skip to Main Content
Chatboti – Módní Trend, Nebo Efektivní Nástroj?

Chatboti – módní trend, nebo efektivní nástroj?

Sdílejte:

Jeden z nejvyužívanějších buzzwordů poslední měsíců / několika let, to jsou chatboti. Takového chytrého automatického robota, který za vás komunikuje s každým, kdo mu napíše, by chtěla mít každá společnost. Většina z nich už se ale nezamýšlí nad tím, k čemu a jak ho případně využít. My vám v článku ukážeme hned několik inspirativních příkladů.

Historie chatbotů sahá hluboko do minulosti, konkrétně k Alanu Turingovi a po něm pojmenovaném Turingovu testu. Jeho princip spočívá v tom, že pokud dotyčný nedokáže rozpoznat, jestli komunikuje se strojem, nebo s člověkem, tak robot Turingovým testem prošel. A přesně o to jde (někdy) i moderním chatbotům: vytvořit dojem, že si s vámi druhá strana opravdu povídá a nejedná se jen o spleť algoritmů a stromových diagramů.

Dalším mezníkem byl rok 1966, kdy na svět přišla chatbotka Eliza – ta je založená na tom, že opakuje vaše vlastní fráze, jako to dělají například psychologové. Rozhovor s takovýmto botem ale není příliš produktivní, můžete to zkusit sami tady, případně s českou Elizou tady.

Chatbot Eliza.Anglická verze Elizy

Česká varianta bota Elizy.Česká verze Elizy

Efektivní automatizace

Chatboti, se kterými se běžně setkáváme na Messengeru a dalších platformách, jsou však většinou postaveni na předem definovaných scénářích, které se odvíjejí od toho, kterou odpověď si z nabízených možností vyberete. Žádné hluboké rozhovory s umělou inteligencí tedy spíše nečekejte.

Pokud chcete použít chatbota ve svém podnikání i vy, je zapotřebí si ujasnit jednu věc – měl by být efektivní. K tomu vám mohou pomoci následující body, které je třeba si stanovit předtím, než se do programování chatbota pustíte:

  • Určete si jasný cíl, tedy co bude úkolem chatbota. Neinstalujte jej jenom proto, abyste ho měli. Zeptejte se sami sebe: Co bude výsledkem celého vašeho snažení?
  • Zaměřte se na persony. Tón komunikace je zde stěžejní, mluvte s vašimi návštěvníky jejich jazykem. To, že vlastně mluví s robotem, můžete navíc využít ve svůj prospěch a vytvořit mnoho humorných situací.
  • Napište si na papír nejčastější otázky, které vám lidé pokládají. Z nich pak vyberte ty, na něž bude chatbot schopen odpovědět, respektive nebude potřeba zásahu ze světa lidí.

Proč zvolit chatbota…

Automatizace – stačí jej naprogramovat/vytvořit, otestovat a rázem máte pracovníka, který „jede“ 24 denně 7 dní v týdnu, nespí, nejí, nemá špatnou náladu… Zkrátka nemusíte zaměstnávat několik lidí, abyste mohli na zprávy reagovat kdykoliv.

Dozvíte se, co potřebujete – „vylákat“ z uživatele můžete prakticky cokoliv, od e-mailu až po oblíbenou příchuť zmrzliny.

Dostupnost – můžete si jej udělat svépomocí a zdarma. Pro pokročilé funkce už bude ale třeba programátora a cena půjde samozřejmě úměrně nahoru.

Jsou konzistentní – odpovídají vždy stejně rychle, volí vždy pouze odpovědi, které jim do scénáře zadáte. Navíc mohou „obsluhovat“ neomezený počet zákazníků.

Potěšíte uživatele – pokud k tvorbě chatbota nepřistoupíte nudně, ale s kreativním obsahem, konverzace bude zákazníka stoprocentně bavit, což se projeví minimálně v obecném povědomí o vaší značce.

…a co vás může zklamat

Omezenost – co chatbotovi naprogramujete, to bude dělat. Pokud se setká s čímkoli netypickým, bude ho muset zastoupit člověk, kterému robot konverzaci předá.

