skip to Main Content

6 nebezpečných praktik e-mail marketingu

V předchozích článcích jsem vám popisoval různé praktiky pro úspěšný e-mail marketing. Pojďme si je zopakovat – opakování není nikdy dost. Nejprve jste měli možnost se dozvědět, proč je výhodné dělat e-mail marketing společně s obsahovým marketingem.  Dále jsem vám představil jednotlivé typy marketingových e-mailů. Ve třetím článku o e-mail marketingu jsme probrali nákupní cyklus vašich zákazníků a jakou roli v něm hraje e-mail marketing.

Než začnete tvořit konkrétní e-maily, měli byste mít vybraný nástroj (software) pro rozesílání. Před přípravou každého e-mailu potom zkontrolujte, zda neobsahuje copywriterské nebo designerské chyby.

Tentokrát se seznámíte s dalším neméně významným prvkem kvalitního e-mailingu, který bohužel mnoho lidí přehlíží. Dozvíte se nejčastější chyby, kterých byste se určitě měli vyvarovat, pokud nechcete mít díky e-mail marketingu problémy.

1. chyba – Nákup kontaktů e-mailových databází

Nákup již vytvořených e-mailových databází se nevyplácí z několika důvodů. Databáze, které se prodávají, jsou často:

  • Špatně cílené. Velice špatná cílová skupina je synonymem podobných databází.
  • Neaktuální. Adresy mohou být v databázích už několik let.
  • Neunikátní. Stejnou databázi mají desítky lidí.
  • Od kontaktů v databázi nemáte souhlas k rozesílání.

Smutné je, že většina lidí, kteří s e-mail marketingem začínají, si tyto hrozby vůbec neuvědomuje. Myslí si, že levně (doslova za pár korun) nakoupí tisíce e-mailových adres a následně z nich budou jenom těžit. Špatné není jenom to, že z podobných seznamů máte minimální pravděpodobnost výsledných konverzí. Mnohem větším problémem je pochybná legalita nákupu databáze a rozesílání hromadných e-mailů na její členy. Nechcete-li se díky e-mail marketingu dostat do problémů, rozhodně se tomuto bodu vyvarujte.

2. chyba – Nemožnost odhlášení

V každé e-mailové šabloně byste měli mít možnost odhlášení odběru vašich newsletterů. Nesnažte se ji před vašimi odběrateli skrývat. Jaký by mělo smysl zasílat zprávy těm, kteří o ně nemají zájem? Efektivita takové práce by byla nulová. Cílem úspěšného e-mailového marketingu je tvorba takové databáze, která bude aktivní, bude mít „pěkné“ míry otevření a prokliku a její členové budou vaše zprávy přijímat rádi. Kromě „tvrdých“ metrik by cílem e-mailového marketingu mělo být budování důvěry a důvěrný vztah znamená vztah otevřený. Nesnažte se proto vaše odběratele udržet násilím a nechte ty, kteří chtějí, dobrovolně odejít.

3. chyba – Nepřihlášení se na ÚOOÚ

Podle platné české legislativy byste se měli při e-mail marketingu zaregistrovat na Úřad pro ochranu osobních údajů (pokud na webu sbíráte e-mailové adresy, a to byste měli). Vyhnete se tak případným problémům v budoucnosti. Registrace vám nezabere příliš času, vyplnění formuláře je otázka asi pěti minut.

Úřad pro ochranu osobních údajů

4. chyba – Zatajování sídla společnosti

V patičce každého e-mailu by mělo být uvedeno skutečné sídlo společnosti. Uvádíte ho do patičky e-mailů, které se chystáte rozesílat?

5. chyba – Zasílání e-mailů bez souhlasu odběratele

U každého uživatele, kterého jste se rozhodli obesílat, byste měli mít souhlas, že vaše e-maily chce dostávat. Jak takovýto souhlas získáte? Nejpohodlnější cestou je tuto větu zakomponovat přímo do webového formuláře sloužícího k získávání nových kontaktů. Jiným způsobem získání podobného souhlasu může být například registrace (u e-shopu, diskuzního fóra apod.). Dokonce podle zákona by mělo stačit i to, pokud odběratel vysloveně zasílání neodmítne.

Nejkvalitnějším řešením je tzv. double opt-in. Uživatel se přihlásí k odběru e-mailů nebo se zaregistruje. Poté mu na e-mail přijde zpráva, zda registraci opravdu chce. Následně ji podruhé potvrdí a až potom se finálně zařadí do vaší databáze. U takto získaných e-mailů máte jistotu, že jste je získali legálně a že uživatelé vás odebírat opravdu chtějí.

6. chyba – Tvrdíte, že nejde o obchodní sdělení

V patičce e-mailu by mělo být výslovně uvedeno, že se jedná o obchodní sdělení. Tato nebo podobná věta by vám neměla chybět v patičce žádného e-mailu.

Závěr

Zákon č. 480/2004 Sb. byl naposled aktualizován v roce 2011. Rozhodli jste se využívat výhody e-mail marketingu, a tak byste měli dodržovat vše, co nám platná česká legislativa v souvislosti s e-mail marketingem přikazuje. Tento článek má za cíl vám v tom pomoci. Pomohl vám? Pokud ano, sdílejte ho na sociálních sítích! Díky.

32 způsobů sběru e-mailových kontaktů

Stáhněte si 32 způsobů sběru e-mailových kontaktů, které nastartují Váš e-mail marketing.

Sdílejte:

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

2 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top