Jaké Sociální Sítě Se Hodí K Jakým účelům

Jaké sociální sítě se hodí k jakým účelům

Být aktivní na všech sociálních sítích, které existují, je pro mnoho lidí a firem lákavou představou. Taková aktivita však skýtá velkou časovou investici, precizní organizaci a poměrně vysoké náklady na správu všech vašich profilů. Navíc ne na každé sociální síti se pohybují lidé, které chcete oslovit. V dnešním článku se dozvíte, jestli si vůbec profily na sociálních sítích Facebook, Twitter, Google Plus či Linkedin založit, co vám mohou přinést, k jakému účelu každá síť slouží.

Má vůbec smysl věnovat se sociálním sítím?

Sociální sítě jsou hitem současnosti a velice pravděpodobně se alespoň na nějaké z nich pohybují lidé, které bude zajímat, co na svém webu píšete nebo nabízíte. Existují i výjimky, ale je jich stále méně. Dnes například i penzion v malém městě může efektivně využít Facebook stránku pro propagaci ubytovacích služeb a komunikaci se svými hosty. Některé firmy začlenily sociální sítě do podnikových procesů natolik, že přes ně nabízejí i zákaznickou podporu. Proto nezahazujte tuto příležitost ihned po přečtení prvních odstavců a zkuste se zamyslet, jak byste mohli některé ze zmíněných sítí použít i ve vašem podnikání.

Facebook – Největší sociální síť v ČR

Facebook

V současnosti nejpopulárnější sociální sítí na českém (i světovém) internetu je Facebook.com. Podle statistik z června 2013 se na českém Facebooku pohybuje asi 4 milióny aktivních uživatelů, tj. 61% všech internetových uživatelů v ČR a 38% všech obyvatel. Většině z nich je od 18 do 34 let a mezi uživateli nedominuje žádné pohlaví.

Lidé na Facebooku tráví čas především komunikací s přáteli, používají ho jako zdroj zábavy a obrací se na něj, když se zrovna nudí, nebo se jim nechce nic dělat. Pokud se rozhodnete být aktivní na této sociální síti, musíte na své stránce nabídnout lidem právě uspokojení těchto potřeb. Snažit se s nimi navázat komunikaci, nabízet jim spíše jednodušší témata a informace a vytvářet postupně komunitu. Své fanoušky nezatěžujte odbornostmi, ani suchým obsahem. Pokud se vaším firemním profilem či stránkou každý den svým fanouškům připomínáte, dobře si vás zapamatují, a až vaše služby či produkty budou potřebovat, půjdou za vámi.

Facebook je nejmasovějším médiem a jestliže si na něm najdete svou cílovou skupinu, je pravděpodobné, že vám vaše aktivita na této sociální síti přinese své ovoce.

Twitter – Místo pro IT specialisty a novináře

Twitter

Na ve světě populární, u nás zatím nepříliš rozšířené, sociální síti Twitter.com je podle firmy Ataxo.cz založeno asi 161 000 aktivních českých účtů. Mezi uživatele patří především lidé, kteří každý den pracují s technologiemi, novými médii a financemi. Jak uvádí pěkný článek „Vyplatí se firmě tvítovat?“, typický český uživatel této sociální sítě je například technologický specialista, finanční poradce, novinář či manažer.

Pro mnoho lidí Twitter slouží jako zdroj čerstvých informací, a tak byste se k němu měli i stavět. Pokud si myslíte, že můžete oslovit specifickou českou komunitu na Twitteru, nabízejte jim novinky z oboru, zajímavé informace a aktuality z vaší firmy. Nezapomeňte využít všech funkcí sociální sítě a zapojit se do konverzace s ostatními.

Potenciál Twitteru by měly využít především moderní a technologické společnosti, stránky a jednotlivci. Ostatní pravděpodobně na této sociální síti nenaleznou publikum, se kterým by mohli komunikovat, i když výjimky se dají najít.

Google Plus – Ráj studentů

Google Plus

Google Plus je ze zmíněné čtveřice nejmladší sociální sítí, která se ale za svou relativně krátkou historii stačila stát druhou největší v České republice po Facebooku. Podle serveru PlusDemographics.com má vytvořený účet na této sociální síti ke dnešnímu dni více než 309 000 uživatelů z ČR.  Téměř tři čtvrtiny z nich jsou muži a přes polovinu všech tvoří lidé od 18 do 24 let. Nejpočetnější skupinou uživatelů jsou tedy logicky studenti. Mezi další typické návštěvníky této sítě patří například designeři, IT specialisti, marketingoví profesionálové a další povolání, které mají blízko k technologiím.

I přes relativně vysoký počet uživatelů je někdy tato sociální síť přezdívaná jako síť duchů, protože mnoho lidí, kteří na ní mají vytvořené profily, na ně příliš aktivně nepřispívají novým obsahem. Reálně je tedy Google Plus menší, než se ze statistik může zdát.

