Segmentace kontaktů je základním kamenem kvalitního e-mailingu. Segmentované e-maily jdou ruku v ruce s personalizací,…
5 začátečnických chyb týkajících se frekvence e-mail marketingu
Častá otázka online marketérů nebo podnikatelů, kteří se rozhodli dát e-mailům zelenou, zní. „Jak často máme rozesílat?“. V dnešním článku se na frekvenci e-mailů podíváme proto podrobněji. Předně bych chtěl říct, že co odborník, to jiný názor. Budu proto vycházet zejména z vlastních zkušeností, které jsem za posledních několik let nasbíral.
1) Rozesíláte, jak to jenom jde
Nejčastější začátečnickou chybou, týkající se frekvence e-mail marketingu, je zahlcení vašich uživatelů. Většinou scénář vypadá následovně. Po prvním rozeslání newsletteru zjistíte, že vám díky e-mailu přišly nějaké objednávky. Potom si řeknete, že pokud při první rozesílce přišlo 10 objednávek, tak když místo jednoho rozeslání e-mailů měsíčně zvýšíte frekvenci na 2 newslettery měsíčně, tak získáte 20 objednávek. Tak to ale většinou nefunguje. Doporučujeme správnou frekvenci nejprve vhodně nastavit. Mohlo by se vám totiž stát, že přehnanou frekvencí odběratele odradíte.
Vaším cílem (v první fázi e-mail marketingu) je najít ideální frekvenci. To je taková, která má pro vaše uživatele hodnotu a přivádí maximální užitek i vám. V počátcích e-mail marketingu vám proto doporučujeme raději zvolit nižší frekvenci.
2) Nedokážete se vcítit do role vašeho ideálního odběratele
Další častou chybou je neschopnost dostatečné empatie. Vaši příjemci nechtějí dostávat desítky zbytečných e-mailů. Nepotřebují od rána do večera číst o vašich produktech. Jediné, co je zajímá, jsou jejich vlastní problémy a životy, které chtějí vylepšit. Dokážete jim pomoc? Pokud ano, máte vyhráno, v tom případě dokážete velice přesně odhadnout, co by mělo být obsahem e-mailu a jak často je třeba odběratele oslovovat. V některém případě vás budou odběratelé milovat za každodenní upozornění. V jiném jim bude vyhovovat frekvence jednou za 2 dva týdny. Někde bude plně dostatečná jednou za měsíc. Zkuste se nyní vcítit do vašeho ideálního zákazníka a odhadněte, jak často by chtěl e-maily dostávat.
3) Nevíte, do jaké kategorie byste vás a vaše podnikání zařadili
Podle mých zkušeností lze většinu e-mail kampaní zařadit do těchto třech kategorií:
- Velice častá frekvence oslovování (e-maily zasíláte denně)
- Středně častá frekvence oslovování (e-maily zasíláte několikrát týdně)
- Nízká frekvence oslovování (e-maily zasíláte několikrát do měsíce)
Denní frekvenci rozesílání e-mailů využijí ti z vás, kteří jsou skutečnými experty v oboru. Denně produkujete čerstvý obsah a máte svým posluchačům, co předat.
Středně častá frekvence rozesílky bude vhodná pro ty, kteří se o podnikání pečlivě starají, ale zatím nejsou na pomyslné špici v oboru. V této frekvenci je možné komunikovat s odběrateli vašeho newsletteru 1-3 týdně.
Nízká frekvence znamená 1-2 rozeslané e-maily měsíčně. Využijí ji zejména ti, u kterých se předpokládá, že jejich odběratelé nevyužijí službu často (například zubař).
4) Nevyužíváte prvního přihlášení k odběru vašich e-mailů
V počátcích budování vztahu s vaší databází nevyužíváte vhodné chvíle pro cílenou komunikaci. Ta nastává ihned po přihlášení do databáze. Od této chvíle je nutné pravidelně s příjemcem komunikovat (zapsat se mu do paměti). V prvním měsíci po přihlášení tedy vyšší frekvence komunikace není na škodu. Po prvním měsíci frekvenci můžete snížit a po dvou měsících od přihlášení doporučuji frekvenci opět o trochu snížit. Tyto hodnoty berte pouze jako orientační. Vždy závisí na druhu vašeho podnikání.
5) Vašim e-mailům chybí reálná hodnota pro vaše odběratele
Nejdůležitějším a stále opakovaným pravidlem v e-mail marketingu je nutnost informační (nebo jiné) hodnoty vašich e-mailů. Platí zde staré známé pravidlo 80/20. Pamatujte, že minimálně 80 % vašich e-mailů musí zákazníkům přivádět reálnou hodnotu. Jedině tak databázi „nevyčerpáte“ a odběratelé nebudou mít žádný důvod vaše e-maily číst. Čím větší hodnotu odběratelům přinesete, tím častěji je možné vaši odběratele oslovovat.
Závěr
Na závěr bych rád zopakoval hlavní body tohoto článku. Komunikujte s příznivci tak často, jak to vaši příznivci vyžadují. V 80 % případů e-mailů je nutné odběratelům přinášet reálnou hodnotu. Na začátku e-mailové komunikace můžete komunikovat častěji, abyste s odběratelem utvořili pevný vztah.
Díky za pozornost a budu se na vás brzy těšit u dalšího článku.
Velice užitečný článek. Děkuji. 🙂
Velice užitečný článek. Děkuji. 🙂
Bod 1: V počátcích e-mail marketingu vám proto doporučujeme raději zvolit nižší frekvenci.
Zaver: Na začátku e-mailové komunikace můžete komunikovat častěji, abyste s odběratelem utvořili pevný vztah.
Tak ako? 🙂
Díky za upozornění. Univerzální odpověď neexistuje. Pokud je co posílat, máte dostatek zajímavého materiálu, můžete zvolit zpočátku častější frekvenci. Pokud ale nemáte dostatek hodnotného obsahu, raději zasílejte pravidelně a v delších intervalech. Obecně série autoresponderů by měly být hodnotné – proto je v pořádku častější frekvence. Zasíláte-li jenom newslettery, je lepší začít s nižší frekvencí a podle odezvy frekvenci pomalu zvyšovat a sledovat metriky.
Bod 1: V počátcích e-mail marketingu vám proto doporučujeme raději zvolit nižší frekvenci.
Zaver: Na začátku e-mailové komunikace můžete komunikovat častěji, abyste s odběratelem utvořili pevný vztah.
Tak ako? 🙂
Díky za upozornění. Univerzální odpověď neexistuje. Pokud je co posílat, máte dostatek zajímavého materiálu, můžete zvolit zpočátku častější frekvenci. Pokud ale nemáte dostatek hodnotného obsahu, raději zasílejte pravidelně a v delších intervalech. Obecně série autoresponderů by měly být hodnotné – proto je v pořádku častější frekvence. Zasíláte-li jenom newslettery, je lepší začít s nižší frekvencí a podle odezvy frekvenci pomalu zvyšovat a sledovat metriky.