Obsah, který je atraktivní pro uživatele, je vyhledávači hodnocen jako zajímavý a užitečný. A platí…
Linkbaiting – Jak získat přirozené odkazy
Získávat zpětné odkazy pro své stránky přirozeně je snem mnoha majitelů stránek, kteří chtějí přilákat více návštěvníků z vyhledávačů. Protože existuje mnoho způsobů, jak vytvářet obsah, na který lidé odkazují (takzvaný linkbaiting), rozhodl jsem se sepsat taktiky, které mohou pro získání odkazů využít všichni, i vy.
Linkbaiting není vlastně žádná novinka. Vytvořit zajímavý obsah, který lidé chtějí sdílet s ostatními, by mělo být cílem každého webu.
Nápadů na to, jak dělat linkbaiting, je mnoho. Já jsem je rozdělil podle typu média do několika kategorií. U některých druhů forem linkbaitingu uvedu příklad, abyste se mohli podívat na to, jak to může vypadat.
1. Textový obsah
Tradičním médiem, které dokáže dobře přilákat zpětné odkazy, je text. Pokud napíšete něco, co lidi (nebo i psy, kteří umějí číst) zaujme, pomůže jim to, pobaví nebo nějakým způsobem posune dál, máte šanci, že lidé dají o vašem obsahu vědět ostatním v jejich okolí. Pojďme se podívat na různé druhy textů, které přilákají pozornost ostatních.
Vysoce kvalitní obsah
Napište detailní návod, jak něco udělat, naučit se nebo provést. Vložte kompletní informace, které bude ohledně vašeho tématu člověk potřebovat, do jednoho článku. Dobrými příklady kvalitního obsahu jsou různé výzkumy, často dlouhé články s mnoha informacemi k jednomu tématu, návody nebo speciální reporty.
Příkladem je anglicky psaný návod o optimalizování WordPress stránky pro vyhledávače.
Kontroverzní obsah
Zmiňte se o něčem, na co má většina ostatních jiný názor (nebo důležitá část společnosti). Často se mezi dvěma tábory rozpoutá vášnivá debata, která okolo sebe vytvoří spoustu zpětných odkazů. Někdy stačí vyprovokovat vaše oponenty, kteří pak sdílí článek dál a hájí si svůj názor.
Pěkným příkladem je starší článek o webu ToNeniCool.cz od Petra Jeníka, který nesouhlasí s předraženou státní zakázkou na ToJeCool.cz. S ním sice druhá strana příliš nekomunikuje, ale mnoho lidí poukazuje na jeho odvážný krok. Kontroverzní obsah se často točí okolo aktuálních témat, které hýbou společností, nebo vaším oborem a ke kterému zaujmete nějaké stanovisko (se kterým ne všichni můžou souhlasit).
Tajné informace
Máte nějaký zdroj informací, ke kterému nemají ostatní přístup? Můžete je využít pro získání zpětných odkazů. Publikujte, co ostatní nevědí.
Příkladem mohou být třeba výsledky nějaké analýzy či výzkumu, které odhalují zajímavé závěry, kterých lze nějak využít. Například když společnost Reas.cz vydala Atlas cen nemovitostí, kde může každý dohledat, za kolik se prodaly nemovitosti v určité lokalitě.
Být první, kdo informuje
Buďte první, kdo informuje o důležité novince či události. Vytvořením kvalitní zprávy v nejrychlejším čase a jejím bleskovém publikování můžete získat vyšší návštěvnost a zajímavé zpětné odkazy.
To se snaží dělat třeba Lupa.cz ve světě českého internetu nebo všeobecně zaměřené zpravodajské servery.
Obsáhnout téma, o kterém se jinde nemluví
Pokud se vám podaří nalézt tzv. „díru na trhu“ a objevit nové téma, o kterém se jinde příliš nehovoří, máte vysokou šanci, že na vás ostatní budou odkazovat. Vytvořili jste přece unikátní místo, které na internetu doposud nebylo.
Příkladem může být server Studujemevusa.cz, který přinášel osobní zážitky studentů z USA, které nikde jinde na českém internetu v čase, kdy vznikaly, nebyly k přečtení.
Zajímavé rozhovory
Znáte nějakou zajímavou osobnost či u vás bude probíhat nějaká akce, o které byste rádi informovali? Pak se pokuste udělat rozhovor. Je to ideální příležitost, jak zvýšit povědomí a upoutat pozornost ve prospěch vašich webových stránek. Lidé mají rádi zajímavé informace a rádi na váš rozhovor odkážou. Pokud se pustíte do rozhovoru, nezapomínejte, že by měl čtenářům přinést nejen zajímavé, ale také nové informace. Pokud jej doplníte nějakým šťavnatým „drbem“, pak máte určitě vyhráno.
O tom, že poutavý rozhovor nemusí být pouze se známou osobností a přesto může být zajímavý, je např. rozhovor s šéfredaktorem Psího vína, v němž se dočtete nejen přínosné informace o tomto nepříliš známém časopisu.