Chce to nápad – mít chatbota pouze proto, že je to zrovna in, není úplně nejlepším řešením. Předtím než se do jeho realizace pustíte, stanovte si konkrétní cíl.

Kvalitní obsah – realizace cíle musí být stejně precizní jako jeho návrh. Copywriting tady rozhoduje o tom, jestli zákazník dojde až na konec scénáře, nebo chatbota raději v půlce vypne nudou.

Testování vyžadováno – kontrolujte, testujte, opravujte. Absence hrubek je samozřejmostí, rovněž to, že chatbot bude správně reagovat na předvolené odpovědi a „nezacyklí se“. Průběžné kontrolování je dobré z toho důvodu, abyste na konci sekvence zákazníkovi například nenabízeli produkt, který je vyprodaný.

Tip od Včeliště: chatbota si zvládnete vytvořit sami a zdarma – s tím vám pomohou různé nástroje, například SnatchBot nebo ManyChat, s nimiž můžete vytvořit soutěže (losování čísel / ruletu), nabízet zboží z e-shopu atd. Takového chatbota si navíc můžete vytvořit za 10 minut.

Inspirace aneb k čemu lze chatboty využít

Messenger chatbota využívá MALL.CZ. S několika kliknutími si můžete ověřit, jak je na tom vaše objednávka, můžete s prodejcem vyřešit storno i reklamaci, případně jenom položit jakýkoliv dotaz. Tady ale moc chatbota končí a na vaši zprávu už bude odpovídat člověk z masa a kostí.

 

Chatbot MALL.CZ.Chatbot za vás může informovat o stavu objednávky

Velká síla chatbotů tkví v rozmanitých možnostech využití v e-shopech. Například obchod Denis Henry, který se specializuje na kuchyňské náčiní, se toho chopil trochu z jiného strany. S chatbotem můžete mimo jiné (odkázání na články z blogu a přihlášení se do klubu) objednat i dárek, konkrétně kuchyňské prkénko.

 

Chatbot nabízející dárek.Máte speciální produkt? Dejte o něm pomocí chatbota vědět

 

Bot vám navíc hned poskytne 10% slevu na nákup. A to už se celkem vyplatí za pár minut „povídání“ s umělou inteligencí.

 

Chatbot nabízí slevu.Sleva, která je dostupná pouze skrze chatbota, pravděpodobně zvýší zájem o něj

 

Kreativní nápad dostal Velkopopovický Kozel. S jeho chatbotem se totiž můžete stát sládkem a uvařit si várku Mistrova ležáku.

 

Chatbot, se kterým si uvaříte pivo.S Kozlem si můžete uvařit své vlastní pivo…

 

Chatbot se vám připomene.…a když na něj zapomenete, samozřejmě se vám připomene

 

Hrou se dá dokonce i prodávat, OverBot od WebSupport.sk je toho zářným příkladem. Pokud si chcete zakoupit doménu, chatbot vám navrhne cenu… o kterou s ním můžete smlouvat. Samozřejmě je zde nastavena určitá hranice, pod kterou robot nepůjde, jedná se však o velmi přitažlivý způsob prodeje.

 

Chatbot také dokáže smlouvat o cenu.

Smlouvat můžete s chatbotem jako někde na trhu

Využití chatbotů je prakticky neomezené, záleží pouze na vaší fantazii a kreativitě – rozhodně vás nemusí svazovat pouze text, ale můžete pomocí něj posílat obrázky, gify, videa ad. Největší síla chatbotů spočívá v automatizaci, každý uživatel ocení okamžitou reakci na otázky, které vám chce položit. Rozhodně ale při jeho vytváření nezapomínejte na definici cíle a své persony.

 

Chatbotem můžete uživatele pobavit.Ukázka chatbota FIT
zdroj:
https://casopis.fit.cvut.cz/fitacke-projekty/ja-chatbot/

Nevíte, jak na to?

Chcete pomoci nastartovat sociální sítě, kde byste chatbota mohli také využít? Přenechte to specialistům ze Včeliště.


Sdílejte:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top