skip to Main Content

Pravidla, která je nutné znát před založením firemního profilu na Facebooku

Ať už spravujete jakýkoliv profil na jakékoliv sociální síti, je důležité, abyste byli srozuměni s jejich konkrétními Podmínkami užití – tzv. to, jak vám tyto sítě dovolují používat své webové stránky. Například Facebook, Twitter a Pinterest mají specifické požadavky. Porušení těchto pravidel může mít za následek zrušení vaší business stránky, což se negativně podepíše na vaší značce. Třeba Facebook a používání soutěží v podobě sbírání počtu lajků a sdílení – víte, jak to je? Je to zakázáno, či nikoliv? Čtěte dál!

Nepodceňujte oficiální pravidla!

Pokud se chystáte své firmě založit profil na Facebooku, je to více než snadné – stačí kliknout zde a máte brzy založeno. Tím ale vše nezačíná ani nekončí. Měli byste totiž brát v úvahu aktuální Podmínky užití. Nejde sice o příliš zábavné čtení, to bohužel ne, ale pokud chcete předejít situaci, kdy v průběhu času (třeba i) nevědomě porušíte některé z pravidel a Facebook vám vaši stránku jednoduše zruší… Měli byste to rozhodně učinit. Práce, kterou do té doby do správy profilu totiž vložíte, může být zásahem shora v mžiku pryč a vy budete muset začínat doslova „od nuly“ (tedy s nulovým počtem fanoušků). A to přece nechcete. (Smutným příkladem automatického smazání účtu na základě facebookových vnitřních mechanismů je nedávné smazání neoficiální stránky města Brna.)

Obecné

Pokud chcete působit na sociálních sítích, nesmíte podle standardních zásad komunity např.

  • Publikovat obsah, který znázorňuje nahotu nebo je sexuálně vyzývavý.
  • Psát nenávistné projevy, věrohodné výhrůžky nebo přímé útoky na jednotlivce či skupinu osob.
  • Publikovat obsah znázorňující sebepoškozování nebo zbytečné násilí.
  • Vlastnit falešné nebo podvodné profily.
  • Vytvářet spam.

Můžeme kontrolovat, co se zobrazí na našem firemním profilu?

Ne tak úplně. Podstata sociálních sítích spočívá v tom, že se na nich lidé mohou volně angažovat a sdílet své názory – takže mohou nastat situace, kdy dovolíte někomu publikovat svůj příspěvek, se kterým nesouhlasíte. Podnítíte tak alespoň debatu. Musíte vědět, kdy je to ale v mezích, a co dělat, když už ne (například se může hodit vědět, jak smazat něčí komentář).

Můžeme použít na naší Facebook stránce něčí materiál?

Obecně bez svolení ne. Pokud používáte fotografie, hudbu, text nebo jiný obsah bez svolení, můžete porušovat autorská práva, i když z použití možná zrovna nezískáváte žádné peníze.

Autorská práva

Nahráním fotografie na Facebook dáváte společnosti Facebook právo na využití vašich fotografií. V důsledku výše uvedeného je důležité uvědomit si a zvážit před každým umístěním fotografie, videa či příspěvku, jehož jste autorem a k němuž máte i autorská práva, jestli jste ochotni společnosti Facebook Ireland Limited tuto velmi výhodnou licenci udělit a zda jste ochotni tuto konkrétní fotografii, konkrétní video či konkrétní příspěvek této společnosti poskytnout k dalšímu komerčnímu a jinému využití, z něhož vy nebudete mít žádný prospěch a z něhož vám nevznikne žádný nárok na odměnu.

Soutěže

V minulosti (do poloviny roku 2013) byly soutěže na Facebooku značně regulované a jejich využití omezené.

V současné době mohou soutěže probíhat…

  • Na firemních stránkách i v aplikacích.
  • Nově mohou fanoušci využívat většiny soutěžních mechanismů Facebook (fanoušci mohou soutěžit vkládáním příspěvků, dáváním „to se mi líbí“, komentováním, posíláním zpráv stránce, apod.).

Soutěže a co se na Facebooku nesmí

Není možné po vašich facebookových fanoušcích požadovat, aby soutěž zobrazili/sdíleli na svých vlastních, soukromých profilech či profilech přátelů (navíc byste tuto formu propagace nemohli kontrolovat, protože často nemáte na profil vašich příznivců přístup) – využití tohoto soutěžního mechanismu je vysloveně zakázáno. Jinými slovy, využitelné jsou tak vlastně pouze mechanismy přímo dostupné a projevující se na dané stránce.

V rámci nových pravidel stále platí, že soutěže (propagace) na Facebooku musí mít pravidla pro účastníky, musí vyhovovat místním zákonům a musí obsahovat informaci o tom, že Facebook není pořadatelem ani spolupořadatelem či sponzorem.

Více informací lze načerpat z tohoto dokumentu.

Tipy na používání Facebooku

  1. Přečtěte si facebookové Podmínky užití, abyste znali pravidla.
  2. Publikujte své vlastní Podmínky užití.
  3. Nastavte si své vlastní bezpečnostní nastavení, které je vhodné pro vaši organizaci.
  4. Dejte si pozor, abyste měli svolení k publikování materiálu vyrobeného jinými. Uvádějte zdroj, pokud to vyloženě není nezbytné.
  5. Dejte si záležet, aby vaše příspěvky byly pravdivé.
  6. Sledujte pravidelně svou stránku, zaměřte se na nevhodné příspěvky.
  7. Pokud se vám nepodaří profil udržet na uzdě, smažte svůj účet!

Závěr

Konkrétní záležitosti doporučujeme vždy řešit s kompetentním právníkem, který se na problematiku sociálních sítí zaměřuje. Příště se těšte na článek o tom, jak založit profil na Facebooku.

Sdílejte:

Tereza vyhledává informace, upravuje dokumenty a zpracovává korekturu článků a textů. Spravuje také www.nejinfografiky.cz a www.ceskeinfografiky.cz. Její největší vášní je hudba.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back To Top