skip to Main Content

Podpořte své podnikání pomocí sociálních sítí

Kdo dnes není na sociálních sítích, jako kdyby ani nebyl. A to platí nejen pro lidi, ale také pro firmy. Ať už vlastníte restauraci, obchod s oblečením, nebo nabízíte profesionální služby, sociální sítě by rozhodně neměly chybět ve vašem marketingovém mixu komunikačních kanálů. Proč? Třeba proto, že se na nich dost pravděpodobně pohybuje vaše cílová skupina. Ale těch důvodů pro vás máme hned několik. Tak se na ně pojďme společně podívat.

Co jsou to sociální sítě?

V současné době už se zřejmě nenajde nikdo, kdo by si pod pojmem sociální síť neuměl nic představit. Jeho definice se však v čase neustále mění s tím, jak se posouvají možnosti jednotlivých platforem.

S pomocí slovníku Britannica můžeme sociální sítě definovat jako online platformy, na kterých si komunity jednotlivců i firmy vyměňují zprávy, sdílejí informace a podílejí se na společných aktivitách.

Udává se, že v online prostoru existuje více než 100 různých sociálních sítí a každý rok se objevují nové. Mezi ty nejrozšířenější se v Česku řadí dlouhodobě Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn a TikTok.

Kdo je používá?

Na minimálně jedné platformě má založený profil už drtivá většina naší společnosti. Podle průzkumu z roku 2022 využívá sociální sítě 77 % české populace starší 16 let. Ale nenechte se zmást, hojně na nich tráví čas i mladší děti.

Každá sociální síť je něčím specifická a podle toho se také liší skupiny uživatelů, které jsou na ní aktivní. Primární publikum se navíc neustále mění stejně tak, jako se mění samotné platformy. Ještě před pár lety byl například Facebook domovem především mladší generace ve věku 16–25 let. Dnes už tato skupina dávno z Facebooku odešla na Instagram a TikTok, jelikož nechtěla sdílet sociální síť se svými rodiči.

Publikum na jednotlivých platformách proto postupem času stárne. Mladší uživatelé totiž zpravidla bývají těmi, kteří rádi objevují možnosti nových sítí mezi prvními.

Pokud chcete jako firma na sociálních sítích působit a uspět, je potřeba znát svou cílovou skupinu a zjistit, na které platformě ji zrovna najdete. Té se poté věnujte naplno, jelikož všeobecně platí, že je lepší se věnovat méně sítím na 100 % nežli mít neaktivní profily na všech z nich.

Sociální sítě uživatele pobaví i podpoří vaše podnikání

Sociální sítě měly zpočátku především spojovat lidi a udržovat mezi nimi kontakt i na velkou vzdálenost. Postupně se ale jejich účel měnil a dnes se na ně chodíme nejen bavit, ale také dělat byznys. Většina sítí již nabízí možnost profesionálního využití, díky čemuž se staly doslova rájem pro vaše podnikání.

Nejvíce z hlediska nákupního cyklu fungují pro fázi SEE a CARE. Tedy ve fázi rozhlížení se, kdy je důležité zákazníkovi ukázat, co nabízíte a jaký z toho bude mít užitek. Dále pak ve fázi přemýšlení, ve které je zapotřebí vzbudit v potenciálním zákazníkovi důvěru a ukázat mu všechny výhody, které mu přinesete. Pokud se vám podaří tvořit na sítích kvalitní obsah a správně s nimi pracovat, můžou však plnit i prodejní funkci ve fázi DO.

Sociální sítě vám pomohou

  • rozšířit povědomí o existenci vaší značky,
  • vybudovat si vztah a důvěru se stávajícími i potenciálními zákazníky,
  • získat nové zákazníky,
  • zvýšit prodeje nebo poptávky po vašich službách.

Na vašich profilech můžete ukázat lidskou stránku firmy a představit reálné osoby, které za ní stojí. S těmi se vaši sledující budou umět lépe ztotožnit, protože přece jen lidé vždy více věří lidem než značkám.

Pomocí edukačních příspěvků pak zase podpoříte svoji odbornost a získáte platformu, na které můžete být se zákazníky v neustálém a přímém kontaktu. Díky sociálním sítím můžete také rychle informovat fanoušky o novinkách, usnadnit jim cestu k nákupu, sbírat užitečnou zpětnou vazbu nebo podpořit návštěvnost svého webu. Naučte se tvořit příspěvky na Facebooku jako profesionál.

Využijte možnost reklamy

Kromě výše zmíněného lze sociální sítě využít i jako výkonnostní kanál. Většina platforem disponuje vlastním reklamním systémem, ve kterém můžete poměrně jednoduše vytvořit různé druhy reklam s širokými možnostmi cílení. V porovnání například s PPC kampaněmi navíc bývají ty na sociálních sítích levnější.

Pro koho jsou sociální sítě a pro koho naopak ne?

Ačkoliv se může zdát, že na sociálních sítích musíte být za každou cenu, abyste udrželi krok s konkurencí, existují případy, kdy jejich zapojení příliš nedoporučujeme.

Každá z platforem má svá interní pravidla, která mohou omezovat možnosti propagace určitých oborů. Společnost Meta stojící za Facebookem a Instagramem například penalizuje produkty pro dospělé, alkohol nebo produkty týkající se zdraví, jako jsou léky nebo vitamíny. V tomto případě bude váš úspěch stát primárně na organickém dosahu a bude tak mnohem náročnější ho dosáhnout.

Pokud pak budete chtít být na sociálních sítích jen proto, abyste na nich byli, ale nebudete jim věnovat dostatek energie, bude to pro vás ztráta času i peněz. Profily zející prázdnotou nebo s neaktuálním obsahem vaši firmu ukazují v ještě horším světle než neexistující profily. Přečtěte si další důvody, proč se vyplatí investovat do obsahu na sociálních sítích.

Vždy si proto předem řekněte:

  • čeho chcete pomocí tohoto kanálu dosáhnout – například zvýšení čtenosti vašich článků na blogu,
  • jakým způsobem to chcete udělat – pravidelným sdílením článků na Facebooku a obsahu z článků na Instagramu,
  • v jakém časovém horizontu – během tří měsíců.

Seznamte se s možnostmi dané platformy, abyste věděli, zdali se hodí pro vaše účely. Určete si, kdo se jí bude věnovat a jak často. Nastavte si systém pro vymýšlení obsahu, publikování příspěvků, práci s komunitou i vyhodnocování výsledků.

Odstartujte marketing na sociálních sítích

Jak se ukazuje v posledních letech, na sociálních sítích může být úspěšný každý, kdo následuje trendy a nebojí se zkoušet nové věci. Přesvědčte se i vy o jejich síle a přečtěte si našich 10 tipů, jak se sociálními sítěmi začít.

Tento článek byl naposledy aktualizován 2. 11. 2023 Oldřiškou Hradcovou. Původní článek vznikl 17. 7. 2014.

Nemáte na správu profilů na sociálních sítích čas?

Přenechte své sociální sítě nám. Postaráme se o jejich nastavení, pravidelnou publikaci, práci s komunitou sledujících i reklamní kampaně.

Sdílejte:

Oli připravuje obsah na sociální sítě, spravuje klientům firemní profily, nastavuje a optimalizuje inzerci na Meta a dalších platformách a píše texty.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top