Díky možnosti vytváření skupin uživatelů (takzvaných kruhů) můžete dobře směrovat vaší konverzaci a obsah přesně tomu, komu má být určena. Google Plus je pro mnoho moderních funkcí vhodnou sítí pro úvodní konverzaci a poznávání nových lidí třeba z vašeho oboru.

Pokud cílíte na mladé lidi, převážně na muže, a najdete mezi nimi publikum, které bude aktivní u vašich příspěvků, může vám Google Plus pomoct rozšiřovat váš obsah mezi ostatní uživatele. Síť ale není ve většině oborů vhodná pro cílení na uživatele ve středním věku, bez zájmu o technologie.

LinkedIn – Společenství manažerů a vzdělaných lidí

LinkedIn

Čtvrtou zmíněnou sociální sítí je Linkedin, která se už od začátku profiluje jako profesionální (nikoliv tedy osobní) sociální síť, která slouží k propojení pracovníků a sdílení obsahu týkajícího se práce a odborných informací. Na Linkedin, který používá asi 250 tisíc českých uživatelů, patří podle průzkumu Jany Filové přes 30% lidí do věkové kategorie 35-54 let, což není pro ostatní sociální sítě vůbec obvyklé.  Typickými uživateli jsou absolventi vysokých škol, manažeři, majitelé firem, ředitelé a senioři. Nejpočetnější profily lidí zastupují dynamické profese, jako jsou například informační technologie, prodej a inženýrství.

Linkedin je skvělý zdroj informací o mnoha profesionálech, jejich zkušenostech a schopnostech. A také místem, kde můžeme s těmito lidmi navázat konverzaci. Uživatelé očekávají od ostatních členů a skupin, do kterých se mohou zapojit, seriózní informace týkající se jejich oblasti zájmu. Nejde tedy o sociální síť, kam by se lidé chodili po večerech klábosit a vyplnit čas hraním her.

Pokud chcete oslovit lidi z vašeho oboru, je pro vás Linkedin vhodnou sociální sítí, na které byste určitě neměli chybět. Pokud jsou vaši zákazníci ale například maminky na mateřské dovolené či teenageři na středních školách, nemusíte s Linkedin ztrácet čas.

A co další sociální sítě

I když jsme zmínili 4 nejpopulárnější sociální sítě, což by se mohlo zdát na první pohled jako dostatečný počet pro uspokojení potřeb všech uživatelů internetu, existuje ještě mnoho dalších, které také můžete využít při obsahovém marketingu, rozšiřování povědomí o vašich stránkách a získávání nových zákazníků.

Někdy se mezi sociální sítě zařazuje například server pro sdílení videí Youtube.com a různé blogovací systémy. Ty ale nejsou typickými sociálními sítěmi, a my jsme je proto do našeho článku nezařadili.  Stále lidé používají některé české sociální sítě, jako jsou třeba LíbímSeTi.cz, Lidé.cz či Spolužáci.cz. Jednou z prvních sociálních sítí byl web Myspace.com, na kterém lze i dnes najít českou komunitu. V ČR je také rozšířená geolokační sociální síť FourSquare.com a sociální síť na sdílení obrázků Pinterest.com.

Co jsme se tedy dozvěděli…

Základním pravidlem při výběru sociálních sítí, na kterých budete aktivní, je existence cílové skupiny, kterou budete oslovovat. Bez ní to nemá smysl. Dále je třeba si uvědomit, co lidé obvykle na jednotlivých sítích dělají a jestli jim chceme a můžeme nabídnout obsah, který očekávají. Při tomto rozhodování vám doufám dnešní článek pomohl.

Na závěr vložím zajímavou anglickou infografiku, která pěkně shrnuje vlastnosti jednotlivých sociálních sítí:

Zdroj infografiky: talksocialnetworking.com

Sociální sítě a jejich specifika

Stáhněte si přehled sociálních sítí a jejich specifik a využijte jejich potenciál naplno.

Josef Řezníček

Zakladatel projektu Včeliště.cz. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

Tento článek má 0 komentářů

  1. Dobrý den pane Řezníčku,

    Váš článek se mi líbil. Pěkně shrnuje základní informace o jednotlivých sítích. Proto nemohu přejít jeho dvě velmi zjevné vady na kráse.

    1. Seniors – tuto označení postavení ve firmě opravdu nejde přeložit do českého článku jako „senioři“ ani pokud se budete vymlouvat na průkopničení nových trendů.

    2. Youtube.com vám chybí podtržení u znaku „Y“.

    Tyto drobnosti jinak kazí hezký dojem.

    1. Martin Kulhavý: Díky za pochvalu článku.

      1.Seniory jsem myslel opravdu seniory, jako staré lidi. 🙂 Nešlo tedy o překlad Seniors jako postavení ve firmě. Uvedl jsem to, protože na linkedin chodí v porovnání s ostatními sociálními sítěmi nejvíce starších lidí.

      2.díky za připomínku, to jsme si nevšimli. Opraveno.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close