skip to Main Content

Jak správně optimalizovat videa na YouTube?

Video dnes na internetu válcuje psaný text a prodává víc než cokoli jiného. Lidé ho totiž milují a jeho sledováním tráví čas mnohem raději než četbou. Pokud se tedy naučíte tvořit a hlavně nabízet skvělá videa, může to být pro vaše podnikání výrazná vzpruha.

Jaké postupy použít pro lepší vyhledatelnost videí obecně, jsme vám v minulosti ukázali v příspěvku Jak optimalizovat video (SEO pro videa). Dnes se blíže zaměříme videa publikovaná konkrétně na YouTube.

Proč optimalizovat videa na YouTube?

YouTube je po Googlu a Seznamu třetí nejpoužívanější vyhledávač v ČR. Každý den ho u nás i ve světě navštíví přes 30 milionů uživatelů, celkově ho používá více než miliarda lidí. To je potenciálně hodně velké publikum, které se ale o vaší tvorbě v první řadě musí dozvědět.

Statistiky totiž také říkají, že každou minutu přibude na YouTube asi 300 minut nového videomateriálu. Aby právě vaše video prorazilo, nemusíte přitom vůbec být velká značka s obrovským rozpočtem. Úspěch se svou prezentací dnes mohou mít i menší firmy. Stačí nabídnout zajímavý obsah a umět správně využít všech možností, které vám YouTube nabízí.

Vytvořením videa to jen začíná

Základem je tvořit videa, která jsou užitečná a zábavná. Takový obsah lidem něco přinese. Budou se na něj chtít dívat, nebo ho dokonce posílat a sdílet svým přátelům.

Dnes se ale podíváme spíš na to, jak takové kvalitní video zviditelnit. Stránek, kde můžete uploadovat svoje videa, je samozřejmě víc. My se ale vzhledem k obrovské popularitě zaměříme právě na YouTube.

Předpokládejme tedy, že už své video máte vytvořené. Přihlaste se na svůj Google účet a na stránkách YouTube ho můžete nahrát kliknutím na tlačítko Upload. A právě po nahrání videa začíná proces, který si nyní představíme.

Co udělat, aby bylo video na YouTube více vidět?

Pozici videa na Google nebo samotném YouTube ovlivníte hlavně následujícími 6 faktory:

  • titulek (název videa),
  • popisek,
  • tagy,
  • poutavější náhledový obrázek,
  • karty,
  • end screen.

Naučte se optimalizovat YouTube videa!

Titulek

Titulek je to první, co uživatel ve vyhledávači uvidí společně s náhledovým obrázkem. Ačkoliv YouTube umožňuje název videa až 130 znaků dlouhý, ideální je vejít se do 70 znaků. Cokoliv delšího už vyhledávače nezobrazí jako celek a zbytek titulku jen nahradí třemi tečkami.

Hned v názvu co nejlépe popište, co lidé ve videu najdou. Používejte klíčová slova a buďte na první pohled jasně pochopitelní. Vhodnými formami názvu jsou třeba různé „návody na…“, „jak udělat…“, „ukázka…“ apod.

Titulek – shrnutí:

  • vejít se ideálně do 70 znaků,
  • jasně popsat, co lidé ve videu najdou,
  • použít klíčová slova.

Popisek

Popisek pod videem detailněji vysvětluje, co lidé ve videu najdou. Přirozeně v něm opět používejte klíčová slova a nevynechte ani ty z názvu videa. Pro vyhledání dalších relevantních klíčových slov použijte nástroje jako například Google AdWords. Ještě jednodušší metoda je zkusit zadávat fráze do vyhledávače v samotném YouTube a sledovat, co vám nabídne našeptávač.

V popisku vždy od samého začátku lákejte ke zhlédnutí. Nejdůležitější informace se v textu snažte soustředit nahoru. YouTube zobrazí více než 3 řádky jen, pokud lidé kliknou na „Zobrazit více“, a to nemusí každý udělat.

Pokud chcete mít popisek delší, usnadněte lidem čtení kratšími odstavci nebo používáním emotikonů. Zveřejněte odkazy na svou stránku nebo na sociální sítě. Nezapomeňte také, že každý popisek by měl aspoň ve svém závěru nasměrovat čtenáře k nějaké akci (třeba právě k návštěvě vašeho webu).

Popisek – shrnutí:

  • přirozeně používat klíčová slova,
  • zvážit délku popisku,
  • nezapomenout na výzvu k akci.

Pomůžeme vám se SEO i obsahovým marketingem

Chcete mít jistotu, že vaše videa nezapadnou? Chcete tvořit materiály na web, které vám budou přivádět nové zákazníky a udržovat přízeň těch stávajících?

Rádi vám s tím pomůžeme! Využijte naši nabídku nezávazné konzultace online marketingu. Jsme odborníci na SEO a obsahový marketing a umíme je nastavit tak, aby vám trvale přinášely zisk. Zkusíte to s námi?

Tagy

Ačkoliv tagy samotné už YouTube uživatelům pod videem nezobrazuje, stále se jedná o důležitý SEO prvek. Pro úspěšnost videa zadejte do formuláře přibližně 10 až 20 tagů oddělených čárkami.

Hned v prvním tagu zopakujte název videa pouze s využitím klíčových slov. Dále můžete zkoušet různé variace názvu nebo lehce obměňovat sdělení. Vždy ale buďte maximálně relevantní.

V neposlední řadě zmiňte téma nebo kategorii, do které váš příspěvek spadá. Vždy také mezi tagy umístěte název svého kanálu.

