skip to Main Content
Pravidla příspěvků na FB.

Vytvářejte příspěvky na Facebook jako profesionál

Ne nadarmo se říká, že obsah je král. S jeho pomocí můžete snadno vládnout sociálním sítím. Není na tom nic složitého. Stačí jen umět vytvářet poutavé příspěvky – s tím vám rádi pomůžeme. A protože Facebook stále patří mezi nejoblíbenější sociální sítě, zaměříme se právě na něj.

Jak vypadá správný příspěvek na Facebooku? 

Definici správného příspěvku bychom samozřejmě vytvářeli jen těžko. Každý má jiné možnosti a každou cílovou skupinu také zaujme něco jiného. Přesto můžeme najít pár společných prvků, které se napříč nejoblíbenějšími příspěvky objevují.

Takže co by vašemu příspěvku nemělo chybět?

  • Atraktivní fotka, grafika nebo video. Vizuální obsah je magnetem, který přitáhne uživatele bloumající Facebookem. Videa a fotky se stále drží na prvních příčkách oblíbenosti u uživatelů, poutavou grafikou pak vždy zaujmete mnohem více než dokonale vyšperkovaným textem. Jak by ilustrace měla vypadat?
    • Pokud sdílíte přímý odkaz, doporučený rozměr pro grafiku je 1200 × 628 pixelů.
    • U samostatně sdílené grafiky s URL adresou v popisku (nebo zcela bez URL) je doporučený rozměr 1200 × 900 pixelů.
    • U carouselu = rotující formát je ideální rozměr alespoň 1 080 × 1 080 pixelů.
    • Chystáte-li se příspěvek s grafikou podpořit placenou reklamou, měli byste si ohlídat případné množství textu umístěné přímo v obrázku. Facebook má nejradši, když je podíl textu maximálně 20 %. Pokud tuto hranici lehce překročíte, může dojít „jen“ ke snížení účinnosti vaší reklamy. Pokud ji však překročíte více, nemusí být reklama vůbec schválena. Množství textu si můžete ověřit v nástroji pro kontrolu překrytí.
  • Výstižný a zajímavý popisek. Grafiku i video je vždy vhodné doplnit alespoň krátkým popiskem. Ten by měl přesně vystihovat to, co se daným obsahem snažíte sdělit. A neměla by chybět ani výzva k akci. U článku zkuste: Přečtěte si naše tipy na…, u videa zase můžete vyzvat k jeho zhlédnutí. U příspěvků určených k propagaci si ohlídejte způsob sdělení. Facebook jen velmi nerad vidí otázky na soukromí uživatelů. Příspěvek s dotazem: „Ocitli jste se v podobné situaci?“ nebo „Také máte problémy s…?“ pravděpodobně neprojde kontrolou placené publikace.
  • Nezapomeňte na emotikony. Text bez nich působí stroze. Stačí však přidat pár emotikonů a posunete svůj projekt na novou úroveň. Vhodně vybrané emotikony navíc mnohdy řeknou více než slova. Vybírejte však důkladně a vyhněte se příliš „divokým“ smajlíkům, abyste svému příspěvku spíše neuškodili. Záleží samozřejmě i na typu příspěvku a jeho obsahu. I tady zkrátka platí, že méně je někdy více.
  • UTM parametry. Chcete-li sledovat výsledky svého příspěvku, nezapomeňte přidat UTM parametry, které jej pomohou v používaném analytickém nástroji (např. Google Analytics) odlišit od těch ostatních.
  • Na URL adresy použijte zkracovač. Pokud přímo do popisku uvádíte jakýkoli odkaz a přidáváte k němu UTM parametry, využijte zkracovač, který vám z několikařádkové adresy udělá odkaz o pár znacích. Volně k dispozici je například bit.ly, u něhož je však potřeba počítat s tím, že veškeré statistiky o proklikovosti daného odkazu jsou viditelné všem, tedy i vaší konkurenci.

Základní typy obsahu na Facebooku

Jak psát popisky už víme, teď ještě musíme říct, jaké příspěvky je vlastně vhodné sdílet. Opět platí, že záleží především na vašich možnostech, oboru působení a cílové skupině. Obecně však můžeme příspěvky rozdělit do následujících kategorií.

Články

Častým typem obsahu, se kterým se na sociálních sítích setkáme, jsou blogové články. Jejich výhodou je, že pokud zvolíte zajímavé téma, titulek článku, popisek a úvodní grafiku, můžete na svůj web přivést mnoho nových návštěvníků. Článek můžete sdílet ve formě přímého odkazu, obrázku či videa s URL v popisku nebo carouselu (přímý odkaz s více obrázky a případně i odkazy).

