Obsah, který je atraktivní pro uživatele, je vyhledávači hodnocen jako zajímavý a užitečný. A platí…
Jak a kam správně cílit klíčovými slovy?
Pokud už máme vymyšlenou strukturu webu a hotovou analýzu klíčových slov, měli bychom se ještě znovu zpětně zamyslet nad cílením klíčových slov na konkrétní podstránky.
Cílení bychom sice správně měli mít už za sebou, pokud jsme analýzu klíčových slov udělali pořádně, nicméně protože jde o důležitou a často přehlíženou část při SEO, rozhodl jsem se tomu věnovat, možná trochu navíc, speciální článek. Ve výsledku je totiž většinou třeba vymýšlet strukturu, analýzu i cílení dohromady.
Cílem tohoto procesu bude identifikovat nejvhodnější slova pro podstránky. Pojďme se do toho pustit.
Jedno slovo pro jednu podstránku
Častou chybou, kterou lidé při optimalizaci pro vyhledávače dělají, je cílení příliš mnoha různými slovy na jednu podstránku webu.
Vyhledávače (a i návštěvníci) mají rádi, když píšeme na konkrétní téma. Jestliže na jedné podstránce budeme hovořit o chorvatském ostrovu Brač, státních svátcích Bosny a Hercegoviny, politické situaci v Bulharsku a na konec stránky přidáme informaci o aktuálním počasí, pravděpodobně se neumístíme na žádné ze spojení jako „ostrov Brač“, „státní svátky Bosny a Hercegoviny“ nebo „aktuální počasí“ vysoko ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávač ani čtenář totiž neví, o čem přesně píšete.
Příklad byl možná trochu extrémní, ale i pokud si představíme reálnější ukázku z našeho webu ostrovychorvatska.cz, tak i výpis všech ostrovů na jednu stránku s popisem všech destinací by nám téměř jistě nepřinesl mnoho návštěvníků. Důvodem je fakt, že bychom se snažili zacílit na příliš mnoho klíčových slov najednou.
Nemusíte nutně přiřadit jedné stránce pouze jedno slovo či slovní spojení, které jste zjistili z analýzy klíčových slov, může jich být několik podobných (viz bod 6 o spojování podobných frází), ale čím konkrétnější budete, tím lépe.
Na druhou stranu to nepřehánějte. Pokud nevidíte význam ve vytvoření nové podstránky, protože by nenabízela žádné jiné informace než v jiných částech webu, raději toto klíčové slovo spojte s nějakou jinou podstránkou. Tu můžete třeba trochu rozšířit.
Například pro chorvatský ostrov Brač spojíme klíčová slova „brač”, „ostrov brač” a „chorvatsko brač”, protože jde o velice podobná slova. Na všechny tyto fráze budeme cílit jednou podstránkou. Ale pro klíčové slovo „počasí brač” a další už vytvoříme novou podstránku, třeba článek, protože jde už o jiné informace.
Jak se podle typu slova rozhodnout o cílení?
Když se rozhodujeme, jaké klíčové slovo přiřadíme které podstránce webu, situaci nám ulehčí rozdělení si klíčových slov na typy. V našem případě webu o chorvatských ostrovech bude situace poměrně jednoduchá. Klíčová slova si lze rozdělit takto:
1. Obecné označení
2. Ostrov
3. Konkrétní informace
Tyto tipy pro přehlednost ještě rozšíříme a uvedeme si příklad:
1. Obecné označení – ostrovy chorvatsko
2. Ostrov – ostrov korčula, pag, pašman chorvatsko…
3. Počasí – počasí hvar, počasí brač…
4. Mapa – mapa ostrov krk, mapa mljet…
5. Ubytování – ubytování brač, hotel kornati…
6. Doprava – trajekt na brač, hvar letecky…
7. Ostatní – hvar jelsa, národní park kornati…
Pokud projedeme všechna klíčová slova, zjistíme, že do některé z těchto kategorií můžeme drtivou většinu výrazů zahrnout.
Podle typu můžeme pak řadit slova a podstránky do struktury. Ta by v našem případě mohla vypadat třeba takto:
1. Obecné označení
2. Ostrov
3. Počasí
3. Mapa
3. Ubytování
3. Doprava
4. Ostatní
Čísla představují úroveň zanoření do struktury.
Jak si pomoct hledaností při přiřazování slov ke stránkám ?
Jestliže váháte s rozdělením klíčových slov, pomoci vám může také hledanost jednotlivých slov. Hledanější fráze jsou často obecnější a obvykle je lze zařadit do jednoho, nebo několika typů slov.
Pokud se podíváme na slova z naší analýzy klíčových slov, uvidíme, že obecné označení se hledá nejvíce, trochu méně se hledají názvy ostrovů a nejméně ostatní typy.
A co to znamená pro vás?
Zamyslete se nad strukturou svých stránek, vezměte si k ruce analýzu klíčových slov a popřemýšlejte nad cílením. Když si nejste jisti, která podstránka se má zobrazit ve výsledcích vyhledávání po zadání nějakého klíčového slova, bude s tím mít pravděpodobně problém i vyhledávač.
Proto si v tom udělejte pořádek, ať víte, kam směřujete. Díky tomu, že si v této fázi vyjasníte cílení, budete mít v budoucnu mnohem jednodušší plánování činností a realizování tvorby zpětných odkazů.
Tento krok není úplně snadný, proto si na něj vyhraďte dostatek času.
Tuším idem niektoré stránky poprepisovať. Dostal som dosť inšpirácie, mám nad čím do večere uvažovať, prepisovať, škrtať…
Když stránky člověk dobře ze začátku nastaví, všechno ostatní pak půjde snáz. To platí o struktuře, klíčových slovech i cílení. Přeji hodně štěstí s úpravami. 🙂