Tagy – shrnutí:

  • využít klíčová slova,
  • vybrat vhodnou kategorii,
  • zmínit název kanálu.

Náhledový obrázek

Náhledový obrázek, který se zobrazuje ještě před spuštěním videa, společně s titulkem jako první strhává pozornost. Sám YouTube by měl umět vybrat ten nejvhodnější statický snímek, možná ale podle vás bude atraktivnější úplně jiný záběr z vašeho videa. Ve správci videí tedy u jakéhokoli příspěvku buď jednoduše zvolíte jeden ze tří nabízených obrázků, nebo využijete možnosti vložit vlastní miniaturu.

Karty

Karty se na obrazovce mohou objevovat v celém průběhu samotného videa a jsou skvělou metodou, jak diváky sledující video dostat k vašemu dalšímu materiálu. Vizuálně si karty snadno upravíte podle sebe a umístíte do různých časů, abyste tak diváky co nejvhodněji vybídli k akci.

Tou může být přechod na jiné video nebo třeba váš web, ale i komentování videa nebo jeho sdílení. Na kartách mohou lidé také hlasovat v rámci anket a celkově je jejich využití poměrně široké. Pokud navíc karta bude působit dostatečně lákavě, je velká šance, že skutečně splní svůj účel.

End screens

End screens se zobrazují během posledních 5–20 vteřin videa a mají podobnou úlohu jako karty. Jedná se náhledové obrázky videí nebo třeba logo vašeho YouTube kanálu, které mají za úkol odvést po skončení videa diváky tam, kde jim můžete nabídnout váš další obsah – tedy právě na vaše další videa, celé playlisty nebo váš YouTube kanál. Můžete ale také vyzvat k okomentování videa nebo podpoření jakékoli jiné své aktivity.

Níže se můžete podívat, jak vypadá přidávání end screens v praxi. YouTube vám dole nabízí časovou osu, do které je můžete zařadit. Napravo pak vidíte další možnosti, které vám dává – vytvořit end screen jako odkaz na video nebo playlist, na přidání komentáře, na návštěvu vašeho kanálu nebo na jiný web.

Nezapomeňte ani na endscreen

Off-page faktory

Mezi off-page faktory, které mohou mít v konečném důsledku ještě větší váhu než optimalizace na samotném YouTube, patří:

  • zmínka na ostatních stránkách,
  • popularita videa nebo kanálu,
  • vaše aktivita.

Zmínka na ostatních stránkách

Propagujte své video tak, aby se o něm co možná nejvíce vědělo. Odkaz vložte na svůj web, blog, magazín nebo sociální sítě. Každá zmínka může pomoct k větší popularitě.

U popisků jsme už zmiňovali odkazy na sociální sítě – tím, že lidi pošlete na svůj Facebook nebo Instagram, rozšiřujete svou fanouškovskou základnu. Tito lidé pak zase naopak tvoří okruh potenciálních diváků vašich videí. Samozřejmě pouze pokud se o nich od vás dozvědí.

Popularita videa nebo kanálu

Algoritmus vyhledávačů ovlivňuje také to, jakou má video návštěvnost nebo oblíbenost (kolik lidí ho označí jako oblíbené nebo uloží do seznamu), počet komentářů nebo kolik má váš YouTube kanál odběratelů. Čím je video nebo kanál populárnější, tím lepších pozic budou jednotlivá videa dosahovat. Proto o videu informujte co největší počet lidí.

YouTube hodnotí především návštěvnost přibližně za poslední 1–3 dny. Aktuální popularitu můžete sledovat pomocí nástroje Analytics, kde zjistíte časové rozložení návštěvnosti stejně jako třeba to, v jakých zemích vaše video lidé sledují. Zohlednit můžete také časovou osu, v které fázi diváci vaše video opouští. Pokud v určitém čase zaznamenáte výraznější propad, můžete si situaci analyzovat a do příště se pro tvorbu videa poučit.

Vaše aktivita

Vaši aktivitu ocení lidé i samotný YouTube, proto publikujte stále další nová videa. Čím více jich na svůj kanál umístíte, tím více se bude zvedat jeho celková popularita. Videa na sebe mohou vzájemně navazovat v playlistu a lákat diváka ke zhlédnutí.

Nevytvářejte zbytečně stručný materiál. Zkušenosti uživatelů říkají, že samotný YouTube má radši videa delší, protože zkrátka udrží diváky na serveru déle. Pokud si tedy má vybrat mezi obdobně kvalitními příspěvky, rozhodující v pozici vyhledávání může být stopáž videa.

Nezapomínejte také reagovat v diskuzích pod videem. Podle statistik se asi 7 z 10 reakcí dočká reakce nové a narůstající počet komentářů má pak další pozitivní vliv na popularitu videa.

Optimalizace videa se vyplatí

Video na YouTubu může být skvělým prostředkem propagace, jen se v první řadě se musíte umět zviditelnit v obrovské záplavě konkurence. Pokud se budete řídit radami z dnešního článku, zvětšíte tím výrazně šanci posunout se v prohlížečích výš a díky tomu se svým materiálem prorazit.

Pomůžeme vám se SEO i obsahovým marketingem

Chcete mít jistotu, že vaše videa nezapadnou? Chcete tvořit materiály na web, které vám budou přivádět nové zákazníky a udržovat přízeň těch stávajících?

Rádi vám s tím pomůžeme! Využijte naši nabídku nezávazné konzultace online marketingu. Jsme odborníci na SEO a obsahový marketing a umíme je nastavit tak, aby vám trvale přinášely zisk. Zkusíte to s námi?

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top