Legrační obsah
Vytvořit vtipný a poutavý obsah bývá někdy vskutku nad lidské síly, ale věřte, že se vám toto úsilí mnohonásobně vrátí. Buďte vtipní a zábavní, lidé se rádi baví. Pokud na stránky umístíte skutečně vtipem odlehčený obsah, lidé na vás budou rádi sami odkazovat.
O tom, že i z vážnějšího tématu lze vytvořit článek s vtipem, se můžete přesvědčit např. u článku České školky: soukromé předražené, státní neberou.
2. Grafika
K dalším zajímavým zdrojům, jak získat kvalitní zpětné odkazy, patří grafika. Pěkně zpracované obrázky a různá schémata mohou být názorné a chytlavé. Speciálně v dnešním světě sociálních sítí a rychlém životním stylu, kdy nám na čtení nezbývá moc času, se zajímavé obrázky rychle rozšiřují na všechny strany.
Infografika
Infografika patří k moderní formě, jak vhodně sdělit a zároveň jednoduše prezentovat ty nejpodstatnější informace v přehledné grafické podobě. Jinými slovy infografika je zjednodušené grafické vyjádření informací.
Zajímavé příklady infografik najdete třeba na našem serveru ČeskéInfografiky.cz. Mnoho z nich je použito na webech jejich tvůrců, sociálních sítích a dalších místech, kde lákají pozornost a zpětné odkazy.
Legrační grafika, obrázek
Tak jako přitáhne pozornost návštěvníka legrační obsah, tak samozřejmě stejným způsobem, a mnohdy i lépe, upoutá i legrační obrázek či vtipná grafika. Uvědomte si, že asi 70 % informací vnímáme zrakem. Důležité je samozřejmě vědět, na koho webové stránky cílíme a zda je taková grafika vhodná.
Příkladem může být třeba portál Giphy.com s legračními gify, které můžete použít na svém webu a zároveň tím tak i odkázat zpět na web.
3. Videa
Video je podobně jako grafika velice přitažlivým médiem, který může zaujmout plnou pozornost vašeho návštěvníka a motivovat ho ke sdílení.
Legrační videa
Nejpopulárnější reklamy v televizi jsou často ty, které rozpohybují naší bránici, vyvolají úsměv na tváři. Udělejte si legraci z vašeho tématu nebo natočte legrační scénky a uvidíte sílu osobního doporučení v akci. Lidé si vás budou posílat navzájem a všichni se pobaví.
Myslíte, že lze rozmixovat iPhone?
Nebo znáte T-Mobile tanec?
Poučná videa
Videa však nemusí být samozřejmě pouze zábavná, ale i poučná. Jejich cílem je především návštěvníka webu informovat a něco nového naučit.
jedním příkladem z mnoha může být video o tom, jak si doma postavit Youtube nahrávací studio:
Osobní videa
I osobní videa mohou návštěvníky zaujmout, pokud jim nabídnete kvalitní či zábavný obsah. Je možné do nich navíc zakomponovat nenásilně reklamu na vaše webové stránky, služby či produkty apod. Nezapomínejte však, že se jedná o osobní záležitost a zvažte, zda vám nebude vadit jejich veřejná prezentace. Velké množství osobních videí můžete vidět samozřejmě na již zmiňovaném YouTube. Příkladem může být série videí, kde se Youtuber Petr Mára svěřuje se svým experimentem a zdravotními komplikacemi:
Kreativita
Buďte kreativní a nabídněte na vašem webu něco, co ostatní nemají, nenabízí či je nenapadlo realizovat. Zajímavým kreativním počinem je např. udělování cen – vytvořte soutěž pro weby nebo jim nabídněte za odkaz určitou výhodu. Zkoušeli jste například hlasovací ankety, zábavné kvízy, testy a jiné zajímavé malé interakční části webu, které dokážou přitáhnout pozornost návštěvníků? Inspirativním kreativním nápadem je také třeba zapojení návštěvníků do tvorby obsahu vašeho webu, portálu či blogu.
Nabídněte „něco“ zdarma
Pokud to povaha webu umožňuje, je velice výhodné nabídnout uživatelům „něco“ zdarma. Rozdávání věcí zdarma vám nejen přiláká řadu nových návštěvníků a potencionálních klientů, ale zároveň vám to pomůže lehkou formou vytvářet velice cenné zpětné odkazy.
Pokud se zabýváte například internetovým marketingem, máte ideální příležitost nabídnout zákazníkům něco, co můžou získat zcela zadarmo – nový software, plugin, šablonu na web ke stažení apod. Lidé si užitečný doplněk budou sdílet, nebo do něj dokonce můžete zakomponovat i váš odkaz na web (ale pozor, aby to nespadalo pod zakázané SEO praktiky, konkrétní případ doporučujeme konzultovat s odborníky na SEO).
Další nápady
Doufám, že se vám již otevřely oči a vidíte okolo sebe spoustu nápadů, jak kreativním způsobem získat nové zpětné odkazy i pro vaši prezentaci. Víte o další formě linkbaitingu, na kterou jsem zapomněl, nebo jste vymysleli novou, která funguje pro vaše stránky? Napište nám ji do komentáře.
Jak dosáhnout šíření zpětných odkazů?
