odesílatelé snaží nacpat co největší množství informací. Běžte na to jinak a vyzkoušejte předměty krátké, nebo naopak velmi dlouhé. Možná budete překvapeni, ale právě ty mívají největší konverzní míru.
„Elon Musk prozradil svůj recept na úspěch: vstává v 5, před snídaní si zaběhá a k večeři jí pránu.“
Takhle opravdu ne. V předmětu jsme prozradili Elonův tajný recept, adresát si ho přečetl a už nemusí e-mail otevírat. Na přečtení zprávy proto lákejte a v předmětu nabídněte přiměřené množství informací.
Jen máloco je v záplavě přijatých e-mailů v adresátově schránce důležitější než předmět. Odlište se, nebo vaše sdělení snadno zapadne. Není to lehké, ale za pokus to stojí. Jak na to?
K provedení konverzní akce čtenáře navedou jen e-maily, které mu k tomu jasně sdělí důvody. Při tvorbě e-mailu se proto pokaždé snažte být názorní. Čtenáři mají nejraději, když si mohou text vizualizovat. Toho však těžko dosáhnete prázdnými obraty nebo nudnými abstraktními pojmy. Nikdo nepotřebuje číst vatu, kterou už tolikrát viděl jinde.
Účelem dobrého prodejního textu není vyjmenovat všechny benefity, které produkt má. Je v pořádku, že o výhodách víte, příjemce vašich e-mailů ale zbytečné detaily v textu spíše unavují. Zvolte si naopak co nejvíce specifických, konkrétních faktů, které váš produkt nebo službu nejlépe popíšou. Od začátku takové údaje zapojujte do textu a snažte se držet pravidla „jedna věta = jedno specifikum“.
Vždy konkrétně vysvětlujte co, kde, kdy nebo jak. Pokud věta žádné specifikum nemá, nejspíš pro vyznění textu není vůbec důležitá.
Předpokládejme, že v textu použijete obrat „dlouhé čekání“. To může někdy znamenat nesnesitelných deset minut na autobusové zastávce, jindy nekonečné roky bez výhry ve sportce. O jakém čekání tedy píšete vy? Vždy zasazujte svá prohlášení do kontextu, berte si na pomoc příklady a pojmenovávejte věci co nejpřesněji. Právě to je to silné specifikum, které má největší šanci zabrat.
Mnoho marketérů využívá v e-mailovém marketingu formulku AIDA, o které jsme psali v článku o prvních 3 e-mailingových zásadách. Ačkoliv funguje skvěle, v některých případech její používání zavání marketingovým klišé, které na zákazníky přestává zabírat.
Metoda PASO na to jde jinak. Sestává z postupu Problem – Agitation – Solution – Outcome. To znamená, že pojmenuje problém, rozvede jej, nabídne řešení a navede čtenáře k jasnému výstupu.
Model PASO se navíc liší třeba tím, že využívá negativnější komunikační tón. U vhodné cílové skupiny může takový přístup zafungovat lépe než přehnaná pozitivita. Jak může PASO ve výsledku vypadat?
„Bankovní poplatky vás stojí ročně tisíce korun. Vyhněte se jim.“
„Tisíce lidí poplatky bankám neplatí. Nejsou přitom součástí žádného programu a nevztahují se na ně žádné výhody. Co dělají jinak? Proč mezi ně nepatříte vy?“
„V naší bance na poplatky nehrajeme. Přejděte k nám, protože:
„Vyplňte formulář níže, staňte se pohodlně naším klientem a začněte čerpat výhody okamžitě.“
Žádný komentář k zobrazení