Tón komunikace je klíčový pro budování vztahu se zákazníky i pro posílení značky. Přečtěte si,…
Analýza klíčových slov v obsahovém marketingu: Longtail a kříž priorit
Většina z vás, kteří již někdy analýzu klíčových slov dělali, ji vytvářeli buď jako podklad pro následnou optimalizaci stránek pro vyhledávače, anebo jako základ pro přípravu PPC reklam. V tomto článku vám ukážu, jak vytvořit a použít analýzu klíčových slov pro potřeby obsahového marketingu.
Ne všichni si uvědomují, že obsahový marketing může být skvělou SEO strategií, v rámci které díky novým podstránkám s obsahem postupně vytváříte nové příležitosti, jak se umístit ve výsledcích vyhledávání. Na obsahové části webu se také získávají mnohem lépe zpětné odkazy. Zároveň nový obsah aktualizuje a doplňuje váš web, což je dobrým znakem pro vyhledávače. Už jen z toho důvodu se vyplatí nad obsahovým marketingem zauvažovat, pokud ho ještě neděláte.
Analýza klíčových slov pro obsahový marketing má stejná pravidla, jako klasická analýza pro SEO či PPC. Využíváte stejné nástroje, postup je stejný, stále je důležité určit, jakou podstránkou cílit na které klíčové slovo. Liší se ale například v zaměření se na longtail (dlouhý ocas) a tříděním (klasifikací) klíčových slov.
Co udělat jinak při analýze klíčových slov pro obsahový marketing
Kromě klasických nástrojů pro získání klíčových slov, jejichž použití popisujeme v článku o jednoduché analýze klíčových slov, jako Návrh klíčových slov ve službě Sklik či Plánovač klíčových slov v AdWords, je důležité při obsahové analýze vyjít z person. Zamyšlení se nad problémy cílového publika a tématy, která by jim mohla pomoct vyřešit jejich otázky, vám pomůže objevit často méně hledaná, ale cenná klíčová slova, kterým můžete ve výsledcích vyhledávání dominovat vlastním nově vytvořeným obsahem na svém webu.
Kromě aktivního zapojení person je velice důležité zaměřit se na dlouhý ocas (longtail), klíčová slova s nižší hledaností, ale často velice konkrétní spojení, která hledají vaši potenciální zákazníci s hlubokým zájmem o vaše téma. Můžete znovu projít hledanější spojení v klasické analýze klíčových slov a jít více do hloubky, abyste se ujistili, že vám žádná spojení neunikla. Skvělým nástrojem na zjišťování longtail klíčových slov je ubersuggest.io, který vám na základě hlavního klíčového slova doporučí desítky delších longtail spojení, z nichž jde na mnoho skvěle cílit právě vaším obsahem.
Jak na klasifikaci klíčových slov pro obsahový marketing
To, co již pravděpodobně děláte při analýze klíčových slov, je použití klasifikace, což není nic jiného než logické roztřídění nalezených klíčových slov v analýze tak, abychom se v nich orientovali a aby nám pomohla identifikovat, jakými podstránkami na klíčová slova cílit. Klasifikaci klíčových slov a jak na ni se v případě zájmu podrobně věnuji na praktických příkladech v tréninku seoskola.cz.
Pro potřeby obsahového marketingu je důležité identifikovat v analýze ta slova, na která chceme cílit nějakou obsahovou podstránkou našeho webu. Tuto základní kategorii je pak důležité dále roztřídit podle hlavního druhu obsahu, který se na stránce bude vyskytovat, například článek, video, infografika apod. Pro mnoho z vás, kteří to myslí s obsahovým marketingem vážně, bude také vhodné rozdělit si obsahová klíčová slova z analýzy podle tematických celků (kategorií, seriálů na podobné téma…). Podle toho totiž můžeme následnou tvorbu či úpravu obsahu plánovat, z tematických celků také můžeme tvořit další obsah, jako například spojením článků vytvořit e-book nebo spojením videí video seriál.
Kříž priorit: Začněte s užitečným a jednoduchým obsahem
Pokud už máme základní dělení hotové, dalším užitečným rozdělením již klasifikovaných nápadů je určení priority, s jakou obsah okolo daného klíčového slova vytvoříme. Já k tomu obvykle používám takzvaný „kříž priorit“.
Obsah, který chcete na základě analýzy klíčových slov vytvořit či vylepšit, si rozdělíte do 4 kvadrantů následujícím postupem:
- Podle toho, jak si myslíte, že bude užitečný pro vaše cílové publikum
- Podle toho, jak jednoduché či složité bude pro vás daný obsah vytvořit tak, aby vynikal nad ostatním, dosud vytvořeným obsahem na internetu.
Obsahem okolo klíčových slov, které skončí mezi těmi, které jsou jednoduché a užitečné, je nejlepší začít. Prioritizovat mezi nimi můžete na základě analyzování konkurence ve vyhledávačích a zvolit ta klíčová slova, která mají podle vás co nejvyšší hledanost a co nejnižší konkurenci.
Podle těchto priorit pak můžete už rozplánovat konkrétní tvorbu obsahu a další činnosti v publikačním plánu, v rámci obsahového marketingu.
Jak nechat váš obsah vyniknout ve vyhledávačích mezi ostatními
U obsahových klíčových slov je možné dosáhnout úspěchů i tehdy, pokud stojíte před silnou konkurencí. Vyhledávače totiž, na rozdíl od konkurenčních, komerčních, klíčových slov, kde hrají důležitou roli desítky jiných faktorů, u obsahu přísně hodnotí jeho kvalitu. Také proto jsem u popisu kříže priorit ve druhém bodě napsal, že je důležité promyslet si, jak jednoduché či složité bude pro vás daný obsah vytvořit tak, aby vynikal nad ostatním, dosud vytvořeným obsahem na internetu.
Důležité je nastavení faktorů na stránce (on-page faktorů) i kvality a počtu zpětných odkazů na konkrétní podstránku, ale největší vliv hraje kvalita obsahu. Před vytvořením obsahu si zkontrolujte, kdo vytvořil jaký obsah na stejné téma a přijďte s detailnějším textem, poutavějším zpracováním, s lepším formátováním, doprovoďte ho ilustrativnějšími videi, infografikou, nebo třeba připravte text s vyšší odborností.
Jak postupovat v jednom odstavci
Všechny důležité kroky jsme již prošli, zbytek je na vás. Pokud bych měl dnešní návod na analýzu klíčových slov pro obsahový marketing shrnout, tak v principu děláte analýzu stále stejně. Oproti klasické analýze se však zaměříte na longtail a obsahová klíčová slova, která pečlivě roztřídíte. Podle kříže priorit identifikujete ten nejzajímavější obsah, který na základě analýzy klíčových slov můžete vytvořit, a mezi nejvhodnějšími kandidáty se rozhodnete na základě SEO konkurence. Nápady na obsah okolo klíčových slov pak vložíte do obsahového plánu… a máte hotovo!
0 komentářů k zobrazení