 

Příklad článku na FB.

Produkty

Provozujete-li e-shop nebo nabízíte-li služby klientům, určitě byste do své pravidelné propagace na sociálních sítích měli zařadit i své produkty. Opět je lze sdílet v různých formách, stejně jako články. Upozorňujte především na akční, sezónní či nově naskladněné zboží.

 

Příklad produktu na FB.

Zajímavosti

Podělte se se svými fanoušky i ostatními uživateli o zajímavosti týkající se vašeho oboru. Mohou to být nejen obecně daná fakta, ale také vaše zkušenosti z praxe. Zpracovávat je můžete především ve formě zajímavých grafik nebo infografik. U infografik však často vzniká problém s placenou reklamou, a to právě kvůli nedodržení doporučených 20 % textu. Infografiky je tak za tímto účelem lepší umístit třeba do blogového článku a na Facebooku na ně upozornit pouze optimalizovanou grafikou.

 

Videa

Videa jsou oblíbeným formátem, který Facebook s oblibou šíří, a často tak dosahuje opravdu výjimečných výsledků, jde-li o dosah a konverzní poměr. Pokud tedy máte možnost, videa určitě točte. Ideální jsou krátká, méně než minutová videa. Máte-li však zajímavý obsah, nemusíte se bát ani delších kousků. Videa určitě nahrávejte přímo na Facebook, neboť přesdílená videa už u Facebooku tak oblíbená nejsou.

 

Příklad videa na FB.

Zákulisní, reálné fotografie

Lidé na sociálních sítích milují, když mají pocit výjimečnosti a mohou nakouknout „pod pokličku“ jednotlivých projektů. Zveřejněním zákulisních fotografií (např. z kanceláře, z natáčení videí, z volnočasových aktivit, z akce, které jste se zúčastnili…) jim dáte přesně to, co na sociálních sítích hledají. Přeumělkovaným fotografiím už odzvonilo, teď vítězí realita.

 

Příklad fotografie na FB.

Soutěže

Máte možnost pořádat soutěže třeba o drobný dárek nebo slevu do vašeho e-shopu? Určitě ji využijte. Soutěže jsou mezi uživateli oblíbené a přinesou vám celou řadu interakcí. Dejte si jen pozor, abyste dodrželi stanovené podmínky.

 

Příklad soutěže na FB.

Ohlasy zákazníků 

Poskytujete jakékoli zboží nebo služby? V tom případě určitě máte své spokojené zákazníky. A jejich ohlasy jsou ideálním obsahem pro váš Facebook. Klienty aktivně žádejte o reference a ty následně zpracujte v podobě příspěvku.

 

Příklad reference na FB.

Sdílený obsah

Čas od času určitě není od věci nasdílet i odkaz na cizí článek, video nebo cokoli jiného, co se alespoň okrajově týká vašeho podnikání – ideálně od zdroje, který je ve vašem oboru uznávaný.

 

Příklad sdíleného obsahu na FB.

 

Poutavý příspěvek na Facebook už bychom měli. Teď ještě zbývá podpořit ho vhodnou reklamou, aby se dostal k těm správným lidem. Více o placené propagaci příspěvků najdete v jednom z našich článků.

Sami to nezvládnete?

Zjistili jste, že na sociální sítě sami nestačíte a potřebovali byste alespoň drobnou pomoc? Jsme tady pro vás!

Sdílejte:

Klára na Včelišti původně začínala jako copywriter, když však ve správný čas přišla nová nabídka, vzala si na starost sociální média. Nyní se tak věnuje interním i klientským sítím, pokud má však tu možnost, ráda se alespoň na chvíli vrátí i k psaní článků, které je stále jejím velkým koníčkem.

2 komentářů k zobrazení

  1. Zdravím, pěkný článek. Mám dotaz ohledně UTM parametrů. Když píšete o blozích napadají mne třeba i noviny – idnes, ihned, irozhlas atd. Znamená to, že i oni na každý článek (sdílí třeba 20 denně) vytváří speciální UTM link?

    1. Dobrý den, děkujeme, jsme rádi, že se článek líbí. Pokud jde o UTM parametry, záleží vždy na daném uživateli, zda je pro vyhodnocování využívá. Pokud někdo nechce návštěvnost ze sociálních sítí dále analyzovat, není potřeba UTM parametry u každého z publikovaných příspěvků vytvářet.

      Přeji hezký den, Klára

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back To Top