Pokud bychom měli shrnout všechny poznatky týkající se linkbaitingu, pak samozřejmě nejdůležitější je mít nápad a skutečně propracovaný obsah, který podpoříme různými sociálními tlačítky a pobídky k jeho šíření. Je však nutné mít na paměti, že i sebekvalitnější obsah, grafické zpracování, atraktivní nabídky či nabídka věcí zdarma vám nebude k ničemu, pokud je nepředložíte těm správným lidem, kteří jej pošlou dále. A i tak nemusí vše správně fungovat.
Výše zmíněné metody může praktikovat jak sám vlastník webu, tak i SEO odborník, který má dostatek nápadů.
Pokud nějakou uvedenou taktiku použijete, budu rád, když se s výsledky podělíte v komentářích u tohoto příspěvku.
Pomůžeme vám najít místo na trhu
Chcete upoutat pozornost zákazníků, ale nevíte, jak se odlišit od ostatních? Obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme s definicí vašich konkurenčních výhod.
Tento článek byl naposledy aktualizován 15. 6. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní článek je z 9. 5. 2012.
Super komplexní článek s praktickými ukázky. Video o medvědovi je super. Zajímalo by mě, kolik asi stálo vytvořit.
My jsem doteď linkbaiting nepoužili, ale vidím, že to není složité. Zkusíme ho, díky za nápady.
Petr: Jsem rád, že se vám článek líbí. Interaktivní video není tak jednoduché vytvořit, určitě celá reklamní kampaň nebyla levná. Podrobnosti ale nemám.
Zkuste linkbaiting a dejte pak vědět, co fungovalo.
Tak tomu říkám parádní článek, jak dlouho jsi jej sepisoval? U nás je takto profesionální linkbaiting velice málo používaný. Je tu na trhu velký potenciál nabízet linkbaitingové služby – tvorba viralních videí, infografiky apod…
František: Jsem rád, že se ti líbí. Sepsání a především nalezení příkladů mi zabralo hodně času.
No nevím, sice publikuju spíš méně, ale snažím se o kvalitu. Nicméně samovolné linkování je velmi vzácné, přitom návštěvnost je 50-70 lidí denně. Netýká se to jen jednoho webu, mám několik různých a nikdy se mi nepodařilo uživatele přimět k interakci. Češi jsou prostě konzumenti a text je neosloví. Když už, tak mají šanci obrázky a video, ale ty se pak zase nezřízeně kradou a za chvíli kolují nejen facebookem. To sice občas může být výhoda, ale jako fotograf můžu těžko dávat špičková díla na internet bez vodoznaků a jiných hyzdidel, jinak jsou za chvíli všude možně. Samozřejmě bez odkazu a bez autora.
Zbyněk: Určitě to jde, jenom je pravda, že v některých oborech je to obtížnější. Nicméně ve fotografii si dokážu představit sdílení kvalitních fotek. Zkoušel jste nějkým chytrým způsobem využít sociální sítě?
Komplexní článek, sepsání jistě stálo spoustu času…Osobně ski myslím, že kontroverzní obsah a návody na internetu jsou asi nejlepší…pokud napíšeš, že někdo dal psovi nažrat granule…tak to moc lidí nezalinkuje. Pokud však někdo umlátil psa klackem, tak to poběží netem jako voda…
Petr: Můžu jenom souhlasit.
Kvalitní obsah je určitě nejelpší způsob, jak přilákat lidi na stránky. Aspoň mě se to osvědčilo.
Ano, je to většinou také relativně jednoduchý způsob. Ne každý umí udělat třeba video.
Jsem opravdu laik ale po přečtení článku mě napadlo pár věci jak své stránky vylepšit.Dík
Super článek.
Co vidím u sebe na webu tak se dobře linkují souhrné články jejíž napsání zabere desítky hodin a pak krátké články s excelovskou přílohou (faktury, rodinný rozpočet, výpočet hypotéky), kdy spoustu času zabere vytvoření přílohy.
Do budoucna přemýšlím o videu na svůj web, jen najít vhodný software pro vytvoření videnávodu (na MS Excel, Word, PowerPoint). V čem tvoříte videa, neznáte něco vhodného?
Pavel Lasák: Děkuji. Já používám ScreenFlow na Mac. Pro Windows jsem používal Camtasia, ale můj počítač topři delších videích nezvládal.
Dobrý deň,
stále mi nie je jasné, kde sa dajú uverejniť takéto články, ktoré v sebe majú odkazy na moje webové stránky. Na ktoré servery a ako si ja môžem uložiť svoj článok s dobrým obsahom, aby z neho išiel link na moju požadovanú stránku, kde chcem, aby ľudia prišli?
Vďaka za odpoveď.
Možností je spoustu, obecně jsou to ale často weby, které takový obsah potřebují (média, magazíny, oborový rádce…). Třeba my na včelišti nabízíme i veřejně takovouto možnost: https://vceliste.cz/ostatni/guest-blogging-na-blogu-vceliste-publikujte-i-vy/ . Jak takové příležitosti najít, to řeším například v tréninku seoskola.cz. Nejde takto jednoduše odpovědět, možností je spoustu. Snad vás tento komentář alespoň nasměruje.