Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Persony a jejich využití v různých formách online marketingu
Persony jsou vymyšlené příklady osob, které vám lépe pomohou pochopit a následně oslovit vaše reálné zákazníky. Persony reprezentují komplexní zhmotnění informací, které byste si jinak těžko představovali v širších souvislostech. Díky personám se vám postupně bude dařit produkt/službu vytvářet tak, aby byl(a) více „šitý(á) na míru“ vašim skutečným klientům.
Tvorba person v marketingu má své opodstatnění a mnoho výhod. Pokud byste ji přehlíželi nebo úplně vynechali, ochudili byste své podnikání o cenné informace a mnohá rozhodnutí by neměla potřebný základ.
Co díky personám získáte
- Díky personám lépe pochopíte touhy a očekávání vaší cílové skupiny včetně jazyku, kterým komunikují.
- Díky tvorbě person se zaměříte na velice specifickou skupinu vašich zákazníků, kteří se od vás odlišují, a s jejich pomocí získáte nad podnikáním potřebný nadhled.
- Persony vám a vašemu týmu přiblíží zákazníky zajímavou a lehce zapamatovatelnou formou, kterou vám například jiné formy datových výstupů neumožní.
Hlavní benefit tvorby person v jedné větě: „Persony pomohou vašemu podnikání stát se více zaměřené na zákazníky (v tom nejpozitivnějším slova smyslu).“
I přesto, že tvorba person v marketingu není žádnou novinkou, je v poslední době její význam nepochopitelně přehlížen. Mnozí z vás jistě persony z hodin marketingu znají, ale dokážete je používat v praxi a benefity jejich tvorby promítnout do všech marketingových procesů vaší firmy? Pokud ne, přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na sociálních sítích.
Právě čtete první řádky našeho nového seriálu, který se personám (především v online marketingu) a jejich využití bude podrobně zabývat. Pokud nyní hledáte shrnující článek, který jsme na toto téma už napsali v seriálu o obsahovém marketingu, najdete ho zde. Josef, zakladatel Včeliště, vám v něm vysvětlil, jak taková tvorba person v praxi vypadá.
V tomto seriálu se praktickými ukázkami a tvorbou samotnou samozřejmě zabývat budeme také. Celý proces bych vám ale rád ještě vysvětlil podrobněji – takže doba, než se k vám tyto informace dostanou, teprve nastane.
V jakých formách online marketingu se tvorba persony hodí
V tomto seriálu se budeme zabývat jednotlivými formami online marketingu a u každého okruhu vám podrobně přiblížím využití person včetně praktických příkladů z praxe. Kromě tvorby person se budeme zabývat ještě jedním z důležitých aspektů přiblížení se zákazníkům a tím je vhodně zvolený tón komunikace. Tón komunikace s tvorbou person souvisí, a proto se jeho podobám budeme v této nové sérii stejnou mírou zabývat také.
Persony a SEO
Nové trendy v optimalizaci pro vyhledávače si vyžadují i nové přístupy. V minulém roce jsme vám radili, jak postupovat při jednoduché analýze klíčových slov. Letos se můžete těšit na nový článek, ve kterém se dozvíte, jak můžete využít persony při analýze klíčových slov. Kromě toho, že vám persony pomohou nalézt vhodná klíčová slova, pomohou vám také vytvářet i lépe optimalizovaný obsah pro vyhledávače a máte díky nim možnost objevit i nová témata. Všechny tyto informace a mnohé další budete mít možnost se v této části našeho seriálu dozvědět.
Persony a copywriting / obsahový marketing
Copywriting a tvorba person je rozsáhlá samostatná kapitola, která by vystačila na celou knihu. A právě z toho důvodu se těmto tématům budeme věnovat. Zaměříme se na význam person před samotným psaním konkrétních textů. Podobný článek už u nás na blogu vyšel na téma obsahový marketing a persony v našem seriálu o obsahovém marketingu. Četli jste ho?
Persony a e-mail marketing
I když jsme nedávno dokončili podzimní seriál o e-mail marketingu, nemusíte se bát, že už o něm od nás nikdy neuslyšíte. V tomto seriálu o personách se mu budeme také věnovat a rozhodně ne okrajově. Persony jsou v e-mailingu důležitou strategií. Na jejich základě můžete připravit jednotlivé koncepty e-mailingu, rozplánovat autorespondery (automatické e-maily) a pokusit se tvořit e-maily efektivnější a určené přímo vašim ideálním zákazníkům.
Persony a sociální sítě
Marketing na sociálních sítích je jednou z moderních forem marketingu na internetu, bez které byste vaše projekty těžko propagovali. V této částí nové série dostanete odpověď na otázky, které byste si měli klást při tvorbě person určených přímo pro marketing na sociálních sítích. Jaké otázky to budou? Musíte například zjistit, které sociální sítě vaše cílová skupina používá, na kterých mají profily a jsou aktivní. Jaká témata na sociálních sítích je zajímají, jaký typ obsahu nejčastěji konzumují, jaké přístroje k tomu používají a mnohé další.
Persony a jejich využití při linkbuildingu
Pokud děláte linkbuilding, mělo by být vaším cílem navazování nových partnerství a vztahů, poznávání nových influencerů atd. Persony vám ve všech těchto činnostech pomohou. Napadnou vás díky nim nové příležitosti pro moderní formy linkbuildingu, zjistíte například, že většina vašich ideálních zákazníků jsou matky s dětmi, které jsou aktivní na webech typu mimibazar apod. Persony vám pomohou odkrýt příležitosti a oblasti internetu, které vám budou přivádět další vysoce relevantní návštěvnost.
Závěr
Tímto článkem bych vás rád navnadil, abyste náš seriál o personách v následujících týdnech a měsících rozhodně sledovali. Dozvíte se zajímavé informace, které vaše podnikání na internetu opět o trochu více vylepší před vaší konkurencí. Díky za přečtení.
Šablona pro tvorbu person
Stáhněte si šablonu, která vám pomůže s tvorbou person
0 komentářů k zobrazení