V dnešním přeplněném trhu je budování značky klíčovým prvkem pro dosažení dlouhodobého úspěchu. Zákazníci mají…
7 frází, kterými své zákazníky rozhodně nezaujmete
Po sérii stylistických a gramatických článků jsem se rozhodla opětovně rozvířit „vody copywriterské“ a několik dalších příspěvků věnovat právě této problematice. V dnešním článku se proto zaměřím na sedm specifických frází, které by váš copywriter v textu určeném zákazníkům rozhodně neměl používat. Ačkoli může být jeho prvotní myšlenka bohulibá, ve finále vám zákazníky spíše odláká, nežli přitáhne. Zajímá vás tedy, o jaké fráze se jedná?
Fráze č. 1 – „Bude vám navržena správná obsahová strategie“
Tato fráze, stejně jako ostatní, jejichž dominantou je trpný rod, nijak potenciálního klienta nebo nového zákazníka neosloví. Ba právě naopak – bude jej nutit přemýšlet a zdržovat při čtení dalšího textu. Pokud tedy můžete, trpného rodu se ve svých textech úplně vyvarujte a nahraďte jej rodem činným (ideálně tedy: „Navrhneme vám správnou obsahovou strategii“). Text tímto uděláte nejen srozumitelnějším, ale zejména čtivějším a přístupnějším.
Fráze č. 2 – „V závěru této stránky se můžete zaregistrovat k odběru našeho newsletteru
Vyvolala ve vás tato fráze nějakou pohnutku k akci? Opravdu máte chuť vepsat svůj e-mail do formulářové kolonky? S největší pravděpodobností asi ne. Proč? Protože vám autor textu dává jasně na výběr – můžete anebo také nemusíte. Daleko účinnější a efektivnější jsou tzv. call-to-action neboli výzvy k akci. Výše uvedenou mdlou frázi raději nahraďte frází akčnější: „V závěru této stránky se zaregistruje k odběru našeho newsletteru!“. Pokud od zákazníka nebo čtenáře svého webu očekáváte nějakou akci, musíte jej k ní jednoduše vyzvat.
Fráze č. 3 – „Koupí dvou balení ušetříte 150 Kč“
Vážně si myslíte, že na tyhle „slevy“ lidé slyší? Kdysi dávno možná. Dnes už v drtivé většině marketingové triky, které jsou však stále hojně používány, prokoukli. Neupozorňujte proto na to, kolik lidé ušetří nebo jak velkou slevu nabízíte, ale spíše na to, co všechno dostanou ZDARMA, resp. navíc. Zdůrazněte benefity a dejte zákazníkovi důvod, proč by měl akční nabídky využít právě u vás.
Fráze č. 4 – „Hledáte odborníky na SEO? Možná vám můžeme pomoci!“
Proč možná? Nenechávejte klienta na pochybách, ale naopak jej přesvědčte o svých kvalitách, zkušenostech a kladných referencích. Zákazník vám má svěřit své finanční prostředky a rozhodně to neudělá tehdy, bude-li mít sebemenší pochybnosti o vašich dovednostech. Proto výše uvedenou frázi raději nahraďte persvazivním: „Hledáte odborníky na SEO? Pomůžeme vám!“
Fráze č. 5 – „Dle portálu XY patříme mezi nejspolehlivější firmy v ČR“
A důkaz svého tvrzení máte kde? Získali jste od zmíněného portálu certifikát, kterým se můžete prokázat? Nebo jste někde na stránkách tohoto portálu uvedení? Pochválit se je fajn (ono to za vás stejně nikdo jiný neudělá :)), nicméně zákazník, potažmo klient jednoduše potřebuje jasný důkaz. Ten mu můžete zprostředkovat pouze kvalitně odvedenými službami nebo podloženými informacemi. Pro všechny texty proto platí: „Neslibujte něco, co nemůžete splnit nebo věrohodně doložit!
Fráze č. 6 – Naše firma prodává granule pro psy, psí oblečky a další doplňky pro psy
Ano, klíčová slova jsou fajn (zvlášť, když jich máte dle zadavatele textu na jednu normostranu nasoukat třeba třicet), ale i zde platí, že nic se nemá přehánět a méně je někdy více. To platí také pro nejrůznější úvodní stránky, popisky a titulky. Vy přeci nepíšete primárně pro vyhledávače, ale pro lidi – své zákazníky. Nechte si proto výčty na pozdější dobu a strukturujte je třeba do odrážek. Odrážky jednak opticky oddělují text a jednak prostě působí „čtenářsky lépe“.
Fráze č. 7 – Na trhu působíme již několik let
Několik? Kolik? Pět? Nebo snad deset? Čtenáře magicky přitahují čísla, proto se jich nebojte a neurčitá vyjádření nahraďte těmi určitými. Rozhodně lépe, než výše uvedené působí oznámení: „Na trhu působíme již přes 10 let“. Zvláště v titulcích je jejich magická přitažlivost ještě umocněna (pokud jste tento článek otevřeli, pak jste magickou přitažlivost čísel pouze potvrdili).
Závěr
Určitě vás napadá mnoho dalších frází a zbytečných vět, které váš copywriter vyplodil nebo jste je objevili na jiných stránkách (především konkurentů – samozřejmě :)). Podělte se o ně v diskuzi pod tímto článkem, a položte tak základní kámen zbrusu nového článku pro některý z nadcházejících měsíců.
A jako vždy i dnes připojuji jeden oddechový citát na závěr, který můžete aplikovat třeba na již zmíněnou konkurenci.
Dělá-li soupeř chybu, netřeba ho rušit.
Napoleon Bonaparte
Pěkný článek, rád jsem ho nasdílel. Trošku mi ale chybí LinkedIn plugin InShare 🙂
Pěkný článek, rád jsem ho nasdílel. Trošku mi ale chybí LinkedIn plugin InShare 🙂
Fráze č. 5: trochu odbočím od toho, co jste psala. Neúplné informace jsou mnohdy uváděné cíleně, kvůli zákonům. Pokud napíšete, že jste bezkonkurenčně nejlepší nebo největší prodejce…, není to z právního hlediska napadnutelné. Stačí ale dodat, že jste nejlepší v ČR, už to může pro provozovatele znamenat problémy, byť by největší třeba co do obratu byl, ale mohl by mít například méně kamenných prodejen, méně zaměstnanců než jeho konkurence.
Fráze č. 5: trochu odbočím od toho, co jste psala. Neúplné informace jsou mnohdy uváděné cíleně, kvůli zákonům. Pokud napíšete, že jste bezkonkurenčně nejlepší nebo největší prodejce…, není to z právního hlediska napadnutelné. Stačí ale dodat, že jste nejlepší v ČR, už to může pro provozovatele znamenat problémy, byť by největší třeba co do obratu byl, ale mohl by mít například méně kamenných prodejen, méně zaměstnanců než jeho konkurence.